Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Nivelvaivainen (Luettu 4398 kertaa)
tiina2 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Nivelvaivainen
15.04.2005 at 19:36:52

Terve! Olen uusi tällä palstalla Epävarma
Minkälaisia kipuja lonkan nivelrikko aiheuttaa? Kuka viitsisi vastailla. Itselläni ollut vuosia kipuja vas. lonkassa, välillä on bursan tulehduksia, johon pistetty kortisonia. Välillä tunnetta, että lonkka jää jumiin. Liikerajoituksia ei vielä ole. Kipuja päivittäin, mutta onneksi ei yöllä. Vas. polvessa todettiin tähystyksessä alkuvuodesta nivelrikko. Reisiluun ja patellan välissä, niin pitkällä, että luu paljaana jo. Viitsisikö joku vastata kellä kokemusta.
Tiina2
Sivun alkuun

IP kirjattu
Marja-Liisa Poissa

Nivelet norjina!

Nivelklubin veteraani

Turun Seudun Nivelyhdistys ry
Re: Nivelvaivainen
Vastaus #1 - 15.04.2005 at 21:21:39

Ainakin minulla kipuja  tuossa nivuksessa edessä. Samoin onnuin  melko pahasti ennen leikkausta. Lonkkaa ja selkää särki jopa levossa. Muuten ihmeen pian unohtaa missä oli se kipein paikka, jo saa ihan miettiä.Konttorituoli oli paras istuinpaikka , joskus  nojatuolilla ihan  nukuinkin kun en saanut oltua sängyssä. Kyynärsauva hyvä apu samoin kauppojen  ostoskärryt joissa kyynärpäistä asti sormiin lepuuttelin siinä työntäkohdassa.Kävelemään en juuri pystynyt kipujen vuoksi.Tein suuren virheen kun en käynyt allasjumpassa mikä olisi ollut ainoa laji jota olisin voinut tehdä ennen leikkausta ja se olisi auttanut kuntoutumaan myös leikkauksen jälkeeen.Allasjumpassa aloin käydä vasta 6kk lonkkaleikkauksen jälkeen..sekin liian myöhään.Kortisonia en saanut lonkkaan , oma hoitava lääkärini ei sitä suositellut.Tule mukaan Suomen Nivelyhdistyksen toimintaan..saat viimeisimmät tiedot jäsenlehdestä samoin täältä nettisivuilta!!Jos paikkakunnallasi nivelpiiri,,vertaistukiryhmä..hakeudu sinne..Mukavaa krvättä sinulle..kuunteleppa iltaisin miten mustarastas laulelee..Terveiseni Turusta..
Sivun alkuun

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
WWW   IP kirjattu
tiina2 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #2 - 20.04.2005 at 18:27:41

Kiitos Marja-Liisa vastauksesta. Hymiö
Minullakin on niitä selkäkipuja, mutta selkä on leikattu jo useita kertoja, joten mistäpä minun kohdallani tietää mistä ne kivut aina tulevat.
Olen tilannut niveltietolehden ja lukenut niitä vanhempia numeroita + tätä uusinta.
Kuinkahan kauan sellaisella nivelrikkoisella polvella pääsee liikkumaan ennen kuin on edessä polven vaihto.
Tiina2
Sivun alkuun

IP kirjattu
Marja-Liisa Poissa

Nivelet norjina!

Nivelklubin veteraani

Turun Seudun Nivelyhdistys ry
Vastaus #3 - 20.04.2005 at 19:02:05

En tunne asiaa . Itselläni ollut "lonksuvat" polvet jo vuosia , mutta ei ole kuvattu kun vasta nyt kun polvi ei mene suoraksi. Koitan nyt jumpata polvea ja käyn alllasjumpassa. Lääkettä ei lääkärini suositellut muuta kuin  kipulääkettä tarpeen mukaan ja sain  leikkausajan  marraskuulle tänä vuonna. Lonkkakipu oli tosi kamalaa , mutta olen kuullut että ei kaikilla edes lonkka särje sietämättömästi. Olemme erilaisia ja tietty vikakin voi olla eriasteinen.Vertaistukiryhmät todella hieno asia..Saisi olla vaan koko maassa , koska  edes nivelvaivat eivät pysähdy kehäkolmosen sisään..Lehti hyvä , melkein voittaa dekkarit..
Lueppa tuolta myös nivelyhdistyksen uutta ja uutiset sivut..siellä aina uusin tieto jopa joskus voi löytää iloisen yllätyksen , kuten nytkin!!Ja onhan mahdollisuus soittaa yhdistyksen puhelinnumeroihin , siellä vastaamassa ammattilaiset..

Nivelet norjina!!Ja me sorjina!!
Sivun alkuun

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
WWW   IP kirjattu
Tuppurainen Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #4 - 19.05.2005 at 18:38:38

Tiina ja muut nivelrikkovaivaiset!

Itselläni on todettu vas.lonkan lievä kuluma rtg-kuvassa.
Oireina olivat kova lonkkakipu, varsinkin rasituksessa. Olisi lääkäri mielellään laittanut kortisonipiikin, mutta kieltäydyin.

Olen pärjäillyt vaivojeni kanssa, koska pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle pari vuotta sitten. En olisi voinut tehdä enää vuodeosaston sairaanhoitajan töitä.

Olen onnellinen, että pärjäilen pienellä määrällä särkylääkkeitä.

Toivottelenkin teille kaikille oikein ihanaa kevään jatkoa!

Voimia saamme auringosta ja valosta, eikös niin?

Terv. Tuppurainen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Ruska Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Helsinki
Vastaus #5 - 06.06.2005 at 17:15:12

Hei Tiina! Uusi se olen täällä minäkin. Lonkkajutuista en niinkään tiedä, mutta polvesta on omaa kokemusta. Jos asian lyhykäisesti tässä yrittäisi sanoa, niin niihin hoitotoimiin pitäisi ryhtyä ajoissa eli parhaan tuloksen saa varhaisemmassa vaiheessa ennenkuin nivelrikko on ehtinyt kehittyä kovin pahaksi. Se tavallinen hoitoyhdistelmä on glukosamiinivalmiste Arthryl + jokin tulehduskipulääke. Sitten kannattaa myös kokeilla kukonheltta- eli Hyalgan-pistoksia sarjana. Ja lisäksi olen käyttänyt kesät-talvet kalaöljyä eli siis tulehdusta ehkäiseviä omega3-rasvahappoja. Kalaöljyn nivelille hyvää tekevästä vaikutuksesta on nimittäin sekä vanhaa perimätietoa että ihan uuttaa tutkimutietoakin. Ja liikunta se se on ihan avainasemassa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hannele Koponen

Ex-jäsen

Vastaus #6 - 06.06.2005 at 21:31:26

Hei Nivelvaivainen

Kyselit nivelrikon kipuja ja oireita
Kun miettii ONKO NIVELRIKKOA omalla kohdallaan  voi miettiä onko seuraavalaisia oireita:

- kipua käytössä
- lyhytaikaista jäykkyyttä
- Kipu pahenee päivän mittaan, mahdollisesti                leposäryt
- nivelen liikelaajuus vähenee
- Nivel antaa periksi taakse tai sivulle eli on hutera
- luiden paksuuntuma
- Liikerata rajoittunut
- Nivel rutisee taivutuksessa
- voi olla jonkin verran turvotusta
- polven nivelrikon ensi merkkejä on myös se, että kipua    tulee polviin kun kävelee rappuja alaspäin
- Paikalla istuttuaan on liikkeelle lähtö vaikeaa ja kankeaa esim lonkissa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
helleena Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #7 - 13.07.2005 at 10:44:19

Hei!

Itselläni molemmat lonkat oireilivat vuosia (14v, sanottiin raskaushormonien aiheuttamaksi)) ennen kevään 2005 röntgenkuvia ja "alkava lonkkien nivelrikko"-diagnoosia. Hetkellisiä kipuja, vihlaisuja, on erilaisissa kiertoliikkeissä ja sivulle askeltamisessa. Kyljellään nukkuessani lonkka saattaa "jumia" niin ettei pysty kivuilta jalkaa liikuttaan. Lonkka saattaa napsahtaa (ei aina)ja kipu helpottuu ja liikkuminen onnistuu taas. Toisinaan oikaisen jalalla "potkaisten" peittoa suoraksi, silloinkin saattaa vihlaista kipeästi. Istuessani penkillä kurotan sivulle päin jotain, silloinkin lonkka toisinaan vihlaisee. Loivassa ylämäessä, lasten rattaita pukatessani lonkka kipuilee, eikä kunnolla pysty astumaan. Nyt minulla on liikerajoitusta sisäkierrossa, itse en ollut sitä huomannut. (fysioterapeutti testasi liikkeet) Mistä liikerajoitukset johtuvat, kireistä lihaksista vai kulumisesta? Minulla lonkat eivät kipuile jatkuvasti ja pärjään niiden kanssa vielä ihan hyvin.

Minulla on myös molemmissa polvissa nivelrikkoa. Diagnoosin sain virallisesti vasta nyt keväällä 2005 tähystyksen yhteydessä. Polvet ovat vaivanneet yli kaksikymmentä vuotta (olin vaivojen alkaessa 15v) ruston palasten irtoamisella, silloin sanottiin niitä "nivelhiiriksi". Polvissani oli pettämistä ja lukkiintumista. Polviani on hoidettu tähystysleikkauksilla. Viimeisin 9.6.05 . Silloin oikean polveni rustopintoja höylättiin tasaisemmaksi. Osittain oli jo luutakin näkyvillä. Polveni oireilevat rasituksen jälkeen kivulla, kankeudella ja turvotuksella. Polveni rahisevat ja napsuvat koukistettaessa ja ojennettaessa, ja tuntuvat jotenkin "väljiltä". Kovin suuria kipuja ei ole näiden parinkymmenen vuoden aikana ollut, jos ei oteta mukaan viimeisintä lukkiutumista, joka oli todella kivulias ja jatkuvaa. Jumi aina kun laittoi jalan suoraan, ei saanut enään koukkuun. Olen pärjännyt ihan hyvin pienten lasten kotiäitinä, mutta koen olevani melko kankea.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta