Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Polven tekonivelleikkaus edessä (Luettu 7396 kertaa)
niki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Polven tekonivelleikkaus edessä
18.03.2008 at 02:02:34

Epävarma Leikkaukseen meno olis kolmen viikon päästä ja olo on hiukka epävarma, stressiä meinaa pukata! Eniten pelottaa leikkauksen jälkeinen pahoinvointi, johon meikäläisellä on kovasti taipumusta... Edellisten leikkausten lääkitykset on kyllä käyty läpi, eikä samoja käytetä, mutta mistäpä voi tietää uusienkaan vaikutusta etukäteen.. Minkälaisia kokemuksia muilla on näistä kivunlievitysjutuista.
Sivun alkuun

IP kirjattu
zindy Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Re: Polven tekonivelleikkaus edessä
Vastaus #1 - 30.03.2008 at 20:09:33

heippa
neljä viikkoa polven proteesileikkauksesta. jäykkä on, mutta hyvin pystyy kävelemään ja kuntopyörälläkin ajo sujuu vaikka kankeasti. minut leikattiin peijaksessa. epiduraalikatetri oli kaksi vrk, hyvin puudutti leikatun jalan ja hyvin sain kipulääkkeitä, oxanestia ensin sen mukaan kuin pyysin ja sitten tuli panacodia ja buranaa. kolmantena päivänä pääsin kotiin. alle viikon oli kainalosauvat ja sitten klonkkasin jo ilman. 3 viikon päästä ajoin autoa ekan kerran. eli..kotona olen syönyt buranaa päivällä tarpeen mukaan ja yöksi olen ottanut naprometinin. näillä olen pärjännyt.kivut on vaan siinä heti leikkauksen jälkeen, mutta aika nopeasti ne talttuu. tärkeää on vaan jumpata sitä polvea paljon ja aina kun jumppaa, sen pitää kiristää, jotta ne liikeradat sieltä löytyisi. itse teen 2x40 koukistussarjan, sitten 20 kertaa sellaisen hitaan venytyksen, välillä kuntopyörällä 10 minuuttia ja sitten telkkaa katsellessa koukussa niin, että tiukkaa kunnolla.tylsää tällainen tehojumppa, mutta onhan se tehtävä. kun menet sairaalaan, muista vaan pyytää niitä lääkkeitä, kyllä niitä saa ihan tarpeeksi, ei sitä tarvitse pelätä. heh..ja jos et saa kiltisti pyytämällä..karjaise! tsemppiä sinulle, älä pelkää, se on pelkkää plussaa leikkauksen jälkeen! zindy
Sivun alkuun

IP kirjattu
niki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #2 - 05.04.2008 at 20:59:35

Huomenna sitten sairaalaan ja maanantaina leikkaus...olo alkaa olla ihan rauhallinen, uskon, että lääkejutut saadaan kohdalleen(kiitos positiivisista vastauksista) Juustoinen, itse leikkaushan menee tietysti LOISTAVASTI, kuinkas muuten. Silmänisku
Kovasti pelkäsin, että saan influenssan, kun lähipiiri sairasti oikeen tosissaan, mutta desifiointiaineiden käyttö ja käsien ahkera pesu varmaan osaltaan auttoi pysymään terveenä.
Palaillaanpa sitten kotiutumisen jälkeen palstoille!
ps. ainakin vielä naurattaa....... Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
hth Poissa

Jep Jep

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #3 - 06.04.2008 at 14:27:52

Onnea matkaan! niinkuin sanoit, hyvin se menee!
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mrs. Pain Poissa

Riks, raks, poks! Iloisia
ääniä polvinivelistä

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #4 - 30.05.2008 at 10:46:12

Hei kaikki, päätin liittyä Nivelklubiin tavatakseni täällä kohtalotovereita. Minut on just laitettu leikkausjonoon, tekopolvi pitäis saada vielä tämän vuoden puolella. Polvi on piinannut minua 9-vuotiaasta saakka, löysä lumpio muljahdellut kipeästi ja sen takia on nivelrikkokin tullut. Röntgenkuvista selvisi, että tähystysleikkauksen hyöty olisi kyseenalainen. Minulla on koko kevättalven ja kevään ollut hurjia särkyjä öisin ja se oli se viimeinen pisara  Surullinen
Nimimerkkini on Mrs. Pain, koska todellakin olen kipujen tuttu jo lapsesta. Toinenkin polvi on huonohko, se on tähystetty kerran, tilanne ei siellä ole vielä niin paha. Minä olen esimerkki siitä, että jos on huonot geenit, nivelrikko voi tulla varhain. En ole koskaan ollut pahasti ylipainoinen ja muutenkin olen viettänyt hillittyä ja kohtuullista elämää  Pyöritä silmiä Mutta niinpäs vaan on polvi p-na.
Ortopedi oli kiireinen ja tyly, ei ehtinyt kertoa leikkausasioista mitään. Onneksi netistä saa tietoa.
Sivun alkuun

Mrs. Pain
  IP kirjattu
Mrs. Pain Poissa

ääniä polvinivelistä

**

Vastaus #5 - 30.05.2008 at 10:47:36

Niin, unohtui sanoa, että olen "vasta" 45-vuotias. Lohdutti hurjasti havaita, että täällä on kohtalotovereita, jotka joutuvat kirurgin veitsen alle yhtä nuorina .
Sivun alkuun

Mrs. Pain
  IP kirjattu
nuuskis Poissa

Elämää se vaan on!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vantaa
Vastaus #6 - 30.05.2008 at 13:09:26

Tervetuloa. Hymiö Juu et ole ainoa kipuileva täällä, tekonivel on mullakin edessä, sitä ei tiedä monta vuotta siihen menee. Viimeinen leikkaus, joka jäi tähystykseksi, tehtiin n. vuosi sitten ja enää muuta sille ei tehdä, kuin tekonivel. Tsemppiä.
Sivun alkuun

v.1997 oik. polvilumpion rustonpehmentymä (3x tähystetty), v.2007 nivelrikko oik. polvi
nuuskis   IP kirjattu
hth Poissa

Jep Jep

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #7 - 06.06.2008 at 19:49:31

No niin täälläkin menee asiat  eteenpäin. Minulle tarjottiin keväällä vaihtoehdoiksi puolitekoniveltä tai osteonomia (muistankohan nimen oikein?) No magneettikuva antoi pienen mahdollisuuden että jopa tähystysleikkauksella saisin ns. lisäaikaa. Itse kyllä ilmoitin lääkärille että toivon, että harkitsevat tarkoin, mitä suosittelevat.

Enhän mä hinkuu sinne osatekonivelleikkaukseen, mutta tarvitsee myöntää että kun täällä lukee ihmisten kokemuksista ja osittain  myös kuulee, niin toivoisin ihan vaan elämäni takia sellaista muutosta, jolla voisin elää mahdollisimman monta kivutonta vuotta, ja kivutonta nimenomaan ilman kipulääkkeitä. Ajatus siitä, että tähystysleikkaus antaisi vaan vuoden kahden avun ei tunnu hyvälle, saatikka niitä tehtäisiin useampi.

Nyt odottelen innolla postia kumpaan käy kutsu osatekonivel- tai tähystysleikkaus!
Sivun alkuun

IP kirjattu
hth undecimus Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #8 - 19.06.2008 at 15:20:52

Ja näin siinä kävi, tähystysleikkaukseen olen menossa ensin. Magneettikuvasta löytyi nimittäin vanha vamma eli nivelkierukan repeäminen. Lääkärit oli keskustelleet ja kallistuivat tähän. Eli josko saisin tällä muutaman vähäkivuttomamman vuoden lisää ja sitten myöhemmin laitettaisiin se osatekonivel.

Ymmärsin, että olen aika klassinen tapaus. Kierukan vahingoittuminen on tullut jossain vaiheessa, sitä ei röntgenissä huomata ja se on saanut tehdä tuhoja ja ilmeisemmin kuluma on osittain sen syytä, tai se, että kuluma on tullut tässä ajassa jo minulle.

Olen tyytyväinen että edes nyt sitten se huomattiin ja pääsen toimenpiteisiin. Mulla se ei mene ihan päiväkirurgisena toimenpiteenä koska mulla on verenohennuslääkitys päällä. Ilmoitin olevani halukas vaikka peruustuspaikoille eli mitä pikemmin sen paremmin, tuumaan minä.

Ja todella odotan sitä kuin kuuta nousevaa koska nykyinen hurja kipulääkitys ei muuten enää auta. Määrät on nyt melkolailla maksimissa. Yritän vaan totutella siihen ajatukseen että kehtaisin ruveta ottamaan tuon kävelykepin tuekseni. Vaikka ikää on näinkin vähän, pitää siis ajatella että sehän on vaan tyylikästä, käyttää siis kävelykeppiä Hymiö

Hyvää juhannusta!
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mrs. Pain Poissa

ääniä polvinivelistä

**

Vastaus #9 - 16.09.2008 at 13:40:31

Hei pitkästä aikaa! Mrs. Pain täällä toipilaana. Kävi tuuri, sain peruutusajan leikkaukseen. Nyt operaatiosta noin kolme viikkoa. Kaikki on mennyt toistaiseksi hyvin (kiitos vain yläkertaan). Jalan taivuttamisessa suurin työ, mutta muuten menee jo mukavasti, kävelen ilman keppejä kotosalla. Zindy, miten ihmeessä ajoit autoa 3 viikkoa leikkauksesta?? Meidän sairaanhoitopiirissä autolla ajo kielletty ennen jälkitarkastusta, joka n. 2 kk päästä leikkauksesta. Näin ainakin meillä kokonivelleikatuilla...
Sivun alkuun

Mrs. Pain
  IP kirjattu
Annukka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #10 - 26.09.2008 at 12:45:21

Mulla laitettiin vuosi sitten molempiin polviin kokoproteesit samalla kertaa ja kyllä minäkin ajoin ekan kerran autoa jo kuukauden kuluttua leikkauksesta. Ainakin mulle sanottiin, että autoa saa ajaa vasta kun ei enää tarvitse keppejä ja tuntee, että jalat toimii. Kepit jätin pois kotona leikkausta seuraavalla viikolla, koska mun selkä kipettyi keppien kanssa kävellessä ja minusta tuntui, että se kävely tuli normaalimmaksi ilman keppejä. Seinästä  ja huonekaluista tukea otin, jos tarvitsin. Autolla ajelin muutaman kymmenen kilsan kerta-annoksia. Täällä korven keskellä kun asuu, niin se autolla ajo on ihan välttämätöntä, jos aikoo esim. ruokaa saada.

Mutta eikö olekin ihana tunne kun ei koske polveen ja sit kun huomaa vähitellen, että kärsii kävellä pitempiä lenkkejä. Mä olen ainakin niin onnellinen uusista polvistani nyt vuosi leikkauksesta, että haluan tätä kivutonta olemista kaikille. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu
olivia60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #11 - 24.11.2008 at 21:40:06

Tekonivel leikkaus tammikuusa...Oli onni että soitin jonohoitajalle noin 5 kertaa...viimein tärppäsi.
Nyt vaan voimistella pitää ilmeisesti leikattavaa jalkaa, että on sitten hiukan enemmin kunnossa lihakset kuin nyt.

Tällä paikkakunnalla ei ole sairaalasta saatua enne leikkausta-materiaalia...ihmettelen.
Mutta kun sisko leikattiin TYKSissä, niin sitä tulee sieltä tuutin täydeltä. Olisi kivaa tietää, mitä kaikkea pitää ylseensä tietää enne leikkausta.
Kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan.

Ei pelota vielä ollenkaan, kun edelliset kirjoitukset ovat niin positiivisia!

olivia60 Hymiö
Sivun alkuun

yrittänyttä ei laiteta...
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #12 - 25.11.2008 at 11:03:21

Tässä on Coxan ohjeita, kai ne pätevät muuallakin:

http://www.coxa.fi/potilasohjeet.html
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
olivia60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #13 - 26.11.2008 at 13:05:51

Kiitos olen lukenut ne!!olivia60
Sivun alkuun

IP kirjattu
Ria Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #14 - 29.11.2008 at 19:08:39

Minäkin odottelen leikkausta. Jonotus kestää kyllä sen puoli vuotta, joten valmistautumisaikaa on. Tuo influenssarokotus taitaisi olla viisasta hakea, jos vaikka jono liikahtelisi aikaisemmin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
olivia60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #15 - 04.12.2008 at 23:46:54

TähKävin tänään paikkakunnan tk;ssa tarkistamassa, että kaikki tulehdukset ovat poissa. Jalassa on lantin kokoinen hilseilevä ja välillä vesikellon tuottava läiskä jalkakaaressa. EI KUULEMA ESTE!?

Painoni on laskenut 10 kg alkuvuodesta mutta on edelleen 129kg.
Sain siitä sitten pauhut niskaani ja myös kehoituksen soittaa jonohoitajalle, että lykkää leikkausta painon takia.
Painoa on paha pudotta,jos on liikerajoitteinen, kuten olen kumastakin polvesta. Nyt 19.1 09 laitetaan polvee tekonivel ja mietin miten kaikki käy.
Ortopedi sanoi leikkaavansa painosta huolimatta, mutta Tk,n lääkäri on vastaan. Nolostunut

On hyvin turhauttavaa ,kun lääkrit eivät vaivaudu tutkimaan asiaa ja kertomaan mitään. Kaiken saa itse nyppiä heiltä..tiedon ja mielipiteen.

Tuli jo sellainen olo, että näinköhän menenkään, koska olen yli 100 kg painava ihminen.

Murheellinen Olivia60 Itku
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #16 - 05.12.2008 at 13:25:55

Siitä tulee kyllä helposti umpikierre, paino nousee kun ei pääse liikkumaan ja sitten liikkuminen menee vielä vaikeammaksi.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
PassMaster Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #17 - 18.01.2009 at 10:35:00

Hei kaikille! Ompa hienoa että on tälläinen nivelklubi, ei vaan ole tullu aikaisemmin hokattua Täh
Minulla on takana jo yhdeksän polvileikkausta vasemmassa polvessa ja oikeassakin kaksi. Ristiside on katkennut jo neljä kertaa.
Viimeisimmän tähystystyksen yhteydessä sain sitten vielä sairaalapöpön joka meinasi viedä koko jalan polven alapuolelta.
Nyt on kaikki muut keinot käytetty ja edessä on keinonivelen laitto. Operaatio tehdään kuitenkin vasta ensi syksynä koska itse niin halusin . Sain järjestettyä työtehtäväni niin että sinnittelen sinne asti. En enää muistakaan minkälainen on "terve" polvi joten tän kanssa on vaan tottunu elämään . Pelasin aikanani futista alasarjoissa ja peliura päättyikin sit polvivammoihin. Toivon vaan että elämänlaatu paranee taas tekonivelen myötä ja pystyisin taas edes jonkin verran liikkumaan. Pitää vaan toivoa että pärjään syksyyn asti eikä tule pahempia "nitkahduksia" Epävarma
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimatsu9 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #18 - 20.01.2009 at 17:33:18

Sama täällä, olen leikkausjonossa.                         Kauhiasti pelottaa, kuinka sitä pärjää kun ei ole edes hissiä talossa.  Säryt on kylläkin niin kamalat varsinkin öisin ja kävelen kuulema kuin pingviini !  Jos se tekonivel kestää vaan 10-15 vuotta, niin joutuukohan sen vielä jossain vaiheessa uusimaan, sekin mietityttää.      Epävarma Itku Pelästynyt
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #19 - 20.01.2009 at 18:33:13

10 - 15 vuotta on sentään melko pitkä aika, minä en ole ottanut siitä vielä paineita, se on sitten sen ajan murhe. Minulle laitettiin elokuussa molempiin lonkkiin tekonivelet eikä se ollut mitenkään kamalaa, jos ei nyt suoranaista herkkuakaan. Jos sama on edessä 10 - 15 vuoden kuluttua, kestän sen kyllä siitä ilosta että sain nyt kivut pois ja liikuntakykyni takaisin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jykä Poissa

Terkkuja...

Nivelklubin administraattori

Loviisa
Vastaus #20 - 20.01.2009 at 21:07:31

Ei kannata ajatella nivelen kestoikää, sillä sitä on mahdotonta ennustaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Nivelyhdistyksen perustajajäsen Lissu, jolla on reuman syömän luuston vuoksi aikalailla heikko ennuste nivelien kiinnipysymiselle. Mutta ne kun vaan pysyvät, eivätkä aiheuta ongelmia... Pari on jo uusittu, mutta nykyisillä 7 tekonivelellä (polvet, lonkat, kyynärpäät ja toinen olka tuoreimpana) on takanaan yhteensä yli sata vuotta "elinikää" elimistössä!  Juustoinen  Toinen lonkka on vanhin, se täyttää parin vuoden päästä 40 vuotta!

Kestoikään vaikuttaa niin moni asia ihan tuurista alkaen, että sitä ei kukaan lähde edes arvaamaan. Itse voi asiaan vaikuttaa pitämällä elimistöstä muuten huolta ja välttämättä niveleen kohdistuvia tärähdyksiä.
Sivun alkuun

Terveisin
Jykä
WWW   IP kirjattu
matagorda Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #21 - 18.02.2009 at 11:29:13

Pyöritä silmiäHeiparallaa, minäkin oottelen polveen uutta niveltä ja sen myötä tasaisempaa kävelyä. Tällaisena aikana, kun tulisi olla nopea ja näppärä ja tehokas, ainaskii täällä pääkaupunkiseudulla, niin hitaasti liikkuvana tuntuu tosi pahalta kun on ikäänkuin esteenä muille mannerheimintiellä kulkijoille.

Olen 48-v ja perussairaus on reuma. Nyt tietysti arveluttaa tekonivelleikkauksen jälkeinen oleminen,
olen käyttänyt biologista lääkettä nim. Humira, miten tämä reuma aktivoituu...no mutta kaikkeen sopeutuu kuiteskii.

Kyllä tämä taapertaminen kyllästyttää ja toivon että joskus vielä astelisin portaat oikeinpäin alas.

Pienet ovat haaveet.

Lisämausteena juuri kuulin, että lonkan nivelrako on kaventunut, ja hoitona ortopedinen toimenpide.
Niin justiinsa.

Mutta onneksi mielenterveys on tasapainossa ja lapsenlapset ovat henkireikä. Varsinkin uimassa käyminen Vantaan Flamingon vesipuistossa, suosittelen.

Heippa
Sivun alkuun

IP kirjattu
laheran Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #22 - 04.03.2009 at 23:27:30

olivia60 kirjoitti 04.12.2008 at 23:46:54:
TähKävin tänään paikkakunnan tk;ssa tarkistamassa, että kaikki tulehdukset ovat poissa. Jalassa on lantin kokoinen hilseilevä ja välillä vesikellon tuottava läiskä jalkakaaressa. EI KUULEMA ESTE!?

Painoni on laskenut 10 kg alkuvuodesta mutta on edelleen 129kg.
Sain siitä sitten pauhut niskaani ja myös kehoituksen soittaa jonohoitajalle, että lykkää leikkausta painon takia.
Painoa on paha pudotta,jos on liikerajoitteinen, kuten olen kumastakin polvesta. Nyt 19.1 09 laitetaan polvee tekonivel ja mietin miten kaikki käy.
Ortopedi sanoi leikkaavansa painosta huolimatta, mutta Tk,n lääkäri on vastaan. Nolostunut

On hyvin turhauttavaa ,kun lääkrit eivät vaivaudu tutkimaan asiaa ja kertomaan mitään. Kaiken saa itse nyppiä heiltä..tiedon ja mielipiteen.

Tuli jo sellainen olo, että näinköhän menenkään, koska olen yli 100 kg painava ihminen.

Murheellinen Olivia60 Itku

HymiöTurussa ainakaan ei moitittu ylipainosta, mulla molemmat polvet leikattu ja pian pääsen kuntoilemaan ja sitä painoa pudottamaan Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
jaanuska Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #23 - 05.03.2009 at 21:57:23

Heips!  Hymiö
Minulle laitettiin Oxfordin proteesi vasempaan polveen 17.12, ensin näytti, että paraneminen lähtee hyvin käyntiin. Mutta muutaman viikon jälkeen alkoi kipu, kova kipu kävellessä. Kipu tuntuu samassa paikassa kuin ennen leikkaustakin ja lisäksi säären yläosassa. Nyt ovat alkaneet leposärky yöllä ja yhä kovempi kipu kävellessä. Käytän edelleen kyynärsauvoja kävellessä, enkä pysty kävelemään kuin muutamia kymmeniä metrejä, sen jälkeen polvi tekee totaalisen lakon. Kontrollissa röntgenkuvissa oli jotain epämääräistä, sain ortopedin mutinasta jotenkin käsityksen, että sementti joka pitää proteesia paikoillaan, olisi irtoamassa. Kuitenkaan sille ei tehtäisi tässä vaiheessa mitään, paitsi jos se pamahtaa kokonaan irti tai kivut ovat kovat. Siinä tapauksessa laitettaisiin kokoproteesi. Seuraava kontrolli olisi vasta puolen vuoden päästä. Mutta näitä kipuja en sinne asti kestä. Onko kenellekään teille laitettu Oxfordia? Ja miten on sen kanssa käynyt? Kokoproteesia ei laitettu vielä siksi, kun olen liian (?) nuori, 46v.
Sivun alkuun

IP kirjattu
katrina Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #24 - 06.03.2009 at 17:12:21

Sairaala varmaan vaatii lähetteen, jotta pääsee vastaanotolle...
Toisaalta tuntuu ihmeellisesltä että vatisivat sitä koska leikkauksesta on vasta muutama kuukausi.
Soita esim osastolle, jononhoitajalle, lääkärin sihteeri tms ja jätä soittopyyntö.

Pidä päiväkirjaa "voinnistasi" mitä teit, miltä polvessa tuntui, millaisia lepoaikoja mikin touhuaminen vaati jne

Sementittömiä suositaan nuorilla, koska uusintaleikakkaus tullee jossain vaiheessa ja sen sanotaan olevan helpompi tehdä kun ei ole sementöity...
Sivun alkuun

IP kirjattu
jaanuska Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #25 - 20.03.2009 at 18:57:03

Polvi on edelleenkin tosi kipeä kävellessä ja leposärky on tullut taas öitäni vaivaamaan. Otin yhteyttä kirran polille, kerroin tilanteesta jätin soittopyynnön leikanneelle ortopedille. Tänään hän soittikin, ja sovittiin koko proteesin laitto toukokuulle. Eli vielä koitan pari kuukautta kestää. Sanoin kyllä olevani valmis leikkaukseen aikaisemminkin jos, hänelle se vaan sopii. Jeee... Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hissukka Poissa

Elämän tarkoitus on murheen
karkoitus! ;-)

Nivelklubilainen

Etelä-Karjala
Vastaus #26 - 02.04.2009 at 18:34:50

Ei kannata ajatella nivelen kestoikää, sillä sitä on mahdotonta ennustaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Nivelyhdistyksen perustajajäsen Lissu, jolla on reuman syömän luuston vuoksi aikalailla heikko ennuste nivelien kiinnipysymiselle. Mutta ne kun vaan pysyvät, eivätkä aiheuta ongelmia... Pari on jo uusittu, mutta nykyisillä 7 tekonivelellä (polvet, lonkat, kyynärpäät ja toinen olka tuoreimpana) on takanaan yhteensä yli sata vuotta "elinikää" elimistössä!  Juustoinen  Toinen lonkka on vanhin, se täyttää parin vuoden päästä 40 vuotta!  

Kiitos, Jykä tuosta kommentista! Itsekkin olen fundeerannut, polven tekoniveltä odotellessani, kauankohan kestää, ennen kuin se joudutaan vaihtamaan? Turhaampa näitä miettimään, kestää minkä kestää. Yrittää vain itse pitää hyvin uutta niveltä.

Kevät mieltä meille kaikille!
Sivun alkuun

IP kirjattu
jaanuska Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #27 - 18.06.2009 at 18:36:22

Polveen laitettiin tekonivel kaksi viikkoa sitten. Kaikki meni muuten hyvin, mutta leikkauksessa tuli joku hermorata vaurio. Särky oli ihan mieletön ja jatkuva, siihen ei auttaneet mitkään kipulääkkeet. Kävin pari kertaa jo lääkärilläkin, sain Panacodia, Tramalia ja jomotus vaan jatkui. Kunnes kolmas lääkäri sanoi sen olevan hermosärkyä, joka johtuu hermoradan vaurioitumisesta tai sitten se on mennyt ihan poikki. Lyricasta sain avun siihen jatkuvaan kipuun. Mutta istua ei voi, kun tuolin reuna painaa reittä ja kipu alkaa heti. En tiedä, olisiko se sitten hoitovirhe? Mutta sen olen kuullut, että hermorata vauriot paranevat hitaasti.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Annukka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #28 - 19.06.2009 at 22:46:25

Hei Jaanuska

Minulle laitettiin molempiin polviin keinonivelet noin puolitoista vuotta sitten ja minulle tuli myös leikkauksen jälkeen hermokipua. Minulla se johtui siitä, että kun puudutusta laitettiin selkään, niin se neula osui johonkin hermoon ja jo silloin kipu oli tosi kova. Sitten kotona toipumisaikaan hermosärkyä oli varmaankin kolme neljä kuukautta. Tosin se väheni koko ajan ja pikkuhiljaa loppui kokonaan. Mitkään kipulääkkeethän siihen ei auttaneet kuin hetkeksi, mutta onneksi se tosiaankin loppuu aikanaan. Muuta ei siitä hermovauriosta ole enää jäljellä kuin tunnottomia paikkoja sääressä. Nekin alueet ovat pikkuhiljaa pienentyneet.  Hymiö

Koeta kestää, kyllä se vielä helpottaa, vaikka tässä vaiheessa varmaan tuntuukin ihan muulta. Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
risto.parikka Poissa

Nivelklubin tulokas
*

Taivalkoski
Vastaus #29 - 26.06.2009 at 16:33:23

Leikattiin 3.4.2009 tällä hetkellä vielä nestettä vähäsen mut muuten menee hyvin.Rankametässä kulkenut jo pari vk.
Mahdollisimman paljon ennen leikkausta painoa pois ja liikuntaa yleiskunnoksi, vaikka se kuinka kippeetä tekis.
Toipumisvaiheessa huomaa että kannatti liikuskella.
Olen helvatan kova tupakkamies ja tupakki jäi toistaiseksi sairaalaan. Kandee muuten kokeilla toipumisen kannalta.
Ettäkö miksi, niin se hapen kulku siellä veriputkistoissa ja sillee, ne sen selitti ja mie uskoin ja HYVÄ OLI JA ON VIELÄKIN.
Alkoholista ei havaintoja.
Sivun alkuun

Oikea polvi leikattu 3.4.2009
  IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta