Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
selkärankareuma! (Luettu 1828 kertaa)
polviS Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

selkärankareuma!
16.07.2009 at 07:14:34

moi kaikki!

Voisitteko kertoa kokemuksia siitä, mistä teidän selkärankareumaoireet lähti liikeelle, miten jatkui ja mikä nykytilanne?

Olisin hirmu kiitollinen jos joku viittis omia kokemuksiaan näpytellä tänne Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
päivi Poissa

tsemppiä

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Nurmo
Re: selkärankareuma!
Vastaus #1 - 16.07.2009 at 09:25:47

Moi !

Mulla ei omakohtaisia kokemuksia , mutta työkaverini muutama vuosi siten sairastui siihen. Hän oli vähän yli kakskymppinen.
Aamuisin selkä oli kankea , usein kipeä. Ensin hän luuli että vaiva johtui kaatumisesta mutta ,sitten verikokeissa selvisi että sairastaa selkärankareumaa.
Tukiliivillä ensin helpotettiin oloa mutta sitten hän pääsi johonkin kokeiluryhmään jossa testattiin uutta lääkettä. Silloin pari vuotta sitten tilanne oli kohtalaisen hyvä , lääkkeiden ansiosta. Emme enää ole samassa työpaikassa, joten en tiedä tämänhetkistä tilannetta..
Mutta vinkkinä vain että nuorempikin ihminen pääsee jaloilleen vaikka onkin kyseessä hankala sairaus .
En tiedä onko tästä sulle mitään apua  Epävarma
Sivun alkuun

Asioilla on taipumus järjestyä
  IP kirjattu
maarit88 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #2 - 16.08.2009 at 22:48:45

Mulla todettiin selkärankareuma pari päivää sitten. Selkäkivut on ollut todella pahat vajaat 2 vuotta. Olen ravannut työterveydessä monella eri lääkärilla  ja aina sama laulu: 2 viikkoa sairaslomaa ja tulehduskipulääkkeet, lihaksista johtuu. Vaihda alaa (teen siivoustyötä) . Lihakset mulla on aina ollu tosi jumissa, mutte siihen on ajan mittaan tottunut, mutta tähän kipuun ei. Lääkärit oli aina vaan sitä mieltä, että oot niin nuori (21v), että ei sulla mitään vakavaa voi olla, vaikka kuinka selitin,että aamulla ei pääse sängystä ylös ja polvia koskee ja sormet turpoilee ja paikat puutuu tosi nopeesti. Mahakin on reistaillut tosi paljon ja nyt uutena on tullut rintakipua. Nyt vihdoin löysin lääkärin jota todella kiinnosti vaivani. Kävin röntgenissä ja nivelreuma verikokeessa. Ei löytynyt mitään mullistavaa. Pääsin selkärankareuma kokeeseen. Ja tulos oli positiivinen. Nyt odottelen pääsyä fysiatrille, jonka kautta pääsen magneettikuviin.
Kaikki ihmiset on ollut vaan, että ei sua oikeesti voi noin kovin koskee ja älä valita ym. Pomokin raivosi aina, että taasko sä oot sairaslomalla. Joo, jos en pysty liikkumaan, on vähän huono siivota 8tuntia. Nyt kun tietää oikeasti syyn miksi koskee, on ihmiset ollutkin aika hiljaisia. Yritän keksiä juuri jotain muuta työtä, koska siivoustyö on tuskaa tämän selän kanssa.
Hiihtäminen on mulla auttanut tosi paljon. Olen polvitaipeista ylinpään niskanikamaan aivan jumissa. Perinteinen hiihto auttaa hartiavaivoihin ja sauvakävelyn olen myös todennut hyväksi. Yritän tehdä niin paljon, kun polvet ja selkä kestää. Eniten harmittaa tässä se, että miten käy ratsastamisen..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 17.08.2009 at 13:35:22

Tuo on juuri kamalan hankalaa, kun oireet leimataan luulotaudiksi kun niiden syytä ei tiedetä, vaikka taustalla saattaa olla aivan todellinen fyysinen sairaus. Hienoa että selvisi mitä oireittesi takana oli, nyt kun taudin laatu on selvillä voi löytyä tehokkaita lääkkeitäkin ja joka tapauksessa luulotautiseksi leimaaminen loppuu kun taudilla on selvä nimi.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Tuisku Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #4 - 05.09.2009 at 11:38:35

Mulla on epäilty selkärankareumaa jo 90 -luvun lopulta asti. 96 - 98 oli ensimmäinen pitkä selkäkipujakso. Olin silloin kolmikymppinen. Selkä magneettikuvattiin silloin ja löydös oli alkavia luusiltoja mutta selän liikkuvuus oli silloin vielä hyvä. Kuvattiin myös selkärankareuman tyypillinen muutosalue eli SI-nivelet. Siellä ei ollut tulehdusmuutoksia. + tietty paljon verikokeita otettiin.

Selkä oli sen jälkeen pitkään rauhallinen ja oikestaan unohdin koko jutun, kun polvien kanssa oli paljon ongelmia/leikkauksia. Sitten 2007 selkäkivut palasivat ja olivat tyypiltään 90-luvun kipuja enemmän sr-reumatyyppisiä. Eli selkä oli kovasti aamujäykkä ja yösärkyinen. 07 kuvattiin vain SI-nivelet, joissa ei edelleenkään ollut muutoksia. Lisäksi jälleen tietty verikokeita. Selän tilanne oli sen jälkeen vaihteleva, kunnes tämän vuoden keväällä todellinen kipu taas alkoi. Nyt pistettiin sitten suoraan reumapolille (tutkittiin samalla myös polvia), jossa reumalääkäri totesi alaselän totaalisesti jäykistyneen (schoober mitta todella pieni). Nyt olen menossa alaselän kuviin ensi keskiviikkona.

Oireisto tällä hetkellä särkyä öisin, kipua ja jäykkyyttä selässä. Tämän selän lisäksi molemmat polvet mäsät, oikea odottaa puhdistusleikkausta, vasemmassa pistävää kipua. Polvia leikattu 8 kertaa. Polvien ja selän lisäksi krooninen hermopinneoireisto vasemmassa nilkassa (7 kertaa leikattu, 8. leikkausta odottaa) ja oikea nilkka leikattu kerran ja siinä on tällähetkellä akillesjännerepeämä (mahdollisesti leikkaus tulossa siihenkin).

Se, miksi sepostin nuo muutkin vaivat, on se, että alaraajaongelmat vaikuttavat aivan varmasti selän terveyteen ja oirehtimiseen. Ja päinvastoin. Joten siitä, mikä on syy ja mikä seuraus, on epäselvää.

Tähän vielä mainittakoon, että olen aktiivi kestävyysjuoksun harrastaja ja talvilajina rekikoiraurheilu, joten ihan pienellä rasituksella niveleni eivät ole mutta lihaskunto on kohdallaan.
Sivun alkuun

Tuisku&&&&Jos aurinko ei paista risukasaan, siirrän risukasan aurinkoon Hymiö
  IP kirjattu
Hele Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #5 - 13.05.2010 at 23:12:28

Hei,

minä sain selkärankareumadiagnoosin v.2000 35 -vuotiaana. Oireeni alkoivat ensi kerran n. 18-vuotiaana. Lonkkakipuja, rannetulehduksia ja aamuisia selkäsärkyjä. Oireet helpottivat ja hävisivät liki kokonaan palatakseen n. 15 vuoden kuluttua. Tällöin palasivat ensin aamuiset selkäsäryt. Sitten äityi aina toinen lonkan seutu, jopa niin, että menin kävelykyvyttömäksi. Puolitoista vuotta söin erilaisia särkylääkkeitä ja kinkkasin töissä. Runsaasta kipulääkityksestä johtuen sain vuotavan vatsahaavan  Nolostunut Tämän jälkeen löysin ortopedin, joka vihdoin halusi tutkia ongelmaa todella. Pääsin erittäin lyhyellä varoitusajalla magneettikuviin ja siirryinkin sieltä suoraan reumatologin hoidettavaksi. Molemmat SI-nivelet olivat erittäin pahasti infektoituneet. 1,5 kk Salatsopyrinin ja kortisonikuurin jälkeen olin entiselläni. Samoihin aikoihin siis vielä HLAB27 osoittautui positiiviseksi, vaikka reumafaktorit olivat negatiiviset. Vuosi sitten kävin kontrolliMRI:ssä, jossa tulehdusmuutokset valitettavasti näkyvät edelleen. Tauti muhii minulla siis molemmissa SI-nivelissä (ei rangassa), ranteissa, peukalonhangoissa, ja lateraalimalleoleissa nilkoissa. Ja nyt uutena oikea akillesjänne. Polvet ovat rikki entuudestaan, mutta niissä ei ole reumaattisia muutoksia todettu, vaan ovat vanhan urheilijan vammojen jäljiltä muutoin huonossa vedossa  Kieli

2x kertaa minua on yritetty vierottaa Salatsopyrinistä. Ei valitettavasti taida olla vielä sen aika. Kivut palasivat alle kk:n kuluttua. Tauti aktivoituu minulla keskimäärin n. 2-4 kertaa vuodessa. Molemmat raskaudet olivat erittäin hankalia ja tauti pysyi aktiivisena koko raskausajan. Raskauksien jälkeen oli hiljaisempia vuosia useita, mutta nyt lasten ollessa jo koululaisia, on minulla alkanut tahti tiivistyä. Viimeisen puolen vuoden aikana aktivoitumisia on tullut jo kolme ja tämä viimeinen on kestänyt nyt jo kaksi viikkoa.

Sairastin pitkittynyttä flunssaa, jonka vihdoin posahdettua kunnolla päälle, aktivoitui myös reuma. Vasen lonkka on ärtynyt, vasen ranne  sekä harmillisesti nyt myös oikea akillesjänne (ensimmäinen kerta) . Aloitin 2 viikkoa sitten Prednison 40 mg, enkä ole vielä päässyt pudottelemaan annosta, kun ei ole tarpeeksi vastetta. Huomenna menen sitten tod näk kortisonipiikille, ehkä myös lantioon, mutta ainakin tuo akilles.
Sairaslomalla olin viikon, sitten taas töissä ja nyt vapailla. Katsotaan, joudunko piikityksen jälkeen jäämään taas sairaslomalle?

Itse kärsin ikävästä oravankierteestä; mikäli kunto antaa liikkua aktiivisesti (n. 4-5 kertaa viikossa hikeen), reuma pysyy aisoissa helpommin ja kun tähän tulee esim. flunssan takia tauko; aktivoituu tautikin heti  Epävarma Siitä sitä onkin taas repiminen, että pääsee uudelleen vauhtiin... Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jykä Poissa

Terkkuja...

Nivelklubin administraattori

Loviisa
Vastaus #6 - 14.05.2010 at 15:48:44

Taas pieni "juonipaljastus": 28.5. ilmestyvässä Niveltiedossa on professori Yrjö Konttisen artikkeli selkärankareumasta.
Sivun alkuun

Terveisin
Jykä
WWW   IP kirjattu
lexie Poissa

nivelrikko/oligoartr
iitti 04, kilpparivajis
07

Lappi
Vastaus #7 - 15.05.2010 at 09:44:13

Mun miesystäväni oireilee selästään ja oli fyssalla sanottu, ettei johdu ainakaan lihaksista. Kipu menee kuulemma aika ajoin ohi palatakseen sitten taas. Ei ole saanut mennyksi lekurille, vaikka ohjastinkin.. No, tässä yksikin päivä sanoi, että selkä on sen verran kipee, ettei pysty istumaan eikä seisomaan, että on pakko maata paikoillaan ja pitää tyynyä vattan alla.

Mies on kovakuntoinen ja treenaa aktiivisesti, mutta toi kipu on kuulemma jotain omituista ja uutta. Mieheni isällä on todettu SRR.

Pitää yrittää patistella lekurille, jos toi taas pahenee..
Sivun alkuun

<eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen>
  IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 15.05.2010 at 13:08:21

Selkävaivat ovat hankalia, jos ne pitkittyvätja pahenevat. Kannattaa mennä näyttämään heti, kun ne alkavat rajoittamaan ja vaivaamaan päivittäin useampaan otteeseen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Tuisku Poissa

Nivelklubilainen

Vastaus #9 - 02.09.2010 at 15:04:37

Selkärankareumastani on sen verran uutta tietoa ja kysymyksiä, että kirjoitanpa tähän päivitystä.

Eli talvella 2010 sairastin virusperäisen aivokalvontulehduksen. Sen yhteydessä tehtiin poissulkevia tutkimuksia ja otettiin mm. thorax. Rtg-kuvasta lääkäri huomasi, että rintarangassani on luusiltoja, aivan kuten pari vuosikymmentä sitten oli alaselässäni, joka nyt on jo jäykkä. Tällä hetkellä minua vaivaa sitkeä, kuiva yskä ja hengenahdistus, joka ilmenee etupäässä pitkään puhuessa tai lukiessa ääneen, ei niinkään rasituksessa. Yskä vaivaa myös makuuasennossa. Yskää tutkiessa lääkäri huomasi talvella otetun thoraxin ja siinä olevat rangan luusillat. Hän pisti minut taas thorax-kuvaan, etupäässä tietenkin keuhkojen ja sydämen tutkimuksia varten mutta myös rangan tilan selvittämiseksi.

Onko teillä muilla pitkälle edenneessä selkärankareumassa hengenahdistusta ja/tai yskää??? Mainittakoon vielä, että esim. astman mahdollisuus tutkittiin PEF- ja spiromittauksilla. Koska olen ikäni juossut pitkiä matkoja ja juoksen edelleen, keuhkoni ovat huippukunnossa. Tulosten perusteella astma purkitettiin ulos mahdollisena syynä yskään ja hengenahdistukseen.
Sivun alkuun

Tuisku&&&&Jos aurinko ei paista risukasaan, siirrän risukasan aurinkoon Hymiö
  IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta