Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
verenluovutukseen? (Luettu 10982 kertaa)
Eira Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

verenluovutukseen?
01.02.2008 at 15:06:30

Oletteko te muut tekonivelen onnelliset omistajat jatkaneet verenluovutusta tekonivelen saatuanne?
Olen harrastanut luovutusta parikymmentä vuotta, mutta polven tekonivelleikkauksen jälkeen en ole enää uskaltanut mennä. Kun ei kuulemma saisi hommata itseensä mitään ylimääräisiä reikiä, joista ilkeä pöpö voi pujahtaa sisälle ja pistää ranttaliksi koko elämän. Tekisi kyllä kovasti mieleni mennä, koska tyyppini on O miinus, josta on aina pahanpäiväinen pula. Tämmöinen krooninen tyhjätasku kun ei voi paljon lahjoilla leveillä, niin oli mukava kun pystyi antamaan jotain arvokasta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Inkeri Poissa

Nivelklubilainen

Oulu
Re: verenluovutukseen?
Vastaus #1 - 02.02.2008 at 12:30:45

Hei!
Olen luovuttanut verta tekonivelen asennuksen jälkeenkin monet kerrat. Viimeksi kävin tarjoutumassa, kun lonkkaleikkauksesta oli kulunut 7 kk. Veripalvelun hoitaja "suositteli", etten vielä luovuttaisi, koska iso operaatiosta oli kulunut noin lyhyt aika. Veriarvot kyllä olivat ihan ok, eikä muuta estettä luovuttamiselle ollut. Jätin silloin väliin, ja nyt ei sitten ole tullut käytyä kysymässäkään. Pitää joskus taas mennä kysymään, josko onnistaisi.
t. I
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 12.10.2008 at 15:35:17

Mistä tahansa isosta leikkauksesta pitää kulua vuosi, ennen kuin voi luovuttaa verta. Minä luovutin nuorempana ahkerasti, mutta nyt on niin kova verenpainelääkitys että se varmaan estäisi luovutuksen, enkä ole sitten sitä miettinytkään että onnistuisiko se tekonivelen kanssa. Mutta ei kai kaikkia reikiä ihossa voi välttää, milloin tahansa voi keittiöpuuhissa veitsi lipsahtaa sormeen tai jotain muuta pientä tai suurempaa tapaturmaa sattua.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
päivi Poissa

tsemppiä

Nivelklubin veteraani

Nurmo
Vastaus #3 - 12.10.2008 at 19:43:11

Moi

Kyselin veripalvelun sivuilla luovutuksesta ja minulle vastattiin että puoli vuotta lonkkaleikkauksen jälkeen saa luovuttaa  Silmänisku
Sivun alkuun

Asioilla on taipumus järjestyä
  IP kirjattu
talvitar Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #4 - 18.10.2008 at 01:03:16

Heippa,
nyt sitten kaikki Suomen Nivelyhdistyksen jäsenet ja Nivelklubilaiset verenluovutukseen. Tietenkin jätät väliin, jos olet menossa leikkauksen tai olet ollut hiljakkoin. En minäkään saanut tänään ( anteeksi eilen) ojentaa auttavaa käsivarttani.

Syysterveisin Syksytär

Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #5 - 25.10.2008 at 22:52:27

Miten ne verenluovutuksen säännöt menivätkään, estääkö verenpainetauti ja/tai verenpainelääkkeet luovutuksen? Leikkauksestakin on kyllä liian vähän aikaa mutta sitten kun se ei ole enää esteenä, niin miten tuo verenpaine?
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Anne L. Poissa

Nivelklubi:))

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vihti
Vastaus #6 - 25.11.2008 at 17:54:36

Verenluovutukseen ei voi mennä niin kauan, kun käyttää kipulääkkeitä Hymiö Muuten ei ole minkäänlaisia esteitä, kunhan toipumisesta on riittävä aika.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #7 - 25.11.2008 at 18:02:08

Minä löysin SPR:n nettisivuilta ohjeet, että jos verenpaine on saatu kahdella lääkkeellä normaaleihin lukemiin, niin se ei ole este luovutukselle. Minä syön kolmea lääkettä ja lukemat ovat silti korkeita, mutta tämähän ei liity oikeastaan tekoniveliin mitenkään, minulla vain sattuu olemaan verenpainetauti lisäksi mutta ne ovat kaksi eri asiaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
reitii Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Lahti
Vastaus #8 - 19.04.2009 at 21:07:34

Heissan! Verenluovutuksesta!

Olin aiemmin luovuttanut(vuosia sitten) verta ,jolloin ei ollut lääkityksiä.
Nyt niitä on tullut ja jätin luovutukset oma-alotteisesti pois.

Hiljakkoin tuli mieleen että mitäs jos..? Ja eikun yrittämään.

Kaksi verenpainelääkitystä,kolesterolilääkitys sekä kihtilääkitys.Olin varma että eivät huoli hurmettani.

Väärin arvelin.Kyseli asiat ja Hb oli kohdillaan. Sanoi että siitä vaan punkalle pitkälleen ja verta pussiin.
En kyllä usko että paljon enempää lääkitystä saa olla.

Näin kävi mun tapauksessa.Kannattaa tarjota.Tulee hyvä mieli jos voivat ottaa.

Reitii

Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #9 - 19.04.2009 at 21:52:00

Minulla on kolme verenpainelääkettä, kolesteroli ja aivoverenkiertoa parantava Asasantin. Kuulostaa siltä ettei millään voi kelvata, mutta aika hurjan troppimäärän kanssa sinunkin kelpasi. Aikaisemmin söin myös psoriasiksen takia Neotigasonia jossa oli kovat varoitukset, että kahteen vuoteen ei saa tulla raskaaksi eikä vuoteen luovuttaa verta, mutta kyllä minulla on jo yli vuosi sen lopettamisesta. Kuinkahan pitkä aika tekonivelleikkauksesta pitää olla, joissakin ohjeissa sanottiin että suuresta leikkauksesta pitää olla vuosi mutta jotkut sanovat puolen vuoden riittävän. Elokuussa tulisi vuosi täyteen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
reitii Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Lahti
Vastaus #10 - 20.04.2009 at 11:38:45

Heissan jälleen!

Kysyin veripalvelusta kun alkoi itseäkin kiinnostamaan asia!
Siis minkä ajan päästä voi ison leikkauksen jälkeen luovuttaa verta?

6kk! Pätee ainakin kaikkiin ortopedisiin leikkauksiin.

Lääkityksen aiheuttaman esteen katsovat tapauskohtaisesti.
Voihan sitä aina yrittää jos sattuu veripalvelu sopivalle hollille.

Aurinkoista ja lämpenevää? kevättä.
Reitii
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pike4 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #11 - 20.11.2009 at 10:26:26

Olen luovuttanut verta säännöllisesti. Nyt odotan, että lonkkaleikkauksestani tulee täyteen 6 kk ja menen taas eli maaliskuun 11. 2010 on näillä näkymin seuraava verenluovutus. Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
sisu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #12 - 14.01.2010 at 11:04:15

Minä kävin aikoinaan luovuttamassa verta useinkin, mutta sitten kun minulla oli ollut pieni sydäninfarkti, luovutukset loppui. Vaikka olin saanut "terveen paperit", eikä ollut enää lääkitystä ja veriarvot olivat hyvät, sanottiin minulle, ettei minulta enää koskaan verta oteta infarktin takia. Tästä on kymmenen vuotta aikaa, enkä tiedä toimitaanko edelleen sen aikaisten ohjeiden mukaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pike4 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #13 - 14.01.2010 at 11:38:04

Veripalvelun sivuilla on osa: "Kelpaanko verenluovuttajaksi?" Niihin kysymyksiin vastaamalla selviää, voidaanko sinulta ottaa verta.

Aika erikoista, että tässäkin kohtaa menevät "kohtalomme" yksiin. Olen myös luovuttanut verta säännöllisesti. Sitten sain lääkityksen, joka paransi elämänlaatua huomattavasti. Se oli kuitenkin aine, joka esti luovutuksen. Sitten aivan sattumalta sain jossain messuilla tietää, että tuo lääke olikin poistettu luovutusta estävien listalta. Eli kysymällä asia selviää.
Toisaalta, jos ja toivottavasti kun pääset pian lonkkaleikkaukseen, sinun ei kannata mennä luovuttamaan verta. Leikkaus on sen verran suuri juttu, että tarvitset veresi itse. Nykyään pitää ennen luovutusta vastata hyvin moniin kysymyksiin. Muistelen, että siellä kysytään myös, onko menossa leikkaukseen. Itse kävin viimeksi luovuttamassa verta toukokuussa. Silloin olin ollut leikkausjonossa jo kolme kuukautta. Syyskuussa sitten leikattiin. Vaikka minulla ei ollut leikkauksessa verenvuotoa, niin hb oli laskenut normaalista reilusta 130:stä lähes 100:aan.

Tuo halusi luovuttaa verta on erittäin ymmärrettävä. Jospa nyt kuitenkin yrittäisit ajatella omaa parastasi ja pitäisit veret itselläsi,
sanoo nimim. "Toinen samanlainen" (joka odottaa maaliskuuta, jolloin leikkauksesta on puoli vuotta) Pyöritä silmiä
Sivun alkuun

IP kirjattu
sisu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #14 - 21.01.2010 at 19:45:41

Kävin testaamassa verenluovutus kelvollisuuteni. Monta kohtaa oli sellaisia, joista täytyy kysyä tarkemmin, mutta ehdotonta eitä ei ehkä nykyään olekaan. Koska veriryhmäni on haluttu Rh O neg. ja olen yleensä aina flunssaton, niin hyvin joutaisin luovuttelemaan.

Mutta nyt siis laitan oman itseni ensin kuntoon.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pike4 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #15 - 31.03.2010 at 17:26:40

Tänään kävin luovuttamassa verta ensimmäisen kerran lonkkaleikkauksen jälkeen. Vähän aikaisemminkin olisin jo saanut mennä, mutta jätin tähän pääsiäisen alle. Hyvin oli hb noussut tauon aikana ja oli 145. Oli aika kivaa päästä taas tähän "normaaliin elämänrytmiin" kiinni.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 31.03.2010 at 20:05:56

Minä sain eilen tehdyksi saman tempun. Olikin tullut pitkähkö väli, kun tuossa välillä oli ongelmia ihottuman kanssa, ja sitten alkoi leikkaus häämöttää. Nyt olinkin täydessä "terässä" ja heboglobiinikin yli 140.

Yllätyksekseni Veripalvelun papereissa oli valmiina tieto että lonkassani majailee varaosa.

Ja Sanomataloon muuttaneen toimiston kahviautomaatti oli jokseenkin monimutkainen laite...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta