Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Lonkassa kuluma ikää 27v? (Luettu 9446 kertaa)
TJM Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Lonkassa kuluma ikää 27v?
22.03.2007 at 19:51:24

Olen terve ,urheileva, työtä tekevä perheen isä. Olen 27 vuotias. Urheilusta joskus on tullut "normaalia" kipua mutta muuten elämä ollut suht kivutonta. Oikeaa lonkkaa on vaivannut noin neljä kertaa elämäni aikana lihaskramppi joka on hoidettu lääkeillä (tulehdus kipulääke+relaksantti). Nyt Minulla on kestänyt noin kuukauden samanlainen lonkan kipuilu. Söin 7 pv:n kuurin arcoxia 120mg ja norflex 100 mg noin kaksi viikkoa. Arcoxian loputtua olen ottanut ibumax 400mg noin kaksi/pv. Lonkka on kipeä ulkosyrjältä suoliluun harjusta alaspäin, ei kuitenkaan lonkkamaljakkoon asti. Aamuisin jäykkyys/kipu pahinta, iltaisin suht ok. Vatsalihaksia ei voi tehdä kipu tulee silloin liian kovaksi. Olen joutunut olemaan myös yleisesti urheilusta sivussa koska kipu provosoituu siitä. Seisoma työtäni olen tehnyt normaalisti. Lääkket auttoivat hieman, mutta lopetin niiden ottamisen koska Minulle tulee niistä hieman huono olo, ja kipu on lievittynytkin jo, muttei poistunut. Kolmisen viikkoa sitten kävin ensiavussa koska kivut olivat siinä määrin kovat. Sain voltaren piikin lonkkaani ja em. mainitun lääkityksen. EA lääkäri myös totesi lonkkien ulkorotaation olevan vajaa, epäili synnynnäistä ominaisuutta mutta siksi samalla sain myös lähetteen lonkan röntgen kuvaan. Kuva otettiin ja reilu viikko sitten omalääkäri soitti ja sanoi ettei se lonkka Hänestä pahalta näytä, mutta kysyy vielä radologin mielipiteen. Viikko sitten perjantaina omalääkäri soitti ja lause joka vieläkin soi päässä oli tämä. "Te olette 27 vuotias ja Teillä on kuluma lonkassa". Kyselin asioita, vastaukset olivat ympäripyöreitä. Sanoi laittavansa tapaukseni eteenpäin ortopedille joka huolehtii jatkosta. En ole vielä saanut tietoa yrityksistäni huolimatta millä tolalla asiani ovat.

Viikkoni on ollut epätoivoinen. Olen voinut huonosti fyysisesti ja henkisesti. Lonkkakin on ollut kipeä, muitakin oireita ollut esim. päänsärkyä, oksettavaa oloa ja henkistä pahoinvointia. Nyt toivon kommentteja asioista tietäviltä. Mitä nyt onko urheilut urheiltu? Miten nivelleikkaus onnistuuko kamppailu-urheilu enää operaation jälkeen? Pysynkö työkykyisenä vai pitääkö seisoma työ lopettaa?  Pääseekö kivuista eroon? Onkohan nämä kuluma kipuja? Mistä semmoisia kulumia voi tulla? Mitä hoitoja on ennen leikkausta? Tuleeko pysyvä lääkitys? Auttaako omega-3 rasvahapot oireita? Miten nopesti nämä kulumat etenevät?  Toivon myös kommentteja mielialasta ja mitä ajatuksia ja selvitymistarinoita olette kokeneet.

Olen normaali tasapainoinen mies, mutta kyllä tämä tieto on vienyt mielen matalaksi. Mittani on 191cm n 120kg. Ylipainoa on hieman, ehkä n 10kg max. Olen isoraaminen ja urheilu on tuonut hieman lihaa luiden päälle.

Kerron tänne palstalle tarinaani kun uusia käänteitä tulee. Kiitoksia kaikille jotka jaksoivat lukea ja kommentoikaa!
Sivun alkuun

IP kirjattu
Titu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Re: Lonkassa kuluma ikää 27v?
Vastaus #1 - 23.03.2007 at 13:30:17

Hei TJM!

Ymmärrän huolesi, kun olet vielä nuori ja intohimosi on urheilu. Maallikkona nyt yritän sinulle vastata ja tsempata. Jos sinulla on mahdollista mennä työterveyshuollon kautta ortopedille, niin se varmaankin sujuisi nopeammin kuin terveyskeskuksen kautta. Saisit sitten varmaa tietoa kuinka paha se kuluma lonkassasi on, kun sekin on niin eritasoista: lievästä vaikeaan. Lääkäri voisi sulkea pois esim. mahdollisuuden, että lonkassasi olisi jokin tulehdus kuluman lisäksi. Tulehduskin voi aiheuttaa kovaa kipua kuluman lisäksi.Ja kannattaisiko sinun nyt urheilla kevyemmin siihen saakka, että saat vastauksen vaivasi laatuun. Tässä vaiheessa liika rasittaminen voi pahentaa kipujasi. Lääkityksestä yms. sellaisista meidän maallikkojen on vaikea antaa vastausta, koska hoito ollee niin potilaskohtaista. Mutta tutkituta nyt ensin lonkkasi perusteellisesti ja sitten varmaankin saat lääkäreiltä vastauksia. Kokemuksesta voin kertoa, että kannattaa kysellä ja paljon, ettei sitten mikään jää mieltä vaivaamaan.

Minulla nivelrikon alkuvaiheessa lonkka oireili tosi pahasti. Välillä olin pitkiäkin aikoja sairauslomalla ja sitten tuli taas parempia jaksoja ilman kipulääkkeitä. Lonkkani tosin oireili vuosia, ennen kuin menin edes lääkäriin, mutta sitten koitti päivä, etten enää hallinutkaan kipujani ja nivelrikko oli jo kehittynyt aika pahaksi. Minulla on tosin taustalla lapsuuden nivelreuma, joka on edesauttanut varsinkin suurten nivelien huonoa kuntoa.

Ymmärrän, että aluksi iskee masennus, kun ennen terve ja nuori ihminen alkaa kipuilla ja liikkuminen vaikeutuu. Uskon, että saat vaivoihisi apua. Ole vain sinnikäs vaatimaan sitä. Jos et työterveyshuollon kautta voi vaivaasi hoidattaa, niin kannattaisiko sieltä terveyskeskuksesta topakkana kysellä, että kenelle ortopedille sinut lähetetään ja mikä on aikataulu. Eikös se yleisellä puolella ole 6 kk mitä voi joutua odottamaan erikoislääkärille pääsyä?

Tsemppiä!

t. Titu
Sivun alkuun

IP kirjattu
eXtreme Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #2 - 23.03.2007 at 19:35:23

Mjoo, voi hyvin kuvitella mitkä asiat päässäsi velloo, koska itse kuulin tuon noin 10-vuotta sitten kun hieman yli 30 vuotias.

Olin juuri silloin urheilu- elämäni huipulla ja muutama marathon ja triathlon takana päin. Harjoittelin 7 päivää viikossa ja kilpailin triathlonissa, marathoneissa, maantiepyöräilyssä, suunnistuksessa ja talvisin hiihtokilpailuissa. Siinä sivussa kävin sitten hyppäämässä välillä laskuvarjolla ja liitelemässä liitimillä.

Sitten se tapahtu... juoksuharjottelussa oikea lonkka tuli kipeäksi alussa, mutta turtui 5km jälkeen ja sama oli suunnistuksessakin. Ongelma oli vain siinä, etä et voinut harjoitella kun seuraavana päivänä särki niin perkeleesti Surullinen

Noh, ei muuta kun normaalisti Kallion Tapion (urheilu lääkäri) pakeille Diakkariin ja muutamat röngten ja mangeetti kuvat...

Tulos oli se, ettei enään tarvinnut käydä urheilulääkärillä, vaan lääkäri vaihtui lonkka spesialistiin (Jarmo Vuorinen) Diakkarissa ja tulos oli "yllätys yllätys" kuluma lonkassa ja ne urheilut oli sitten urheiltu. Näin se vaan oli vaikka yritin pyristellä vastaan, luulin että kyllä se kestää, mutta aina se osasi lannistaa ja kävin pitkän prosessin että myönsin itselleni, että kaikki urheilu on jätettävä... kaikki. En pystynyt edes uimaan tai pyöräilemään.

Nyt noin kymmenen vuotta olen ollut urheilematta, mutta pelastuksena mielelleni oli ilmailuharrastukseni, jota olen jatkanut hyvin tähän päivään asti ja hyvin aktiivisesti... en edes kaipaa enään urheilua, kyllä ilmailu voittaa sen 100 - 0 .

Mutta nyt ollaan taas luopumassa, kun leikkaus on kohta edessä ja näkee sitten mitä voi enään sen jälkeen jatkaa...

Tsemppiä sinulle ja etsi jotain mielenkiintoista tekemistä, mikä ei ole urheilua.

Sivun alkuun

IP kirjattu
tina Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #3 - 24.03.2007 at 16:45:48

käy lukemassa www.selkasivut.fi paljon tietoa, josta on apua sinulle.

terv
tina
Sivun alkuun

IP kirjattu
Elisa1983 Poissa

Life is pain, get use
to it!

Nummi-Pusula
Vastaus #4 - 10.04.2007 at 14:00:59

Moikka!

Itse olen 23-vuotias ja sain tietää molempien lonkkien synnynnäisestä rakenne viasta noin 3-vuotta sitten. yhdessä leikkauksessa (korjaavassa ei siis koko nivelen vaihdossa) olen kerinnyt käymään mikä ei niin auttanut koska"lonkkiin paneuduttiin liian myöhään asiaa vaatimalla vakavuudella" ei tajuttu että mun kulumat eteni niin nopeaan ja korjaus leikkaus auttoi hieman mutta todella vähän nyt on jaloissa niin paljon pituuseroja että selkä on ihan rikki. Pahinta märätilmat.
No, nyt olen kuitenki ollut tietoinen tilastani ja yrittänyt valveutua joten VESIJUOKSEMAAN! sitäkun 4 vuotta on liikkumatta ja venyttelemättä niin se on ihanaa kun vedessä pystyy liikkumaan!

Mieliala on hankalampi homma, mutta en minä enkä usko että moni muukaan on enää kaiken muun lääkkeiden lisäksi turvautunut mieliala lääkkeisiin. Se on tietysti ihan henkilökohtaista. Ei se oikein helpota koskaan, siinä vaiheessa kun vihdoin ja viimein kaikki kaverit/ystävät/perhe ymmärtää että en voi kävellä pitkiä matkoja yms yms on hie,man helpottanut.
Ei tarvitse kokoajan olla kaikille selvittämässä että sittenkun mennään sinne ja tuonne niin mun pitää päästä istumaan ja onhan siellä istumapaikkoja. Ja nuorena ihmisenä ei ikinä kehtaa viedä vanhemmilta istumapaikkoja.
On parempia kuukausia ja sitten mulle tulee välillä romahdus, mutta se kestää korkeintaan kaksi päivää. Ystävät tukee ja perhe!

Voimia sulle!

Elisa
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jussi-64 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Helsinki
Vastaus #5 - 10.04.2007 at 21:54:53

Moi !
Olen 42-vuotias ja lonkka-artroosi todettu 2v.sitten,jolloin kivut alkoivat.
Kulumat etenevät yleensä hitaasti.Ylipaino,tärähdykset,isojen painojen nosto ja huono lihaskunto huonontavat tilaa.
Kaikki kevyt liikunta ja VENYTTELY ovat  hyvästä.Itse otin (kuntosalin lisäksi) ohjelmaan vesijuoksun:voi treenata "kovaa",eikä lonkka juuri rasitu.Syön Arthrylia ja kalanmaksaöljykapseleja (eivät ainakaan ole haitaksi...).Särkylääkettä kuureina.
Tekonivelhän se on edessä, mutta jatketaan viivytystaistelua ! Tsemppiä !
Terv.Jussi
Sivun alkuun

IP kirjattu
Toni Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #6 - 15.04.2007 at 17:42:34

Ja sen kuluman syy on siis lonkkanivelen virheasento joka kuluttaa niveltä. Se on useimmilla jo lapsena saatu. Toinen syyllinen on se lantion virheasento, jonka seurauksen reisiluu kiertyy ja lonkkanivel vääntyy väärään asentoon. Nämä ovat kulumien syynä. Ei ne nivelet kulu, jos ne on kohdallaan ja toimii oikein.

Näitä on helppo tutkia itseltään. Mene rennosti makuulle ja katsele onko molemmat jalat symmetrisessä asennossa alkaen jalkateristä ja sitten lantion asento.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Viipi Poissa

Levottomat jalat!

**

Vantaa
Vastaus #7 - 22.04.2007 at 09:50:05

Moikka kaikille Hymiö

Olen 24 vuotias ja minulla on myös todella kivulias lonkkakuluma. Lantioni ja reisiluuni on murtunut pahasti muutaman kerran jonka seurauksena minulle tuli nivelkuluma. Paljon on joutunut luopumaan tärkesitä harrastuksista ja muutenkin kipujen kanssa selviäminen on välillä vaikeaa. Leikkausta suunnitellaan ja ehkä laitetaan pinnat tai sitten perinteinen proteesi. Lääkärini vai varoitteli mahdollisista riskeitä mitä pinnoissa olisi esim, jos tulee raskaaksi niin proteesista irtoaa jotain metalli juttua (en muista mitä se oli nimeltään), mutta kuitenkin sen haitoista suhteessa sikiöön ei tiedetä. Pelotta todella paljon leikkaus. Kuitenkin tärkeään on säilyttää positiivinen asenne ja uskoa tulevaisuuteen. Voimia kaikille!
Sivun alkuun

Viipi   IP kirjattu
eXtreme Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #8 - 22.05.2007 at 21:42:24

Toni kirjoitti 15.04.2007 at 17:42:34:
Ja sen kuluman syy on siis lonkkanivelen virheasento joka kuluttaa niveltä. Se on useimmilla jo lapsena saatu. Toinen syyllinen on se lantion virheasento, jonka seurauksen reisiluu kiertyy ja lonkkanivel vääntyy väärään asentoon. Nämä ovat kulumien syynä. Ei ne nivelet kulu, jos ne on kohdallaan ja toimii oikein.

Näitä on helppo tutkia itseltään. Mene rennosti makuulle ja katsele onko molemmat jalat symmetrisessä asennossa alkaen jalkateristä ja sitten lantion asento.

Kerrotko tarkalleen miten tuo Lonkkanivel laitetaan symmetriseen asentoon ja mitkä ovat ne "jumppaohjeet" joilla se saadaan pidettyä / korjattua?

Sivun alkuun

IP kirjattu
Toni Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #9 - 24.05.2007 at 22:06:45

eXtreme kirjoitti 22.05.2007 at 21:42:24:
Kerrotko tarkalleen miten tuo Lonkkanivel laitetaan symmetriseen asentoon ja mitkä ovat ne "jumppaohjeet" joilla se saadaan pidettyä / korjattua?

Vaikea kuvailla. Löysitko siis "vikaa" asennoista? Millaisia virheasentoja löysit?
Itse niitä on aika hankala korjailla itseltään, mutta ei se mahdotontakaan ole. Ja sanallinen selitys on hankalaa.
Näilla pääset alkuun
Sivun alkuun

IP kirjattu
eXtreme Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #10 - 24.05.2007 at 22:30:56

Toni kirjoitti 24.05.2007 at 22:06:45:
eXtreme kirjoitti 22.05.2007 at 21:42:24:

Vaikea kuvailla. Löysitko siis "vikaa" asennoista? Millaisia virheasentoja löysit?

Siis mullahan on ollut lantio aina ihan viturallaan, eli vinkallaan ja tietysti myös lievää skolioosia. Saan sen korjattua korotuspaloilla tai pronaatio tuella (toisessa nilkassa pronaatio ongelmaa).

Toni kirjoitti 24.05.2007 at 22:06:45:
[quote author=eXtreme link=1174585884/0#8 date=1179859344]
Itse niitä on aika hankala korjailla itseltään, mutta ei se mahdotontakaan ole. Ja sanallinen selitys on hankalaa.
Näilla pääset alkuun

Ööö... miten sanallinen selitys on hankalaa? Yritä edes  Silmänisku

aina vaan puhutaan hoidosta, mutta koskaan ei kerrota miten se tehdään. Esim, kiropraktikko hoidothan ovat tiedossa tarkalleen, mutta mistään ainakaan Suomalaisesta netti- saitista en ole löytänyt tarkkaa kuvausta miten tuo Si-nivelen manupalaatio suoritetaan. Potkastaanko siinä perseelle  Juustoinen

tuollakin linkissäsi, oli vain:

"Paras tulos saavutetaan todennäköisesti siten, että aluksi manuaalisen terapian keinoin palautetaan selkärangan liikkuvuus ja korjataan mahdolliset virheasennot olkapäissä ja lonkissa.
Hoidon jälkeen

Manuaalisen hoidon jälkeen alkaa omatoiminen kuntoutus.
"

Hmmm... Jos mä menisin vessaan ja painaisin perseen pöntön pohjalle ja sieltä sitten pois riehumalla, eli = "Blop"  Kieli oliskohan sitten Si-nivel kohillaan ?   Täh  Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu
Toni Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #11 - 25.05.2007 at 09:01:59

eXtreme kirjoitti 24.05.2007 at 22:30:56:
Siis mullahan on ollut lantio aina ihan viturallaan, eli vinkallaan ja tietysti myös lievää skolioosia. Saan sen korjattua korotuspaloilla tai pronaatio tuella (toisessa nilkassa pronaatio ongelmaa).

Eli SI-nivel pois paikaltaan. Se aiheuttaa nuo lantion vinouden ja pronaation. Ja sitä myöten myös nivelrikkoja. Niitä voi korjailla korotuspalalla, mutta sillä saa vain lantion edestäpäin suoraksi. Eikä se pronaatioon juurikaan auta. Silti jää toinen puoli lantiosta eteen ja selkään kiertoa.

Ööö... miten sanallinen selitys on hankalaa? Yritä edes  Silmänisku

No tuolla on niitä liikkeitä, joilla voi yrittää lantiota eli suoliluita saada symmetriseen asentoon. Joillakin se onnistuu jopa itse, mutta useimmat tarvitsevat jonkun tekemään manipulaation ja noilla liikkeillä sitten saadaan uusi asento pysymään.

Ja tuolla vikassa viestissä "Reino" juuri kuvailee, kuinka sai lonkan itseltään paikoilleen kun häntä on siihen kirjallisesti neuvottu.

aina vaan puhutaan hoidosta, mutta koskaan ei kerrota miten se tehdään. Esim, kiropraktikko hoidothan ovat tiedossa tarkalleen, mutta mistään ainakaan Suomalaisesta netti- saitista en ole löytänyt tarkkaa kuvausta miten tuo Si-nivelen manupalaatio suoritetaan. Potkastaanko siinä perseelle  Juustoinen

No esim tuossa videossa sen SI-nivelen korjauksen näkee selkeästi. On siellä Selkäsivuilla paljon muitakin videoita, joista näkee mm. sen lonkkan paikalleenlaiton. Esim tuossa videossa.

Tuon lonkkien paikalleen potkimisen tekevät kissat ja koiratkin yleensä noustuaan uniltaan. Samoja liikkeitä tehdään myös vanhoissa karateleffoissa lämmittelyliikkeinä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Marl Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Helsinki
Vastaus #12 - 31.05.2007 at 13:24:28

Moikka,

Noi Youtuben kiropraktikkovideot olivat vähän niinkuin kertomuksia omasta elämästäni (ei ole tullut mieleenkään, että rytmihäiriöt johtuisivatkin nikamista). Minä olen periaatteessa siinä tilanteessa, että pitäisi lonkkaleikkausta jo miettiä, mutta kun pyrin sitä siirtämään. Varsinkin vasen lonkka on aika pahasti kulunut.

Tuollaista kiropraktikkoa voisi kokeilla. Onko jollain suositella pätevää täällä Helsingissä. Voiko kiropraktikko saada aikaan vahinkoa - nuo niksautukset näyttivät aika rajuilta. Jos kiropraktikko saisi väännettyä nikamat oikeisiin asentoihin, niin pysyvätköhän ne niin ja toisaalta keskeyttäisikö se kulumisen etenemisen. (ehkä liian vaikeita kysymyksiä)

Jotenkin tuntuu, että kaikki "kulutetut lonkkalaiset" ovat harrastaneet melko lailla urheilua. Kait se on pakko myöntää, että urheilu edesauttaa kulumista. Vaikka näiden 10 vuoden aikana, kun olen eri lääkäreiden kanssa puhunut asiasta, niin vain yksi on sanonut, että urheilu saattaa edesauttaa kulumista.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Toni Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #13 - 31.05.2007 at 22:44:41

Marl kirjoitti 31.05.2007 at 13:24:28:
Moikka,

Noi Youtuben kiropraktikkovideot olivat vähän niinkuin kertomuksia omasta elämästäni

Ei ne ole kiropraktikkovideoita. Kiropraktikot ei too noin.

(ei ole tullut mieleenkään, että rytmihäiriöt johtuisivatkin nikamista).

Niin, sehän olisi lääkäreiden homma tietää se, mutta kun he eivät tiedä/usko tuohon. Eihän ne edes tiedä mistä ne johtuu, kuten ne potilaat kertoi...

Minä olen periaatteessa siinä tilanteessa, että pitäisi lonkkaleikkausta jo miettiä, mutta kun pyrin sitä siirtämään. Varsinkin vasen lonkka on aika pahasti kulunut.

Oletko varma että se on kulunut? Moni kuluma on ollut vain virheasentoa...

Tuollaista kiropraktikkoa voisi kokeilla. Onko jollain suositella pätevää täällä Helsingissä.

Ei ole tarjolla kiropraktikkoa. Helsingistä löytyy kyllä yksi osaaja tuosta linkistä.

Voiko kiropraktikko saada aikaan vahinkoa - nuo niksautukset näyttivät aika rajuilta.

Kaikki on aina mahdollista. Harvinaista se kyllä on. Joka vuosi monta jalankulkijaa kuolee suojatielle ja vielä useampi saa pysyviä vammoja. Manipulaatiohoito on turvallisempaa...

Jos kiropraktikko saisi väännettyä nikamat oikeisiin asentoihin, niin pysyvätköhän ne niin ja toisaalta keskeyttäisikö se kulumisen etenemisen. (ehkä liian vaikeita kysymyksiä)

Jokainen on yksilö. Korjaus olisi pitänyt tehdä silloin kun vika tuli eikä vasta 30 vuoden kuluttua...
Itse sain hyvän avun lapsuudesta lähtien vaivanneisiin kipuihin 35-vuotiaana. Ja Viljami sai avun 55-vuotiaana. Kaikki on mahdollista, mutta ei voi tuohon vastata etukäteen... Jonkinlaista apua varmasti saa ja myös sen selvyyden, että mistä kivut ja vaivat johtuvat. Sille voi sitten itse tehdä paljonkin, kun ymmärtää ongelman.

Jotenkin tuntuu, että kaikki "kulutetut lonkkalaiset" ovat harrastaneet melko lailla urheilua. Kait se on pakko myöntää, että urheilu edesauttaa kulumista. Vaikka näiden 10 vuoden aikana, kun olen eri lääkäreiden kanssa puhunut asiasta, niin vain yksi on sanonut, että urheilu saattaa edesauttaa kulumista.

Niin, kun lantiossa on vikaa, niin liikunta kuluttaa niveliä. Se kerrotaan useissa fysioterapian alan kirjoissakin. En vain ymmärrä miksi siitä ei kerrota potilaille, että osaisivat tutkia mahdolliset ongelmat ja hakeutua hoitoon ajoissa... ongelma on tietenkin myös se, että mistä saa osaavaa hoitoa, kun noita tärkeitä asioita ei tunnuta enää opetettavan fysioterapeuteille/fysiatreille ja muille ammattilaisille peruskoulutuksessa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #14 - 16.09.2012 at 08:07:15

Saakohan OMT-terapiaan helposti lääkärin lähetteen? Epäilen ja fysiatrikin joskus sano, että minulla olisi ongelmia SI-nivelessä. Eikös OMT-terapialla voisi parantaa tuon SI-nivelen toimintaa?
Sivun alkuun

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin superaktiivijäsen

Vastaus #15 - 16.09.2012 at 08:14:36

Julkisen puolen lähetteiden kanssa lienee enemmän harkintaa - kustannuskysymys.
Lääketieteelliseen puoleen en voi ottaa kantaa -- alan ammattilaiset osaavat vastata kysymykseesi, myös terveyskirjasto.fi sivustolta vo löytyä lisätietoja.
Hakusanaksi omt voi löytyä apua, jos nivelpiiritapahtumat, alan luennot.
Sivun alkuun

leikattu 2001 ja 2002
  IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #16 - 16.09.2012 at 08:19:49

Kai fysiatri tietää mistä puhuu.  Hymiö  Meillä kunnan fysiatriaan kuuluu vaan painorajaitusten ja jumpan opettaminen. Ehkä varaan ajan sitten kohtapuoliin, kun saan vähän rahatilanteet hallintaan. Voisin myös kysyä työterveydestä asiasta.
Sivun alkuun

Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #17 - 16.09.2012 at 09:20:30

Löysin hienon .pdf tiedoston, jossa kerrotaan selkeästi SI-nivelestä.

Selkäsivut: Mikä on Si-nivelen toimintahäiriö.

http://www.selkasivut.fi/selka/pdf/mikaonsijd2.pdf
Sivun alkuun

Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
Lakerikenkä Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #18 - 17.09.2012 at 07:38:10

Olin 24-vuotias kahden lapsen äiti kun pistävä kipu lonkassa alkoi. 27-vuotiaana se oli kulunut jo tekonivelkuntoon ja silloin  tekonivel vaihdettiin. Minulla on taustalla synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno.

Muistan ajatukseni silloin. Kaksi pientä lasta. Ajattelin, että en jätä pientä lapsiani kyllä ja lähde sairaalaan, Sinnittelin  aika kauan ennen kuin menin lääkäriin. Takaraivossa oli lapsuuden monen kuukauden sairaalareissut. En edes tajunnut kuinka vakava asia nivelrikko on.

En ole koskaan ollut mikään himoliikkuja tai urheilija joten siinä minun elämääni ei tullut mitään menetystä. Päällimmäisenä oli vain toive siitä, että voisi kävellä vähän pitemmälle kuin roskalaatikko ja kivut vähenisivät.

Tänään on nivelet molemmissa lonkissa. Olen työelämässä ja käyn pitkillä kävelylenkeillä ja vietän normaalia elämää.

Vaihtoleikkauksia meille nuorena tekonivelen saaneille tulee useampia kuin vanhuksille, jotka saattavat pärjätä yhdellä leikkauksella.

On paljon lajeja joita voi harrastaa tekonivelellä joten urheileva elämäsi ei pääty tekonivelleikkaukseen.

Sivun alkuun

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
  IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 17.09.2012 at 08:11:18

Meitä "luksaatiolapsia" taitaa olla aikamoinen joukko.Tarinoissa on varmaan yhtäläisyyksiäkin vaikka olemmekin yhtäläisyyksiä.

Olisi mukavaa jos aiheesta tehtäisiin juttu tai peräti kirja - Nivelkirjan tapaan.
Sivun alkuun

leikattu 2001 ja 2002
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #20 - 17.09.2012 at 10:40:11

Entisten ja nykyisten sairaalareissujen pituudessa on kyllä valtava ero, muistan että silloin 9-vuotias sisareni oli 1960-luvun alkupuolella monta viikkoa sairaalassa katkenneen käden vuoksi, siis käden eikä edes jalan! Nykyään lähetetään isostakin leikkauksesta muutaman päivän kuluttua kotiin.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Lakerikenkä Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #21 - 17.09.2012 at 12:30:28

Pitimmät reissut oli minulla puoli vuotta (jalka vedossa) tai 3 kuukautta (kipsi). Leikkauksen jälkeen muistan kokeilleeni jalkaa, että kummankohanlainen reissu on kysymyksessä. 1,5 -vuotiaasta 12 vuotiaaseen taisi olla 14 leikkausta. Kova ikävä oli aina kotiin kun vanhemmat asuivat kaukana ja leikkaukset tehtiin silloisella Invalidisäätiöllä. Kipulääkityskään ei ollut hääviä. Nykyään ei erotettaisi lapsia vanhemmista noin pitkäksi aikaa. Hoitajat olivat mukavia ja ruoka oli hyvää. Kävin jopa kouluakin sairaalassa. Mitään traumoja ei ilmeisesti ole jäänyt kun tykkään olla sairaalassa:) Ainoa oli eetterinukutus joka sai minut tosi pahoinvoivaksi.
Sivun alkuun

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
  IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #22 - 17.09.2012 at 13:05:20

Ajat on muuttuneet on.Kymmenvuotiaana makasin 7vuorokauttan petipotilaana,kun umpisuoleni leikattiin.Muistan vieläkin tädin,joka tuli aamuisin minua sänkyyn pesemään!Käännellään ja väännellään raakkui hän joka aamu ja jokaiselle.
Toista kaksosistani juoduttu nukuttamaa tämän tästä.Kerta maskinukutusta riitti nyt isompana.Sanoi hoitajalle esikäynnillä,että suoneen kiitos.Pienenä,kun ei osannu pitää sanallisesti puoliaan,huusi kauhusta jäykkänä,kun maski naamalle laitettiin.Nykyään ku äiti saa lyhkitoimenpiteissä olla leikkaussalissa kunnes lapsi nukahtaa.Osaston kautta toimenpiteissä heipat sanotaan leikkaussalin ovella.
Monen monta kertaa olen nukkunut joko tuolissa tai ohuella patjalla sairaalahuoneen lattialla,kun lapsi sairaalassa.
Jos huoneessa tungos,olen yrittäny olla pienenä ja näkymättömönä,kuitenkin läsnä lapseni luona,
On ne ajat muuttuneet...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #23 - 17.09.2012 at 13:29:31

Minulta leikattiin vuonna 1957 vähän vaille 7-vuotiaana nielurisat eetterinukutuksella, ja siitä jäi sellainen kauhu leikkauksia kohtaan että tuntui aivan kuolemantuomiolta kun vuonna 2008 tuli tekonivelleikkaus eteen. Kauhistus sentään, ihmettelen että uskalsin vastata myöntävästi vaikka tiesin että leikkauksesta on oikeus kieltäytyä, mutta ei siinä ollut vaihtoehtoja kun liikkuminen oli jo niin surkeaa! Sitten leikkausreissu olikin varsin positiivinen yllätys kun se ei ollut ollenkaan niin kamalaa kuin lapsuudesta muistin, ja onneksi ei tarvinnut nukuttaa vaikka tiesin että eetterinukutus on jo historiaa, mutta ei silti tehnyt mieli kokeilla nykyaikaisempaa nukutusta, ennemmin kuuntelin luunsahaukset spinaali-epiduraalipuudutuksessa.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #24 - 17.09.2012 at 16:05:32

Minäkin vuonna 1972 makasin 10 viikkoa sairaalassa lonkkatulehduksen kanssa. Suurimman osan ajasta kirjaimellisesti makasin koipi vedossa. Viereisessä sängyssä oli tyttö jolla oli selkärankatubi ja joka joutui olemaan sairaalassa puoli vuotta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
PiAnn Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #25 - 17.09.2012 at 20:51:18

Sairaalakokemuksianne lukiessani tuli mieleeni oma juttuni;
Jouduin 1 vuotiaana 3 kuukaudeksi sairaalaan.  En lonkkieni vuoksi vaan muun vakavan sairauden vuoksi.
Kaiken huippu on ollut se ettei minua saanut käydä katsomassa  Surullinen  Äiti kävi joka päivä ja sai katsella minua vain ikkunan takaa salaa.  Hän toi minulle rintamaitoa, kun oli imettänyt minua ennen sairaalaan joutumista enkä ollut suostunut syömään mitään ruokaa sairaalassa.

Kolme kuukautta erossa vanhemmista...se oli lapselle hylkääminen.  Ei kävisi enää laatuun.  Ajat oli 60 v sitten toiset.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Mariza Poissa

Päivä kerrallaan!

Kanta-Häme
Vastaus #26 - 18.09.2012 at 13:13:33

Vaikka meneekin jo ihan off topiciksi, kerronpa minäkin oman sairaalakokemukseni.

Pääni jäi traktorin takapyörän alle ollessani 5-vuotias (v-69). Tämä tapahtui loppukesästä pellolla, sadonkorjuun aikaan. TYKSissä olinkin sitten siihen saakka kun ensilumi satoi Turkuun. Eli kolmisen kuukautta.

Maatilaa pitäneet kiireiset vanhemmat ehtivät katsomaan kerran viikossa, lauantaisin.

Tuosta ajasta mieleeni jäivät harjoittelijat sinisine pukuineen (heillä oli aikaa askarrella meidän pienten potilaiden kanssa) ja päätinkin jo silloin lukea itseni "sinipukuiseksi sairaanhoitajaksi" ja niin myös tein Hymiö.
Elämä on vienyt uusille urille, mutta sairaat lapset ovat edelleen lähellä sydäntä.

Muistan myös miten jouduin juomaan kahvia pillista, ja kuinka pahalta se maistuikaan! Mutta joka päivä oli kahvia saatava, 5-vuotiaana  Virnistys. Pillillä siksi, että kasvohermohalvaus oli vääntänyt kasvoni vinoon eikä mukista juonti sujunut. Kyseinen vamma sitten korjattiin leikkauksella ja sain kauniit suorat kasvoni takaisin Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta