Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Bakerin kysta (Luettu 32501 kertaa)
tuula p Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Bakerin kysta
11.09.2006 at 09:14:58

Nyt tuli täyteen 3 kk:tta tekonivelleikkauksesta.Ongelmia on yhä edelleen. Jalka ei millään tahdo taipua eikä liioin ojentua :Tulikin tästä mieleeni, voisiko syynä tähän olla  jalan taipeessa oleva kananmunan kokoinen patti.Kotipaikkakuntani ortopedi mainitsi ensi käynnillä, että näkyypä olevan Bakerin kystakin tuossa jalassa.
Mahtaako kellään olla omakohtaisia kokemuksia ed.mainitusta vaivasta.
Jalka kipeytyy juuri tuolta takaosan ulkosyrjältä kävelyn ja vesijuoksun jälkeen.
Kirpeää syysaamua kaikille!
Sivun alkuun

tuula p
WWW   IP kirjattu
ellu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Re: Bakerin kysta
Vastaus #1 - 11.09.2006 at 18:00:52

Laitan tähän ei omakohtaisen kokemuksen, mutta reumasivuilta löytyneen jutun ko.Bakerin kystasta.
Bakerin kysta 

Polvitaipeeseen voi ilmaantua kananmunan kokoinen tai suurempikin muhkura, jota kutsutaan Bakerin kystaksi. Kyse on nivelkalvon pullistumasta. Jo sellaisenaan se saattaa haitata polven toimintaa. Tilanne hankaloituu edelleen, jos kysta repeää ja nivelneste pääsee purkautumaan pohkeeseen. Sääri turpoaa kauttaaltaan, usein se punoittaa ja on kivulias. Tilanne muistuttaa laskimoveritulppaa. Nivelreumapotilaan äkillistä sääriturvotusta ei koskaan saa hoitaa veritulppana, ellei tulpasta ole ultraääni- tai röntgenkuvauksin saatu varmuutta.

Bakerin kysta on pyrittävä hoitamaan ennen sen repeämistä. Tavallisinta on polven paikallishoito kortisoniruiskeella tai leikkauksella.

Sivun alkuun

ellu
  IP kirjattu
Aakoo Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Pohjois-Savo
Vastaus #2 - 11.09.2006 at 20:43:25

Tuosta Bakerin kystasta vielä sen verran, että minulla on omakohtainen kokemus ja hyvä onkin. Noin 10 vuotta sitten menin erään ortopedin yksityisvastaanotolle polven taakse ilmestyneen patin takia, koska se esti mm. kyykistymisen, no lääkäri sanoi, että käykääpäs mahallenne tuohon pöydälle, hän imaisee sen pois, näin hän teki, eikä se paljon kipeääkään tehnyt ja polvi oli sen jälkeen aikansa hyvä ja ainakin sillä pystyi kyykistymäänkin,  vajaa kaksi vuotta sitten siihen jouduttiin laittamaan kokoproteesi pahan nivelkuluman vuoksi, mutta se onkin sitten toinen juttu.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pirre Poissa

Nivelklubi

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #3 - 13.09.2006 at 21:27:22

Minulla on myös henkilökohtainen kokemus bakerin kystasta, mikä nytkin aiheuttaa kipua polven taipeessa. Puhuin ortopedille siitä taas pari viikkoa sitten, mutta hän sanoi, että ei sille mitään tehdä, se rauhoittuu siitä kun polvikin rauhoittuu. Olen myös kuullu toiselta ortopediltä että sen voisi punkteerata tyhjäksi? No mene ja tiedä mitä ja ketä pitäis uskoa!! No menen kumminkin polven uusinta leikkaukseen maanantaina ja aion myös uudestaan puhua siitä lääkärille ja yrittää ainakin painostaa, että se poistettaisiin!!

Sivun alkuun

Pirre
  IP kirjattu
ellerukka Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Lappi
Vastaus #4 - 13.09.2006 at 21:41:45

Minullakin on ollut muutama vuosi sitten Bakerin kysta  polvitaipeen takana enkä kyllä osannut olla siitä mitenkään huolestunut ja kun polvi leikattiin hävisi kystä ja kivutkin, joten uskon ortopedin sanomiseen että kyllä se rauhoituu, ainakin minulle niin kävi.
Sivun alkuun

Päivä kerrallaan, jokaiselle päivälle riittää oma huoli.
  IP kirjattu
ellu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #5 - 13.09.2006 at 21:57:31

Pirre hei! Hymiö
Kuinka olet jaksellut? Menit ilmeisesti töihinkin välillä, vai?
Kaikkea hyvää siihen leikkaukseen...toivottavasti polvi saadaan taipumaan!
Maaliskuusta syyskuuhun on varmaan tuntunut pitkältä ajalta yrittää kuntoutua...aika mahdoton tehtävä ilmeisesti, kun kysymyksessä oli se harvinainen tapaus!
p.s. olet ajatuksissa!Kerro sitten kuinka meni!
t:ellu

Sivun alkuun

ellu
  IP kirjattu
Pirre Poissa

Nivelklubi

**

Vastaus #6 - 14.09.2006 at 21:44:30

Heips

kyllä se kesä meni siinä vähän niinkuin luvutuksen merkeissä, mutta jotenkin jostain on voimia vaan saanut. Töissä olen linkuttanut sen minkä olen pystynyt. Onneksi on ihanat työkaverit ja työpaikka   Hymiö, se auttaa jo jaksamaan vaikka kiire päälle painaakin. Huomenna sitten olisi toistaiseksi viimeinen päivä töissä ennen sairaslomaa. Pidäthän peukkuja ylhäällä
Sivun alkuun

Pirre
  IP kirjattu
Eevamari Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 19.09.2006 at 18:51:03

Bakerin kysta kannattaa hoitaa ennen sen puhkeamista. Mulla oli polvitaive oli jo useamman viikon kipeä, enkä meinannut aamulla meinannut päästä sängystä ylös. Luulin vaan polven olevan niin huonossa kunnossa.

Kun en pystynyt enää lainkaan kävelemään menin lääkärille (yksityiselle), joka totesi heti: Bakerin kysta joka on puhjennut. Jalka oli jalkaterään asti turvoksissa. SAiraslomaa ja lepoa 2 - 3 vk. Ja särkylääkettä, muuta ei ole tehtävissä jo puhjenneen kystan kanssa.

Mulla on joskus myös kortisoni rauhoittanut kystaa. Parhaiten kystan huomaa kun jalka ei mene suoraksi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
tuula p Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #8 - 20.09.2006 at 08:25:27

Jeps!
Tänään olisi sitten vihdoin viimein eka kontrolli , pelotttttaaaa.
Jalka ei oikene enää lähellekkään sitä, mitä ojentui leikkauksen jälkeen.Tuo muhkura polvitaipeessa vaivaa kovasti. Täytyy lääkäriltä kysyä mielipidettä olisiko se syynä tämän tilanteen huononemiseen. Kuulumisiin!
Sivun alkuun

tuula p
WWW   IP kirjattu
molla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #9 - 11.02.2007 at 19:52:05

hei!minullakin oli polvitaipeessa bakerin kysta,lääkäri sanoi sen tulevan siitä kun polvi ärsyyntyy kuluman vuoksi.ostin apteekista polvituen ja sitä pidän ihan aamusta iltaan.se tukee sen verran että kysta pysyy poissa,mutta ilmaantuu heti jos en tukea laita.kannattaa kokeilla,minulle siitä on apua. Hymiö Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
TARJA_ ANNELI Poissa

anna kaikkien kukkien
kukkia vaan

Lieksa
Vastaus #10 - 26.05.2008 at 14:37:11

MOI!
Minä vähän ihmettelen miksi minulla on polvitaipeissa isot muhkurat, kävin ultrassa, mutta minulla rasvakertymää, onko kukaan kuullut tollaisesta, ei lääkäri sanonut mistä johtuu, eikä niille kuulema tehdä mitään, kummassakin polvessa lievä nivelrikko, ja patit arat!! Epävarma
Sivun alkuun

Tarja Anneli K&&&&LIEKSA
  IP kirjattu
Riitta-Liisa Poissa

old friends are gold

Nivelklubilainen

Toijala
Vastaus #11 - 26.07.2010 at 00:00:06

hei pitkästä aikaa! puolitekonivel -leikkaus meni aikanaan (reilut 2v. ainakin) hienosti, mutta nyt on polvitaivekipu alkanut vaivata.
se on vaivannut itseasiassa jo kauan, mutta on jopa päivän aikana 'vertynyt pois'. Nyt on kestänyt jo päiviä.
ilm. kyse on bakerin kystasta. (nivelrikko, tekonivel..kipeä särkevä patti polvitaipeessa)
hoito on lepoa ja kylmää ja särkylääkettä.
olenkin alkanut pelätä voiko samassa polvessa oleva tekonivel jotenkin tulehtua kyseisestä kystasta?  Pelästynyt  Pelästynyt siis polvi on tullut aika jäykäksi kauttaaltaan (kystako puhjennut, vettä polvessa?)
polven alta (vas. polvi) ulkosyrjä sekä myös pohje alkaneet kipeytyä.
onko kellään kokemusta tai muuta tietoa kuinka tekonivelen kanssa pitää toimia kys. vaivan kanssa?

ps. voivatko pitkään jatkuneet alaselkäkivut ja iskiastyyppiset säryt olla syy vaiko seuraus vai ihan erillinen vaiva?
Sivun alkuun

Riitta-Liisa&&&&"Luulin ennen, että jossain mitataan tarkalleen,&&milloin on annettu liikaa jollekin kantaakseen.&&Se on pelkkä harha, perätön luulo, toiset hölmöt uskoo niin": (tuntematon ajattelija, lainaus)
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #12 - 26.07.2010 at 18:57:32

Jos on tekoniveliä, niin kaikki tulehdukset pitää hoitaa hyvin, ettei tulehdus leviäisi tekoniveleen. En tiedä kuuluuko Bakerin kysta näihin, siis onko se tulehdus vai jotain muuta, mutta kannattaa varmaankin näyttää sitä lääkärille ja kertoa nimenomaan se, että olet huolissasi sen vaikutuksesta tekoniveleen.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
könyäjä Poissa

Kokoproteesi vasemmassa
lonkassa 04-2011

**

Rämsöö
Vastaus #13 - 18.11.2010 at 22:04:20

Riitta-Liisa kirjoitti 26.07.2010 at 00:00:06:
ps. voivatko pitkään jatkuneet alaselkäkivut ja iskiastyyppiset säryt olla syy vaiko seuraus vai ihan erillinen vaiva?

Hei Riitta-Liisa!
Mulle tuli vuosikausien (osin vuosikymmenten) polvi-lonkka-nivelrikkovaivojen lisäksi juuri alaselkäkipuilua sekä siitä tosi inhottavaa säteilykipua oik. reiteen. Röntgenissä viime keväänä selvisi, että parin selkänikaman haarakkeet ovat myös "kuralla", ja siitä se särky. Sain siihen Lyrica-kuurin, jota jatkan nyt iltaisin tarvittaessa että saan nukuttua.
-Joka kolotus kannattaa siis tutkia... lääkärini tuumasi, että ovathan ne kaikki nivelet yhtä vanhat... Juustoinen
Sivun alkuun

"Leikataan kun kyllästyt!" No nyt kyllästyin, huhtikuussa laitettiin proteesi, ja kyllä kannatti!
  IP kirjattu
lexie Poissa

Nivelklubin veteraani

Lappi
Vastaus #14 - 21.01.2011 at 15:06:48

Onko tietoa, että jos on reuma todettu, ois myös Bakerin kysta herkempi ilmaantumaan kyseiselle henkilölle - onko yhtäläisyyksiä?? Meinaan mulla on nyt alkuvuoden juoksulenkkien jälkeen polvissa alkanu vaivata paitti sisäsyrjän kivut, myös vasemman jalan polvitaipeen turvonnut "patti", tai polven laajuinen, hieman turvonneempi alue. Ikäänkuin jokin polvitaipeessa olisi ajetuksissa. Käveleminenkin pitemmästi tekee tuskaa. Lisäksi oikean jalan nilkkaan sattuu Surullinen

Voihan olla että tämä on vain ylirasitusta liiallisesta intoutumisesta juoksuun taas, mutta uteliaisuudesta kysyn kumminkin .. Hymiö Ylipainoa ei ole.
Sivun alkuun

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
  IP kirjattu
Kevättuuli Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #15 - 07.08.2013 at 02:55:11

Hei, Borrelioosilla ja Bakerin kystalla on todettu maailmalla selvä yhteys. Suomen tekonivel kirurgit eivät ota tätä huomioon. Borrelioosi on sairautena niin monimutkainen, että lääkärit lakaisevat ongelman mielummin maton alle. Borrelioosin on todettu nimenomaisesti pesivän kystissa. Minulla on todettu Disseminoitunut (laajalle levinnyt) Neuroborrelioosi. Sairaus puhkesi polven tähystys-leikkauksen jälkeen oltuaan vuosikausia piilossa. Kolmessa vuodessa täysin terveet polvet tekoniveliksi ja koko terveys romahtanut. Pahinta on ollut lääkäreiden ylimielisyys, kun on joutunut taistelemaan hengestään. Kummankin polven tekonivel leikkauksen jälkeen Borrelioosin tulehdusriski suurempi, kuin märkivä avohaava. Itselläni oli ultraäänellä todetut kystat molempien polvien takana ja alkoivat kasvaa huomattavasti taudin puhjetessa. Tekonivel leikkausten yhteydessä kirurgi ei suostunut puhkaisemaan kystia, ei antanut tarvittavaa antibiootti hoitoa leikkauksen jälkeen. Jouduin suoraan sairaalasta hakeutumaan yksityislääkärille. Borrelioosiin on kuollut mm. Lääkärilehden päätoimittaja Ilkka Vartiovaara ja vieläkään eivät lääkärit suhtaudu tautiin tarpeeksi vakavasti.

Kannattaisi käydä terveyskeskuksessa tarkistamassa Borrelioosi vasta-aineet.
Yleensä testiä ei oteta, jos ei ole selvää punkin puremaa ja iho-oiretta. Itse valehtelin lääkärille silmää räpäyttämättä kyseiset oireet ja niin vain Borrelioosi löytyi. Sitä ennen olin käynyt läpi kaikki Etelä-Suomen sairaalat monien vaikeiden oireiden vuoksi. Borrelioosi voi olla vuosikausia piilevänä ja puhjeta sitten yllättäen. Toisaalta, kun on piilevänä, testeissä ei välttämättä näy. Parhaiten ehkä löytyisi, jos kystasta otettaisiin yksityislääkärillä testi. Mutta löytyykö Suomesta lääkäriä, joka sen tekisi. Parhaiten löytyy tietoa Suomen Lymen Borrelioosi sivustoilta miten vaikesta ongelmasta on kysymys. Ei pelkästään sairaus, vaan ongelman takana olevat korruptoituneet lääkärit. Onneksi Suomessa on kuitenkin muutama lahjomaton.

http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97364.pdf
Sivun alkuun

IP kirjattu
Kirsti Kaarina Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #16 - 10.06.2014 at 07:00:57

Minulla nyt toisen polven tekonivelleikkauksesta 2 kk. Leikautun polven taive ja pohje kipeytyivät kohta leikkauksen jälkeen. En saanut nukuttua öisin valtavan taivesäryn ja puutumisen vuoksi.

Eilen jouduin käymään ensiavussa. Ultrassa löytyi revennyt Bakerin kysta.

Hodoksi sain Burana 800 mg + Panadol Extend yöksi. Nukuin yöni pitkästä aikaa paremmin. Joko tietoisuus vaivasta, tai lääkitys auttoi.

Toivottavasti kysta tyhjenee itsekseen...
Sivun alkuun

IP kirjattu
maller Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #17 - 13.06.2014 at 19:30:46

On kyllä erikoista, että kysta tuli tekonivelpolveen.

Kokemusta beikkereistä on neljän verran. Ennen polvien protetisointia riesa oli jatkuva. Aina ehtivät puhjeta pohkeeseen, ja kipu on todella sietämätön !

Pari kertaa kävin ultrassa,jossa varmistettiin, ettei kyseessä ole tukos. Sitten en enää suostunut ultrajonoon, koska pohje ei kuumottanut, yms.

Lihasten väliin puhjennut Baker on yllättävän iso vaiva. Jopa keppiä jouduin käyttämään parisen viikkoa.

Toisen keinonivelen laiton jälkeen välittömästi, toisena päivänä operaatiosta, pohjesärky oli kova ja pohje turposi.
Olin silloin sairaalassa, ja pohje ultrattiin. Tukosta ei löytynyt, vaan ehkä kysta oli vasta puhjennut, koska nestepurkaus näkyi lähellä nilkkaa.

Suuri helpotus, kun ei leikkausten jälkeen ole tarvinnut seurustella tämän Mr.Bakerin kanssa. Ainakaan toistaiseksi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Vastaus #18 - 13.06.2014 at 21:27:07

Hei
Onneksi ei ole ollut vielä tuota kystaa, vaikka kaikenlaista härdelliä on riitänyt. Sen sijaan punkki oli kiinnittyneenä kainalosta pari senttiä rintakehään päin. Huomasin sen viikko saaressa käynnin jälkeen. Oletan kuitenkin että on ollut kiinnittyneenä ihoon "vain" 4-5 vuorokautta.  Lähes kaikissa artikkeleissa oletetaan että punkki löytyy samantein tai vuorokauden kuluessa. Minulle ei käynyt niin. Desinfioin "harmaata näppylää" ja heiluttelin sitä, että tuommoinenkin on ihoon ilmesynyt Nolostunut.Punkkipihdit oli hankittuna kotiin ja mökille, vaan eipä tullut pieneen mieleen että siinä se köllöttää, omalla iholla. Harmaa tämä oli, ja olin nähnyt kuvia ruskeista.

Ihottuma ei ollut tyypillinen rengasmainen vaan leiviävä punotus pistokohdasta. Sain kuitenkin Amorion 1g x3 po. 2vi. kuurin. Se päättyy tänään.  Oireina oli päänsäsky, ääretön väsymys, niskajäykkyys, silmien valonarkuus, vasemman käsivarren kipu ja nyt viimepäivinä ihon arkuus, ikään kuin hentoa nokkosen pistelyä eripuolilla kehoa. Eli sain monta tyypillistä bordellioosin valkuvaiheen oiretta. Asiaan perehdyttyänii, oletan että 2vi antibioottihoito lienee riittävä.  Joissakin teksteissä mainitaan että 3 viikkoa olisi optimaalinen. Nyt jännätään viikonlopun yli, oliko se tässä, vai pitääkö vielä jatkaa.

Yllättävä oli tuo yhteys Bakerin kystaan Pyöritä silmiä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta