Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Evans-leikkaus,useasti leikattu nilkka.muita? (Luettu 1310 kertaa)
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Evans-leikkaus,useasti leikattu nilkka.muita?
10.02.2010 at 11:57:46

Moi

Tästä aiheesta on vaikea löytää muiden kokemuksia. Mulla on leikattu evans-toimenpiteellä nilkka. Sitte alkoi kasvaa ylimääräistä luuta ja tulla kipuja nilkkaan. Ylimääräistä luuta poistettiin. Sitten myöhemmin peroneusjänne plumpsahteli paikaltaan pois ja taas leikattiin. Nyt siitä on noin vuosi ja nilkka ei ole edelleenkään kunnossa. Se muljahtelee ihan tasaisellakin alustalla, on paisunut. Lisäksi joudun käyttämään Tramalia särkyjen vuoksi, jotta pystyn töihin ja nukkumaan.
Onko jollain muulla käynyt näin evans-leikkauksen jälkimainingeissa? Nyt pitäisi löytää hyvä ortopedi Helsingistä. Onko teillä kokemusta Ilkka Tulikourasta tai Marko Mykkäsestä?
Fysioterapeutti ei enää keksi mitä tehtäisiin asialle.Jumppaaminen ei tunnu auttavan. Onko jollain "purettu" evans ja onko se edes mahdollista?
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Re: Evans-leikkaus,useasti leikattu nilkka.muita?
Vastaus #1 - 10.02.2010 at 16:16:27

Hei, mulla tehty kaksi kertaa. Nilkat on leikattu nyt 5 krt: oikeaan ensin luukalvolla nivelsiteiden korjaus, seuraavana vuonna sama vasemapaan. Vasen kuitenkin repesi irti jo leikkausvuonna ja uusittiin suraavana vuonna siirtämällä reidestä jänne nilkkaan. Sit taas seuraavan vuonna leikatti oikea Evansilla. Siitä tuli loistava! Toki monttu sääressä, eli ei kovin kaunis, mutta kestävä ja turvallinen, ja kivuton. Toki turpoilee ja väsyy herkästi, mut ei haittaa.

Nyt syyskuussa tehtiin sitten vasempaakin tuo Evans, ja suunniteltua säären jännettä ei voinut siirtää koska se oli haljennut kahtia, siirsivät jonkun toisen jänteen ja toipuminen oli melko hankalaa, sillä sulamattomat ompeleet ärsyttävät hermoa. Mutta vasta vuoden päästä katsotaan pitääkö hermot vapauttaa, ne ei haittaa ellei ole painetta nilkassa ko. mokkuloiden alueella. Tämäkin nilkka on nyt jämäkkä ja kivuton, joten mulla vaan hyviä kokemuksia...

Mulla on leikattu julkisella puolella (Lohjalla+ Helsingissä) ja (3 eri ortopediä) ja heihin olen tyytyväinen ollut en tiedä missä pitävät (jos pitävät) yksityisvastaanottoa... nimet saat jos haluat yskärinä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #2 - 11.02.2010 at 09:48:12

Moi

Kiitos vastauksesta. Mä varasin itelleni nyt sitten ajan. Mietin vaan, mahtaako vuosi leikkauksesta olla liian hätäinen, mutta koen, etten jaksa tämän jalan kanssa. Jotenkin tuntuu, että sen pitäisi edes jotain paranemisen merkkejä alkaa osoittaa.
Pelkään, et se sanoo vaan mulle, että ei ole mitään tehtävissä. Oon kuitenkin vasta alle 30 ja olis kiva, jos tää ei jäis tämmöseksi. Olis sitte edes jäykkä, mutkun siihen ei voi yhtään luottaa ja lisäks se on kiperä ja jäykkä.
Vastauksestasi päätellen siis evanssin jälkeenkin voi olla vielä jotain keinoja jäljellä Hymiö. Miksi sulla käytettiin siis evanssissa jännesiirrettä?
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #3 - 11.02.2010 at 11:23:44

Hei!

Mulla siis tuossa joulukuisessa jälkitarkastuksessa ortopedi totesi noista mokkuloista et katsotaan kun on kulunut vuosi leikkauksesta, et ovatko hävinneet. Kaiken järjen mukaan niiden pitäisi hävitä kun ompeleet sieltä sulavat. Jos ei tapahdu edistystä, niin niitä hermoja voisi yrittää vapauttaa. Täällä palstalla eräälle toiselle noita hermon vapautuksia onkin tehty, mutta ei niistä oikein pysyvää apua ole ollut, ja mietin et otanko edes riskiä jos ne tulisi vielä kipeämmiksi?   Surullinen

Siis mä olen käsittänyt et Evans nimenomaan tarkoittaa sitä et jänne siiretään jostain muualta uudeksi nivelsiteeksi  Täh mites sulla on sitten tehty?

Mulle itselleni ei ole muuta keinoa esitelty, silloin vuosia sitten puhuttiin et tämä Evans on viimeinen ja rankin vaihtoehto, sitten ei ole muita jäljellä. Täällä kuitenkin olen lukenut et jokin uusi toimenpide vielä olisi olemassa jos Evans ei ole auttanut. Mulla siihen ei ole tarvetta kun nuo nilkat on musta niin hyvät kuin olla voi  Hymiö

Mutta mun mielestä vuosi on hyvä aika alkaa selvittämään asiaa, hienoa et varasit jo uuden ajan!
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #4 - 15.02.2010 at 11:51:14

Niin siis mulla ainakin tehtiin jotenkin niin, että peroneusjänne vietiin jonkun porakanavan kautta ja kiinnitettiin johonkin .Eli mistään ei mitään siirteitä otettu.
Yritin jumpata tuossa viime viikolla ja hui miten nilkka turposi ja alkoi särkeä. Jännittää hirveästi tuo tämän viikon lääkäri. Jos se vaan sanoo, et ei voida enää tehdä mitään. Mä en pärjää tän mun koiven kanssa.  Itku
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #5 - 15.02.2010 at 14:27:27

Moi!

Juurikin noin, eli joudutaanhan se jänne siirtämään omalta paikaltaan (irroitetaan/katkaistaan toisestä päästään), ja niiden porakanavan kautta kieputellaan uudeksi "nivelsiteeksi". Mulla tosin on reidestä ihan siirretty jänne nilkkaan aiemmin kuin Evans, mut se ei pitkään toiminut, tuo Evans sitten sellainen rankka toimenpide et tuppaa kestämään paikoillaan  Silmänisku

Kovasti sulle voimia kestämiseen, ja vaadi siltä ortopediltä jotain nopeaa ratkaisua tilanteeseesi! Kyllä niillä on varmasti jotain jota kannattaa kokeilla sun tapauksessasi  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #6 - 15.02.2010 at 14:35:16

aa...niin silleen jännesiirre. Mä olen jotenkin mieltänyt jännesiirteen juuri sillain, että jostain muualta otetaan jännettä siirrettäväksi. Mutta joo, justiin noin.  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #7 - 20.02.2010 at 18:38:11

Noniin. tuli käytyä eräällä maailmankuululla ortopedilla Turussa. Hän sitten luki läpi leikkauskertomukset ja tutki minut. Tunnustellessaan nilkkaani, hän sanoi, että "täältähän puuttuu yksi jänne". Eli evansissa toinen porakanavaan laitettu(?) jänne on hävinnyt jonnekin ja nilkka on löysä. Hän sanoi, ettei leikkauskertomuksissa lue mitään tuosta puuttuvasta jänteestä ja ihmetteli tätä. No hän suositteli erästä helsinkiläistä kirurgia, koska matkat Helsingistä Turkuun kontrolleihin olisivat hankalia, jos hän leikkaisi. Eli kuulemma sinne pitää siirtää jostain uusi jänne. Ajattelin tässä vaiheessa, että voi ei.... taas leikkaus ja eikö tää ikinä lopu. Toisaalta helpotus, etten ole tuomittu nilkkatukeen. Ortopedi sanoi, että ensimmäisenä tehty evans on epäonnistunut  ja jänne, joka on jäljellä, on jätetty liian pitkäksi. Kaikki luun kasvut ym. ongelmat ovat johtuneet siitä epäonnistuneesta toimenpiteestä. onko tuo ensimmäinen siis hoitovirhe? Ihmettelen, että eikö kukaan ole vastuussa, jos myöhemmin huomataan , että leikkaus on mennyt pieleen.???
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #8 - 20.02.2010 at 18:39:22

Niin ja mitäköhän tuo leikkaus tarkoittaa sairaslomana? Varmaankin siinä sitten tehdään taas reikää luuhun(=kipsi) ja laitetaan siirre sinne?
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #9 - 20.02.2010 at 20:17:22

Moi, hurjalta kuullostaa!  Pelästynyt Eikö sut leikannut lääkäri silloin kontrollissa mitään virkannut ettei olisikaan stabiili? Mulla on nuo ekat jälkitarkastukset olleet aina nilkkaleikkausten jälkeen 6 vkn kohdalla, nyt oli ekan kerran niin et 3 kk leikkauksesta lääkäri halusi nilkan tutkia. Aina se on ollut leikkausten jälkeen tarpeeksi jämäkkä (kivuton) ja liikeradat riittävät/oikeat. Eli kyllähän tuollainen pitäisi huomata!!??

Mun ensimmäinen evans meni niin et lekuri irrotti jänteen ja huomasi sitten et se onkin liian lyhyt. Ompeli sen takaisin ja siirsi toisen jänteen: Sen takia mulla on noin 30 cm arpi, jalkaterän ulkosyrjästä sääreen. Tosin ei sitä kunnolla eroita kuin säären osalta.

Ja nytkään siis ei ortopedi voinut ottaa suunniteltua jännettä koska se oli haljennut, etsi sitten jostain? sen tilalle paremman.

Eli käsittäisin et joku "kunnon" ortopedi sulle tuon uuden evansin tekisi, ja toipuminen siinä on varmaan ihan entisenlainen. Tai riippuuhan se ortopedistä kyllä  Silmänisku Jos vaikka saat mun viimeisimmän ortopedin (yks suomen arvostetuin jalkateräkirurgi), niin hällä oli linja et 7 vk saikkua, siitä 2 vk täysin astumatta, seuraavat 4 vk osavaraus. Loput 3 toipumista.

Ottaisin sinuna myös selvää hoitovirheen mahdollisuudesta, magneettikuvillahan sen näkisi et onko se toinen jänne vaikka irronnut, vai eikö sitä ole alunperinkään laitettu tai on laitettu huonosti ja sen takia irronnut. Mullahan siis yksi yritys aiemmin (luukalvolla tehty korjaus) epäonnistui kun ruuvit repesi irti lisukkeineen. Sen kyllä tunsi kun nilkka oli taas ihan letku.
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #10 - 20.02.2010 at 21:10:16

Moi ja kiitos Pimu vastauksestasi.

Mun leikannut kirurgi ei maininnut mitään, että olisi löysä nilkka. Papereihinkin oli kirjoittanut, että nilkka on jämäkkä, jota tää turkulainen sit ihmetteli ja sanoi, ettei tää oo alkuunkaan jämäkkä, vaan aivan löysä. oudolta kyllä tuntuu. Munkin mielestä on todella outoa, ettei sitä huomattu ja sentään tää edellinen mun nilkkani on jopa tähystänyt.

Ja joo... tää Helsingin ortopedi on kuulemma joku erittäin hyvä ja näkyyhän se siinä, ettei hänelle pääse todellakaan nopeasti.

Ehkä kysyn nyt tältä seuraavalta, että onko ekassa leikkauksessa tapahtunut jokin virhe. Ehkä ne ei kyllä sitä sano toisesta lääkäristä....

En muuten muista yhtään kuin pitkä saikku ekasta evanssista tuli... tilanne on kyllä aika kurja.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #11 - 21.02.2010 at 11:34:44

Moi, voimia sulle  Hymiö

Onko sulla siis vakuutus joka korvaa kaiken tän ruljanssin? varmaankin, joten kun pääset sinne uudelle ortopedille niin luulisi et hän määrää sut magneettikuviin (tai pyydä jos ei heti ehdota), sieltä näkee jo paljon mikä mennyt vikaan ja pakostikin uusi lääkäri joutuu kuvien kautta kommentoimaan edellistä epäonnistunutta leikkausta/hoitoa. Kukaan lekuri sitä hoitovirhettä ei oikein voi todeta /tai halua kolleegastaan sanoa?), eikä sellaista kannata odottaakaan. Vaan kun olet sitten saanut mustaa valkoisella mikä mättää niin olet yhteydessä sellaiseen tahoon joka noita hoitovirheitä käsittelee (potilasasiatoimisto, tms.) ne etsii käsittääkseni kaikki ne faktat ja muut tiedot, sun asia on vain tuoda tapaus heidän tietoon  Silmänisku

Mun onnekseni kaikki mun leikkaukset ovat onnistuneet hienosti (lukuunottamatta sitä yhtä ruuvin irtoamista), ja olen toipunutkin aina täydellisesti tai lähes täydellisesti. Silti mua masentaa kun tiedän jo nyt 13 leikkauksen jälkeen et näitä leikkauksia riittää vielä useita vuosien varrella. Mutta mä panostan niihin aikoihin leikkausten välillä, nautin elämästäni. Nämä ovat vain niitä ikäviä ja välttämättömiä aikoja et taas pääsee parempaan kuntoon  Hymiö Niin kannattaa sinunkin ajatella, kyllä tuo asia vielä selviää ja saat nilkan kuntoon. Tietty ottaa päähän kun asiasta olet jo usean kerran valittanut ja muka ei ole mitään vikaa. Mutta koeta vielä jaksaa, nyt tiedät että et ole ainakaan kuvitellut sitä et nilkka on huono  Juustoinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #12 - 21.02.2010 at 17:59:16

Kiitos tsempistä. Ja tosiaan.. eihän tässä mitään ihan kamalaa ole tapahtunut.

Onneksi on vakuutus. Se siinä vaan on, että vakuutussumma on aina tietty yhtä  sairautta kohden. Ja onhan se raha sieltä hiukan jo huvennut tässä monien leikkausten  myötä. Toivotaan, että riittää.
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #13 - 23.02.2010 at 08:42:16

Nyt voisi sanoa, että VOI EI. Juttelin aiemman ortopedin kanssa ja hän sanoi koko ajan tienneensä, että multa puuttuu se toinen jänne ja oli sen minullekin sanonut Pelästynyt.On mennyt vissiin taas jotain ohi. Hän vaan sanoi, että asiaan suhtaudutaan eri tavoin eri lääkärien päässä. Toisten mielestä tulee korjata ja toisten mielestä ei.
Tää turkulainen sanoi, että pitää korjata ja tää edellinen, että ei välttämättä. Yritä tässä sitten tietää, mitä tehdään, kun ei ole lääkäri. Yksi mielipide on vielä kuulematta. Taas palasi pelko, ettei tämä tulekaan kuntoon; ettei mitään voida tehdä. Just kun ajattelin, että sain vastauksen ongelmaani, niin en sitten ehkä saanutkaan. Onpas taas tyhmä olo.Vaikkakin en kyllä tosiaan voi ihan kaikkea aina ymmärtää mitä lääkärislangilla sanotaan. Viime yönä tuli valvottua tän asian tiimoilta. Niin paljon pelkää, ettei jalka tule kuntoon ja jumppaamisen ja juoksemisen voi unohtaa. .
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #14 - 23.02.2010 at 09:45:12

Noin käy kyllä helposti, että lääkärien selostuksista menee osa ohi korvien, siinä tilanteessa on niin paljon ajateltavaa että kaikki ei mahdu kerralla päähän, ja vaikka saisi kaikki jutut paperilla niin lääkärilatina on niin kamalan vaikeaa maallikon ymmärtää, etten minäkään ymmärrä omista leikkausselostuksistani kuin vähän sieltä sun täältä.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #15 - 23.02.2010 at 10:10:25

siirustin, jos sinusta itsestäsi tuntuu siltä että se nilkka tuollaisenaan haittaa liikaa sun elämää, niin silloin kannattaa yrittää parantaa tilannetta. Joten menisin ilman muuta kuuntelemaan sen uuden lääkärin mielipidettä. Mitä tuo ensimmäinen ortopedi antoi selitykseksi sille ettei kannattaisi korjata? Miksi se korjaus ei nostaisi sun elämälaatua ja saisi nilkkaa paremmaksi?

Voin vain puhua omasta puolestani, niin pitkään kun on mahdollisuus tilanne korjata, siihen ryhdyn. Kun tosiasia on sekin jos tuota nilkkaa ei saada edes paremmaksi se tulee vaikuttamaan niin moneen muuhunkin asiaan; selkään, polviin, lonkkiin.

Tuollaiset (jänteet puuttumiset) kyllä pitäisi siitä leikkauskertomuksesta tulla ilmi, jos se on se oleellinen seikka sille miksi nilkka ei toimi toivottuun tapaan, ihmettelen asian mainitsematta jättämistä  Täh

Ja mulla on paljon kokemuksia ortopedeistä, ne ei todellakaan kaikki ajattele samalla logiikalla, niillä on eri periaatteet hoidoissaan ja toimintatavoissaan, ja silläkin on merkitystä kuinka paljon potilaan parasta ajattelevat ja haluavat auttaa. Valitettavasti. En väitä et sun eka ortopedi olisi huono, mutta jotkut ortopedit ei suostu edes Evansia tekemään, toiset ovat sen todenneet auttavan hyvin  Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #16 - 23.02.2010 at 13:35:53

Mun aikaisempi ortopedi kertoi, että Suomessan on monia evans-leikattuja, joille on käynyt samalla tavalla ja se ei tuota niille haittaa. Tämä oli se perustelu, jonka perusteella ehkä tuosta siirteestä ei olisi hyötyä. Ihmeellistä vaan, että hänen mielestä nilkkani on jämäkkä, vaikka koko ajan muljahtelee. Toisen mielestä se sitten taas on kaikkea muuta kuin jämäkkä (tunnustelun perusteella). Miten voi olla noin eri mieltä? Ja miten jämäkkä nilkka voi koko ajan muljahdella.... sitä en oikein tajua. Ihan samalta tuntuu kuin, että toisen  mielestä neliö on pyöreä ja toisen mielestä neliö.
Ja mä olen ehdottomasti sen kannalla, että kaikki mahdollinen järkevä tehdään, jotta nilkka toimii mahdollisimman hyvin.
Tuosta jänteen puutteesta lukee kuulemma leikkauskertomuksessa, mutta tää toinen ei sitä sitten siinä huomannut (papereita on tietysti paljon). Hän vaan oli sitä mieltä, että on hoidettu tavallaan väärää asiaa ja homma olisi korjaantunut jo ennen luun talttaamista ja peroneusjänteen luksaatiohommaa, jos olisi siirretty vaan se jänne sinne. Näin minä ymmärsin. Jotenkin toivon, että tää kolmas on leikkauksen kannalla, jotta tässä toivo pysyy yllä ja saan vielä mahdollisuuden jotenkin toimivaan nilkkaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #17 - 07.03.2010 at 10:04:13

Hei, joko olet käynyt uuden ortopedin vastaanotolla?
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #18 - 07.03.2010 at 21:51:16

En saanut aikaa kuin vasta huhtikuun puoleen väliin. Tultiin juuri hiihtolomalta ja vähäsen sain hiihdettyä, mutta ei tuo koipi kyllä kunnossa ole. Kaaduin jokaisessa mäessä, missä vähänkin kaartui mäen alle oikealle. Ei tuossa jalassa ole yhtään voimaa ja on kyllä holtiton. Onneksi ei käynyt pahasti.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #19 - 08.03.2010 at 11:38:59

Ok, sulla on siis vielä vähän aikaa odotettavana...Minne lääkäriasemalla sulla on se aika (ja lääkärille), voit vaikka laittaa privana tiedon jos et tahdo täällä nimeä kertoa  Silmänisku

Mutta yritä pysyä pystyssä!  Juustoinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #20 - 18.03.2010 at 14:37:31

Oi ja voi tätä odotusta. Oon yrittäny laihdutusmielessä liikkua niin paljon kuin vain pystyn. Tuloksena parempi mieli, mutta mielettömän kipeä nilkka. 2kpl Tramalia menee keskimäärin päivässä. Pelkään, että ne aiheuttavat mulle riippuvuuden, kun niitä joudun syömään. Joskus jopa tuntuu, ettei nuo vie kipua pois. Siltikin jomottelee. Ja tulee sellaisia vihlasuita. Onkohan se sitten jotain hermoperäistä? Lääkäri määräsi Lyricaa, mutten haluaisi enää lisää lääkkeitä ja noita kokeiltuani huomasin, että pyörryttää ja alkaa syöpötyttää.
Pakko se on yrittää tsempata ja odotella vielä hetken ... ja vielä hetken.....
Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #21 - 21.04.2010 at 15:47:05

Moi taas!

Nyt olis sitten leikkausaika selvillä ja muutama viikko odotusaikaa. Kirurgi sanoi, että ongelmani onkin alempana kuin mitä nyt on hoidettu. Eli siis periaatteessa kaksi turhaa leikkausta.  Nolostunut Nyt jalka puretaan taas alkutekijöihin ja rakennellaan uudelleen. Minulla on kehräsluun alta jänteet irtipoikki. Nyt sitten nilkkatuen kanssa särkyisenä odottelen..Tuntuu, että tää jalka menee koko ajan vain kipeämmäksi....
Pelottaa siinä mielessä leikkaus, että miten kestän ne kivut, kun nyt jo syön Tramalia kolme päivässä ja leikkauksen jälkeen on taas pahempia kipuja hetken aikaa. Minulle kaiketi on kehittynyt jotakin tolea tuohon lääkkeeseen. Helpottaa kyllä yleisesti tietää, koska pääsee ongelmansa kanssa eteenpäin. Ei tule kipsiäkään, vaan sellainen walker, jonka saa ottaa yöksi pois. Se on hyvä uutinen, ettei jalka haudo kesällä.
Nyt on tullut sellainen olo, että alan miettiä vakavasti sitä potilasvahinkoilmoitusta. Vakuutukseni on maksanut nuo leikkaukset, mutta itse olen kärsinyt kivut ja säryt, fysioterapiakustannukset sekä tulonmenetykset.
Että semmoista....
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #22 - 21.04.2010 at 19:05:26

Hienoa kuulla et jotain konkreettista tapahtuu!

Mulla on se jänteen korjaus tehty kehräsluun ylä- ja alapuolelle, ja se on ihan normi juttu  Hymiö ellei siellä ole sitten aiemmin tehty jotain joka vaikeuttaa hyvän tuloksen aikaan saamista. Korjattu nivelside on mulla ollut aina kipeämpi kehräsluun yläpuolelta, alapuoli on ollut jokseenkin kivuton, mutta turpoilee edelleen herkästi, vaikka leikkauksesta on aikaa vaikka kuinka. Mutta ihan hyvä se silti on.

Ainut huono puoli tuossa alapuolen korjauksessa mulla oli se et se uusi jänne on kiinnitetty jalkapöydän viidennen luun päähän. Ja tuo nimenomainen luu multa viime kesänä murtui ja koska nivelsiteet on tiukat, pitkitti luutumista koska veti luuta koko ajan kauemmaksi  Surullinen Mut nyt lähes ok tuokin.

Vaikka on ollut karseita jalkakipuja, varsinkin lamaannuttavia selkkipuja, niin 2 tramalia on mulla ollut maksimi, juurikin sen takia ettei toleranssi kasva liikaa. Puhu tuosta lääkityksestä sitten siellä sairaalassa, ja jos vaan mahdollista hoida vieroittautuminen siellä, tai siirry vain panacodiin. Tramalista itse vieroittauduin 8 viikkoa, ja se oli yhtä helkuttia. Edes selkäleikkauksen jälkeen (40 cm arpi, titaania ja luuta pilkottu), en olisi enää tarvinnut tramalia, joten kyllä ne kivut varmaan voisi jollain fiksummallakin kipulääkkeellä hoitaa?

Walker on ihana! Mutta mun lääkärit ei ole suostuneet siihen kuin vasta kipsin jälkeen, mutta olen sen kuitenkin saanut. Ekan kerran kun nuo nivelsiteet leikattiin sain vain walkerin ja se oli ehdottomasti hyvä päätös. paitsi nyt viimeisen nilkkaleikkauksen jälkeen se walker oli yhtä kuin kidutuskenkä kun painoi niitä arpeutumia (jotaka eivät ole vieläkään mihinkään hävinneet).

Ota yhteyttä potilasasiatoimistoon (tms.) ja kysy onko sulla perusteita ilmoitukseen. Et siinä ainakaan mitään menetä.

Kerrohan täällä sitten kuinka on mennyt  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu
siirustin Poissa

Nivelklubi rulettaa!

**

Vastaus #23 - 22.04.2010 at 07:24:59

Olen sairaalassa yhden yön Hymiö. Mutta siis kyselin tuosta Tramalin käytöstä kirurgilta ja hän sanoi, ettei 2-3 tablettia ole vielä niin paljon, että tarvitsisi huolestua, koska leikkauskin on niin pian ja monet syövät kyseistä lääkettä vuosikaudet. Panacodiin en siirry missään nimessä, koska sitten lentää oksu. Tramal on ainoa, mikä mulle käy. Se ei oo vahingollinen ruoansulatuskanavalle. Minulle sanottiin myös, että Tramal on vähiten koukuttavimmasta päästä ja että Panacod koukuttaa helpommin. Jatkan siis turvallisin mielin leikkauksen läpi samalla lääkkeellä. kaikki on tietysti yksilöitä..mikä sopii, mikä ei.
Mä oon kanssa kuullu tosta walkerista monia mielipiteitä. Nyt ei mulle tulisi ollenkaan kipsiä ensin... Ensimmäisessä leikkauksessa oli juurikin samalla tavalla, mutta se oli varmaan jotain väärää kokoa, kun se painoi niin hirveästi ja aiheutti kipua.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Vastaus #24 - 22.04.2010 at 17:59:49

Ok, eli sairaalassa et saa vieroitusta hoidettua  Silmänisku Niin tai jos et ole edes kokeillut olla ilman niin saattaa tosiaan ollakin niin ettei sulle ole riippuvuutta vielä syntynyt. Eihän se kaikille tule. Mulle se tuli vajaassa kolmessa viikossa, mutta heti kun lääkkeen tarve loppui (6kk:n käytön jälkeen)niin aloitin vieroittumisen. Panacod taas sopii mulle kaikin puolin taivaallisesti, ainoa miinus se ummetus. Mut pääasia on se et kipuja sulla on mahdollisimman vähän! ja toivottavasti pian entistä vähemmän.

Mulla oli viimeksikin periaatteessa oikea koko ortoosista (S), mutta koska lihakset lähtee niin nopeeta niin XS olisi ollut parempi. Sitä ei vaan ollut tarjota sairaalalla Surullinen Mutta koska mulle tuli ne ikävät solminyppylät sinne arven viereen, niin viimeisin ortoosin käyttö oli kyllä tosi ikävää... kannattaa pyytää sairaalasta mukaan tai ostaa sellaista todella paksua sidosta mitä mun mielestä laittavat just kipsin allekin. Sillä saa vuorattua jalkaa ja ortoosin kovat kohdat ei sitten niin kovin paina.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta