Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
hybermobiliteetti oireyhtymästä.. (Luettu 8483 kertaa)
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

hybermobiliteetti oireyhtymästä..
28.01.2008 at 17:47:10

Kuinka etiäpäin? Nuoresta asti kärsinyt alaselän kiputiloista (nyt olen 33v) ja manipuloitu Si-niveltä yli 15v enempi ja vähempi. 10vuotta sitten alkoi polvet kipuileen, pyöräilystä, juoksusta, rappusten noususta yms ja kivut tulivat aina seuraavana päivänä.. 
Olen ollut työelämästä poissa nyt yhtäjaksoisesti 1½v selän, polvien,olkapäiden kipuilujen ja nikama lukkojen vuoksi. Magneetti kuvissa kävin 03 ja 06 välilevyrappeumaa ja pieni välilevyn pullistumaa,ei lääketieteellisiä kipujen aiheuttajia!! Nivelsiteet menneet nilkoista (en ole leikkauksissa käynyt,kun ajatellut johtuvan venähdyksistä). Olkapäät löystyneet pienestäkin kantamuksesta alkaa kolmoishermosärky joka kipuilee käsiin. Mielellään eivät selän lukkoja availe kun on nii löysät ja löystyvät lisää Epävarma
Olen hakenut ammatillista kuntoutusta mutta lääketieteelliset syyt eivät ole riittävät niin hoitotöihin vaan ja  omt manipulaatiohoidoilla työkykyä ylläpitämään. Ne lääkärit jotka ovat niveliäni tutkineet todenneet ne todella yliliikkuviksi ja väljiksi.. Enkä todellakaan ole kyennyt töihin..
Nyt alkaa itsellä olla paukut vähissä kun ei niitä "hyviä jaksoja" ole tässä ollut viime aikoina.. Väsymys kipuihin sekä fysiikan pettämiseen, epävarmuuteen tulevaisuuden suhteen painaa päälle.. Väsymys myös huonosti nukuttuihin öihin kun asentoa vaihtaessa havahtuu aina,eli yöt ovat aika katkonaisia, päivisin en osaa nukkua..
SilmäniskuKohta saadaan taas tutkimus oliko muna vai kana ensin eli oliko kivut vai masennus ekana!

Liikuntaa joku siellä varmaan hihkuu!!
Liikunnallinen olen ollut aina, ja suurin haaveeni tavoitteeni on 3v ajan ollutkin pystyä istumaan hevosen selässä kivuitta ja omin avuin.. Nyt vesijumppaa ja stabiloiviaharjotteita kotona jumppailen..Sekä päivää piristävien nelijalkaisten hoitamista ja ulkoilutusta..

Tulipas nariseva kertomus mutta viilikset on todella pohjalla Nolostunut..
Kenellä olisi se kristalli pallo josta saisi hieman tietoja koulutuksen suunnasta ja kipujen vähenemisestä Virnistys??

Sivun alkuun

IP kirjattu
Marja-Liisa Poissa

Nivelet norjina!

Nivelklubin veteraani

Turun Seudun Nivelyhdistys ry
Re: hybermobiliteetti oireyhtymästä..
Vastaus #1 - 29.01.2008 at 16:47:46

Voi voi... D-vitamiinia tarvitaan Ateenan pohjoispuolella ympäri vuoden-ihan suomalainen tutkimus jopa.. Hypermobileettiä tuskin parantaa..
Sovitaankos ettemme ala lääkäreiksi täällä edes. Ja jos muistellaan kaikkia TV juttuja ja uskotaan kaikkeen päämme vaan menee sekaisin.. Ollaan vaan vertaistukia täällä..lääkärit ihan erikseen..Lapsillahan usein tapana vetää ja väännellä yliliikkuvia sorminiveliä mukava saada  kääntyilemään löysät kapselit...varma nivelrikko myöhemmin..
Työterveysasema ihan ok paikka nuoremmille-se alakin menee huimasti eteenpäin erikoistumisjaksojen myötä..
Sivun alkuun

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
WWW   IP kirjattu
Selena Poissa

Nivelklubilainen

pääkaupunkiseutu
Vastaus #2 - 30.01.2008 at 09:09:50

Minäkin olen katsonut viime aikoina televisiosta mielenkiintoisia terveys ym. ohjelmia. En rupea niitä tässä nyt raportoimaan vaan haluan palata tähän varsinaiseen aiheeseen. Marinka, vaivasi ovat vakavasti otettavia ja sinun kannattaa hakea apua juuri noista paikoista, joita Pera ja Marja-Liisa ovat suositelleet. Olen lisäksi laittanut sinulle yksityisviestin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Auriel Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #3 - 30.01.2008 at 09:49:38

En nähnyt tätä Kourin ohjelmaa, siispä kiitos Salla kun kirjoitit tästäkin! Mielestäni Aamu-Tv:tä, siis kyseistä ohjelmaa kannattaa katsella, jos aihe kiinnostaa....samoin kuin muitakin terveysohjelmia.
Ja on vain hyvä, jos joku jaksaa niissä olevaa tietoa muillekin välittää.
Kouri on puhunut tästä paljon luennoillaan, mutta sinnekkään eivät kaikki pääse....ehkä nivelvaivojensakkin takia.
Ei oppi ojaan kaada!...... Hymiö

Auriel
Sivun alkuun

IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #4 - 12.03.2008 at 10:29:58

Virnistys
Sori, kiitos tukijoille, vertaistuki sekin jo auttaa..
Nyt minua jopa naurattaa kovasti (ironiaa), kävin tk.n lekurilla pyytämässä lähetettä mtt.hen että saisi näitä kiukkuja ja väsymystä purkaa enempi ammattilaiselle ku koti oloissa..

Mitäpä lekuri, ensiksi totesi että hänellä on kanssa yliliikkuvat ja taittoi peukun ranteeseen.. ja kysymys että miten sulla kotona menee ratkaisi etten ole mtt.n hoidon tarpeessa..  Pyöritä silmiä
Jospa tuo lekuri olis kysynyt kuinka voit? Olisin alkanut itkeä.. mutta kotiolot ja oma kurja kipuinen viilis, kaks eri asiaa.. Tilanne oli ihmeellinen, jäin sanattomaksi (olen lekureita tavannut useita mutta tää oli omaa luokkaansa)..
Onneks puoliso on avulias ja ymmärtäväinen, en tosiaankaa halua kaataa parisuhteen niskaa edelleenkää tätä takakiryttä (jota välillä enempi välillä vähempi riippuu kipujen määrästä). Ja kuulemma saisi psykologin ajan tk.sta, sitä en tiennytkää. Kunhan jaksan taas puristaa itseni kuosiin nii soittelen sinne. Nyt olis kelan lappusia täytettävä ja mieli on väsy.. Taitavat jäädä ensi viikolle..

Ai niin, kysymys että mitenkäs lääkärille pitäisi kivulias tila kertoa??
(kun en lekuriin mene ku silloin kun olen todella kipuinen, eli itkuinen. Monissa fysiatrin lausunnoissakin on maininta, potilas liioittelematon tilansa suhteen.)
Sivun alkuun

IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #5 - 31.03.2008 at 12:29:33

Näinhän se menee..
Vuoden verran auottu lukkoi enempi ku paljon omt ft.lla ja kansanparantajalla.
Mitenkäs se liittyy lihaksistoo että aiemmin alaselkä oli kuosissa 2-5vuotta käsittelyn jälkeen 15vuoden ajan. Nyt sitte 1-2viikkoa, piti tukivyötä tai ei. Liikkui hallitusti ja suunnitellusti tai ei. Ja miten se liittyy lihaksistoo millää viisii??
Kun alkaa tuntua ettei fyssarit muuta keksi ni mun "huonot" lihakset on syynä että nivelet kipuilee..
Mie en tuota ihan enää kyllä allekirjota.. Nyt kun taas sain maistaa sitä NORMAALIA elämää viikon päivät, kaikkine liikunta muotoineen ilman jatkuvaa kontrollia nii kyllä mulla lihaksisto on hyvässä hapessa, normi ihmisetki jäi tulemaan.. vaikka päivittäin liikkuuvat ilman rajoitteita.

Minun selkä napsahtaa juntturaa, nii lihakset niinku vaan katois olemasta!! En kyl ihan allekirjota edelleenkää.. Kipu "katkasee" lihaksen tominnan on mun viilis. Nyt taas kun ollaan köpököpö asteella nii todella tuntuu että alaruumis olis siiman varassa.. ikään kuin marionetti nukella. Ja lihaksiston tuki sekä kontrolli löytyy heti kun saa lukot auki

Taitaa olla se ainoo mitä keksiivät ettei mulla ole vaan lihasta(sen lisäks että mulla on rakenteellinen heikkous nivelissä, löysyys ja yliliikkuvuus).. kipu kun ehkäsee tuon liikunnan riemun tehokkaasti.. Ja nyt kun sai SITÄ tavallista eloa maistaa, nii kyllä taas takakireys ja  Itku  takaraivossa kolkuttaa...  kunpa sais tolkun ja tiedon että millä tuo peffa selän alla tulis pysymään..
Ärräpäitä lasketellessa..
Mukavaa liukkaan puoleista ulkoilua kaikille, voi tätä liikunnan riemua!!  Ja tietämättömyyden sumeeta olemista!! Johan helpotti.. pieni avaus..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Vempula Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #6 - 08.04.2008 at 16:42:20

Hei!

Lueskelin tuossa ihmisten kirjoituksia nivelvaivoista ja erityisellä mielenkiinnolla sellaisia jotka koskee hypermobiliteettisyndroomaa...on sekä kamalaa että huojentavaa huomata, että muilla on samanlaisia ongelmia ikään ja kokoon katsomatta. Tätä kehon ominaisuutta en toivoisi kenellekään, koska sen kanssa eläminen vaatii aika paljon ihmiseltä, mutta on myös kannustavaa lukea ihmisistä jotka on löytänyt keinon selvitä tämän vaivan kanssa. Sitä odotellessa! Hymiö

Olen 26-vuotias neitokainen, joka sai diagnoosin yliliikkuvuudesta vähän reilu vuosi sitten. Olen kyllä aina ollut tietoinen erikoisesta piirtestä kropassani, mutta en voinut kuvitellakaan, että se johtaisi niin rankkaan fyysisen ja samalla henkisen kunnon romuttumiseen kuin kolmisen vuotta sitten kävi. Aluksi työterveyslääkärit oli sitä mieltä, että kyseessä on fibromyalgia ja sain useita lähetteitä reumalle ja fysiatrille asian varmistamiseksi, mutta kunto oli jo siinä vaiheessa niin huono etten saanut itsestäni sen vertaa irti, että olisin pystynyt viemään asian loppuun.
Töiden loputtua siirryin asioimaan terveyskeskukseen oman lääkärin kanssa ja hän alkoi jossain vaiheessa olemaan sitä mieltä että haluan diagnoosin fibrosta välttääkseni psykiatrisen lausunnon. Olin kuulemma liian kipeä sairastaakseni edellä mainittua, mutta lausunnoissaan hän kuitenkin jaksoi toistuvasti mainita kuinka en näytä yhtään sairaalta. Kun halusin jossain vaiheessa tietää enemmän yliliikkuvista nivelistäni, niin vastaus oli käden heilautus ja "ei se ole mitenkään vakava juttu" -tyylinen kommentti. Jossain vaiheessa tarpeeksi kauan takuttuani lääkärin sekä kipujen kanssa ja menetettyäni työ- ja opikelupaikan, päätin että nyt on korkea aika mennä fysiatrille kuulemaan tuomio.
Kyseinen asiantuntija oli tietenkin lukenut kaikki omalääkärin kirjoittamat lausunnot ennen meidän tapaamista ja sen kyllä huomasi...vastaanotto ei todellakaan ollut kauhean lämmin. Ensitöikseen, ennen kuin oli edes tutkinut, hän tokaisi ettei suostu kirjoittamaan diagnoosia fibromyalgiasta, koska se on niin leimaava sairaus. Kyllähän se oli ihan järkeenkäyvä selitys, mutta olin silti asiasta eri mieltä, koska tiesin että tilanne paranee, kunhan vaan saan tietää mikä on vialla. Sanoinkin suoraan etten välitä mitä se diagnoosi pitää sisällään kunhan saan sen. Tutkimusten jälkeen fysiatri tokaisi, että yliliikkuvuudesta hän voi kyllä kirjoittaa lausunnon (Beightonin kriteerit 7/9). Hän oli myös kanssani samaa mieltä siitä, että se tulee jatkossa vaikuttamaan ammatinvalintaan ja työntekoon, joten se lisättiin diagnoosin perään.
Kyllähän se toi omanlaisen helpotuksen, kun monen vuoden vatvomisen jälkeen vihdoin sain tietää mikä mättää, mutta täytyy kyllä sanoa ettei se tunne kestänyt kauhean kauaa, kun tajusin millainen työ on vielä edessä... Kieli Lukuisien lihasharjoitusten, nikamien niksauttamisien, särkylääkkeiden popsimisen ja asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen olen edelleen lähes samassa pisteessä kuin ennen diagnoosia ja ehkä jopa ottanut muutaman askeleen takapakkia. Jos kivun saa jostain kohtaa lievennettyä, niin hetken päästä se on jo jossain toisessa paikassa, etkä edes aikaisemmin tiennyt, että ihmistä voi sillä tavalla kyseisestä kohdasta särkeä. Pottumaisinta tässä on, ainakin omalla kohdalla, ettei se juuri näy päälle päin ja sitä on aika turhauttavaa kerta toisensa jälkeen joutua ihmisille selittämään...mulle on mm. sanottu, että "jos sulla ei ole neliraajahalvausta, niin pääset kyllä sängystä ylös!" Kun vielä oppisi sivuuttamaan muiden ihmisten kommentit ja keskittymään enemmän itseensä...mutta hiljaa hyvä tulee! Hymiö

Jos joku haluaa kommentoida tai keskustella asiasta enemmän, niin pistäkää kirjoittaen!
Sivun alkuun

IP kirjattu
nefertiti Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #7 - 18.05.2008 at 12:35:34

kyllä se hypermobilia siitä hellittää, kun ikää tulee. viidenkympin raja kun taittuu niin tosi jäykkyys iskee. jäykkyys on sitä luokkaa, että sängystä nousun jälkeen pitää seistä jonkun aikaa, jotta likkeelle pääsy onnistuu. kaikki paikat jäykistyy paitsi nahka, joka tulee entistä veltommaksi. (pari numeroa liian suuri nahka kuuluu yhtenä kymmenestä kriteeristä syndr. hypermobilia-diagnoosiin)
terkuin entinen hypermobilikko
nykyinen jäykkis  Pyöritä silmiä
Sivun alkuun

IP kirjattu
nefertiti Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #8 - 18.05.2008 at 12:41:13

Ehlers-Danlosin oireyhtymä
tässä lisää tietoa
Sivun alkuun

IP kirjattu
Vempula Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #9 - 21.05.2008 at 22:46:24

Kiitos lohduttavista sanoista! Juustoinen Olen kyllä tälläkin hetkellä jäykkä kuin rautakanki, mutta odottelen että sitä ikää alkaa tulemaan lisää, että kangistun entisestään...josko tämä sitten helpottaisi! Hymiö Päätin aloittaa kesällä kunnon kuntoilukuurin, jotta työnteko onnistuu jatkossakin...saa nähdä miten käy! Virnistys

Hyvää kesän odotusta kaikille!
Sivun alkuun

IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #10 - 24.05.2008 at 15:48:52

Dodiin.. tää sai ristiriitasesti kelalta sitte oikein kuntoutuspäiviä 17.. muuten sieltä on tullut eioota mene töihin jne.. Minä innokkaana sitten kuntoutumaan ja jo ekana päivänä alkoi selän oireet paheta yön kieriskelin siellä ja aamulla ei jalat kantaneet, perjantaina pitkin hampain lekuri keskeytti kuntoutuksen..Ja  taivuttelin kotia pääsyn (olis muuten toimittanu minut alue sairaalaan.. No siinä sitte kyyti asiaa podettiin kun ei tästä ole istujaksi millään muotoa.
Paari taksiin päädyttiin, yllätyksenä tuli että minun olisi pitäny maksaa koko summa taksille ja periä se kelalta sitte itselleni.. kipujen keskellä ei enää huumorini riittäny 300 e lisä laskuun yks kaks saman tien..
noh jäin nyt sitten auki taksi firmalle ja yritän laittaa laskun kelalle maksettuani omavastuun siitä.. kuinkahan eukon käy, aika mielenkiintoista puuhaa.. tuo rahan kanssa,, ja kun olen tällä hetkellä lähes liikuntakyvytön nii n mitenkähän menen nyt heti asiaa hoitamaan ja selvittämään konttoriin.. hipheijaa  Vihainen
taas sairasta vedätetään ku yleisillä sinne menin ja kantaen pois.. että tällänen kompastus pitää olla tässäkin outoo ja mutkatonta!! Vai mitä mieltä olette..
Sivun alkuun

IP kirjattu
päivi Poissa

tsemppiä

Nivelklubin veteraani

Nurmo
Vastaus #11 - 24.05.2008 at 16:15:35

Ompa kumma ettei taksifirma perinyt kelalta suoraa sitä summaa....
Olen tullut kome kertaa paaritaksilla kotin ja joka kerta on pitänyt maksaa vain se omavastuu ja firma haki kelalta osansa.Itse maksoin vain 9.25 euroo... Täh
Sivun alkuun

Asioilla on taipumus järjestyä
  IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #12 - 24.05.2008 at 21:40:13

Sehän tässä minuakin kovasti kummastuttaa kun torstaina siitä mainitsin että selvittelevät sellasen auton jolla on suoraveloitus kelaan.. mut eivät he sitä sitte tehneet. Epävarma
pienet kierrokset siitä vedin sitte perjantaina kello 14 kun alkaa mennä virastot kiinni..
Noh toivon hartaasti ettei tarvitse kelassa enää alkaa nutturoimaan Vihainen
ymmärrän sellaisen normi systeemin että laitetaan matkakustannus lasku kelaan ja he maksavat sen tietyn summan. Mutta kohtuutonta alkaa maksella huimia summia..viimeiset eerot sinne ja odotella tyynesti kelan  takaisin maksua ei tod mene jakeluuni..
En vielä pulssia kohota asian tiimoilta, mutta kelassa luulen nii käyvän siellä kun se raha lähtee toimisto tädin kukkarosta.. Nolostunut
Sivun alkuun

IP kirjattu
Vempula Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #13 - 26.05.2008 at 10:33:54

Kylläpä on taas mukavasti kohdeltu ihmistä...uskomatonta! Täh Mihin marinka pääsit kuntoutukseen ja kuinka hyvin sä jouduit sen tarpeen perustelemaan?! Kelahan on tunnetusti aika vaativaa sorttia, eikä helpolla myönnä minkäänlaista kuntoutusta....nimim. kokemusta on! Vihainen Jaksamisia! Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #14 - 11.06.2008 at 10:50:22

Hei Vempula,
Mulla on ortonista tutkimus ajalla kirjailtu paperit (n.vuosi sitten), jos ei avokuntoutus tuota tulosta niin suositellaan laitoskuntoutusta. Ja Tk.n lääkäri sitten niputti yhteen kahden vuoden ajalta sairaskertomuksen. Ja niillä papereilla sitte haettiin sitä kuntoutusta.
Taksi firma sai rahansa pois kelalta. Tuli siitä tiedotus, hyvä ettei tarvittu rautalankaa.. Virnistys
Nyt fyssari (omt) ihmetteli, selän tilannetta, on muuttunut kivuliaat nikamalukot hermoärsytykseksi.
Mullahan ei lääketieteellisesti ole mitää dg.a miksi olen näin kipuinen. Kokeilussa hermokipulääkitys, urheasti yritän kestää alussa vaikuttavat sivuoireet.. Mutta kaksi vuotta olen kaikille puhunut että pohkeessa jumputtaa jatkuvasti hermo, kukaan siihen ei reagoinut..
Haluaisin selvän syyn mikä tää homma on..raskasta olla vaan akuutti selkäkipu ja nyt vielä ärtyneet selänhermot. Ei kyllä pitäisi narista, onnekseni saan makailla kotona koirat kainalossa..Siinä olen tosi onnekas..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Miisu Poissa

Yliliikkuja

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #15 - 11.06.2008 at 23:38:12

Marinka, on aika tavallista että lääkärit eivät ymmärrä hypermobiliteetin aiheuttavan kipuja. Sitä paitsi noin 10 % suomalaisista on yliliikkuvia, eli kaikki eivät oireile. Oireilemattomien helpon tilanteen vuoksi ei hypermobiliteetin vuoksi sairastavia välttämättä ymmärretä.

Minä olin vuosia satunnaisesti kipeä milloin mistäkin nivelestä. Viime vuonna tuli kunnon romahdus kahdesti, enkä ole sen jälkeen ollut työkykyinen. Fysiatrit ja yksi reumatologi diagnosoi minulle Ehlers-Danlosin syndrooman, johon omassa tapauksessani liittyy hypermobiliteettia. EDS:n liittyy olennaisesti myös kivut. Omassa tapauksessani pahimmat kivut ovat selän ja lantion alueella. Ne johtuvat yleisestä hypermobiliteetista.

Tässä on muuten kipujen ja hypermobiliteetin yhteyksiä selostava artikkeli: http://www.suomenkivuntutkimusyhdistys.fi/Julkiset_tiedostot/Kipuviesti/KIPUV_2_....
Sivun alkuun

Vahvalla ihmisellä on rajut taudit, eihän niillä muuten olisi mitään mahdollisuuksia. &&- Niina Repo kirjassa Arpi&&&&Dg:t Ehlers-Danlosin syndrooma (EDS), spondyloosi
  IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #16 - 12.06.2008 at 17:20:45

Kiitos Miisu! Luinkin tarkkaan tuon linkin tekstin. Ymmärsinkö lukemani oikein hypermobiliteetti ja hypermobiliteetti syndrooma on kaks eri asiaa jälkimmäisessä on ne kivut joka aiheuttaa toiminta kyvyttömyyttä.
Minulle on 10vuotta lekurit ja fyssarit otsasuoni pullottaen hokenut että minulla on huonot tukirangan lihakset,(vaikka olen harrastanut maastoratsastusta koko ikäni, ratsastus yl. vaatii lihaskunnon jotta pysyy satulassa). Kun saat korsetin kuntoon nii jo kivut helpottaa.  Ja pääsin vuosi sitten fysiatrille joka oli tietoinen tämän tyypin ongelmasta. testasi "korsetti" lihakset ja sanoi ettei niissä ole heikkoutta ja toimivat hyvin, ( silloin oli SI paikallaan ja lukot auottu) mutta kun se KIPU estää lihaksen toiminnan joka sitte vaikuttaa "heikolta". Mutta ku menen omthen nii silloin en ole kunnossa. Ja nyt todellakin satulaan tuntuu olevan matkaa, 2vuotta olen haaveillut että pääsen. Kävinhän jo 5min istumassa satulassa mutta kivut löi päälle ja äkkiä alas.
Olen miettiny omanlääkärin puutteessa että mihinkä otan yhteyttä tilanteestani, ku olen aivan korviani myöten täysi uusia lekureita joille saan taas kertoa kaiken alusta ja sittenkää ei tilani aukea heille. Olen saanut sairaslomaa viikonkin joskus dg hypermobiliteetti.  Virnistys Vaikka menin lekuriin (on käsketty aina menee että saa mustaa valkoiselle) niskalukon vuoksi jolloin en pystynyt päätä kääntämään oikealle oksentamatta ja pyörtymättä.
Niin nyt aivan uutena piirteenä mielettömät hermo kivut, jotka kramppasivat kaiken lihaksiston pitkistä selkälihaksista polvitaipeeseen kaiken siltä väliltä. Ja hermot jumpsuttaavat si.stä polvitaipeeseen.
Ja näitä mietteitä täällä kertoilen sillä kun tiedän että on meitä saman asian takia tuulimyllyjä vastaan taistelevia muitakin ku minä.. Ja uusia ajatuksia ja vertaistukea kaipailen. Näitä yliliikkuvia tuntuu olevan jotka ei kipuile, se ei meitä lämmitä ja lohduta..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Miisu Poissa

Yliliikkuja

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #17 - 12.06.2008 at 21:54:05

Marinka, hyvä jos artikkelista oli apua. Hymiö

Hypermobiliteetti tarkoittaa yhden tai useamman nivelen yliliikkuvuutta. Hypermobiliteettisyndrooma (HMS) tarkoittaa tilaa, jossa hypermobiliteettia on selvästi olemassa (ks. artikkelista Beightonin kriteerit) ja yliliikkuvuus aiheuttaa kipua ja muita rajoitteita. Näin on siis tultu tavallaan sairaudeksi luokiteltavaan tilanteeseen. Itse asiassa hypermobiliteettisyndroomalla on oma koodinsa tautiluokituksessa, M 35.7.

On aika tavallista, että lääkärit ja fysioterapeutit väittävät korsetin lihaksiston voimistamisen olevan keskeinen apu kuntoutumisessa. Ymmärrän siis tilanteesi. Olen kokenut itse saman... Minun kohdallani tilanne oli joskus se, että kivut estivät jopa vatsalihasten supistamisen makuuasennossa - miten siinä sitten jumppaat? Niin, nyt tilanne on parempi ja olen todellakin saanut treenattua enemmän. Kykenen nykyään seisomaan max. kymmenisen minuuttia kerrallaan ja kävelemään ilman kyynärsauvaa. Tämä on sekä kivunhoidon että puoli vuotta kestäneen aktiivisen kuntoilun seurausta. Mutta en minä työkykyinen ole, ja luulen etten hetkeen vielä olekaan...  Pyöritä silmiä Lääkärien on vain niin hankala tajuta kokonaisuutta.

Marinka, millainen kipulääkitys sinulla on? Tuollainen hermokipu pitäisi saada katki, sillä liikuntaharjoittelu ei oikein onnistu kovissa kiputiloissa.

Vielä kevennykseksi muutama kuva käsistäni, osoittamaan että ihan kaikkeen yliliikkuvuuteen ei voimistelukaan auta...
...

...

PS. Marinka, tsekkaahan postilaatikkosi.  Silmänisku
Sivun alkuun

Vahvalla ihmisellä on rajut taudit, eihän niillä muuten olisi mitään mahdollisuuksia. &&- Niina Repo kirjassa Arpi&&&&Dg:t Ehlers-Danlosin syndrooma (EDS), spondyloosi
  IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #18 - 25.06.2008 at 15:37:55

No niin alkaa taas 6viikon raja pyykki taittumaan, alaselästä hermot ärtyneet jalkojen suuntaa ja muihin niveliin. Hiljalleen on liikunta kykyä ja kipua saatu pois lepäämällä. Mitäpä sitä, muutakaa ihminen kesällä keksis..
Ei ole mikää myynti puhe mutta nyt jo kipujen helittäessä olen voinut korvata kipulääkkeet alkuu osaksi Arnika voiteella. Sitä minulle luontaistuotteisiin tutustunut suositteli kokeilemaan josko edes vähän apua.. Se oli minun tapauksessani aivan mahti tuote olkapäihin, polviin ja alaselkään josta kipu säteilee.
Ja hintaa vaivaset 1.90€ halppis kaupasta.. Vatsa on parempi, samoin iho yms kun ei sisäisiä lääkkeitä käytä nii paljoa..ja nauratti et tässä konkurssissa ei enää tunnu Silmänisku, ja jos ei muuta nii on nahka ravattu joka nivelen päältä lähes tulkoon.. onko muut sattuneet kokeileen ja saaneet apua ko tuotteesta??

Lämpimämmän kesän toivossa.. Viileä
Sivun alkuun

IP kirjattu
Gemi5ni Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Pohjanmaa
Vastaus #19 - 02.07.2008 at 19:40:51

Ilmeisesti tilanteesi on menossa parempaan suuntaan, marinka?

Kiva kuulla, että arnikavoiteesta oli noin paljon apua. (Sitä Tarjoustalon tuotetta mullakin on nyt sukulaisten kautta tilauksessa selkään ja lonkkiin, kun Vogelin Atrogel menee kaikki sorminiveliin.)

marinka kirjoitti 12.06.2008 at 17:20:45:
Ja uusia ajatuksia ja vertaistukea kaipailen. Näitä yliliikkuvia tuntuu olevan jotka ei kipuile, se ei meitä lämmitä ja lohduta..

Tai sitten yliliikkuvuutta ei osata yhdistää kipuihin...
Fysioterapeuttini mielestä selkä- ja lonkkakipujeni syy on juuri yliliikkuvuus, vaikkakaan se ei ole läheskään kuvailemaasi vaikeusastetta. Toisaalta alkanut nivelrikko on saattanut iskeä juuri yliliikkuvuuden rasittamiin ryhti- ja rakennevikoihini, jolloin kivut voivat jäädä pysyvämmiksi.

Itse olen kipuvaiheen rauhoituttua päässyt keskivartalon lihasten vahvistamisessa parhaiten alkuun joogaliikkeellä, nimeltään "Pieni aalto". Mulla on tuo sama ongelma, josta tässä ketjussa on ollut jo puhetta, eli usein vatsalihasten supistaminen aiheuttaa kipua alaselässä ja lonkissa. Silloin aloitan vatsalihasten supistamisen tosi pienellä "aallolla", jossa selinmakuulla hengityksen tahdissa painan selän notkoa alustaa kohden (uloshengitys) vain sen verran kuin tuntuu siedettävältä ja sisäänhengityksellä luonnollinen notko palautuu. Tästä sitten vähitellen suurennetaan liikettä, kunnes vatsalihaksia kärsii kunnolla käyttää.
Seuraavassa vaiheessa lisään lapojen liikkeen uloshengityksellä keskivartaloa kohden ja sisäänhengityksellä rintakehän avaaminen liu'uttamalla käsiä lattiaa pitkin ylöspäin. Ja koko ajan tietenkin leuka kohti kaulakuoppaa, jotta niska pysyy suorassa.
Tässä kannattaa edetä tooosi rauhallisesti vaihe vaiheelta oman kehonsa ehdoilla. Mulla selän notko on aika iso, mutta liian alhaalla ja siksi rintakehän avaaminen koonnon yhteydessä korjaa rakennevirheitäni ja parantaa ryhtiä kivuttomampaan suuntaan.

Nämä pitäisi kuitenkin ammatti-ihmisen räätälöidä jokaiselle yksilöllisesti, eikä varmaan kaikki voi tehdä näitä pehmeitäkään liikkeitä samalla lailla. Kun oikeanlainen kehonhallinta ja ryhti alkaa pitää, alan treenata syviä lihaksia FlexiBarilla (värähtelevä kuntoiluväline, joka löytyy netistä googlaamalla). Välillä kipuja silti tulee, mutta nekin voi ohjata treeniä oikeaan suuntaan. Kuten jossain jo mainittiinkin, ryhdin ja lihasten käytön korjaaminen on pitkäjännitteinen juttu, mutta minusta viimeisessä viestissäsi tilanteesi kuulosti niin hyvältä, että jotenkin voisi koittaa edetä kohti hevosen selkään pääsyä  Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #20 - 03.07.2008 at 12:10:00

Hei vaan,
tuo jooga kuulosti hyvältä  Juustoinen.  Otan syksymmällä selvän kun tästä joskus liikkeelle pääsen. Joo vointi o sinänsä parempi nyt pystyn itse nousemaan sängystä ja joinakin päiviä ottamaan askelia ilman sauvoja.
Kesällä en keksikään parempaa tekoa kuin sohvalla makuu..
Ja panacodit aioin lähettää seuraavalle planeetalle, mikäs siinä jos tykkää kyykätä ummetuksen kourissa ärtyneillä hermoilla..
Jeps kuntoutuksestakin muistettii!! Lappu postissa, vaativa kuntoutus jatkuu siis syksyllä. Sieltä eivät olleet siis sen kiinnostuneempia asian suhteen et mitenkä tässä näin kävi. ai nii mutta minähän olen vaan kuntoutuja en potilas (ainakaa sieltä kun kelahan on maksanut vaan kuntoutuksen!!)
Makasin kipupkl lähellä,  huutaen tuskasta ja siellä ei ollut inhimillisyyttä pyytää kipu lääkäreitä hätiin..kun ei ollut maksajasta tietoa. 
Kauheaa ku ei pieni ja kipeä ihminen ymmärrä tätä pyrokratiaa(hyvä että osaa edes kirjottaa tuon).

Sain fyssarilta vinkin Silmänisku ja ensi viikolla asiasta ääneen puhun, jos minunkin asialle ja tilanteelle joku  jotain voi.. Siihen asti syö kaikkia lääkkeitä kaikilla sivuoirella mukisematta (en kuitenkaa pancodia, se lentää jo kiertoradallaan).. Minä ehkä jään henkiin.. ainakin ärtyneet iskias hermot tms raajojen sykkeet tuntuvat hyvin..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Rotta Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #21 - 10.11.2008 at 11:31:58

Terve!

Etsiskelin netistä jotain artikkeleja aiheesta hypermobiliteettisyndrooma ja päädyin tänne, kun kaveri vinkkasi että vertaistukea luvassa.

Minulla on kanssa tosiaan yliliikkuvuussyndrooma, sain siitä oikein asiallisen diagnoosin syyskuussa. Numerokoodi ja kaikkea.  Hymiö

Sitä on edeltänyt pitkä kipuhistoria ja empiminen eri reumasairauksien suhteen. Mulla on lapsena ollut jonkinlainen reumaattinen homma, jonka tarkkaa diagnoosia en tiedä. Olin niin pieni. Lääkityksellä se rauhoittui ja tulehdusarvot laskivat normitasolle. Sen jälkeen vuosien päästä puhkesi psori iholle. Tällä historialla kipujen iskiessä uudelleen, ei ihan helpolla terveyskeskuslääkärikään sulattanut tätä yliliikkuvuusjuttua ja olen tässä ihan kyllätymiseen saakka käynyt reumatologilla uudelleen ja uudelleen aina oireiden aktivoituessa.

Olen tässä pari vuotta sitten saanu diagnoosiksi jopa tulehduksellisen nivelsairauden psoriartriittiepäilyllä, joka nyt sitten ilmeisesti peruuntui tuolla hypermobilitettisyndroomalla. Jollen ole ihan väärin ymmärtänyt. Tällä nimittäin hetkellä mitään reumaan (siis nivelpsoriin) viittaavaa ei ole. Tulehdusarvot on normaalitasolla, eikä nivelissä ja selkärangassa näy mitään tavallisesta poikkeavaa. Turvotukset tulee ja menee. Bursiitit tulee ja menee... Ja kipuja on. Mutta krooniseen tulehdukseen viittavaa ei ole.

Sain pari silloin pari vuotta takaperin oikein reumalääkityksenkin ja sen lisäksi olen syönyt kahteen kertaan tablettina kortisonia semmoiset kuukauden kuurit. Ilmeisesti aivan turhaan, vaikka mun mielestä siitä kortisonista oli kyllä selkeesti apua. Sen reumalääkkeen oton jätin ihan omatoimisesti, kun siitä tuntui olevan enempi haittaa sisuskaluille kuin hyötyä vaivoihin. Kolme viikkoa sitä otin ja totesin, että ei helkatti... Vaikka oikeasti lääkitystä ei pitäisi mennä ominpäin peukaloimaan.

Mua eniten haittaava kohta kroppaa on selkä ja erityisesti vasen lonkka. Muualla on oireita kanssa, mutta ei niin pahoja, etten pärjäisi. Selkä on ollut oikea murheenkryyni pidemmän aikaa. Lonkat on kipeytyneet vasta pari vuotta sitten, eivätkä ole toipuneet enää siitä.

Olin nyt lokakuussa kaksi viikkoa kuntoutuksessa ja toivon, että sain sieltä semmoisia ohjeita, että enimmät kivut saisi kuriin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #22 - 10.11.2008 at 15:55:29

Heippa,
kuntoutukset käyty ja iskiashermot jukelissa.Nyt olen lyricalla pelannut heinäkuusta asti ja voin sanoo et tää ainainen kännissä olo alkaa tympiä ku olis kiva muistaa jotain ja pystyä johonkin. Cympalta (mielipidelääkkeen heitäön hitoille lähiaikoina,kun tää velli rätissä notkuminen riittää) Noh on mulle luvattu lähete hermokipu testeihin,oliko ne jotku enmg.kun ei ollut yhteistä kieltä lääkärin kanssa..  Pyöritä silmiä
Onko kokemuksia siitä miten kivuliasta se on??

Juu olen täällä ja muuallakin huhuillut meitä väliin putoajia.. kun lekurit asian tunnustaa että vikaa on kipuja on mutta ei sillä että ne paperille saisi..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Rotta Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #23 - 10.11.2008 at 17:55:09

Meinaatko sitä tutkimusta, missä pannaan neulat iholle ja johdettaan niihin sähköisiä ärsykkeitä? tarkoitus on kai katsoa, että meneekö se ärsyke koko hermoradan matkan.

Olen ollut semmoisessa... Muistaakseni oli hyvin epämiellyttävä kokemus. Anoin, että lopettavat ja kitisin, että ei ole missään hermo pinteessä. Ihan varmana ei  ole...
Sivun alkuun

IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #24 - 11.11.2008 at 11:04:13

Joo sellasen mie luulen miunki reaktion olemaan, kun jo akupunktio neulat tekee iholle häijyä. Mimmosessa asennossa siin joutuu oleen? Minä en pysty mahallaa tai selälää oleen, tai saatan pystyä mutta sen jälkee ei jalat enää kanna..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Rotta Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #25 - 11.11.2008 at 12:15:03

Hmm... Sellaisella laverilla makasin, mutta en muista yhtään mitenkä päin ja oliko sillä asennolla kovasti väliä. Ehkä sinne tutkimuspaikkaan voisi soitella ja kysyä miten homma etenee, niin osaa vähän varautua.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Tuisku Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #26 - 11.11.2008 at 14:53:47

ENMG ei ole mitenkään miellyttävä tutkimus. Mulle se tehty kahdesti ja hermopinteen ollessa kyseessä, minuun ainakin sattui ja KOVASTI. Jälkikipu oli myös melkoista, kun hermo hermostui totaalisesti tutkimuksesta.

Tutkimuksen tekijä selitti ainakin minulle tarkkaan joka kohdassa, missä asennossa piti olla, kokoajan kuitenkin makuulla. Hermorataa ja sen toimintaa siis tutkitaan kyseisellä tutkimuksella neulan ja sähköimpulssien(niille on varmaan virallisempikin nimitys kuin -impulssit  Kieli ) avulla.

Mutta aina siitä kyllä hengissä selviää!!!  Pyöritä silmiä
Sivun alkuun

Tuisku&&&&Jos aurinko ei paista risukasaan, siirrän risukasan aurinkoon Hymiö
  IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #27 - 11.11.2008 at 16:41:59

Hyvä että tietää asennoitua että kipu on kiva ja tuska on todellista..Onko mielipiteitä jättääkö lääkityksen sinä aamun vähemmälle? Siis et onko osattava kertoo mitä tuntuu?
Siinähä se vitsi mulla piilee etten tiedä mihin se lähete laitettu kun hokasin vasta puhelun päätyttyä kysyä että olisko mein yhteis ymmärrys toiminu englanninkielellä paremmin Nolostunut ja kun ei mun enkun sanasto ole kuitenkaa niin terveydenhuollon hallitsevaa nii olisinko ymmärtänyt sittenkään. Aikavarausta ootellessa,en edes tiedä kuka on laitettu tutkimaan minun työkykyänikään.. Epävarma

Sillä utelua ihan urakalla..mutta ystävät tänään en ole tarvinnut lisä lääkettä mutten kyllä ole mitn tehnytkään.. Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
marinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #28 - 11.11.2008 at 16:56:52

Ai niin joo,hermoista kyse, tietoa? Olen toukokuust asti noitten pahojen iskiaskipujen kaa elänyt.. sitä ennen hieman tunnetta ollu oikeanjalan pohkeessa et jumpsuttaa. Nii nyt oikeanpuoleisen pohkeen lisäksi jalkapohjaan ihmeellist turvotusta kantaluun ja päkiän alueelle ja välistä ei sietäs astua ei sitte millää. Ja kengillä ei ole eroo et helpottais.. onko sellasest turvottelusta tietoa..kun muutenki pitäs pystyä kävelee normaalisti ni jalkapohja sitte kipeänä ei haluu..
Ja nää hermokivut kuulemma luulokipua...kun ovat herkistyneet järjestelmät.. ja lantio on vinossa tunnen sen..muttei suositella enää naksauttelee ku o tuo alaselkä nii löysä..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Tuisku Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #29 - 12.11.2008 at 08:58:51

Ei hermokivut oo luuloteltua kipua! Hermokipu on niin selkeää ja asentoon, liikkeeseen ja aikaan sitoutumatonta kipua, että sitä ei voi keksiä. Kirurgini kertoi, että jos hermokipu on jatkunut puoli vuotta, siitä jää kipumuisti aivoihin. Eli vaikka myöhemmin kivun aiheuttaja saataisiin korjattua, aivot muistavat kivun ja ihminen tuntee kipua hermon hermotusalueella.

Esim. mulla hermopinne on ollut nilkassa jo yli vuoden ja kipu on kovaa joka päivä, lähes kokoajan. Hermoa on yritetty vapauttaa jo kolmesti ja siinä leikkauksen yhteydessä kirurgi on siis itsekin nähnyt, että hermo on kiinni eli hermokivulle on aivan varmasti syy. Mulla on irrotukseen käytetty kahta eri menetelmää, mut siis tuloksetta. Myös lääkkeitä, vitamiineja ja liikuntaa on käytetty, jotta kipu saataisiin aisoihin, tuloksetta. Kipu on muuttanut luonnettani, arjessa (töissä ja kotona) jaksamista ja henkinen kantti on hyvin, hyvin heikko kestämään enää mitään vastoinkäymisiä. Jotenkin vaan keplottelen päivä kerrallaan eteenpäin, tietämättä, tuleeko tuo pahuksen koipi koskaan kuntoon.

Jaksamista sulle marinka ENMG:hen ja muutenkin kipujesi kanssa!

Tuisku
Sivun alkuun

Tuisku&&&&Jos aurinko ei paista risukasaan, siirrän risukasan aurinkoon Hymiö
  IP kirjattu
Rotta Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #30 - 23.03.2009 at 18:40:42

Tässä vanhaan aiheeseen palailen, kun itsellä tuli ammatillisen kuntoutuksen päätös kielteisenä takaisin. Siis ei ole tulehduksellista aktiviteettia, niin ei ole sairautta.

Onkos muilla samansuuntaisia kokemuksia? Millaiset mahikset on oikeasti saada ammatillista kuntoutusta, jos ei ole reumasairautta?

Olen ravannut työkkärissä kuntoutusneuvojan kanssa keskustelemassa ja ollaan nyt päädytty siihen, että menisin työkokeiluun työkkärin kautta ja katsottaisiin onko kuntoutuminen edennyt sitten lokakuun ja aloitetaan uusi paperiralli, mikäli työkyky ei ole kohentunut.  Surullinen Tätä käännöstä odotellessa kävin sydänultrassa, jossa todettiin yliliikkuvuuteen liittyvä juttu. Joka kumminkin on harmiton juttu kuulemma, kuten nämä mun kivutkin.

On vähän takki tyhjä. Ei ole varsinaista vikaa, mutta on vaivoja siellä täällä ja alkaa jo pääkin hajota hiljalleen.  Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta