Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Luukasvain -> tekonivel? kokemuksia? (Luettu 10161 kertaa)
Terhi Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Nivelklubin tulokas
*

Luukasvain -> tekonivel? kokemuksia?
06.08.2004 at 12:25:39

Olisi ehkä edessä leikkaus jossa reisiluun pää vaihdetaan ja siihen tulee sitten tietysti tekonivelkin. Kyseessä jättisolutuumori.. Ajattelin kysellä vähän kun on leikkaukseen vielä joitakin viikkoja  Epävarma Onko muita nuoria kasvain + tekonivel potilaita  ???
Sivun alkuun

IP kirjattu
sannuli Poissa

Nuorempi Nivelklubilainen
**

turkuse
Re: Luukasvain -> tekonivel? kokemuksia?
Vastaus #1 - 07.08.2004 at 08:34:18

Heips!
Itselläni on Hereditary Multiple Exostoses Osteochondromatosis  eli suomeksi periytyvä luu-rusto lisä kasvain tauti.
kasvainten poistosta tiedän  jos haluat kysellä vastaan mielelläni. Itseltäni on poistettu 13 kertaa ja kolme asennon korjausleikkausta. Juustoinen
pistä vaikka tänne tai mun sähköpostiin viestiä   ???
kivaa kun on nuoriakin mukana Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
Terhi Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #2 - 19.08.2004 at 14:52:01

Laita vaan sannuli kokemuksistas tänne palstalle, sähköposti on aina täynnä törkyä..  Pyöritä silmiä En oikeen tiiä mitä kysyisin.. Missä sua on leikattu ja hoidettu?

Tänään soitti lääkäri, että leikkaus olis puolentoista viikon päästä. Ainoa järkevä vaihtoehto on luun vaihto ja tekonivel. Sairasloma siis jatkuu reippaasti.. Toivon vaan että leikkaus ja kuntoutuminen sujuu hyvi!
Sivun alkuun

IP kirjattu
sannuli Poissa

**

turkuse
Vastaus #3 - 19.08.2004 at 20:40:44

Heips! ja kiva kun vastasit,  luukasvainten poisto on sinällään ihan helppo juttu tai no musta ainakin tuntuu siltä. Turussa muo on hoidettu. Mulla on lapsesta saakka ollu oma hoitava lääkäri joka hoitaa vaan mun jalkoja ja leikkaa eli Tyks lasten kirurginen osasto ja kun kasvoin "isoksi tytöksi"  Silmäniskuniin lekuri vaihtu ja nyt Tyks kirurginen sairaala ja aivan mahtavan ihana lääkäri/ortopedi mulla on  Virnistys.
Minulle kasvaa eri puolille kehoa lukuun ottamatta päätä ja selkärankaa eri kokoisia rusto-luu kasvaimia.
Niitä on noin 200 kpl nyt tällä hetkellä ja lisää tulee ja poistetaan, ne on erikokoisia ihan muutaman gramman painoisesta suurimpaan mitä multa on poistettu oli noin 2kg 4cm leveä ja 11cm pitkä oikean reiden takana.
Pääsen melkein heti leikkauksen jälkeen kävelemään mutta kepit tukena, pienimpien poistossa ei keppejä tartte.
Kipeitä ne on kun luun pinta rikotaan ja se tihkuu verta eli treeni 1-2 päivää jalassa .
Laitetaanko  sulle sinne jalkaan rautaa? ja onko sulla oma hoitava ortto?
Missä suo hoidetaan?
Vastaile  Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirisaara Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #4 - 29.01.2010 at 16:59:17

Olen 41v ja minulla on diagnosoitu oikeassa polvessa v-98 nivelrikko. Olin viime marraskuussa tansseissa ja sen jälkeen eivät ole polvet kunnossa olleetkaan, ovat koko ajan oireilleet milloin enemmän tai vähemmän. Jotenkas näillä polvilla on tanssit kai tanssittu.
Lääkäriin oli lopulta lähdettävä, ja tietysti olin sitä mieltä , että nivelrikko se polvia vaivaa.
Lääkäri pisti kortisonia vasempaan kaksi kertaa ja oikeaan kerran, ja oikea sillä on kivasti rauhoittunutkin mutta vasen polvi on vaan pahentunut. Polven koukistaminen sattuu, käveltäväkin on jalka suorassa, polvi paukahtalee kävellessäja öisin kun käännyn niin herään koska polveen sattuu. Oikea polvi on jo reilusti yli kymmen vuotta naksunut kävellessä, ja rappuja kävellessä tuntui kuin olisi hiekkaa polvissa, niistä kuului sellaine rahina.
Toisen käynnin jälkeen passitti polviröntgeniin, ja sieltä tuli lausunto: Vasemmassa tibiassa proximaalisesti metafyysi-epifyysi alueella näkyy hieman skleroosisreunaqinen, monilokeroinen kirkastuma, joka sopisi aneurysmaaliseksi luukystaksi. Hän pitää TT- tutkimusta aiheellisena. Kahden viikon päästä minulla onsitten aika ortopedille. Täytyy sanoa, että jännittää melkoisesti. Tuosta lääkärinlausunnosta, että jos joku siitä jotain ymmärtää niin voisiko sen ystävällisesti suomentaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #5 - 29.01.2010 at 17:11:26

En minäkään hallitse tuota lääkärilatinaa joten minusta ei ole apua suomentamisessa sen enempää, mutta kystat ovat sikäli tuttuja että vasemmasta lonkastani löytyi sellaisia. Ne tyhjennettiin tekonivelleikkauksen yhteydessä, täytettiin riimausmassalla (mitähän sekin on) enkä sitten sen enempää niistä kuullutkaan, ilmeisesti tulivat hoidetuiksi.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Rose Poissa

Nyt tää mun koipi kuntoon!
Kiitos!!

**

Vastaus #6 - 30.01.2010 at 19:41:01

Hei Terhi!
Minulla on v.1996 laitettu tekonivel polveen osteosarkooman eli luusyövän takia. Hoidettu on KYS:ssä.
Tsemppiä leikkaukseen ja sitten vaan kovasti kuntoilua (ohjeitten mukaan tietty) leikkauksen jälkeen niin tulee hyvä ja toimiva jalka.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta