Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Lonkkakipu (Luettu 10817 kertaa)
Toni(Guest)

Vieras

Lonkkakipu
25.07.2006 at 00:01:32

Mistä lonkkakipu tulee?
Hänelläkin sitä oli..
Ja hänelläkin...
Ja monella muulla...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Ella Poissa

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Helsinki
Re: Lonkkakipu
Vastaus #1 - 26.07.2006 at 23:39:07

Mistäs se ainoa asiansa osaava fysiatri löytyy?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Toni(Guest)

Vieras

Vastaus #2 - 27.07.2006 at 15:57:55

Ella kirjoitti 26.07.2006 at 23:39:07:
Mistäs se ainoa asiansa osaava fysiatri löytyy?

Fysiatri Markku Turunen, Hyvinkään sairaalan fysiatrian osasto. Mutta hän hallitsee vain SI-nivelet. Lantiossa on aina muutakin korjattavaa... tuo fysiatri kuitenkin näytti, että yli 10 vuoden krooniset kivut voi poistaa, kun vain löytyy osaaja... lopulta löysin sitten sellaisen, kun vihdoinkin tiesin mitä etsin. Ja ymmärsin, että lääkäreiltä on niistä turha kysyä...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Toni Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #3 - 05.09.2006 at 12:54:55

Tuolla myös hyvää tietoa...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jonna Poissa

Ystävä on kullan arvoinen

Nivelklubilainen

Vastaus #4 - 13.04.2007 at 13:26:57

Minulle on tullut nyt ongelmaksi kovat kivut kumpaankin lonkkaan, kävellessä, istuessa, sukkia laittaessa ja tuolilta noustessa  Surullinen Nämä kivut alkoivat edellisviikolla, kun olin aika reippaalla kävelyllä ja seuraavana päivänä tuli nuo kivut, mutta sitten ne menivät itsestään ohitse. Eilen olin taas jumpassa ja tänään on sitten sama ongelma, lonkat on todella kipeät  Nolostunut Onko tämä vain rasituskipua vai voiko tämä olla vakavaakin? Koskaan aikaisemmin ei ole käynyt näin.  Olen menossa fysiatrille polven takia toukokuussa, mutta otan puheeksi siellä myös nuo lonkka kivut. Kumminkin olen sen verran huolissaan noista kivuista, että päätin kirjoittaaa tänne ja kysellä teiltä neuvoja  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Elisa1983 Poissa

Life is pain, get use
to it!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Nummi-Pusula
Vastaus #5 - 16.04.2007 at 12:19:42

Kyllä mä JONNAna menisin terveyskeskukseen ja pyytäisin lähetteen röntgeniin. Ihan vaan siksi että saisi mielenrauhan. jos sulla on polvessa jotain vikaa niin voihan se olla että polvikipu "peilaa" lonkkiin. Mulla kivut lonkissa mutta "peilaa" joskus pahastikin polviin.

Terv.
Elisa
Sivun alkuun

IP kirjattu
Elisa1983 Poissa

Life is pain, get use
to it!

Nummi-Pusula
Vastaus #6 - 16.04.2007 at 21:36:15

Niin siis mulla vaikuttaa tietty kanssa selkään. ala ja risti.. siitä sitte vääntää välillä myös niskat.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jonna Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #7 - 17.04.2007 at 15:56:13

Jaloissa on pituuseroa noin 12 mm, kengässä ei ole minkäänlaista korotusta. Nyt on kivut hellittäneet hiukan, saan ihan normaalisti sukat jalkaan, käveltyä, istuttua penkillä ja noustuakin siitä. Vasempaan lonkkaan ei satu enää ollenkaan, mutta oikeeseen kyllä. Tuntuu ihan, että olisi jotain kasvusärkyjä, joista kärsin pienenä. Huomasin myös sen, että kun laittaa housuja jalkaan niin lantiosta kuuluu napsahdus, jota ennen ei ole kuulunut  Täh Ajattelin kumminkin pinnistellä siihen fysiatrian aikaan ja juttelen hänen kanssa myös noista lonkista, mutta jos kivut tästä kovenevat niin sitten täytyy mennä aikasemmin lääkäriin. Välillä mullakin kipuja tuntuu alaselässä.  Olen varonut polvea aika paljon, mutta luulisi olevan vasen lonkka kipeä, mutta se on oikea, sama jalka jossa on polven kanssa ongelmia   Pyöritä silmiä
Sivun alkuun

IP kirjattu
gepardi Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #8 - 17.04.2007 at 17:03:32

Aivan kuten Jonnalla, myös minulle lonkan nivelrikon aiheuttamat ongelmat ovat jatkuva ihmetyksen aihe, johon ei tunnu löytyvän ratkaisua. Alkava nivelrikko todettiin vuosi sitten oikeassa lonkassa. Vasen ok. Vaihtelevalla menestyksellä sinnitelty tähän saakka, kivut olleet hallinnassa.

Mutta se lonkan lisääntyvä napsunta vaivaa mieltä toden teolla. Aluksi kuului silloin tällöin nivusesta pieni sievä napsahdus, sitten siirtyi reiden ulkosyrjälle ja nyt napsahtelee jo siellä sun täällä, etupäässä lonkan sisällä. Napsahtelu vaivasi pitkään vain portaita noustessa, nyt aivan säännöllisesti myös kävellessä, kääntyessä, jalkaa sängyssä oikaistessa sekä etenkin juuri sukkaa/kenkää jalkaan laittaessa. Kipua napsuminen ei aiheuta, ahdistusta enemmänkin.

Olen kertoillut tuosta napsumisesta yleislääkärille ja kahteen kertaan fysiatrillekin. Vastausta en saa, mutta rahaa kyllä kuluu.

Lisäksi oireilee myös alaselkä: aamujäykkyyttä, kipeytymistä päivän mittaan etenkin jos kyykistyn, kurkottelen eteenpäin, istun pitkään (istumatyöläinen) tai kannan jotain - vaikka ihan kevyttäkin. Aivastelu on ihan myrkkyä selälle. Liekö rikkoa jo selässäkin??

Ja takareisi ja pakara tönkkööntyvät joka ikinen päivä työssä. Syytä siihen olen yrittänyt lääkärikäyntieni aikana selvittää, mutta enpä ole puusta pitkään päässyt. Sen sijaan on erinäisiä "nikamalukkoja" löydetty ja avattukin, on pukattu piikkiä lonkkaan ja pakaraan. Ihan kiva kokemus, mutta vaikutus pyöreä nolla. Paitsi tietenkin kukkarossa...

Olen suoraan sanottuna valtavan turhautunut tuloksettomiin lääkärissäkäynteihin. Tunnen joutuneeni maatakiertävälle radalle, jossa minua heitellään lääkäriltä toiselle ja rahaa kuluu tuhottomasti. Kukaan ei jaksa ottaa kokonaisvaltaista otetta ongelmiini, ei riitä aika kiinnostumaan tapauksesta. Tartutaan vain niihin oireisiin, joihin on helppo, nopea ratkaisu ja unohdetaan ne vaikeammat, joihin potilas nimenomaan on tullut apua hakemaan. Ei jaksettaisi perehtyä nivelrikkopotilaaseen, koska häntä ei voida parantaa.  Ei myöskään osata ohjata eteenpäin, jos oma mielenkiinto tai taidot eivät riitä nivelrikkoisen potilaan neuvomiseen. Miksikäs nyt lypsävää lehmää ajaa muille laitumille. Annetaan lumehoitoa, kun potilas kerran siitä suostuu maksamaan.

Ainoa mitä minä nivelrikkoisena toivoisin, olisi lääkäri, joka jaksaisi käydä läpi tilanteeni. Kertoisi, mitkä oireet ovat sellaisia tyypillisiä nivelrikko-oireita, joiden kanssa vain pitää oppia elämään joko lihasharjoitteiden tai tulehduskipulääkkeiden yms. avulla. Mutta kertoisi myös, mitkä ovat ne oireet, jotka pitää ottaa vakavasti ja mennä lisätutkimuksiin. Juuri tuo lonkan koko ajan lisääntyvä napsuminen ja reiden ja pakaran päivittäinen puutuminen sekä lisääntyvä alaselän arkuus ovat asioita, joihin toivoisin jonkinlaista valaistusta. Jos teistä joku on tavannut lääkärin, joka oikesti jaksaisi paneutua asioihin ja sitoutua pitäkäaikaiseen hoitosuhteeseen, olisin enemmän kuin kiitollinen hänen yhteystiedoistaan.

Onneksi tämä netissä soiluaminen on ilmaista  Silmänisku Kiitos teille, jotka jaksoitte lukea koko vuodatukseni.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Jonna Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #9 - 18.04.2007 at 11:53:19

En tee töitä päätteen ääressä vaan olen ammatiltani toimitilahuoltaja eli siivooja ja tällä hetkellä työtön. En ole huomannut, että minulla olisi sattunut lonkkaan jos olen yskinyt taikka aivastanut. Minullakin lähtee jalka välillä alta, mutta se johtunee varmasti siitä, että polvesta ei saatu nivelsiteitä hyvin korjattua eli ne jäivät löysäksi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Elisa1983 Poissa

Life is pain, get use
to it!

Nummi-Pusula
Vastaus #10 - 19.04.2007 at 11:49:53

Moi Jonna, Gepardi ja Salla!

Kyllä taas on niin hassua kun lukee teitinjuttuja ni on vaan mielessään kokoajan"niinpä" "just nii" "ihan sama mulla".. hymyilyttämään pistääHymiö

Jonnana kokeilisin vaa pohjallista kenkään, varsinki niitä mitä käyttää eniten, mä oon tehny ihan peruspäätöksen että joka kerta kun ostan kengät ostan myös pohjalliset ja sitte yhden numeron isommat. Kuulin sen itsekin vasta vähän aikaa sitten, koska jos ostaa saman kokoiset kun itse kenkä, sen tuntee varpaissa.. Jos kenkä on tilava ylöspäin, sinne mä saan kaksikin pohjallista, eli siis koko sen parin, toinen on vaan sit väärin päin.. mut aika halvalla saa jalat tuntumaan ihan hassuilta (ainii ne on samanpituiset;))

Gepardille tosta napsumisesta. tarkottaakohan samaa asiaa mistä mä puhun sanalla ranksuu:) Mutta kysyin siitä leikkauksen jälkeen lääkäriltä ja se sanoi et se ei haittaa. niin kauan kun ei satu saa tehdä mitä vaan. ja mulla toi ranksuminen tuntuu ainoastaan omassa päässä, iljettävän kuulosta jotenki.. Mutta siihen auttaa kun käy salilla ja varsinkin mä huudan VESIJUOKSUN kunniaa koska sitte kun saa sinne lihaksia ne tukee eikä luut ja rustot pääse liikkumaan. ja ne voi tietty olla jotain kiinnikkeitä mitä sinne viottuneeseen/leikattuun on itsestään kehittynyt mut lihakset tukee kaikkea.
Niin ja mulla on kanssa totaet selkään sattui yhdes vaihees yskintä yms, sit todettii fysiossa et mulla on menny ristiselkä niiiin lukkoon et mulla oli noidannuoli selässä, (selittää miksen kerran saanu kättä ylös kun yritin tankata:)) ja siihen on auttanu vaan se fysio kun se avaa ne mun nikamat ristiselän kohtaa. Ooteko muuten kukaan käyny sellasella fysiolla/hierojalla tms joka hieroo tosta pakarasta niin että sattuu??? tekis vaan mieli huutaa mut sit sen jälkeen on parempi olla? Mulla niin teki ekaa kertaa virolainen hieroja ja jos pyydän niin fysio kansa tekee sinne jotain modulisaatioplaaplaa juttua.. mut kuitenki se on kai siihen auttavaa kun jalat on eripituiset et se "tiputtaa" sitä lyhyempää jalkaa tai erottaa sitä lonkkakuppia ja lonkkaluuta.. en oo ihan varma mut kannattaa joskus kysyy ja jos se auttaa ni se auttaa aina. Mut siis sen jälkeen pystyn just esim suht pal kävelee. Niin ja ton jälkeen ei kyl napsukaan. Onkohan sillä napsumisella jotain yhteistä myös sen kanssa kun on mulla ainakin ahtaana noi lonkkakupit ja lonkkaluut---?

Oon Sallan kanssa siitä samaa mieltä että parempi puoli kipeytyy pahemmin. Viime (vuosisitten) olin leikkauksessa ja meninkin siihen leikkaukseen siinä uskossa että PAHEMPIpuoli leikataan nyt ensin (korjausleikkaus) ja kun se oi leikattu ja menin kesäkuussa tarkennukseen ja kysyin et mitäs me tolle toiselle tehdään ni lääkäri vaan sanoi et ei sille tehdä mitään et sehän on jo niin huonossa jamassa et siihen ei korjausleikkaukset auta. (ja toinenkin oli leikkausjonossa odotelles kerenny kyl edetä niin pahaksi ettei se oikeen auttanu siihenkään) mut yleisesti aika hassua. luulin ihan toisin miten asia sitten oli..
Mulla tulee portaissa sellain olo et jalat lähtee alta, ja jos liikaa niit menee ni reisilihakset alkaa tärisyttää ja tuntuu et lähtee taju, mut sekin vaan johtuu kun en oo käyny salilla vähään aikaan tai ainakaan säännöllisesti.

No jopas nyt tuli paljon palatettua..hups!Silmänisku

Elisa
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jonna Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #11 - 19.05.2007 at 11:40:47

Noniin, nyt ollaan sitten käyty maanantaina fysiatrin vastaanotolla ja kyllä oli sitten hyvä lääkäri  Juustoinen Käyntini tarkoitus oli oikea polvi joka on alkanut saärkemään, mutta lääkäri huomasikin että ongelmaa on myös vasemmassa polvessa ja oikeassa lonkassa. Lääkäri oli hyvin vakavissaan mun polven ja lonkan kivuista, että joudun käymään pulssissa magneettikuvissa ensiviikon torstaina ja kummastakin otetaan kuvat. Lääkäri epäili vasemmassa polvessa olevan kierukassa jotain ongelmaa ja lonkkakivut johtunee siitä, että olen kävellyt jotenkin väärin, kun olen varonut oikeaa polvea, joka on särkenyt valtavasti. Lonkasta menee jokin lihas, joka kiinittyy polveen ja se nyt aiheuttaa kovia kipuja mulle. Oikeaan polveen sain uuden kipulääkityksen, jota mulla ei ole aikaisemmin ollut ja lääkäri soittelee mulle ensiviikolla ja kyselee miten olen pärjännyt lääkkeen kanssa. Jatkossa jos nämä kipulääkkeet eivät auta niin sitten lääkäri kuulemma pyytää jotkut spesialistit katsomaan mun polvea, että mitä sille pitäisi tehdä ja uudelleen kouluttautumisesta oli myös puhetta. Olen nyt ollut nelisen viikkoa linja-autoja siivoomassa ja pitemmän päälle se alkaa käydä vaikeaksi. Kirjoitan lisää kuulumisia, kun saan tietää magneettikuvien tulokset.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jonna Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #12 - 30.05.2007 at 18:03:53

Fysiatri soitti tänään ja sain kuvien tulokset. Lonkassa ei ole mitään hätää, se lihas on ärtynyt kun olen varonut tuota oikeaa polvea. Vasemmasta polvesta löytyi pehmentymää, polvilumpio on jotenkin liian ylhäällä ja pääsee hinkkaamaan polven sisäsyrjää, tästä mulle aiheutuu kovia kipuja ja paukkumisia, on ollut yksi lukkoonjääminenkin. Ortopedille on jo aika 14.6 Turun pulssissa ja siellä katsotaan mitä polvelle tulisi tehdä. Hiukan on taas surkee olo jos tästä leikkaukseen päädytään  Surullinen Kumminkin oon joutunut tuon oikean polven kanssa kokemaan kaikenlaista niin nyt sitten alkaa vasen vinoilee.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jonna Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #13 - 17.06.2007 at 11:04:05

Joo pulssissa tuli käytyä. Vasempaan polveen laitettiin jokin puudutepiikki josta ei ollut mitään hyötyä, enemmän vain lisäsi kipuja. Oikeassa polvessa antaa vetolaatikko periksi. Ortopedi laittoi musta lähetteen  tyksiin, tekevät siellä ongelmatapaus miittingin ja miettivät mitä polville tulisi tehdä. Oikeaan polveen voi olla, että tulee korjausleikkaus, mutta vasemmasta ei ole vielä tietoa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
nuuskis Poissa

Elämää se vaan on!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vantaa
Vastaus #14 - 19.10.2007 at 21:19:14

No niin ... viime viikon perjantaina alkoi oikea lonkka kipuilemaan. Alkuun elättelin toiveita, että olisi vain lihaksistosta johtuvaa, mutta ei se kyl ole siltä missään vaiheessa tuntunut.  Surullinen Kipu tuntuu jotakuinkin pakaran puolessa välissä pistävänä, varsinkin kun istun jalat ns. pöydällä lähes suorana. Myöskin välillä tuntuu sama kipu kävellessäkin. Tosin tällä hetkellä myös tuo polvi on oireillu enemmän.  Epävarma Pitäis yrittää saada aikaseks käydä puhumassa lääkärille, mutta kun tuntuu ettei töistä viitsisi olle poiskaan.  Täh
Sivun alkuun

v.1997 oik. polvilumpion rustonpehmentymä (3x tähystetty), v.2007 nivelrikko oik. polvi
nuuskis   IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta