Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
B-lausunto (Luettu 2189 kertaa)
kaneli Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

B-lausunto
15.10.2009 at 05:15:46

Tervehdys kaikille,
kävin eilen ortopedillä ja sain B-lausunnon uudelleenkoulutusta varten. Hän ei osannut neuvoa käytännössä miten tästä eteenpäin toimitaan. Eli mihin täytyy ottaa yhteyttä? Kela? Työeläkevakuutusyhtiö (itselläni ei ole minkäänlaisia vakuutuksia)?
Olen sinnikkäästi käynyt töissä, jonka ortoopedi epäili olevan hidaste asian käsittelyssä. Sanoi, että jos asia ei etene uudelleenkoulutuksen suhteen, niin sitten aletaan kirjoittamaan sairaslomaa.. Työtehtäväni ovat suppeutuneet pikkuhiljaa, raskaimmat työt jäävät muiden tehtäväksi..
Kiitos vastauksista jo etukäteen..  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
katrina Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Re: B-lausunto
Vastaus #1 - 15.10.2009 at 08:56:23

Molemmathan voisivat olla maksajina -- kela, työeläkeyhtiö.
Se miten maksaja määräytyy riippuu "tapauksesta"
Sosiaalihoitaja osaa myös neuvoa
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 15.10.2009 at 09:40:25

Minun piti viedä B-lausunto Kelaan mutta siinä oli eri tarkoitus silloin, oli kysymys yhden psoriasislääkkeen saamisesta erityiskorvattavaksi. Ei silloinkaan kyllä lääkäri mitään neuvonut, muuta kuin lähetti sen B-lausunnon postissa, ja minun piti tuttavilta kyselemällä selvittää miten asia etenee. Pöhköjä kun eivät kirjoita siihen B-lausuntoon mitä sitten pitää tehdä kun on sen saanut, ettei olisi ihan kuin H. Moilanen!

Kun on uudelleenkoulutuksesta kysymys, niin tulee työvoimatoimistokin mieleen, että ehkä juttu alkaisi sopivan kurssin etsimisellä sieltä?
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
kaneli Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #3 - 02.11.2009 at 17:27:43

Nyt on uudelleenkoulutuspaperit lähteneet matkaan. Hymiö Minun kohdallani Eläkevakuutusyhtiö Etera maksaa uudelleenkoulutuksen (jos siis myöntävä päätös tulee). Olen vakituisessa työsuhteessa ja työeläkemaksuni ovat menneet Eteraan. Etsin netistä heidän sivuilta koulutussuunnittelijan numeron ja soitin varmistaakseni kenelle koulutukseni maksaminen kuuluu. Eteralta lähetettiin hakemuspaperit ohjeineen. Mukaan piti liittää lääkärin B-lausunto ja työnantajan selvitys työnkuvasta. Itselläni ei ole vielä ajatusta mikä tuleva alani olisi (istumatyö kuitenkin), mutta lomakkeessa oli vaihtoehto rastittaa 'ei suunnitelmaa'-kohta. Nyt odottelen jonkinlaista yhteydenottoa Eteralta päin, lisäselvitysten antamiseksi tai mitä vain.. kunhan asiat etenisivät...
Sivun alkuun

IP kirjattu
kaneli Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #4 - 02.03.2010 at 17:05:44

Asioilla on tapana selvitä. Hymiö Tammikuun lopulla tuli vakuutusyhtiöltä myöntävä päätös uudelleenkoulutuksen suhteen. Ja koska olin rastittanut kohdan 'ei suunnitelmaa', vakuutusyhtiö antoi toimeksiannon lähiseutuni kuntoutuskeskukselle ja urasuunnitteluun. Työhönohjaaja otti minuun yhteyttä ja sovimme aloituspalaverin, jossa kävimme koulutus- ja työhistoriaani sekä tämänhetkistä tilannettani läpi. Selvää oli, että työn oli kevennyttävä. Ortopedi oli kirjoittanut B-lausuntoon 'konttorityö', mutta vakuutusyhtiön papereissa oli 'kevyempiin töihin'. Eli koulutusmahdollisuudet hieman laajenivat.

Tapaamisia on ollut kerran viikossa, jolloin on tehty erilaisia paljastavia testejä luonteestani  Virnistys, mielenkiinnonkohteista, ammateista... Olemme listanneet unelma-ammatteja tai joskus haaveissa olleita. Fyysiset työt olemme hylänneet samantein. Netistä olen lueskellut eri ammattien työnkuvia. Kävimme jopa tutustumassa paikan päällä mielenkiintoiseen ammattiin, josta ei saanut tarpeeksi selvää kuvaa lukemalla. Seuraavaan tapaamiseen asti ajatus- ja pohdiskelutyö on jatkunut aktiivisena. Pidän tärkeänä, että koulutuspaikka olisi lähietäisyydällä kotoa. Tällä hetkellä jäljellä on kaksi vaihtoehtoa, joiden hyviä ja huonoja puolia täytyy puntaroida. Ennenkuin voin hakupapereita kouluun laittaa, täytyy vakuutusyhtiön hyväksyä valintani. Vakuutusyhtiön siunausta odotellen....  Viileä
Sivun alkuun

IP kirjattu
pantse Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Savonlinna
Vastaus #5 - 02.03.2010 at 17:56:13

Ite oon nyt vajaan vuoden käynyt koulua vakuutusyhtiön "piikkiin" loistava systeemi tämä uudelleenkoulutus,vakuutusyhtiö maksaa joka kuun ensimmäinen pankki pvä."eläkkeen" joka suunnilleen sama kuin töissä ollessa.datanomin tutkinto on menossa ja opintovapaalle kannattaa töistä mahdollisuuksien mukaan jäädä.Kyllä ne sen lopputilin antavat ajastaan,mullakin lähtee heti opintovapaan jälkeen irtisanominen päälle(6kk) ilman työvelvoitetta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kaneli Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #6 - 02.03.2010 at 18:43:21

Kiitos Pantse nopeasta reagoinnista  Hymiö

Itse olen vakituisessa työsuhteessa firmassa, joka lomauttaa talveksi työn kausiluonteisuuden vuoksi. Normaalisti olen mennyt 'talvitöihin', mutta jäin kauden lopussa jo sairauslomalle lonkan huonontuneen kunnon takia. Ensimmäistä kertaa jäin ns. laakereille lepäämään  Pyöritä silmiä ja päätin ottaa lomautuksen kuntoilun kannalta. Vaikka kipeetä tekeekin niin pyrin liikkumaan mahdollisimman paljon.
Jos koulutus alkaa vasta syksyllä, joudun päättämään yritänkö työntekoa keväällä lomautuksen loppuessa vai jäänkö kenties sairauslomalle. Irtisanoa ei ilmeisesti kannata ennenkuin opinnot alkavat...  Täh? Opiskeluaika hieman hirvittää taloudellisesti, sillä vakuutusyhtiön laskelmat kuntoutustuesta on n. puolet siitä, mitä saisin työelämässä  Epävarma. Mutta uuden kevyemmän ammatin tarvitsen ja sillä on hintansa...  
Sivun alkuun

IP kirjattu
pantse Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Savonlinna
Vastaus #7 - 02.03.2010 at 18:55:21

todellakin sun kannattaa kysyä mahdollisuutta saada opintovapaata,silloin ei esimerkiksi voida laittaa irtisanomista voimaan   opintovapaan aikana.Samoin uudelleenkoulutuksessa saa 33% koulutuslisän kuntoutustuen päälle.Itellä homma menee eläke-varman kautta,mutta samat pykälät ne on likimain muillakin Täh
Sivun alkuun

IP kirjattu
katrina Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 02.03.2010 at 20:14:39

Jossakin tapauksessa jopa työnantaja saattaa maksaa palkan, eläkeyhtiön suoritus maksetaan työnantajalle.
Jos työnantaja maksaa palkan, se vaatii yleensä työntekijää sitoutumaan olemaan palveluksessa tuplasti koulutuksessa oloajan.
En tiedä tarjotaanko tätä vaihtoehtoa vai onko sitä osattava itse kysyä.
Kannattaa kääntyä vaikka luottamusmiehen puoleen.
Jos saisi palkan, kerryttäisi se eläkettä ihan toisella tavalla kuin miten ansion alenemat huomioidaan.
Tosin toiko 2005 eläkeuudistus muutoksen tähänkin, en osaa sanoa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pantse Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Savonlinna
Vastaus #9 - 03.03.2010 at 10:01:20

Tuohon edelliseen en osaa sanoa mitään Sinetöidyt huulet mulla menee vakuutusyhtiön kautta korvaukset ja se on työkyvyttömyyseläke+33% koulutustuki.Kesällä maksetaan yksi kuukausi ns.kesälomaa ja syksyllä jatkuu "eläke" koulun alettua.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kaneli Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #10 - 03.03.2010 at 22:49:45

Hei, te uudelleenkoulutetut!  Pusu

Kiinnostaisi tietää, mihin ammateihin olette päätyneet uudelleenkoulutuksen myötä? Hymiö Pantse laittoikin jo olevansa datanomin koulutuksessa. Itseäni ei tietotekniikka pahemmin kiinnosta. Omat valintani ovat tällä hetkellä lähihoitaja - asiakaspalvelu ja tietohallinta tai välinehuoltajan koulutus. Merkonomin koulutuskin olisi kiinnostanut, mutta sitä ei ollut tällä hetkellä tarjonnassa omalla eikä naapuripaikkakunnalla...  Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Kuukernuppi Poissa

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #11 - 13.03.2010 at 17:11:14

Tähän uudelleenkoulutusasiaan liittyen kysyisin erityisesti Pantselta seuraavaa: mieheni on nyt siinä tilanteessa, että yrittää anoa työeläkeyritykseltä ammatillisen kuntoutuksen koulutustukea. Vaivoja on niin paljon ja työ on fyysisesti aika rasittavaa, joten mahdollisuuksien pitäisi olla aika hyvät. Kolmikantakeskustelut
on käyty ja lääkärin pitäisi laittaa ensi viikolla B2-todistus anomuksen liitteeksi. Nyt vain mietityttää sellainen, että miten käy vakituisen työsuhteen, jos tuki myönnetään ja lähtee opiskelemaan. Anoitko/saitko Pantse opiskeluajalle virkavapaata tai opintovapaata? Voiko työnantaja tällä syyllä purkaa vakituisen työsuhteen? Hieman mietityttää, kun puoliso on ollut saman työnantajan palveluksessa 26 vuotta ja yrityskaupan myötä heidät myytiin vanhoina työntekijöinä uudelle, aika mielenkiintoiselle firmalle, joka varmasti käyttää kaikki porsaanreiät päästäkseen vanhoista työntekijöistä eroon.
Itse olen parhaillaan 3kk pituisella ammatillisen kuntoutuksen työkokeilulla oman työnantajani toisella osastolla ja kaikki järjestelyt sujuivat melko helposti. Minun piti anoa työlomaa omasta työstä tälle ajalle.
Kiitos kaikille, jotka osaavat meitä neuvoa  Juustoinen
Sivun alkuun

Helvetissä on erityinen paikka naisille jotka eivät auta toisiaan!
  IP kirjattu
katrina Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 13.03.2010 at 20:31:00

Teinä ottaisin yhteyttä luottamusmieheen, ammattiliittoon.
Tilanteeseen liittyy niin paljon kaikkea, täällä ei välkttämättä osata, huomata tehdä tarpeellisia lisäkysymyksiä.
Jos tarkoitus, mahdollisuus on työllistyä samassa yrityksessä koulutuksen jälkeen -- ei varmaankaan irtisanota>??
Uudelleen koulutustilanteissa, työnantaja saattaa jopa maksaa palkan -- tosin vastineeksi vaatii varmaan sitoutumsita olemaan palveluksessa tietyn ajan -- kuulemani mukaan tuplaten, mikä koulutukseen meni.

Myös tukiviidakko on melkoinen sokkelo, siinäkin paras neuvoja on lm ja liitto.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pantse Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Savonlinna
Vastaus #13 - 14.03.2010 at 11:14:29

Kuukernuppi kirjoitti 13.03.2010 at 17:11:14:
Tähän uudelleenkoulutusasiaan liittyen kysyisin erityisesti Pantselta seuraavaa: mieheni on nyt siinä tilanteessa, että yrittää anoa työeläkeyritykseltä ammatillisen kuntoutuksen koulutustukea. Vaivoja on niin paljon ja työ on fyysisesti aika rasittavaa, joten mahdollisuuksien pitäisi olla aika hyvät. Kolmikantakeskustelut
on käyty ja lääkärin pitäisi laittaa ensi viikolla B2-todistus anomuksen liitteeksi. Nyt vain mietityttää sellainen, että miten käy vakituisen työsuhteen, jos tuki myönnetään ja lähtee opiskelemaan. Anoitko/saitko Pantse opiskeluajalle virkavapaata tai opintovapaata? Voiko työnantaja tällä syyllä purkaa vakituisen työsuhteen? Hieman mietityttää, kun puoliso on ollut saman työnantajan palveluksessa 26 vuotta ja yrityskaupan myötä heidät myytiin vanhoina työntekijöinä uudelle, aika mielenkiintoiselle firmalle, joka varmasti käyttää kaikki porsaanreiät päästäkseen vanhoista työntekijöistä eroon.
Itse olen parhaillaan 3kk pituisella ammatillisen kuntoutuksen työkokeilulla oman työnantajani toisella osastolla ja kaikki järjestelyt sujuivat melko helposti. Minun piti anoa työlomaa omasta työstä tälle ajalle.
Kiitos kaikille, jotka osaavat meitä neuvoa  Juustoinen

Moi kuukernuppi.Pistän tähän omat kokemukset uudelleenkoulutuksen onnistumisesta,mulla lähdettiin siitä liikkeelle että lähivuosina olisi tullut sen aikaisista työtehtävistä hakeutuminen työkyvyttömyyseläkkeelle.Mulla on molemmissa polvissa ja lonkissa nivelrikko sekä nyt meen kesäkuun aikana vaihteeksi oikean olkapään tähystykseen jatkuvien kipujen vuoksi.Uudelleenkoulutus mahdollisuus haettiin eläkevakuutusyhtiön kautta eli ensin työnantajan kanssa kolmikantaneuvottelu ja siitä ensin kevennettyihin työtehtäviin,siitä ei pitkään apua,sitten työterveyslääkäriltä kunnollinen B-lausunto vakuutusyhtiöön,josta kolmeen viikkoon myönteinen päätös.Työnantajan kanssa sovin ensin kahden vuoden opintovapaan joka on max.aika.irtisanominen on tietysti työnantaja kohtaista,mutta sitä ei voi laittaa voimaan opintovapaan aikana.Toivottavasti tästä on jotain apua sun kysymykseen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Kuukernuppi Poissa

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #14 - 16.03.2010 at 08:22:19

Kiitos teille vastauksista, vaikka näin kyselinin toisen aloittaman ketjun keskellä.
Tuo muu tarvittava paperisota on aika hyvin jo hanskassa, mutta tämä työsuhdeasia vain mietityttää.
Täytyy katsoa, että jos eivät suostu opintovapaaseen, niin sitten täytyy pyytää luottamismies mukaan. Tämän uuden työnantajan/omistajan kanssa on ollut joka asia sellaista vääntöä, ettei uskoisikaan.
Miehellä on varmasti myös hyvät mahdollisuudet saada ammatillinen kuntoutus hyväksytyksi, koska toinen polvi leikattu jo pariin kertaa nuoruuden vaikean vamman vuoksi, molemmissa polvissa vaikea nivelrikko ja kaupan päällä  Silmänisku selkärankareuma.
Kiitokset kaikille ja hyvää työ- ja opiskeluviikon alkua Juustoinen
Sivun alkuun

Helvetissä on erityinen paikka naisille jotka eivät auta toisiaan!
  IP kirjattu
eva Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #15 - 19.03.2010 at 10:55:12

Olen vasta rekisteröitynyt ja lonkan nivelrikon diagnostisointi on tapahtunut vasta kahden fysioterapeutin taholta.
Uskon kyllä molempia vaikka lääkäri sanoo kivun johtuvan lihaksista. Osittain jo nyt varmaan johtuukin, kun olen
linkuttanut pari kuukautta, mutta perimmäinen syy on nivelrikko.
Kuinka kauan olette jonottaneet siihen pinnoitusleikkaukseen, koska se vissiin olis tässä vaiheessa paras ratkaisu?
Sivun alkuun

IP kirjattu
katrina Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 19.03.2010 at 14:44:50

Pinnoitetapaus en ole. Sinänsä ei varmaan ole merkitystä toimenpiteen lajillamiten kauan jonotus kestää..
Työikäisenä, noin 10v sitten jonotin vajaan vuoden.

Leikkauastekniikka riippuu tapauksesta, ortpedi ratkaisee tutkimustulosten perusteella. Suunnitelmat voivat käsittääkseni muuttua vielä kun ollaan leikkauspöydällä ja leikkauskohta on avattu.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #17 - 19.03.2010 at 15:05:28

Minullakaan ei ole pinnoitetta vaan kokoproteesit. Muistelen jonkun sanoneen että naisille ei mielellään laiteta pinnoitetta, koska he ovat alttiimpia luun haurastumiselle ja sen vuoksi kokoproteesi on varmempi, mutta en tiedä onko se suorastaan mahdotonta, ikäkin saattaa vaikuttaa asiaan. Lääkäri ratkaisee tapauskohtaisesti, voiko laittaa pinnoitteen vai ei.

Kun minulla todettiin nivelrikko, se oli jo tehnyt niin pahaa tuhoa että minut laitettiin leikkaukseen kiireellisenä eikä tarvinnut odottaa kuin kolme viikkoa.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #18 - 19.03.2010 at 15:59:49

Ei se ihan kai noinkaan ole, vaan naisilla se pinnoitteen laittamisen "yläikäraja" vain tulee aikaisemmin vastaan (kaikkihan on tapauskohtaista). Minulle oli tarkoitus laittaa pinnoite, jos käy, mutta luun pää oli sitten niin pehmeä, että ei kannattanut yrittääkään, joten laitettiin varrellinen proteesi.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta