Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Oma versio Monticnagista toimii minulle (Luettu 1408 kertaa)
Tappi Poissa

Nivelklubilainen

Oma versio Monticnagista toimii minulle
18.06.2009 at 15:07:53

Neljä vuotta sitten aloitin oman sovelluksen Monticnagin systeemistä kun sain tietää että lonkka menee joskus uusiksi, paino tippui 20kg 4 kk:ssa. Pysyi pari vuotta siinä kun vähän katsoi syömisiä. Sitten tuli n 10 kg lisää. Nyt taas 7 viikkoa soveltanut M:a, 7 kg mennyt. Vielä saa mennä vaikka 29 kg jos on mennäkseen. Paino oli pahimmillaan 118 (painoindeksi 33,4), 7 viikkoa sitten 109 ja ääritavoite 73 (painoindeksi 20,7). Armeijapaino oli 75. Lihaksia on varmaan hävinnyt 2,6 kg kolmessa vuosikymmenessä. Pituus 188 cm. Lonkkanivel painanee tuon 0,6 kg. Työni on kevyttä ja liikunta vähäistä.
Oma sovellus M:stä käytössä koska herran kirja on niin sekava kirjoitelma ettei jaksa kunnolla lukea. Siispä rajoitan valkoiset jauhot minimiin, vain jäätelötötteröissä syön niitä. Valkoista sokeria vain jäätelöstä ja suklaasta jossa min 70 % kaakaota. Eikä tietenkään esim maissisiirappia tai muita huonon sokerin versioita. Ei perunaa. Ei olutta mutta punkkua ja kirkasta janon mukaan. Kaloreita tai rasvan määrää en rajoita mitenkään. Suolaa lisään vähän riisin tai pastan keitinveteen, en muuhun.
Kovaa näläntunnetta ei tule vaikka syön useina päivinä vain yhden ison aterian. Se saattaa olla n 300 g (kuivapaino) täysjyväspaghettia, kastikkeena 300 g jauhelihaa ja sitä sun tätä (siis kastikkeessa). Palanpainikkeeksi 1 l punkkua. Ruoka-aika voi olla puoliltaöin ja silti paino vaan tippuu.
Käsittääkseni en ole dieetillä vaan syön ja juon terveellisemmin kuin ennen. Tosin tiedän että voisin syödä ja elää vielä paljon terveellisemmin ja se onkin pikkuhiljaa tavoitteena. Enemmän rehuja ja hedelmiä. Talvella kun rehut on aika kalliita voisi idättää ituja ja kasvatella vehnänoraita. Siemeniä ja pähkinöitä. Hyvälaatuista rasvaa. Ja liikuntaa.
Valkoinen sokeri, ei-täysjyväviljat, peruna ja olut ovat ns nopeita hiilihydraatteja jotka nostavat verensokerin nopeasti ylös. Sitten se tippuu nopeasti ja iskee makeanhimo. Ja insuliinit heittelee.  Onhan niitä nopeita muitakin mutta niitä tulee syötyä niin vähän että ei tarvii välittää.
Aloittaminen on varmaan helpointa jättämällä ensin kaikki valkoiset jauhot, peruna ja olut pois. Tilalle reilusti jäysjyvätuotteita. Valkoista sokeria voi sitten vähennellä pikkuhiljaa. Tilalle vaikka makeita hedelmiä. Minä olen onnistunut molemmilla kerroilla aloittamaan kerralla mutta ei se varmaan kaikilla toimi samalla lailla. Eikä tämäkään systeemi toimi kaikilla niin hyvin kuin minulla.
Sivun alkuun

Pinnoitelonkka -06. Vas nivelmalja synnynn. vinossa (oikea ok), nivelen reunat luutuneet niin että liikelaajuudet hyvin huonot. Rusto reunalta kokonaan poissa. Kivuton kaikissa vaiheissa. Koko tarina katso (linkki tulossa)
  IP kirjattu
könyäjä Poissa

Konservatiivisessa hoidossa!

Nivelklubin tulokas
*

Rämsöö
Re: Oma versio Monticnagista toimii minulle
Vastaus #1 - 19.08.2009 at 00:09:36

Miten muilla tuo paino vaikuttaa nivelkipuihin? Itse olen koko pienen (...) ikäni kamppaillut painoni kanssa, mutta nyt viimein ortopedi totesi että kulumat ovat täysin geneettistä laatua. Koin saavani ihanan synninpäästön  Pyöritä silmiä. Tietysti aina helpottaa, kun painoa on vähemmän (mulla on jojoillut -+15kg), ja varmaan leikkauksen kannalta olisi parempi mitä kevyempi olisi, vai...?
Sivun alkuun

Yksi ortopedi laittoi jonoon, toinen otti pois... nyt sitten laihdutetaan ja liikutaan, auts!
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 19.08.2009 at 10:37:15

Tietysti on kaikin puolin terveydelle hyvä pysyä mahdollisimman lähellä normaalipainoa, mutta kohtalainen ylipaino ei ole este leikkaukselle, en tiedä olisiko sitten jos olisi aivan valtavasti ylipainoinen. Paljonko ylipaino alunperin vaikutti nivelrikkoon, sitä en tiedä mutta kyllä minullakin saattoi olla jotain perittyä heikkoutta myös, koska äidilläni oli nivelreuma.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
meggie Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #3 - 19.08.2009 at 21:40:02

Jep!
Olen samaa mieltä Sopulin kanssa. Itse kullekin olisi hyvä pyrkiä " lähes normaalipainoon", mutta vahvasti on minunkin  edesmenneen äitini suvussa nivelrikkoa ja reumaakin nimenomaan naisihmisillä, kenellekään muulle ei ole "tehty mitään", minulle vain tekonivel polveen. Nyt on herännyt katsomaan ympärilleen ( kun ei tarvitse käydä työssä= on aikaa) ja huomannut kuinka paljon  ylipainoa ihmiset kantavatkin mukanaan, ja erityisesti nuoret naiset. ja toisekseen huonosti käveleviä, ontuvia ja linkuttavia ihmisiä on myös, hoikkia ja myöskin nuoria on joukossa. Vai onko niin, että gravidina huomasit muut gravidat ja lapsellisena muut vauvojen kärryttelijät.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 19.08.2009 at 22:18:23

Minä huomaan nykyään kaikki kyynärsauvoilla kulkevat ja ajattelen aina että onkohan tuollekin laitettu tekoniveliä. Tietysti on monta muutakin mahdollista syytä kyynärsauvojen käyttämiseen, henkilö on saattanut loukata jalkansa jossakin tapaturmassa tms. Yhden kerran totesin kyllä arvanneeni oikein, kun katselin erään puolitutun kävelyä ja ajattelin että tuohan kävelee samalla tavalla kuin minä silloin kun nivelrikko rupesi nopeasti pahenemaan, ja sitten kävi ilmi että hänellä oli todella lonkassa nivelrikko.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Tappi Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #5 - 04.12.2009 at 05:14:43

Kahta keppia olen kayttanyt heinakuun alusta ja painonlasku hidastunut mutta kokoajan alaspain, nyt 93 kg. Menee toinenkin lonkka uusiksi.
Sivun alkuun

Pinnoitelonkka -06. Vas nivelmalja synnynn. vinossa (oikea ok), nivelen reunat luutuneet niin että liikelaajuudet hyvin huonot. Rusto reunalta kokonaan poissa. Kivuton kaikissa vaiheissa. Koko tarina katso (linkki tulossa)
  IP kirjattu
TARJA_ ANNELI Poissa

anna kaikkien kukkien
kukkia vaan

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Lieksa
Vastaus #6 - 10.12.2009 at 21:18:18

No mitenkäs minä laihduttaisin, Itku olen ollut kohta neljä viikkoa tupakkalakossa Juustoinen, painoa nyt 95kg Itku, liikunta vähäistä Itku nivelrikkojen ja kipujen takia, Itku en käytä alkoholia ollenkaan, Juustoinen,, mitä söisin Täh, oon nyt mysliä syönyt aika paljon, Epävarma mutta pallea vaan turpoaa Täh, kuin potkupallo, missä vika, vatsa toimii hyvin.... Virnistys
Sivun alkuun

Tarja Anneli K&&&&LIEKSA
  IP kirjattu
Ruusu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Häme
Vastaus #7 - 11.12.2009 at 08:10:58

Vähähiilihydraattisen dietin lisäksi olen nyt ollut parisen viikkoa tonalin kuurilla ja sen kanssa yhdessä detox puhdistuskuurilla, jonka jälkeen jatkan vielä slimillä. En tiedä kumpi vaikuttaa asiaan, mutta makean tarve on poissa, eikä tule tehtyä välipaloja. Aamulla syön vanhan aikaista kaurapuuroa, päivällä monta kuppia vihreää teetä detoxlasillisten välissä. Päivällä myös ruisleipä, päällä juustoa ym. vihanneksia ja illemmalla vasta tukevampi ruoka. Olo on ollut pirteämpi ja toivon mukaan painokin lähtee hiljalleen tippumaan. Rasvoja en ole ihmeemmin vältellyt, tonalin kuuri tarvitsee rasvaa, mutta käytän kevyt rasvoja, öljyjä, en voita. Tässä yksi hyvä linkki toivottavasti linkitys onnistuu >   http://www.luontaisnetti.fi/ravitsemus_etu.htm
Sivun alkuun

IP kirjattu
Tappi Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #8 - 01.01.2010 at 19:58:33

Tappi kirjoitti 04.12.2009 at 05:14:43:
Kahta keppia olen kayttanyt heinakuun alusta ja painonlasku hidastunut mutta kokoajan alaspain, nyt 93 kg. Menee toinenkin lonkka uusiksi.

Nyt 89 kg. Leikkaus 3 viikon päästä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
marketta Poissa

parempi kulua kuin ruostua

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #9 - 01.01.2010 at 20:55:20

Onnea leikkaukseen. Ehdit vielä pudottaa muutaman kilon Silmänisku Muista jumpata.
Sivun alkuun

oikean polven proteesi 2009
  IP kirjattu
Pike4 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #10 - 01.01.2010 at 22:25:48

Olen tässä päättänyt (jälleen kerran), että nyt painon on pudottava. Vuosi sitten oli tiedossa lonkkaleikkaus, jota ennen olisi pitänyt saada painoa pois. No, sainkin jonkin verran, mutta en tarpeeksi, että painoindeksi olisi ollut alle 30. Eilen uskaltauduin vaa´alle ja totesin painon kivunneen 2 kg yli syyskuisen sairaalaanmenopainon.

Ensi viikolla lääkäri tekee lähetteen polven tekonivelleikkaukseen. Koska se toteutuu, jää nähtäväksi. Nyt sitä painoa on saatava pois. Kiitos kaikista vinkeistä ja kannustuksista! Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jalmari 52 Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #11 - 02.01.2010 at 01:21:44

Pike4 kirjoitti 01.01.2010 at 22:25:48:
Olen tässä päättänyt (jälleen kerran), että nyt painon on pudottava. Vuosi sitten oli tiedossa lonkkaleikkaus, jota ennen olisi pitänyt saada painoa pois. No, sainkin jonkin verran, mutta en tarpeeksi, että painoindeksi olisi ollut alle 30. Eilen uskaltauduin vaa´alle ja totesin painon kivunneen 2 kg yli syyskuisen sairaalaanmenopainon.

Ensi viikolla lääkäri tekee lähetteen polven tekonivelleikkaukseen. Koska se toteutuu, jää nähtäväksi. Nyt sitä painoa on saatava pois. Kiitos kaikista vinkeistä ja kannustuksista! Hymiö

Kannustan sinua Pike kyllä kovasti, mutta ...

Meille nivelvaivaisille, itsellenikin, tuo painonpudotus olisi tosi tärkeää. Uskon, että meitä tällä palstalla kävijöitä on paljon muitakin, jotka haluaisimme pudottaa painoamme. Keinotkin ovat tiedossa, olisi muistettava pitää kaksi asiaa useammin kiinni, jääkaapin ovi ja oma suu. Useimmille se ei kuitenkaan tahdo onnistua, ei ainakaan yksin. Ehdotan, että tälle palstalle pitäisi perustaa nivelvaivaisten painonhallintapiiri!

Eikä pelkästään painonpudotusta vaan elämäntapojen muutosta varten. Onhan meistä varmaan monikin pudottanut painoaan, jotkut moneenkin kertaan, mutta joka kerta se ylimääräinen paino on pikkuhiljaa tullut takaisin rasittamaan mm. alaraajojen niveliä. Itku

Miten nivelvaivaisten painonhallintapiiri toimisi, en tiedä. Ideoita voisi heittää ja ajatusta kehitellä eteenpäin. Minä ainakin uskon, että tämän palstan antama henkinen tuki voisi auttaa monia tuossa elämäntapojen muuttamisessa. Onhan tämän palstan tuki auttanut meitä monia leikkauksen jälkeisessä toipumisessa ja kuntoutumisessakin. Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Gemi5ni Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Pohjanmaa
Vastaus #12 - 02.01.2010 at 13:51:22

Jalmari 52 kirjoitti 02.01.2010 at 01:21:44:
Ehdotan, että tälle palstalle pitäisi perustaa nivelvaivaisten painonhallintapiiri!

Hyvä idea  Hymiö

Olen luullut, että oma painoindeksini on nykyisin normaalin keskivaiheilla, mutta joulukuussa tehdyssä (työ)terveystarkastuksessa selvisi, että pituuteni 3 cm vähemmän kuin nuorempana ja sen mukaan painoindeksi onkin nyt 24, höh. Ei nyt vielä ihmeempää ylipainoa, mutta 3-5 kiloa voisin aivan hyvin pudottaa.

Oletteko muuten muut huomanneet, että jo keski-iässä voi lyhentyä? Taitaa lanne- ja kaulanrangan degeneraatiot kutistaa pituutta pois...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Tappi Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #13 - 05.01.2010 at 19:16:17

Päivän aikana voi lyhentyä 2 cm kun selkärangan välilevyt menee läjään.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Gemi5ni Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Pohjanmaa
Vastaus #14 - 10.01.2010 at 19:47:30

Tappi kirjoitti 05.01.2010 at 19:16:17:
Päivän aikana voi lyhentyä 2 cm kun selkärangan välilevyt menee läjään.

Siis tervekin selkä? Olispa lohdullista, mutta en oikein jaksa uskoa, että omalla kohdallani oli kyse siitä, koska terveystarkastus oli aamupäivällä ja yritin uusintamittaksessa venyttää itseni niin pitkäksi kuin pystyin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta