Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Nivelpsoriasis (Luettu 19475 kertaa)
Marja-Liisa Poissa

Nivelet norjina!

Nivelklubin veteraani

Turun Seudun Nivelyhdistys ry
Nivelpsoriasis
16.04.2007 at 04:56:13

ALoitetaankos uusi sairauskeskustelu täällä?  Nivelpsorihan on yksi syy myös tekoniveliin..
Entä miten teidän nivelpsoriaatikkojen kynnet voivat ja millä hoidatte?

JK

Tarkoitin että jos tulisi keskusteluun oma osio nivelpsori
Sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 21.04.2007 at 10:00:45 Kirjoittaja Marja-Liisa »  

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
WWW   IP kirjattu
Jykä Poissa

Terkkuja...

Nivelklubin administraattori

Loviisa
Re: Nivelpsoriasis
Vastaus #1 - 16.04.2007 at 13:40:12

Nivelpsorista löytyy tietoa mm. Psoriasisliiton sivuilta. Nivelyhdistyksen jäsenet saavat Nivelpsoriasisopasta myös toimistolta tilaamalla.
Sivun alkuun

Terveisin
Jykä
WWW   IP kirjattu
Mimosa Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #2 - 24.05.2007 at 11:18:15

Heipsis pitkästä aikaa!
Olen aikaisemmin kirjoitellutkin tuonne sormien nivelrikko puolelle. Minullehan tehtiin diagnoosi sormien nivelrikosta noin vuosi sitten ja aloitettiin Glucadol.
Mutta, mutta, kuukausien kivuttoman jakson jälkeen, kivut palasivat: lonkkiin, sormiin, varpaisiin jne. ja jouduin ottamaan kipulääkitystä takaisinpäin. Lisäksi tammi-helmikuussa kyynärpäihini ilmestyi hilseilevät läiskät ja pari viikkoa sitten sain yksityisen ihotautilääkärin kautta diagnoosiksi psoriasiksen. Lisäksi lekuri kyseenalaisti nivelrikkodiagnoosin, koska olen vasta päälle nelikymppinen ja sanoi, että hän on sitä mieltä, että nivelpsoriasiksen mahdollisuutta ei voi nyt sulkea pois ( pyysi informoimaan lekuriani ).
Nyt mietinkin, että varaanko jo aikaa reumatologilleni vai odotanko kipujen pahenemista vielä? Aikaisemmin on yksi niveleni sormista vääntynyt huomattavasti vinoon.
Kertokaa kaikki kokemuksianne nivelpsorista, ottaisin tietoa mielenkiinnolla vastaan! Faktatietoahan löytyy toki Reumaliitonkin sivuilta, mutta välistä omalla kohdallani ainakin tuntuu, että mikään ei etene oppikirjojen mukaan Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
Marja-Liisa Poissa

Nivelet norjina!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #3 - 25.05.2007 at 08:25:45

Minulle nivelpsoridg teki ensin ihotautilääkäri kynsieni ja jalkapohjieni kunnon vuoksi ja lähetti minut reumalääkärille joka rtg ym muista löydöksistä johtuen aloitti Trexan lääkityksen..sitä olen käyttänyt kait jo yli 10vuotta..Särkyjä ja kuumotuksia aikaajoin paljonkin..Aika vaikeaa tehdä dg..vaatii usein  rtgvarmistuksen ..
Sivun alkuun

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
WWW   IP kirjattu
Riikka Poissa

Polvet kuntoon ja reenaamaan!

**

Vastaus #4 - 25.05.2007 at 12:58:57

Mulla alkoi iho oireilla v.93 ja siitä siirtyi sitten kipujen kera niveliin loikkien eripuolille kehoa. Diagnoosin sain reumalääkäriltä sen jälkeen kun olin ollut ihotautilääkärin vastaanotolla. Heidän yhteinen päätöksensä v.97 oli että mulla on nivelpsoriasis.

Mulla on kokeiltu jos vaikka mitä lääkkeitä..trexan, sulfa (erimuodoissa), kulta, humira, enbrel, mutta ne jotka tuntuu toimivan on kortisoni, reumacon ja remicade. Ne auttaa sekä ihottumaan että nivelkipuihin. Mites muut? Mitä lääkkeitä joudutte käyttämään? Mitkä auttaa? Ootteko tekin joutuneet kokeilemaan miljoonaa eri valmistetta ja toteamaan et "ei, ei tääkään käy...  Epävarma "

Kynnet on melko hyvässä kunnossa vielä, mutta varpaat kynsineen kannattaisi meidän dg:llä varustettujen kuulema hoitaa todella hyvin.
Tekonivel laitettiin kuukausi sitten vasempaan polveen ja odottelen, että missä vaiheessa saan myös oikeaan...tämä tauti siis isketyny tuonne kantaviin niveliin. Lonkat, polvet ja nilkat ne pahimmat. Sormet on ihan ok..vielä  Silmänisku

Nii, se pitää vielä mainita kun tässä nyt innostuin kirjottamaan, että mielialat vaikuttaa ainakin mulla tosi paljon taudin äkäisyyteen. Mitä enempi on stressiä sitä kipeämpi mä oon. Sitten taas iloisena tuntuu, ettei kipuja ole ikinä ollukaan  Virnistys
Sivun alkuun

Elämä on ihanaa kun on koiria, joita saa rakastaa Hymiö
  IP kirjattu
Mimosa Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #5 - 23.07.2007 at 18:06:58

Tervehdys teille kaikille!

Se on tylsää tämä varman diagnoosin odottelu, on vähän semmonen juupas - eipsäs - jne. Meikäläinenkin on jo kokeillut kortisoonin + Oxiklorinin yhdistelmän, mikä tehosi ihan hyvin kohdallani. Ikävä kyllä, sain Oxiklorinista ihottumaa, joten lääkitys lopetettiin.
Viime syksynä tehtiin  nivelrikko-diagnoosi vääntyneen sorminivelen vuoksi ja aloitettiin Glucadol.
Ja nyt sitten kevättalvesta puhkesi psori-ihottuma kyynärpäihin. Siihen aloitettiin hoidot ja ihotautilekuri kehotti heti menemään reumatologille uudestaan, kun oireet pahenevat, koska hän epäili vahvasti, että saiarauteni on nivelpsori.
Joten tällä hetkellä lääkityksinä on vain kipulääkkeet, Panacod ja Ardinex. Eniten mulla oireilevat sormet ja varpaat ja ajoittain lonkkien bursiitit vaivaavat. Kuten sullakin Riikka, tuntuu, että kivut vihlovat päivittäin montaa eri niveltä.
Lexie - onko sulla todettu ihopsori jossain päin kroppaa?
Sivun alkuun

IP kirjattu
juilii Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Etelä-Pohjanmaa
Vastaus #6 - 28.07.2007 at 03:30:55

Heippa!
Mun on kans pakko listata itteni tähän osioon, nimittäin jokunen viikko sitten iski kunnon ihopsoriasis päälle, nyt vain päänahkaan ja luettuani tietoa pasorista ja nivelpsorista, alan vähitellen itse taipua siihen suuntaan, että kun tuota taipuvaisuutta iho-oireisiin on ollut jo joitakin vuosia ja nyt iski kunnolla, niin josko nuo minun kaikki nivelvaivanikin ovat olleet nivelpsoria, eikä nivelrikkoa jne.

Aina on jostain päin joku paikka kipeä, eikä loppua näytä tulevan. Olen kertonutkin tuolla laihdutuspuolella, että minulle on tehty Vatsalaukun ohitusleikkaus ja  hieman yli  7 viikkao sen jälkeen tehtiin polveen ACL korjaus hamstring-siirteellä. Nyt toipuminen ei ole tapahtunut odotetusti, ansin alkuun sain mahtavasti 2 viikon päästä leikkauksesta polven taipumaan liki 90 astetta ja 3 viikon kohdalla meni jo siihen. Mutta nyt ei voi tehdä oikein mitään, polvi on paljon kipeämpi, kuin hieman yli 2 viikkoa sitten ja polven operaatiosta on nyt kohta 7 viikkoa. Kipulääkkeitä joudun käyttämään joka päivä, toisina enemmän  kuin toisina, mutta ilman ei voi olla.

No nyt sitten on alkanut joka paikkaa kolottamaan, tässäkin kirjoittaessani on nilkka, jalkapohja ja ranne kipeinä ja olo on sellainen kummallinen, sairaan tunne on , mutta kuumetta ei .
Mihin oikein itseni ekana suuntaan tästä eteenpäin?
Menenkö omalääkärille ja pyydän lähetettä ihotautilääkärille ja saman tien reumalääkärin pakeille, vai pitääkö odotella aina toisten mielipiteitä, ennenkuin voi seuraavaan mennä  Epävarma

Olen aika neuvoton nyt tilanteeni kanssa. Tuon ohituksen vuoksi onneksi paino on komeasti laskenut ja se on vain hyvä asia jatkoa ajatellen, mikäli nämä nivelongelmat vain lisääntyvät. Selkä on todettu kauttaaltaan spondyloosin vaivaamaksi ja nilkat on nivelrikkoiset, myös polvissa on vikaa, joka toisesta korjattiin tähystyksen yhteydessä, onneksi, niin ei pahene onneksi lisää, ainakaan niin nopeasti. Niin ja 4-5 nikamaväli on kaventunut ja aiheuttaa ajoittain tosia pahoja kipuja ja iskiasoireita.

No nyt sitten takaisin tuohon nivelpsoriin, niin ja ihopsoriin kanssa... miten paljon nuo diagnoosit tarvitsevat lääkärikäyntejä ja onko ne vaikea todeta, vai onko se paras lääkäri siihen diagnoosin tekemiseen reumalääkäri?
Olen ollut polven vamman vuoksi nyt jo yli 8 kk sairaslomalla ja vielä olisi lomaa jäljellä ja ensi viikolla päästään katsomaan, mikä polven tilanne nyt, kun aikaa kulunut jo jonkin aikaa, mutta pelkään kyllä, että vikaa on ja loma ei riitä. Tässä alkaa vaan pian usko loppua siihe, tuleeko työkuntoiseksi enään ikinä, kun aina uusia vaivoja ilmenee ja nuo nivelvaivat ovat todella kivuliaita, eikä niiden kanssa tee mieli mennä ainakaan enään vanhaan ammattiin, joka työtä jossa toistuvia liikkeitä päivästä toiseen.
Olen nyt jo alkanut miettiä uudelleen kouluttautumista, mutta kannattaako sekään vielä, jos vaivat vain pahenevat...
Paljon on mietittävää, mutta joska joku viitsisi vähän valaista tuoretta tautilaista,tai oletettavasti taudin saanutta...?
Sivun alkuun

juilii   IP kirjattu
lexie Poissa

Nivelklubin veteraani

Lappi
Vastaus #7 - 22.08.2007 at 22:21:51

Mimosa kirjoitti 23.07.2007 at 18:06:58:
Lexie - onko sulla todettu ihopsori jossain päin kroppaa?

Ei ole, mulla veikataan olevan oireeton psoriartriitti - mutta juupas-eipäs-leikki nyt jatkuu vielä. Surullinen Onneksi perjantaina (24.8.) mullon aika omalääkärille, joka tsekkaa ranteen ja päkiän ja täydellisen verenkuvani, mikä otettiin maanantaina labrassa. Siinä otettiin kihti ja kilpparikin huomioon. Tympeetä on.. (mutta kiva kun meillä on sama avatar! Juustoinen )

Lääkekuuria odottelen. Saa nähä, mitä mulle määrätään..
Sivun alkuun

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
  IP kirjattu
Mimosa Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #8 - 30.08.2007 at 17:27:26

No niinpä on Lexie, en edes huomannut aiemmin, että meillä on sama Avatar Juustoinen Kerropa mitä se lekuri sulle sanoi?
Tämä on niin mielenkiintoista tämä Juupas - Eipäs -leikki, että on mukavaa kuulla muidenkin kokemuksia asiasta.
Itse olen jollain lailla tympiintynyt koko hommaan, odottelen vain talvea, jolloin kivut yleensä nivelissä ovat pahempia ja menen reumatologin puheille. Ihotautilekurini on laittanut hänelle viestiä, että epäilee sairauteni olevan nivelpsoria.
Oma tk-lekurini sanoi minulle, kun kuuli ihotautilekurin diagnoosin ihopsorista, että hän laittaa labroihin tulehduskokeen, voisin käydä labrassa ja sen jälkeen hänen luonaan. En viitsinyt sanoa, että koko sairastamiseni aikana tulehdusarvot eivät ole kertaakaan nousseet.
Olen käsittänyt ihotautilekurin puheista, että tulehdusarvot eivät useinkaan nouse nivelpsorissa.
Miten teillä muilla, onko labroissa näkynyt muutoksia?

Syysterveisin Mimosa
Sivun alkuun

IP kirjattu
dariana Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #9 - 19.02.2008 at 20:32:38

Heippa! Oon itte ihan uus täällä ja löysin tän nivelpsorikeskustelun.

Mulla on ollu Psoriasis Vulgaris lapsesta saakka. Joskus kokonaan poissa, välilä pahempana. Yleisesti ottaen se ei ole koskaan ollut kovin paha. Nyt tosin oikeassa jalassa vähän villiintynyt isompi läiskä, mut muuten ohutta ja vähäistä ihottumaa esiintynyt. Myös päänahka oireillut joskus. Kynsissä ei ole ollut koskaan psoria eikä jalkapohjissa ennenkuin tänään huomasin pienen sormenpään kokoisen läiskän jalkapohjassa. Kunhan nyt ei leviäis.

Mutta asiasta kukkaruukkuun.. Nivelkivut! Muutama vuosi sitten kipeytyi oikeasta kädestä keskimmäinen rystynen, joka on tänä päivänä terve, vähä rutisee, muttei ole kipeä eikä vääntynyt tai turvonnut. Mutta etusormen rystynen on turvoksissa kokoajan ja kipeä sekä etusormen keskinivel kipeänä. Viime viikolla kipeytyi vasemman käden pikkurillin rystynen.. antakaa anteeksi nämä hienot termit.. mut en oo mikää lääkäri Juustoinen
Oikean jalan nilkan kanssa on ollut ongelmia. Nyt se on ollu yhtäjaksoisesti kipeä kolme kuukautta ja vedin tossa arcoxia-kuurin kuukausi sitten joka tehonnut kaksi kertaa aiemmin vaan ei nyt. Arvelin että jatkan töitten tekoa ja koitan kestää. Nyt ei jaksa enää. Menen huomenna taas työterveyslääkärille ja pyydän kortisonipiikin tohon jalkaan. En ole kortisonipiikkiä aiemmin vielä kokeillutkaan, mutta lääkäri on ehdottanut sitä.
Mulla ei ole varsinaisesti todettu mitään, mutta oon itte epäilly josko toi psori olis menny nivelin sit. Kestän kyllä pienet kivut mut jos kolme kuukautta koskee joka päivä ja koipi on turvoksissa ja ikävä kävellä niin alkaa siin sitkeinkin taipua. Ehkä jossai vaihees mut otetaan tosissaan lääkärissä ja löydetään syy miksi toi nilkka oireilee jatkuvasti.
Sit ku se henkinen puolikin on olemassa. Se masentaa ja itkettää, ettei voi normaalisti kävellä. Eikä siinä mitään et se on joskus kipeenä, mut menee sit ohi. Kyllä sen kestää ja sit onkin taas hyvä mieli tehdä töitä jne. Mut nyt ensimmäistä kertaa se on ollu kipeenä pitkään ja hävettää lähteä taas huomennä lääkäriin. Jotenkin nolottaa kertoa johdolle, että niin.. se on taas se sama jalka kipeenä ja kävelykunnoton.
Ja ku tuota jalkaa on nyt varonut kolme kuukautta, niin onhan se vaikuttanut vasemman jalan polveen ja alaselkään jotka kipeilee nyt sit sen nilkan lisäksi. Hohhoijjaa.. mutta, nyt aion pyytää että asiaa ei vain ihmeteltäisi tulehduskipulääkkeillä ja pyrittäisiin selvitttämään syy. Että onko kyseessä nivelpsori vai nivelrikko tms.

Kauheata mikä tilitysvalitus.. Pahoittelen marisevaa sävyä, on vaa vähä hermo kireellä tän kivun takia.

Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Nivelpsorista lähinnä?

Hyvää vointia kaikille!! Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
päivi Poissa

tsemppiä

Nivelklubin veteraani

Nurmo
Vastaus #10 - 17.03.2008 at 12:48:38

Heippa !

Mulla on työkaveri jolla on prosiasis ollut jo kauan "laadusta" en osaa sanoa. Hänellä psoriasis meni nilkkaniveleen ja nyt syö jotain syöpälääkettä joka kuukausi yhden tabletin samaan määrättyyn kellonaikaan joka on kuulemma tosi tarkkaa...

Enempää en osaa kertoa mutta voin kysyä, taikka pyytää kirjoittaan tänne sivuille jos haluat häneltä tietoa  Juustoinen

Jaksamisia Päivi
Sivun alkuun

Asioilla on taipumus järjestyä
  IP kirjattu
Marja-Liisa Poissa

Nivelet norjina!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #11 - 18.03.2008 at 05:23:18

Käytän Trexan lääkitystä  (jo yli 10v) Hieman erilaisia ohjeita  jos tulossa leikkaus-joku lääkäri  sanoo että lääke pitää lopettaa ennen leikkausta-viimeisin tieto reumalääkäri Aki Similältä ettei tarvitse pitää taukoa ennen. Tammikuussa kun leikattiin minut , silloin vielä TYKS määräsi leikkauksen jälkeen lääkkeen tauolle ja oli sitä mieltä että olisi pitänyt olla tauko jo ennen leikkausta. Haava ei parantunut kuin vasta 2kk päästä--olisikos ollut syynä Trexan..mene ja tiedä..Lääke kuitenkin tehokas nivelkipuihin , tiedän että on  tosi paljon haittavaikutuksia-joskus pitää tehdä valintoja!!

Hyvää Pääsiäistä kaikille!!
Sivun alkuun

WWW   IP kirjattu
Angie

Ex-jäsen

Vastaus #12 - 18.04.2009 at 21:56:16

Heippa kaikille Hymiö
Kirjoittelen eka kertaa tänne, teidän viestejä olen kyllä lueskellut paljonkin.
Itselläni tilanne päällä, eli ihopsoria olen sairastanut puolet elämästäni (olen36v) Nyt viimesten kahden vuoden aikana on ollut lisääntyviä kolotuksia/kipuilua. Tällä hetkellä vihmoo kummatkin kädet kyynärpäästä kämmeniin saakka, sekä "kasvukipumaista" jomotusta polvista nilkkoihin asti. Ei näkyvää turvotusta. JA VÄSYTTÄÄ Surullinen

Työpaikkalääkäri on otattanut erilaisia labrakokeita, niissä ei mitään ihmeellistä muuta, kuin lievä kilpparin vajaatoiminta (tyroksiinia siihen) ja hiukan oli tulehdusarvot koholla.
Olen ollut kahden eri reumatologin vastaanotolla. Ensimmäinen poissulki fibron ja sanoi, että ei ole tarpeeksi näkyviä oireita diagnoosin tekemiseksi, mutta voi olla alkavaa nivelpsoria. Käski tulla uudelleen vastaanotolle, jos pahenee.

Toisen reumatologin luona kävin sitten muutaman kuukauden päästä tästä.
Hyvä että edes kuunteli asiaani, tuntui olevan liukuhihnamainen meininki siellä. Kun sanoin että fibro on poissuljettu toisen reumatologin toimesta, loppui hänen mielenkiintonsa edes selvittää tilannettani.

Haluaisin kysyä teiltä muilta nivelpsoria sairastavilta, että kuinka kovaa särkynne on ja minkälaista? Pystyttekö käymään töissä koko ajan kivun ollessa päällä?, kuinka kauan burana riitti kipuihin?, onko särky vihmovaa, pakotusta, hermosärkyä, vai minkalaista? Onko jollain turvotusta, tai ei ollenkaan turvotusta?

Itselläni säryt/vihmomiset tuntuvat olevan päällä varsinkin yöllä nukkumaan mentäessä ja heti herätessä. Sellaista ihmeellistä puutumisen ja jomotuksen kaltaista kipuilua. Joskus pikkurilli ja nimetön myös puutuilee. Kipu pahenee nukkuessa, jos olen unissani laittanut kädet tyynyn alle, niin, että kyynärvarsi on ollut kauan koukussa.
Ainoastaan nilkka on välillä turvonnut kipuilun ohessa.

Itselläni oireet alkoivat kyynärvarresta, joka on ollut kaksi vuotta tulehtunut lähes putkeen. Diagnoosi siihen on epikondyliitti ja siihen on tämän kahden vuoden aikana laitettu 8! kortisonipiikkiä. Kaksi viimeistä ei enään tehonnut. Aiemmin piikin jälkeen tulehdus hellitti noin 2 kuukaudeksi, kunnes tuli taas päälle ja eikun piikkiä...Nyt käyn fysioterapiassa. Terapeutti kuunteli silmät suurina sairaskertomustani ja ihmetteli, ettäei tämä kyllä pelkkää epikondyliittiä voi olla, kun kipuilee monesta eri paikasta...

Mulla siis tämä juupas-eipäs leikki siis jatkuu.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Angie Poissa

Terve!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #13 - 18.04.2009 at 22:56:36

Toi edellinen viesti siis mun...Vaihdoin vaan käyt.tunnuksen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #14 - 19.04.2009 at 00:16:23

Minulla on ihopsoriasis ja sen perusteella nivelvaivoja luultiin nivelpsoriksi. Erilaisia tulehduskipulääkkeitä sain ensin, mutta kun mikään ei tehonnut, terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen reumalääkärille ja sanoi että nivelpsoria voidaan hoitaa samanlaisilla solumyrkyillä kuin syöpää, mutta pienempinä annoksina. Tarkoitus ilmeisesti oli että reumalääkäri kirjoittaisi minulle solumyrkkyreseptin, mutta hän rupesi epäilemään diagnoosia vääräksi ja sanoi että hänen mielestään tämä ei ole nivelpsori ollenkaan vaan nivelrikko, ja otatti röntgenkuvat ja sieltä se nivelrikko löytyi, niin paha ja pitkälle edennyt että mitään lääkkeitä ei ruvettu enää kokeilemaankaan vaan kiireellisenä Coxan leikkausjonoon ja molempiin lonkkiin tekonivelet. Ei siis ilman muuta kannata luulla että jos on ihopsori niin on nivelpsori myös, nivelrikkokin on mahdollinen.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Leevi Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #15 - 13.07.2009 at 14:34:55

Hei,

tuore nivelpsoriaatikko ilmoittautuu. Diagnoosin sain vuosi sitten nopean tapahtumaketjun jälkeen. Oireet lähinnä selässä ja oikeassa ranteessa sekä alaselän jänteissä.
Iho-oireita ollut vain päänahassa hyvin lievänä.

Onkos muilla kokemuksia jännekivuista?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Core_an_Dare Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #16 - 12.11.2009 at 09:39:03

Termostaatti!
Mansesta päivää ja kivuissa sun muissa. Ihopsoriaatikko vuodesta -92 ja mitä ihmeellisimpien kipujen kärsiä alta kaksikymppisyyden. Ei diagnosoitua kihtiä vain "oireet ja arvot sopivat" ja on kuulemma todennäköinen, kihtilääkkeitä kuten puriinilääkket ja tulehduskipulääke arcoxia ei voi käyttää, toinen nostaa maksa-arvot pilviin ja toisessa on vaikuttava ainesosa,joka kukittaa ihottuman.

Nyt rohkaistuin omalääkärillä kesällä vaatimaan reumalääkärille lähetettä. Sepä paljon auttoikin. "en voi laittaa jatkotutkimuksiin,kun en tee diagnooseja koskien nivelpsoria tai muita.." oli lääkärin puolustus, pitäisi käydä iholääkärin kautta hakemas lähete ja epäily "kun ei oireet viittaa varmasti mihinkään..". Kyl kyrpes ja pahasti..

Noh, tässä on menty naprometin 250gr max 3tablettia pahaan särkyyn (muutama päivä peräklkäin vähentäen kahteen ja sit yhteen...), mut säryt ei kokonaan mee pois ja nyt alkanut tuntua,ettei napra auta enää lainkaan.

Olen/olin aktiivinen soittaja, kunnes soittamista alkoi nivelsäryt vaivaamaan ja ei enää tullut mtn sellaisesta harjoittelusta kuin olisin halunnut kyetä harjoittamaan. Lopulta päädyin murskaamaan urasuunnitelmana soittajuuden. Eihän särkyisenä pysty antamaan parastaan, vaikka kuinka vaivattomalta muiden mielestä olisikin. Harmittaa vietävästi soittimen puolesta.. Itku

Säryt alkoivat ensin ranteissa, sorminivelissä ja kyynäspäissä. Nuo vaivat tekivät soittamisesta tuskaa. Lopulta säryt menivät jalkoihin ja kihtikohtauksen koin kahteen krt:n, joista toisella kerralla "todettiin" varma kihti "mutta,kun ei sitä' nestejuttua otettu ei ole oikeaa diagnoosia siitäkään. Toisekseen pelkällä ruokavalion muutpoksella säryt hävisivät taustalle puoleksi vuodeksi sitten puriinilääkityksen lopettamisen,mutta tulivat ruokavliomuutoksenkin jälkeen moninkrtaisena takaisin. nyt ei ole oireetonta vaihetta ollut yli vuoteen.

On hyvä olla suomalainen,mutta joskus näiden lääkäripyrokratioiden järjestelmällisyys ja kierto lääkäriltä toiselle tekee hulluksi ja siitäkään ei kumminkaan ole tiedosa muuta kuin "en voi lähettää jatkotutkimuksiin...." Vihainen

Ehkä pitäisi vain vaatia vaatimasta päästyään ja olla viisaampi kuin lääkäri konsanaan niin voisi saada haluttuja oireettomia säryttömiä kausia.

Niiiin.. ja jottei ny olisi turhan epäkohtelias niin 27v nuormies ollen ja tosiaan mansen kasvatteja, psorin uhri jo 17v kokemuksella ("uhrilampaaksi syntynyt mä vainen....")... Ööh.. niin ja aikamoinen lörppäsuu (ei varmaankaan ole viä tullut huomattua mokomaa,mut ainakin turhan vikkelät sormet lienee vaan ajatukset turhankin lennokkaat).

>>Muistaessaan nukahtaa, voi unohtaa herätä<<
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta