Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  
 
 
Sivu: 1 ... 5 6 7 8 
Lähetä aihe Tulosta
Miten menee leikkauksen jälkeen? (Luettu 17438 kertaa)
InsaneOne Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani
*****
Viestejä: 478

Kouvola
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #300 - 07.03.2010 at 17:13:02
 
Huomenna olisi fysioterapian vuoro jos se auttaisi. Kesäkuussa uusiksi kipu ja kuntoutus poliklinikalle sitten luultavasti ortopedille. Tämän jälkeen Heinolaan ja siellä luultavasti leikeltäväksi.
Sivun alkuun
 
 

On se elämä rankkaa
WWW InsaneOne   IP kirjattu
jompp20 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja
****
Viestejä: 104

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #301 - 07.03.2010 at 22:06:59
 
Paljonkohan meikällä nykyään hemoglobiini ois, en oo käyny mittauttamassa sitten joulukuun jolloin se oli 106.Rautatabuja söin 30kpl, mutta maha menee liian sekasin niistä...pitäs varmaan hommata jotain nestemäistä rautavalmistetta.

Ainakin mummo sanoi että en oo enää paljon kalpea kun näki minut helmikuussa, edellisen kerran näki joulukuussa.Kai tuota ihon värin paranemista voi pitää merkkinä ettei anemia yhtä paha enää ole.  Juustoinen

Maidon ja juuston oon jättänyt kokonaan pois sillon kun syön ruokaa ja juon appelsiinimehua tai jotain sekamehua edistämään raudan imeytymistä.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
burton Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen
***
Viestejä: 30

Oulu
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #302 - 08.03.2010 at 14:50:00
 
Hei kaikille!
Palasin juuri tunti sitten kotiin lonkan tekonivelleikkausreissulta. Kyllä tuntuu ihanalta olla kotona! Lonkka leikattiin 26.2. mutta reissu venyi tavallista pitemmäksi koska iskiashermo suuttui sorkkimisesta ja se on ollut välillä hyvinkin kipeä. Yollä tarvin vieläkin Oxynormia, jotta pystyy nukkumaan.

Innolla palaan lukemaan teidän parin viikon kuulumisianne, kunhan taas  jaksan koneelle.

Tarja-Annelille kovasti sympatiaa ja myötäelämistä. Usko vaan, että syöpäsi saadaan paranemaan vaikka helppoa sinulla ei varmasti tällä hetkellä ole.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
InsaneOne Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani
*****
Viestejä: 478

Kouvola
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #303 - 08.03.2010 at 16:24:57
 
Ei muuta kun voimia sinulle sinne. Eikö ole mahtavaa kun tietää että kohta loppuu kivut. Toivon mukaan sinullakin ne häviää nopeasti.
Sivun alkuun
 
 

On se elämä rankkaa
WWW InsaneOne   IP kirjattu
InsaneOne Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani
*****
Viestejä: 478

Kouvola
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #304 - 12.03.2010 at 19:15:12
 
Kyllä tällä hetkellä kahden fysioterapian jälkeen voi sanoa että leikkaus on edessä 100% varmasti. Voin alkaa veikata jo että tämän vuoden aikana on vasen jalka fiksattu  Itku
Sivun alkuun
 
 

On se elämä rankkaa
WWW InsaneOne   IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #305 - 12.03.2010 at 20:24:27
 
Eikös sinulla ole jo oikea jalka leikattu aikaisemmin ja onnistunut hyvin, pitää vain toivoa samaa vasemman kohdalla.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
InsaneOne Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani
*****
Viestejä: 478

Kouvola
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #306 - 12.03.2010 at 20:41:27
 
Sopuli kirjoitti 12.03.2010 at 20:24:27:
Eikös sinulla ole jo oikea jalka leikattu aikaisemmin ja onnistunut hyvin, pitää vain toivoa samaa vasemman kohdalla.

Pitää toivoa joo. 15x nyt fysioterapia, kesäkuussa Kotkaan kipu -ja kuntoutus poliklinikalle, sieltä mahd. lähete ortopedille ja sieltä sitten Heinolaan.
Sivun alkuun
 
 

On se elämä rankkaa
WWW InsaneOne   IP kirjattu
jompp20 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja
****
Viestejä: 104

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #307 - 17.03.2010 at 03:35:12
 
hyvä nestemäinen rautalääke tämä Iron vital F, muutaman päivän vetäny 20ml päivässä niin on piristynyt paljon.Hyvä tuote koska sisältää rautaa ja vitamiineja joten imeytyy hyvin.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
jompp20 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja
****
Viestejä: 104

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #308 - 19.03.2010 at 21:57:09
 
Alkaa kyllästyttämään tämä kuiva iho, joka päivä saa olla rasvaamassa ja tulee punaisia kuivia läiskiäkin jo,varmasti johtuu lievästä anemiasta.Multitabs,Iron vital F käytössä.

Multitabsia syönyt jo pitkään, mutta Iron vital F tuotetta 5 päivää...tuoteselosteessa sanotaan että nostaa hemoglobiinia nopeasti ja mitä olen keskustelupalstoilta lukenut niin jopa viikossa on nostanut yli kymmenellä yksiköllä.NOUSE, NOUSE  Juustoinen
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Kitupiikki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 23

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #309 - 02.05.2010 at 22:21:39
 
Oma leikkaus on viikon päästä ja vähän käy mielessä jo leikkauksen jälkeiset ajat, miten niiden kanssa pärjää. Sen vuoksi onkin tarkoitus kysellä vähän teiltä, jotka ootte sen käyneet jo läpi:

1.) Miten leikkausarpi. Käsittääkseni se on noin 15-20 senttinen, mutta millaisessa kunnossa se on teillä ollut kotiuttamisen aikoihin (n. +5 päivää leikkauksesta)? Tarvitseeko sitä erityisesti varoa pitkäänkin ja onko sen oltava kääreissä?

2.) Miten olette pärjänneet normiaskareissa. Kävely keppien kanssa on ilmeisesti sujunut ihan ok, mutta entäs suihkussa käynti ja muut asiat? Oletteko pystyneet varaamaan jalalle normaalisti jo tuossa vaiheessa?

3.) Miten leikattu jalka muuten toimii viikon päästä leikkauksesta? Pystyisikö sitä heiluttelemaan normaalisti vaikkei siihen varmaan tarvetta olekaan vai onko se jotenkin liikearka?
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Naukumaija Poissa


Nivelklubin aktiivikirjoittaja
****
Viestejä: 170

Helsinki ja Vihti
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #310 - 02.05.2010 at 22:59:21
 
Hei Kitupiikki, erinomaista, että pian alkaa tapahtua!

Vastailen omakohtaiset kokemukseni noihin kysymyksiisi:
1.) Leikkaushaavani oli 24cm pitkä, olikohan yhteensä 28 vai 30 hakasta. Monilla leikkaushaava on jo ihan kuiva kotiutuessa. Minulla se hiukkasen vuosi vielä, ja näin aiheelliseksi vaihdella siihen teippejä.
Koska hakaset takertuisivat vaateeisiin, on varmaan hyvä joka tapauksessa peittää haava. Ja voihan sinne sitäpaitsi mennä jotain pöpöjäkin. Minut leikattiin perjantaina, ja pääsin kotiin maanantaina.  Joten ehkä sinullekin "näytetään ovea" jo kolmen päivän päästä.

2.) Omasta mielestäni pärjäsin oikein mainiosti normiaskareissa. Suihkussa käynnissä hiukan arvelutti liukastumisvaara, mutta sairaalassakin käydään jo yksin suihkussa. Asun neljännessä kerroksessa hissittömässä talossa, raput eivät olleet mielestäni ollenkaan hankalat.
Taannoin muuten perustin tänne viestiketjun 'Mitä pystyitte tekemään leikkauksen jälkeen', olikohan se nyt osioissa " Leikkaukset ja toipuminen". Siellä voisi olla sinua kiinnostavia kokemuksia.
Sain periaatteessa luvan varata jalalle, joskin sanottiin, että "vähän voisi keventää askelta".

3.) Jalka toimi paremmin kuin ollenkaan uskalsin etukäteen toivoa. Ainakin heiluttelu sujui aivan hyvin. Jalka oli kylläkin viikon päästä vielä aika turvoksissa, ja mustelmat siinä ehkä olivat juuri tuolloin pahimmillaan. Mutta eipä tuo tahtia haitannut.  Jalkani ei ollut ollenkaan liikearka, mutta leikkaushaavan alue oli kyllä kosketusarka.  
Nivustaipeesta muuten nipsaistiin poikki tai muuten jotenkin käsiteltiin  - kumpikohan se nyt on: lähentäjä vai loitontaja, koska se oli liian kireä. Kumma kyllä siitäkään ei ollut juuri mitään haittaa...
Sivun alkuun
 
 

Naukumaija (54): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Juustoinen
  IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani
*****
Viestejä: 522

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #311 - 02.05.2010 at 23:41:04
 
Minulta samoihin kommentit:

1) Parikymmentäsenttinen haava, josta vielä tihkui hiukan. Hakasten päällä oli paras olla teipit ettei takerru, ja tasan kahden viikon kuluttua tallustin terveyskeskukseen otattamaan pois (tallustin kirjaimellisesti: matkaa runsas puoli kilometriä). Siinä vaiheessa tuo oli kevyt aamupäivälenkki.

2) Askareista selvisi. Suihku ei ollut ongelma. Jalalla oli puolipainovarauslupa, ja hankalilnta oli, että juuri mitään ei voinut kantaa. Keittiössä pyörin terveen jalan varassa, Kahvin kuskaaminen töllön tai tietsikanb viereen oli operaatio. Tarjoiluvaunusta tai vastaavasta (minulla oli hätäratkaisuna sellainen korivaunu, jota Anttila ainakin taannoin kaupitteli Vienna-nimellä) on iloa.

3) Aika hyvin sitä heilutteli - jalan heilutteluahan ne jumppaliikkeet ovat! Tuntui muuten hämmästyttävältä: etukäteen sitä ihmetteli että näinkö sitä tosiaan seuraavana päivänä jalkeille kun on irroitettu suuria lihaksia, avattu nivelkapseli ja sahattu luuta, ja kuvittelin että se ylösnousu olisi "tuskanhiki otsalla", niin siinä vaiheessa olin pettynyt kun eivät yhtään päästäneet pitemmälle sen "ievan" kanssa, pari askelta vain paikoillaan...

Juu sieltä Naukumaijan mainitsemasta ketjusta kannattaa katsoa; ja luultavasti yllättävärt asiat meinaavat tuottaa vaikeuksia, ja sitten taas ne mitä on etukäteen pelännyt, ovatkin helppoja.

Ne kyynärsauvat tulet noitumaan monet kerrat: kyttäävät joka tilaisuutta kaatua ja karata.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #312 - 03.05.2010 at 01:11:25
 
1) Leikkaushaava oli noin 15-senttinen tai ehkä hiukan vähemmän, ommeltu itsestään sulavalla langalla niin ettei hakasia eikä niiden poistoa tarvittu. Se oli eri paikassa kuin yleensä kun se oli nivelen etupuolella, lääkäri sanoi sitä mini-invasiiviseksi avaukseksi mutta se on harvinainen, todennäköisesti sinut leikataan takakautta perinteisellä tyylillä. Toinen haava oli jo pari päivää leikkauksen jälkeen ihan kuiva, toinen vuoti kauemmin. Siinä oli ovela sidos jollaista en ollut ennen nähnyt, kuvittele kontaktimuovin päälle lätkäistyä pikkuhousunsuojaa joka on sitten leikattu kontaktimuovista irti niin että siihen jää reunat joilla se kiinnitetään ihoon. Niitä sai apteekista, en muista mikä niiden nimi oli mutta kyllä ne apteekissa ymmärtävät kun selittää käyttötarkoituksen.

2) Jalkojen osalta askareet sujuivat hyvin, täyspainovarauslupa oli heti, mutta ongelma oli käsien puute, kun ne olivat kyynärsauvoissa kiinni niin ei pystynyt kantamaan mitään. Piti sitten keksiä kaikenlaisia vippakonsteja, isotaskuinen essu olisi ollut hyvä. Heti kun sai toisen käden vapaaksi niin ongelma helpotti, siivouskin jo kävi imuri toisessa kädessä ja kyynärsauva toisessa. Opin myös aika näppärästi heittelemään esineitä paikasta toiseen, mutta se kävi vain särkymättömille tavaroille.

3) Leikatut jalat toimivat yllättävän hyvin, kipu ei ollut oikeastaan liikearkuutta vaan ainakin minulla epämääräistä jomotusta joka ei kohdistunut jalassa oikein mihinkään eikä myöskään haitannut liikkumista, nukkumista se eniten haittasi.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Kitupiikki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 23

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #313 - 03.05.2010 at 01:30:36
 
Laura_vm60 kirjoitti 02.05.2010 at 23:41:04:
Ne kyynärsauvat tulet noitumaan monet kerrat: kyttäävät joka tilaisuutta kaatua ja karata.


No, niiden kanssa on oppinut jo elämään. Onhan tässä jo 3,5 kuukautta elelty niiden kanssa kun odoteltu julkisen puolen lääkäriaikaa ja lopulta menty sinne yksityiselle...

Nuo pikkuvinkit ovat muuten aina hyväksi. Itse olen kantamiselle kehitellyt ihan oman vippaskonstin, eli kun on t-paita, niin kääntää sen helman ylös, laittaa kannettavan tavaran ikäänkuin pussiin siihen ja ottaa helman suuhun hampaiden väliin. Ainakin colapullot yms. ei-ylivuotavat tavarat pysyy hyvin mukana.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #314 - 03.05.2010 at 10:37:01
 
Haa, tuohan oli näppärä konsti, en ole tullut ajatelleeksi että t-paidan helmassa voisi jotain kantaa.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #315 - 03.05.2010 at 10:46:43
 
On kyllä yllättävää kuten Laura sanoi, että kuinka äkkiä pääsee jaloilleen vaikka on sahattu luita ja nuijittu niihin metalliosia, mutta kummasti se onnistuu ja varsinkin jos on vertauskohtana sellainen tilanne kuin minulla oli, että ennen leikkausta jalat eivät liikkuneet juuri yhtään, niin siinähän oli sitten heti leikkauksen jälkeen huikeasti voiton puolella.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
krysa Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*
Viestejä: 5

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #316 - 03.05.2010 at 11:36:29
 
Tänään tasan kolme kuukautta leikkauksesta ( titaani / keraami ) vasempaan lonkkaan. OLEN MENOSSA TÖIHIN TÄNÄÄN ILTAVUOROON. Kävin jälkitarkastuksessa viime tiistaina ja kaikki on hyvin. Jopa jalat saman pituiset mitä ne eivät olleet ennen leikkausta. Onnuin kyllä niin kauan että meinasi jäädä päälle mutta nyt olen oppinut kävelemään ontumatta.
Kyllä leikkaus kannatti, suosittelen kaikille. Kivut jäävät leikkauspöydälle ja mielialakin on aivan eri kuin jatkuvassa kivussa.
Ja mikä parasta pystyn tekemään pitkiä sauvalenkkejä ja tuossa Vapun aikana kävin oikein tanssahtelemassa, mitä en ole pystynyt tekemään kolmeen vuoteen.

Hyvät jatkot kaikille klubilaisille ja kiitos saamistani viesteistä.
Krysa
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Kitupiikki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 23

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #317 - 15.05.2010 at 09:57:13
 
Nyt ollaan sitten kotiuduttu perjantaina kun maanantaina oli aamusta leikkaus. Ensimmäiset tunnelmat kotoa oli vähän masentavat. Sohvalle vääntäytyminen on vaikeaa ja sängyssä ei pysty oikein selällään nukkumaan jostain syystä (liian pehmeä patja?). Tuntuu, kuin lonkan alueella lihakset venyisivät aivan liikaa ja siitä tulee sellainen ahdistava olo. Ainoa tapa saada unta on laittaa se tyyny jalkojen väliin ja nukkua terveellä kyljellä, jalat koukussa.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #318 - 15.05.2010 at 10:28:31
 
Kyllä se siitä rupeaa sujumaan, kun leikkauksesta ehtii kulua vähän enemmän aikaa ja haavat paranevat. Ajattele, että nyt ollaan kuitenkin menossa parempaan päin eikä pahempaan niin kuin ennen leikkausta.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Tuomo Poissa

Päivä kerrallaan eteenpäin
elämässä!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 12

Helsinki
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #319 - 16.05.2010 at 20:13:29
 
4,5 vuotta pinnoiteleikkauksesta ja elämä on sujunut normaalisti. Luovuin juoksusta, mutta kävelen paljon (viimeiset 3 päivää 11km/päivä) ja teen kuntosalilla pitkää sarjaa eri liikkeillä. Särkyä ei ole ollut sen koommin lonkassa. Eihän se samanlainen ole kuin terve ja joskus herättää yöllä vaihtamaan asentoa. Ilmeisesti joku lihas jää pahaan asentoon. Näin jos kestää, ei ole mitään valittamista. Päinvastoin kiitollinen mieli on terveydestä. Hymiö
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Kitupiikki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 23

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #320 - 17.05.2010 at 17:56:47
 
Nyt leikkauksesta tasan viikko, kotiutus oli siis Ortonista +4 päivää leikkauksesta (maanantaina leikkaus, perjantaina kotiin). Viikonloppu meni todella sekavasti, sängyssä levottomasti kieriskelemistä 14 tuntia päivässä kun unta ei saanut ei niinkään kipujen vaan yleisen epämukavuuden vuoksi. Osasyy siihen on se, että lääkkeet, varsinkin verenohennuslääke tuntuu vievän kropan vähän sekaisin.

Nyt alkaa pikkuhiljaa elämä voittamaan, mutta tärkeää on pitää itsensä tarpeeksi paljon myös jaloillaan ettei mene liikaa lököttelyksi.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #321 - 17.05.2010 at 20:28:42
 
Joo, nyt on tärkeää liikkua että lihakset rupeavat taas toimimaan. Kävelyä pitää harjoitella ahkerasti, minulle sanottiin että joka päivä pitää mennä ulos harjoittelemaan, ensin ihan lyhyitä lenkkejä ja vähitellen pitempiä.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja
****
Viestejä: 263

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #322 - 17.05.2010 at 23:14:09
 
Kannattaa hyödyntää nämä komeat keväiset ilmat ja pistäytyä ulkona ihailemassa heräävää luontoa. Hyvä on muistaa liikkuminen, mutta yhtä tärkeää on myös lepuuttaa ja kylmäpusseilla hoitaa leikattua kohtaa. Toivottelen sinulle kitupiikki hyvää toipumista päivä päivältä kohti parempaa!  Hymiö
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #323 - 18.05.2010 at 10:45:13
 
Niin, lepo ja liikunta ovat molemmat tärkeitä.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
maller Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 57

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #324 - 18.05.2010 at 13:23:55
 
Ihan vain istuskelu/seisoskelu pikku pätkissä ulkona tekee hyvää, vaikkei leikkauksen jälkeen muuta jaksaiskaan.

Kropassa on kauan lääkejäämiä leikkauksesta, ja olo voi olla omituinen. Verenohennuslääkityskin - itellä oli tabletteina kotiutuksen jälkeen Pradaxa 110 mg x 2 - tuntuu elimistössä.

Henkinen puoli myös tärkeä, että on pystyasennossa ulkona kuin "ihmiset ainakin", vaikka 2 kpl keppejä tarvitaankin.
Viikko eteenpäin kerrallaan saa ihmeitä aikaan !
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Kitupiikki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 23

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #325 - 18.05.2010 at 18:26:34
 
Mulla tuli aivan hirveät vieroitusoireet Tramalista. Viime yönä ei tullut edes nukuttua juuri niiden vuoksi - kunnon levottomuutta ja sellasta pikku-ukkojen näkemistä/tuntemista. Helppo sillä oli aiemmin unta päähän laittaa, mutta nyt on parempi jatkaa ihan perussärkylääkkeillä.

Mites muuten - kuinka kauan tuo pradaxa ihmisillä on ollut leikkauksen jälkeen käytössä? Jotenkin tuntuu, että tuon Panadol 1000mg:n pystyy vetämään ilman sivuvaikutuksia, mutta toi pradaxa aiheuttaa jotain mömmöilyä. Mitä nopeammin siitäkin pääsee eroon, sen parempi.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #326 - 18.05.2010 at 18:48:21
 
Ei minulla ollut mitään Pradaxaa ollenkaan. Puhut verenohennuslääkkeestä, onko se nyt se mikä on keksitty "napapiikkien" tilalle? Niitähän pistettiin siksi ettei tulisi veritulppia, eikä se pistäminen mitään herkkua ollut mutta omat hankaluutensa näyttää olevan noissa suun kautta otettavissakin. Napapiikkejä pistettiin muistaakseni neljä viikkoa, sen ajan kai se suurin veritulppariski kestää.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Kitupiikki Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 23

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #327 - 18.05.2010 at 19:26:35
 
Jep. Ilmeisesti sama syy on pradaxalla kuin napapiikeilläkin. Heti kun ottivat puheeksi tuon vatsanpeitteeseen piikittelyn, niin sanoin, että mulle kiitos vaan kaikki optiot suun kautta. Ja sitten antoivat.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #328 - 18.05.2010 at 19:41:11
 
Silloin kaksi vuotta sitten ei vielä ollut vaihtoehtoja, tai ei minulle ainakaan puhuttu sellaisesta mitään, tuotiin vain napapiikki ja neuvottiin miten se pistetään. Rohkaisin hurjan luontoni ja ajattelin, että jos diabeetikkolapset oppivat tämän tempun niin kyllä minäkin, eikä se kamalaa ollutkaan jos ei suoranaisesti kivaakaan.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
maller Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 57

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #329 - 18.05.2010 at 21:38:48
 
Sairaalassa sain ohennuksen piikkeinä. Olin lukenut jostain, että sitä on myös tablettimuodossa keksitty ja kysyin, että miten olis...
Olen  Surullinen tätä myöten kyllästynyt pistelyihin ja kotona otin iltaisin mieluummin kapselimuodossa ne piikit.

Tuohon aikaan piikitin itse viikottain biologista reumaani.Vielä kun jouduin käymään tiheästi ns. turvakokeissa labrassa, siinä oli reijitystä tarpeeksi.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja
****
Viestejä: 263

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #330 - 19.05.2010 at 11:04:07
 
Minulle aloitettiin ohennus Pradaxalla, mutta sain heti sairaalasta päästyäni tulpan. Ehdin ottaa kuukauden satsista Pradaxaa vain yhden tabletin. Sillä ei ole tulpan hoidollista vaikutusta, jonka vuoksi jouduin hankkimaan Klexane-piikit, joita käytin noin kuukauden. Klexanella myös liuotetaan tulppaa Marevan ohella, kuulin lääkäriltä. Aiemmin, kun on ehkäisty tulppaa olen saanut lääkkeeksi Klexane-piikkejä, jotka ovat tehonneet hyvin. Harmitti, kun Pradaxa-kuuri tuli maksettua ja jäi käyttämättä. On kohtuu kallista lääkettä.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
maller Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 57

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #331 - 19.05.2010 at 12:02:11
 
Hupsis !  Onneksi en tiennyt Pradaxasta tuota....

Minulla on sukurasitteena aivoinfarktit: 3 vanhemmalla siskolla, jotka selvinneet niistä jotenkuten. Äiti ei selvinnyt.
Itellä ei ole ollut tukosta, mutta syön joka päivä 100 mg Primaspania. Estääkö ? kolesterolit kohdallaan, mutta eihän sitä silti koskaan tiiä.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #332 - 19.05.2010 at 12:41:12
 
Minulla on ollut yksi aivoinfarkti alkuvuodesta 2008, onneksi niin pieni ettei pahempia jälkiä jäänyt. Sain silloin Asasantin-nimisen lääkkeen jonka pitäisi parantaa aivoverenkiertoa, syön sitä edelleen. Juuri sen aivoinfarktin takia minulle ei tehty molemminpuolista lonkkaleikkausta samalla kertaa, vaan pidettiin kolme viikkoa väliä että olisi turvallisempaa. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen sain veritulppien estämiseksi Arixtraa ja toisen leikkauksen jälkeen se vaihdettiin Klexaneen, syytä en tiedä miksi se piti vaihtaa.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
pantse Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen
***
Viestejä: 30

Savonlinna
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #333 - 29.05.2010 at 14:22:32
 
jep,jep keskiviikkona tähystettiin olkapää,onneksi sieltä ei löytynyt pahemmin artroosiin viittaavaa.limapussin poisto ja olan avarrus.sitten kitkutellaan jalkavaivojen kanssa eteenpäin... Viileä
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
TMi Poissa


Nivelklubilainen
***
Viestejä: 37

Uusimaa
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #334 - 05.06.2010 at 18:58:45
 
Pientä tilannekatsausta kaksi ja puoli viikkoa molemminpuolisen pinnoitteenlaiton jälkeen:
Kipulääkkeitä on voinut vähentää oikeastaan puoleen siitä mitä kaksi viikkoa sitten popsin, eilen tuli tunnin verran "sauvakäveltyä" kaupungilla muiden treenausten lisäksi ilman ihmeellisiä tuntemuksia. Ensimmäisen kerran kävi kotona että meinasi unohtaa ottaa kepit kun lähti liikkeelle... muutaman metrin kävely menee ilman keppejäkin mutta tyylipisteitä ei tule eli tiukasti kepit mukaan ettei tule opittua vääriä motorisia malleja.
Tänään ensimmäistä kertaa kuntosalille kokeilumielessä ja aloitin 10 min. kuntopyöräilyllä jolle pääseminen hiukka mietitytti, mutta pienellä soveltamisella ja liikerajoitusten muistamisella löytyi yllättävän helppo tapa (toki riippuu myös kuntopyörän mallista). Sen jälkeen pieni kierto erilaisissa välineissä joilla treenata yläkertaa... enemmänkin meni sellaiseksi kartoittamiseksi missä ko. salin laittessa on säätövaroja sen verran etteivät istuessa lonkat koukistu liikaa ja löytyihän niitä. Lisäksi käsipainoilla olkapää-, ojentaja- ja hauistreeniä ennen toista 10 min. kuntopyöräsessiota.

Lopputulos: hyvä reeni parempi mieli eli tästä on hyvä jatkaa Hymiö
Sivun alkuun
 
 

"To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe."&&Anatole France
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #335 - 05.06.2010 at 19:55:19
 
Se onkin hauska vaihe kun kepit rupeavat unohtumaan, tai minulla oli vain yksi keppi enää siinä vaiheessa ja sitten piti kävellä ympäri huushollia etsimässä, että mihinkäs se keppi tällä kertaa jäi. On kuitenkin tärkeää pitää kepit tai keppi mukana tarpeeksi kauan, ettei opi ontuvaa tai muuten väärää kävelytyyliä josta voi sitten olla vaikea oppia pois.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
aksu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 11

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #336 - 09.06.2010 at 15:41:05
 
Moikka!
Eilen tuli kuusi viikkoa täyteen tekonivelleikkauksesta. Kävely ilman sauvoja ei oikein vielä suju, muutaman askeleen pystyy ottamaan, takareiteen ottaa kovasti Epävarma, kotona kävelen yhden sauvan avulla, ulkona molemmat sauvat on mukana.
Kuntoutuminen alkoi minulla vähän viiveellä, sairastuin sitkeään flunssaan leikkausen jälkeen ja ulos pääsin vasta kolmen viikon päästä leikkauksesta. Kärsivällisyyttä varmaan vaan tarvitaan tässä tilanteessa Silmänisku
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
leemari Poissa

heiluva vaaka!!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 93

etelä-karjala
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #337 - 13.06.2010 at 15:18:40
 
Moikka aksu!!!minulle tuli 6 vk. 9.6 ,että samoihin aikoihin leikattu.Kepit olen jo jättänyt,mutta wc-koroke on.En vaan uskalla mennä vielä niin alas.mites sinulla nuo korokkeet?? Hymiö
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #338 - 13.06.2010 at 21:32:23
 
Älkää hätäilkö, toipuminen kestää aikansa ja on paljolti yksilöllistä. Kannattaa kuunnella omaa kroppaa ja mitä se asioista sanoo.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
leemari Poissa

heiluva vaaka!!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 93

etelä-karjala
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #339 - 14.06.2010 at 09:22:08
 
Heippa kaverit!!!olisin sellaisesta asiasta kysässyt:Onko kenelläkään sillai, että toisen lonkan varaosan laitosta jo vuosia ja sitt laitettu toinen???Että miten on reagoinut aiemmin leikattu kaikinpuolin?
Onkos vaihto operaatioita tullut kenelle ja minkä ajan kuluessa??
On kysymyksiä kerrakseen...kiva ,jos tulee vastauksiakin Hymiö
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
katrina Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja
****
Viestejä: 287

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #340 - 14.06.2010 at 12:11:56
 
Reilu vuosi vain. Olihan siinä olemista ja elemistä toistpuoleisena. Läärin mukaan toinen mahdollisimaan pian ettei olisi niin toispuoleinen.
Sitä se todellakin oli.
Alunperin toinen piti leikata muutaman kuukauden sisällä, mutta kuntoutumien oli sen verran hidasta ja hankalaa....
Kaikki on niin yksilöllistä.....
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
aksu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 11

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #341 - 14.06.2010 at 14:48:52
 
Moikka!
On korotukset vielä, ensi viikolla lopputarkastus ja ajattelin ottaa varman päälle ja sen jälkeen jättää ne pois, miten se sitten onnistuukin? Ilman kyynärsauvaa kävely on sitten niin hankalaa ja ontuvaa ,että en tiedä onko järkeä kävellä sillä tavalla, joten olen kävellyt yhdellä kyynärsauvalla, mutta tukea otan enää kevyesti. Eilen kävin eka kerran ulkona kävelysauvoilla ja suht. hyvin meni. Välillä kuitenkin iskee uskon puute ja kontroloin kovasti omaa kehoa ja tuntemuksia ja toisen jalan polvi on hieman oireillut, niin sitä heti miettii että sekö sitten seuraavaksi menee ja tuo takapakkia kuntoutumiseen:-/. Leikkauksesta huomenna 7 viikkoa ja ollaan puolessa välissä sairaslomaa Täh.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #342 - 14.06.2010 at 16:19:44
 
Minulle annettiin nimenomaan ohjeeksi, että yhtä kyynärsauvaa käytetään kunnes kävely sujuu ontumatta. Ei ole hyvä jos oppii kävelemään ontuen, sillä se voi "jäädä päälle" niin että ontuu vielä sittenkin, kun jalka on parantunut. Mieluummin kannattaa käyttää sauvaa vähän kauemmin. Minulla oli sauva mukana vielä kun menin runsaan 2 kk kuluttua leikkauksesta jälkitarkastukseen, ja lääkäri sanoi vain että sen saa jättää pois omassa tahdissa.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 66

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #343 - 14.06.2010 at 16:31:08
 
Samoin minua ohjeistettiin. Kepit auttavat oikean kävelyasennon löytymisessä. Ovat myös apuna tasapainon säilyttämisessä.
Keppien kanssa jaksaa paremmin liikkua.
kävelysauvat ajavat saman asian.

Sen jälkeen kun varauskielto on kumottu, mikään ei estä keppien käyttöä, jos se tuntuu paremmalta. Lääkäri, fysioterapeutti sanovat, jso jo nyt pitäisi niistä luopua.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
aksu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**
Viestejä: 11

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #344 - 15.06.2010 at 23:01:01
 
Kiitokset Sopulille ja Sallalle neuvoista Hymiö Näin sitä jaksaa taas eteen päin, kun saa keskustella toisten kanssa, jotka ovat/ovat olleet samassa tilanteessa Pelästynyt
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
leemari Poissa

heiluva vaaka!!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 93

etelä-karjala
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #345 - 16.06.2010 at 06:41:09
 
HymiöHei aksu!!Tänään 7 vk. takana,jep Hymiö korokkeet on edelleen.Aika pahalta tuntuu "alentua" wc.hen ilman koroketta.(yritin)
Samoin en pysty sillai nostaa jalkaa toisen päälle,et sukan saisin.Myös lattialta kurkotus (jos jotain tippuu) on hankalaa.En ota paineita,vaan katselen ja kuuntelen kroppaa.Muuten kävely ilman sauvoja sujuu mielestäni ok.Huomenna on Fyskaan meno ja uusia jumppa ohjeita.Mutta,hei NAUTITAAN OLOSTA! Hymiö  Niin ja mukava, että kerrotte muutkin kokemuksista,niistä ON APUA.  Hymiö
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 66

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #346 - 16.06.2010 at 09:16:22
 
Korokkeitten ym apuvälineitten kanssa vierähti tovi jos toinenkin.
Onneksi oli sukavetolaitetta, tarttumapihdit, koroketyyny, pytynkorotus.Jos pytyn koroke tuntuu huteralta.
On olemassa pyttytuoli, siinä on käsinojat -- "pytyn"! saa irrotettua, joten tuolin voi työntää wc-istuimen "ympärile"
Erilaiset suihkutuolit ja jakkarat tuovat helpotusta peseytymiseen.
Kuntoutuminen ja toipuminen on niin yksilöllistä.
Joskus tui rehkineeksi liikaa ja sen tunsi myöhemmissä toimissa. Ei auttanut kuin hidastaa tahtia.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sopuli Paikalla


Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Viestejä: 1633

Mansesta nääs!
Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #347 - 16.06.2010 at 10:44:08
 
Kuntoutuminen on niin yksilöllistä, että joku tarvitsee apuvälineitä lyhyemmän ajan ja joku kauemmin, ei siitä kannata ottaa paineita. Jumppaa vain saamiesi ohjeiden mukaan niin pikkuhiljaa pystyy jättämään apuvälineitä pois yhden kerrallaan, ja lepokin on tärkeää, liika rehkiminen voi aiheuttaa takapakkia kuten Salla kertoi.
Sivun alkuun
 
 

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**
Viestejä: 66

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #348 - 16.06.2010 at 11:13:04
 
Kyllähän siitä takapakista toipuu ja selviää. Se on vain kurja muistutus ison toimenpiteen vaikutuksesta elimistöömme.
Kun kuntoutumien tuntuu junnaavan paikallaan, olo on kivulias jne, vaikuttaa se myös henkiseen hyvinvointiin.
Ihmismieli on malttamaton, olisi niin kiva taas tehdä kaikkea mitä ennenkin -- enkä vuosiakin aiemmin.
Tekonivelet tuovat joitakin rajoitteita elämmän -- toisille enemmän huomioon otettavaa kuin toisille.
Ihmeellistä vain on se mitä tekniikka ja kehittynyt lääketiede saa aikaan --- koskakohan ensimmäien tekonivelleikkaus tehtiin, missä ja mihin nivellin.
Tekonivelleikkausten historiasta olisi kiva saada lehtijuttu.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani
*****
Viestejä: 522

Re: Miten menee leikkauksen jälkeen?
Vastaus #349 - 16.06.2010 at 11:34:24
 
Kuinkahan paljon vaikuttaa se, missä kunnossa se jalka on ollut ennen leikkausta ja kuinka pitkään? Se rikkonainen nivelhän estää liikkeen ja siinä sitten ne niveltä ympäröivät osat jäykistyvät samalla. Leikkauksen jälkeen nivelen pitäisi toimia normaalisti, mutta ne nivelsiteet yms. ovat päässet vuosien aikana jäyksitymään.

Noin ainakin kuvittelisin.

Itse en ole päässyt kunnolla risti-istuntaan sitten vuoden 1972 (jolloin lonkassa oli tulehdus), kun jalan liikettä ei silloin osattu kuntouttaa kunnolla, nyt olen pikku hiljaa yrittänyt parantaa nivelen liikettä, yritän istua risti-istunnassa lyhyitä aikoja, ja taivuttaa jalkaa varovasti. Saa nähdä, kuinka liikkuvan siitä saa, hitaasti mennään eteenpäin (nyt 9 kk leikkauksesta).

Hassua muuten - arpi on jo aika tavalla vaalennut, mutta reidessä on selvä kuoppa. Oletteko muut panneet tuollaista merkille? Minulla on kyllä (ja samassa jalassa) harvinaisen muheva calmettearpikin.
Sivun alkuun
 
 
  IP kirjattu
Sivu: 1 ... 5 6 7 8 
Lähetä aihe Tulosta