Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
töissä vai eläkkeellä? (Luettu 40376 kertaa)
Hellu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Re: töissä vai eläkkeellä?
Vastaus #50 - 01.10.2006 at 11:18:41

[color=#ff9900]Mistä ihmeestä ihminen itse voi tietää onko esim. kahden viikon päästä työkykyinen vai ei! Kyllä näitten nivelten kanssa ei tiedä mistä päin millonkin tuulee!  Nolostunut

Onneksi meillä ainakaan vielä ole harrastettu ikä rasismia ja ottivathan noi minutkin töihin vielä vaikka vikani kerroin. Määräaikaiseksi kylläkin, joka nyt päättyy ilmeisesti vuoden loppuun. Vuoden pätkä siis.

Kyllä se näin vieläkin nuorempana 37v toisinaan tuntuu ettei jaksa ymmärtää miksi tälläset vaivat jo tällä iällä! Tosi on, että vieläkin huonommin voisi olla joten olen siitä kyllä kiitollinen vaikka välillä kiroillenkin polviani aika raskaasti!!  Täh
[/color]

Mukavaa päivän jatkoa kaikille!!
Sivun alkuun

-Hellu-
  IP kirjattu
pella Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #51 - 01.10.2006 at 11:52:11

Entäpä kun kuntoutustukea varten täytyy kolmekuukautta ennen tietää miten voi sen ajan mentyä.Tässä taas saa jännätä muutaman aikaa kuin käy jatkuuko kunt.tuk. vai loppuuko kokonaan, vaivat ei suuremmin helpottuneet leikkauksista huolimatta jonkin verran kuitenkin, mutta uusia ilmennyt.Nyt kysynkin että voinko sanoa lääkärille nilkka vaivastani vaikka kt olen käsieni vaivoista, voin titty sanoa mutta auttaako jos laittaa mainintaa siihen b-lausuntoon. Sitten vielä kysyn että tarviiko erikseen hakea työkyvyttömyyseläkettä siis lopullista, vai määrääkö sen eläkelaitos suoraan jos katsoo aiheelliseksi, kun olen ollut jonkin aikaa nyt jo määräaikatyökyvyttömyyseläkkeellä eli kuntoutustuella. Vaikeeta on nämä hommat. Kuitenkin sitä itse tietää ettei pärjää työelämässä näine vaivoineen, mutta eipä maha mitään.
Sivun alkuun

IP kirjattu
aavee Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Nivelklubin veteraani

Kerava
Vastaus #52 - 01.10.2006 at 13:59:54

Heissan!

Tietoa noista eläkevaihtoehdoista löytyy netistä esim. tästä osoitteesta www.tyoelake.fi. Sieltä löytyy tieto myös siitä, että työkyvyttömyyseläkkeen suuruinen yksilöllinen varhaiseläke poistuu vähitellen temppuvalikoimasta 1.1.1944 ja sen jälkeen syntyneistä lähtien . Se eläke, joka on määrältään pienempi eikä vanhuuseläkeiässäkään nouse siitä tasosta on nimeltään varhennettu vanhuuseläke, jonka ikärajaa on niin ikään muutettu (nostettu!)

Sekä työkyvyttömyys- että yksilölliseen varhaiseläkehakemukseen kannattaa myös itse panostaa. Eli siihen kannattaa liittää oma seikkaperäinen kertomus siitä, miten sairaus hankaloittaa sekä jokapäiväistä elämää että töissä selviytymistä. Usein b-lääkärin lausunnot ovat niin kehnosti kirjoitettuja, etteivät eläkkeelle pääsystä vain papereiden perusteella päättävät henkilöt saa oikeaa käsitystä hakijan sairaudesta. Lääkäreitä koulutetaan b-lausuntojen kirjoittamiseen mutta usein ei lääkärille jääne tarpeeksi aikaa "mestariteoksen" luomiseen.

syysterveisin nim. "entisessä elämässä eläkeneuvoja"  Hymiö
Sivun alkuun

spinaalistenoosi +2x polven tekonivel + 2x lonkan tekonivel
  IP kirjattu
Helga Poissa

paistaa se aurinko joskus
risukasaankin :D

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #53 - 01.10.2006 at 18:20:08

Tähän työkyvyttömyyseläkekeskusteluun laitan minäkin omakohtaisia kokemuksia.Kun minä hain lopullista työkyvyttömyyseläkettä,niin siihen hakulomakkeeseen kirjoitin pitkät selostukset omakohtaisista sen hetkisistä kokemistani vaivoista ja rajoitteista joita krempat aiheuttivat minulle.Sekä tarkan selostuksen,minkälaista työtä olin tehnyt ja miten sen tekeminen olisi vaikeaa ja kivuliasta silloisessa terveystilanteessani.Kirjoitustila mikä siinä kaavakkeessa oli,ei riittänyt alkuunkaan joten kirjoitin irrallisen liitteen mukaan.
B-lääkärilausunto jonka erikoislääkäri kirjoitti eläkelaitoksille,piti tietenkin olla mukana.Aluksihan haettin määräaikaista eli kuntoutustuen nimellä eläkettä ensin 3 kk:n ja sitten 6:n kuukauden jaksoissa.Siinä välillä aina olin kuntoutuksessa ja katsottiin onko työkykyni palannut.Ja tietenkin joka kerta piti olla uusi lääkärin B-lausunto Kelalle ja työeläkelaitokselle.
Mutta minun ei tarvinnut kirjoittaa,kuin ensimmäisen kerran se hakemuskaavake.Lääkärin vastaanotolla kävin ja sen jälkeen vein Kelalle lääkärin lausunnon.Kahtena viimeisenä hakemuskertana lääkäri laittoi ruksin lopulliselle eläkkeelle hakemisesta,mutta ensimmäisellä kerralla sain vain puoli vuotta kuntoutustukena.Toisella kerralla sitten viimeinkin sain lopullisen eläkepäätöksen.Kovan hakemisen takana taitaa työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy olla edelleenkin.
Sivun alkuun

helga
  IP kirjattu
ellerukka Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Lappi
Vastaus #54 - 25.12.2006 at 20:22:24

Kuusi vuotta siinä meni eläkepapareiden kanssa tuhratessa, oli itkuja, kirvailua, epätoivoa tuskaa ja ahdistusta!!!  Vihainen
Vaan nyt sain joulukuun alussa tiedon että tammi- ja helmikuun - 07 olen oikeutettu osaeläkkeeseen (osakuntoutustuki) ja 1.3.07 Täys työkyvyttömyyseläke..

Taidan sittenkin kuulua oikeitten ihmisten ihmisarvoiseen joukkoon, vaikka viimeisinä vuosina en ole uskonut kuuluvani enää kuin hylättyjen ja epäonnistuneiden epätoivoisten rikkoreppanoiden ja almujen anelijoiden ruikuttavaan sakkiin. Silmänisku

Nyt on sitten henkisesti parempi olla ja voi taas paremmin kestää ruumiilliset säryt kun ei tarvitse koko ajan murehtia toimeentulostakaan.   Hymiö

Joka tapauksessa on askel kevyempi vaikka taas uusi jalkaleikkaus on taas edessäpäin jossakin vaiheessa. Se oli sovittu jo tehtäväksi huhtikuussa -07 vaan sitä jouduttiin siirtämään loppuvuodelle -07 kun toinen jalka vielä ei ole kunnolla kuntoutunut viime kesän leikkauksesta.

Tunnen nyt itseni kuitenkin onnekkaaksi kun se eläke vihdoin ja viimein myönnetiin  Virnistys

Iloista ja onnekasta loppuvuotta ja uutta alkavaa 2007 vuotta kaikille klubilaisille.

t: ellerukka
Sivun alkuun

Päivä kerrallaan, jokaiselle päivälle riittää oma huoli.
  IP kirjattu
Auriel Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #55 - 25.12.2006 at 21:39:11

No niin, Ellerukka, paistaa se päivä risukasaankin ja onnittelut lopultakin voitokkaasta eläkepäätöksestäsi!   Hymiö Kyllä se kestikin, ihme kun itse kestit sen kaiken " ehjin nahoin ".
Vielä on itsellänikin muistissa se tärkeä päivä ja helpotuksen tunne, kun loppuratkaisu selvisi... Virnistys

Hyviä pyhien jatkoja vain ja onnellisempaa Uutta Vuotta, jonka kyllä totisesti ansaitset!!!

Lämpimin terveisin,
Auriel
Sivun alkuun

IP kirjattu
ellerukka Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Lappi
Vastaus #56 - 27.12.2006 at 18:00:40

Hei auriel!! Kyllä nyt aurinko paistaa henkisesti  Virnistys ja tänäänkin täällä Kaarinassa taivaaltakin, varmaan näitkin kun iltaruskokin oli niin kaunis. Hymiö

Onnea ja iloa sinullekin uudelle vuodelle 2007 ja kaikkea hyvää.

Sivun alkuun

IP kirjattu
ritva Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Turku
Vastaus #57 - 27.12.2006 at 19:05:23

Ellerukalle sydäntäyteiset onnitteluhalit!
Tiedän hyvin kokemuksestani, miten paljon se henkisen piinan helpottaminen keventää askellusta, vaikka paikat kuinka särkisivät yhä.
On lupa levätä ja olla vointiensa mukaisesti liikkeellä, se on laatuaikaa!
-Meitä on täällä Kaarinan puolessa useitakin onnekkaita iltaruskon ihailijoita... Silmänisku
Oikein nautinnollista vuodenvaihdetta ja vuoden 2007 mukanaan tuomaa "oikeata ihmisarvoa"!
Kaikkea hyvää toivoen
lämpimästi
Ritva
Sivun alkuun

IP kirjattu
ellerukka Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Lappi
Vastaus #58 - 29.12.2006 at 11:26:44

Kiitos Ritva ja aina vaan parempaa uuttavuotta myös sinulle. Hymiö

Lähdemme mieheni kanssa huomenaamulla 2 viikoksi Madeiralle juhlistamaan ja nauttimaan lomasta.
Nyt on pakkaamisen päivä ja aamulla ennen klo 6 matkaan...

Onnekasta Uutta Vuotta kaikille.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Auriel Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #59 - 29.12.2006 at 19:46:16

Hyvää matkaa, Ellerukka.
Nauti lomastasi, olet sen todella ansainnut!... Hymiö     Juustoinen

Lämpimin terveisin,
Auriel
Sivun alkuun

IP kirjattu
ellu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #60 - 29.12.2006 at 20:18:42

Ellerukka ja siippa!

Hyvää matkaa ja onnellisia hetkiä jatkossakin!

t. ellu Hymiö Hymiö
"Onni on kiitollisuutta".
J.W.Krutch
Sivun alkuun

ellu
  IP kirjattu
karkki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #61 - 31.12.2006 at 10:36:02

Mä oon yrittäny saada kuntoutustukee jo 5 vuotta.
Mulla on skolioosi, nivelrikkoa, selässä ahtautuma , kerran leikattu pullistuma
niitä on tullut lisää ja annulusrepeämä,
kilpirauhasen vajaa toiminta, fibromyalgia, yliliikkuvat nivvelet
aina se kuntoutustuki on hylätty,
oon työmarkkinatuella, töitä ne ei mulle anna
hyvä kun rahaa antavat

apuvälineitä on keittiötyövälineitä, ranne ja kyynärtuet,
tukipohjalliset,sängynjalan korokkeet

Nyt laitan kaiken toivoni Heinolan reumasairaalaan
jonne menen 8.1 2007 ja siellä oon 11 päivää
jospa sieltä tulisi jonkin lainen todistus jolla voisin kuntoutustuke anoo,
nytkin on vierillä valituksena
mulla on oikeuslakitoimiston lakimies
joka tekee valitukset, ei enää ite jaksa
Sivun alkuun

IP kirjattu
savimaja Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #62 - 30.08.2007 at 09:48:41

Eilen tuli uutisissa eläkeasiaa: naiset eivät pääse tutkimuksen mukaan yhtä helposti eläkkeelle kuin miehet.
Lueskelin tuossa tämän palstan kirjoituksia ja kyllä siellä monenlaista "taistelua" on saatu käydä.
Vähän hirvittää oma tilanteeni. Kesällä olen hakenut osatyökyvyttömyyseläkettä. Olisi iso helpotus, jos voisin jakaa työaikani esim. niin, että joka toinen viikko töissä joka toinen vapaalla. Nyt olen ollut kolme viikkoa töissä loman jälkeen ja olo on tosi kipeä ja jäykkä. Pakko kohta taas hakea sairaslomaa.
Savimaja
Sivun alkuun

IP kirjattu
Auriel Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #63 - 05.09.2007 at 19:54:38

Lueskelin tässä vanhoja viestejä ja huomasin tämänkin. Mukava kuulla sinustakin, Savimaja.
Toivon sydämestäni, että eläkehakemukseesi saat myöntävän vastauksen. Onnea siihen tarvitaan..rutkasti! Olet sen kyllä jo ansainnut!.. Hymiö

terveisin,
Auriel
Sivun alkuun

IP kirjattu
martta14

Ex-jäsen

Vastaus #64 - 10.09.2007 at 21:32:44

ELÄKEASIAA...olen todella kaikkien niiden puolella, jotka yrittävät saada eläkkeen sairauden ja monien sellaisten vuoksi.

Itse sain melko kivuttomasti kuitenkin, kun luen muiden juttuja.

Taisi sittenkin työterveyslääkärin sana olla totta että"...työpaikkasi saa mitä tahtoo, kun niillä on rahaa maksaa...."

Voiko olla totta? Pelästynyt      Kyllä voi.

Tsemppiä Savimajalle eläkehakemukseen!!

Martta
Sivun alkuun

IP kirjattu
InsaneOne Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #65 - 22.09.2007 at 19:55:02

Töissä onneksi vielä.
Sivun alkuun

On se elämä rankkaa
  IP kirjattu
april1 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #66 - 13.03.2008 at 14:23:05

Marja-Liisa kirjoitti 17.06.2006 at 06:40:25:
Tietääkö joku sellaisen ihmeen , että olisi päässyt ekalla lääkärinlausunnolla eläkkeelle?? Luulen että he tosi harvinaisia. Kummallista , että sellaiset lääkärit päättämässä jotka eivät ole edes nähneet potilasta  tai osaa ajatella potilaan työpaikkaa.  Päätöksen pitäisi voida tehdä   hoitava lääkäri vaikka yhdessä työpaikkalääkärin kanssa tai joku muu  systeemi ainakin. Ottaakohan eläkelaitos koskaan kuultavaksi henkilökohtaisesti hakijaa , jos pyytää päästä vaikka hylkäävän lääkärin lääkärintarkoitukseen. Jospa heillä joku ihmesauva jolla saavat todella työkykyiseksi..
Työttömyysjonoja jo vähän siivottiin antamalla eläke monille.. Jotain on mätää , kun hakusysteemi ei toimi eläkeasioissa...liian suuret hylkyprosentit... Pitää kait perustaa yhdistys ajamaan teidän eläkettä hakevien edunvalvojaksi...siinä riittäisi jäseniä...

Sivun alkuun

IP kirjattu
Toivorikko Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #67 - 20.05.2008 at 16:31:56

Heippa!

Totta se on!  Työkyvyttömyyseläkepäätös tuli tänään.
Yli nelivuotinen sota on ohi.

Lukuisia rikkoja, fibro, lanneranka operoitu pari kertaa, kaularanka kerran, niveliä puhdistettu…yms. Ikää 50+, hauska ammatti. Epävarma

Kuntoutustukea myönnettiin 2-6kk kerrallaan yhdeksän B-lausunnon voimin, eri lääkäreiltä.

Entäs nyt?  Olen täysin finaalissa ja kipeenä Epävarma
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta