Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
nivelrikko (Luettu 1182 kertaa)
katinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

nivelrikko
09.03.2010 at 02:26:32

Olen kärsinyt jo lähes vuoden polvisäryistä ja lonkka säryistä, mutta yksi asia hämmentää. Voiko jalkojen pitkiä sääriluita särkeä jos on nivel rikko.
Mulla särke nimittäin pitkät luut ja lääkäriä ei näytä kiinostavan sen selvittäminen, laittaa vain kaikki säryt nivelrikon piikkiin.
Sain tänään arcoxia 90mg jota pitää ottaa 1tab vrk:dessa, otin sen jo 10 tuntia sitten eikä yhtään ole kipu helpottanut, milloin tämä lääke alkaa vaikuttaa. Onko kellään kokemuksia.
Suurin kysymykseni nyt onkin se että onko kenelläkään särkenyt jalan sääriluu jolla on nivelrikko.
Jään odottamaan mielenkiinnolla jotain kommenttia.
Sivun alkuun

katinka
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Re: nivelrikko
Vastaus #1 - 09.03.2010 at 10:30:11

Minulla oli nivelrikko lonkissa ja se särky tuntui kyllä mitä kummallisimmissa paikoissa, eniten polvissa niin että ensin luultiin vian olevan niissä. En muista enää yksityiskohtaisesti missä kohdissa särky tuntui, sen muistan että se siirtyili paikasta toiseen niin että kipeimmät kohdat olivat milloin missäkin, varmaan välillä sääriluissakin. Olin aivan yllättynyt kun vika löytyikin lonkista ja epäilin erityisesti polvien osalta, että voivatko ne todella parantua sillä että lonkkiin laitetaan tekonivelet, mutta niin vain paranivat ja ovat nyt ihan kivuttomat.

Arcoxiasta minulla ei ole kokemuksia, söin enimmäkseen Panacodia joka auttoi aluksi aika hyvin eikä siihen jäänyt koukkuun vaikka peloteltiin. Tramal auttoi pari kertaa ja sitten siitä loppui teho, sama söikö sen vai eikö. Ihmettelin kovasti että mikä tässä nyt niin vahvaa oli, että reseptikin jäi apteekkiin.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Piksu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #2 - 09.03.2010 at 10:33:06

Käytän koko ajan tuota Arcoxiaa kipuihin , välillä pidän pieniä taukoja . Minulle on siitä apua . Arcoxia ei heti vaikutakkaan täydellä teholla , kun olet käyttänyt sitä muutaman päivän huomaat vasta sen tehon . itse otan sen illalla nukkumaan mennessä .
Niverikko kivut kyllä säteilevät eri paikkoihin , johtuu varmaan asentovirheistä .
Toivottavasti saat apua Arcoxiasta Piksu
Sivun alkuun

IP kirjattu
Elena Poissa

Kyllä se siitä!

Nivelklubilainen

Pohjois-Suomi
Vastaus #3 - 09.03.2010 at 11:57:27

Minulla myös särkee välillä nilkasta,säärestä,polvesta,milloin mistäkin. Joku päivä ei kipua juuri lainkaan ja seuraavana päivänä sitten taas kolottaa.
Minulla polven nivelrikko,jota tähystämällä hoidettu.
Tänään pistettiin taas Lederspan injektio (Kolmas),vielä kerran pistetään ortopedin määräyksestä.
Lederspan on ilmeisesti aika hyvin auttanut,koska särky on nyt niin vähäistä,että ilman lääkkeitä olen nyt pärjännyt.
Yölliset kolotukset on myös jääneet pois.
Sivun alkuun

Polven nivelrikko, kierukan repeämä.
  IP kirjattu
burton Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Oulu
Vastaus #4 - 09.03.2010 at 13:41:36

Kyllä minullakin lonkan nivelrikko oireili vaikka mistä. Ensin pakarassa (luultiin iskiakseksikin, jota osittain olikin jos hermoa painoi) sitten lonkan  sisällä, sivussa trochanteria pitkin säteilevä kipu, reiden keskiosassa, nivusessa, pohkeessa, lopuksi polvessa ja jalkaterässäkin. pistävää, viiltävää ja välillä vain jomottavaa kipua, johon lliike ei kyllä ollut lääke! Kivuttomin olo oli kotisohvalla. Kipu vaihteli sinne tänne, välillä särki montaa paikkaa yhtä aikaa välillä vain yhtä. Lääkärit ei oikein ymmärtäneet, käskivät ottaa buranaa ja laittaa mobilat-voidetta tai kylmää ja pitää muutaman päivän taukoja liikunnasta. Joskus vähän auttoi, toisinaan taas ei. Vihdoin päätin mennä fysiatrille, joka otatti heti röntgenkuvat. Kun oikea diagnoosi viimei löytyi, "graaviasteinen lonkan artrosia" alkoi työterveyslääkäriltä löytyä tuhdimpaakin rohtoa. VuVajaassa vuodessa alkoi tuntua siltä, että tropit e enää auta ja päätin mennä hyksityisesti ortopedille, joka sanoi, että kun luu on luuta vasten, niin ainoa keino likkumiseen on leikkaus. Sitten kahden ja puolen kuukauden jonotus leikkaukseen. Töistä en vaivan takia ollut pois ennen kuin 2 viikkoa ennen leikkausta. silloin oli sellainen kipuvaihe, että lääkärikin katsoi mua ja sanoi, että et sinä enää kyllä töihin mene. Jossain toisessa ammatissa olisin vamaan joutunut olemaan saikulla kuukausikaupalla ennen leikkausta.

No, nyt on leikkaus takana ja mieli hyvä. Yöt tahtoo vielä 10 pv leikkauksesta olla huonoja, päivällä paremminkin pärjää. Koko ajan huomaa parannusta omassa tilanteessa ja jalan likikerata esim. sivulle on jo sellainen, että ei pariin vuoteen ole ollutkaan! Kivut on leikkauksesta johtuvia, joten joka päivä on parempaan päin menoa. Huomenna tikkien poisto (23 hakasta)
Valoisia kevätpäiviä kaikille!
Sivun alkuun

IP kirjattu
katinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #5 - 09.03.2010 at 17:47:31

Mulla ei ole viel diagnosoitu nivel rikkoa, lääkäri vain sanoi ilman minkäänlasta röntgeniä. Olen juossut moneen kertaan lääkärillä aina vaan sanotaan liiku, laihdu ja kuuluu ikään nuo kivut.
Nyt aloin jo tuskastua iänikuisiin toteamuksiin ilman minkäänlaista koetta että sanoin haluavani nyt röntgeniin. koska sääriluut on särkenyt jo toista vuotta, lonkat särkenyt useamman vuoden mutta välillä pois, polvet alkanut noin vuosi sitten särkee ja mikä viel kaiken kukkuraksi, nivuset ovat todella kipeät.

Tänään olin sitten röntgenissä ja kuvattiin polvista alaspäin ei sentiäkään ylempää. Saas nähdä mitä löytyy.
Jokatapauksessa on nää kivut aika hirveät, yöstä ei tule mitään, pelkkiä katkonaisia unia kun särky herättelee ja auta armias kun yrittää kääntyä sängyssä sattuu selkään(se jo leikattu). pakko on vaan kääntyä kun lonkat on kuin tulessa, selallään olo on helmpompaa silloin ei niin lonkkia säre mutta jos on pitkään selällään, siitä ei tykkää selkä ja se alkaa kiukuttelee.
Mutta noi sääriluut särkee aina ja joka paikassa, polvia hieman vähemmän.
Elikkä suurimmat kivut ovat nivusissa ja sääriluissa, kyl tässä alkaa väkisinkin pinna kiristyä kun ai apua saa vaikka rukoilis

Sivun alkuun

katinka
  IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 09.03.2010 at 20:22:46

Hei Katinka! Minulla on molemmissa polvissa diagnosoitu pitkälle edennyt nivelrikko. Minä tunnen liikkuessani polvissa särkyä, joka säteilee sääriin. Kävellessäni tai seisoessani pidempään kipu säteilee myös nilkkaan. Polven liikerajoitteisuuden vuoksi särkyjä ja kolotuksia on myös selässä, kun lihakset jumiutuvat.
Minulle tuo Arcoxia 90 mg ei auttanut särkyihin. Voltaren rapid 75 mg auttoi joiksikin tunneiksi. Joulukuussa vatsani sanoi poks! tulehduskipulääkkeille, vaikka söin mahansuojalääkkeitä. Nyt sitten syön Panadol Fortea ja Panacodia, jotka eivät vie kipua pois, vaan tunnen sitä koko ajan liikkuessani ja yöt ovat särkyisiä. viime yönä esim. se alkoi klo 2, jonka jälkeen en nukkunut kuin pinnallista unta. Näin käy lähes joka yö. Olen onneksi menossa leikkaukseen noin kolmen viikon päästä, jospa sitten tämä piina ainakin toisen (pahemman) polven osalta helpottaa. Kannattaa vaatia kunnon tutkimuksia, joissa kyllä selviää, mistä säryt johtuvat.
Sivun alkuun

IP kirjattu
PassMaster Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #7 - 09.03.2010 at 20:38:32

Arcoxhan syödään kuurina joten apu tulee vasta muutaman päivän päästä jos on tullakseen. Itse kun söin kuurin kyseistä lääkettä leikkauksen jälkeen niin se avitti myös muiden nivelten särkyihin jotka tosin sitten myöhemmin palasivat.
Sivun alkuun

IP kirjattu
katinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #8 - 09.03.2010 at 21:26:27

Kiitos teille ihanat ihmiset kun viitsitte vastailla ja vielä asiallisesti. Kerron heti röntgen lausunnon saatuani mitä siinä sanotaan. Tuntuu siltä että useilla teillä on särkyjä vähän siellä sun täällä. Nyt olen kyllä hieman tullut vakuttuneeksi että noi sääriluun säryt voi siis johtua myöskin polvi-lonkanivelrikosta.
Tuntui vain niin uskomattomalta että sääriluut voi särkeä näin kamalasti ja niitä särkee nytkin ihan vietävästi. Olen kyllä kova kipuja sitämään mutta tämä on ihan uskomaton särky.
En elämässäni ole ikinä joutunut syömään paljon mitään särkylääkettä kun ei ole särkyjä ollut kuin flussassa. No nyt sain sitten kaikki kerralla., mielenkiintoista.
Nyt vain kun saisi lääkärin tekemään jotain jos nivelrikko todetaan, uskon että se on edelleen lämmintä kättä jos sekään edes lämmin.
Onneksi on tämä palsta mistä saa tietoa enemmän kuin omalta lääkäriltä, uskomatonta.
Olenkin ihan uusi täällä ja tämä todella lohduttaa kun lukee, että on niitä särkyjä muillakin, siis en ole yksin pulmineni.
Kiitos teille kaikille. Lueskelen täällä muiden kokemuksia ja yritän oppia niistä, mutta tietysti leikkaus apuahan ei saa, enkä tuskin saa lähetettä edes eteenpäin omalta lääkäriltä vaikka olis nivelet täysin tohjona, sen verran olen pessimistinen kokemuksieni johdosta.
Yritän pitää pääni pystyssä edes tuomiopäivän koittoon asti, kun vain saisi nukuttua edes 4 tunnin yhtäjaksoisesti.
Sivun alkuun

katinka
  IP kirjattu
katinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #9 - 09.03.2010 at 21:31:47

Voi hyvänen aika, sanoin että ei mulla ole paljon särkylä ollut, se oli kyllä puppua. Olihan mulla 15v sitten kamalat selkäsäryt ennen leikkausta eikä nekään täysin pois ole.
Selkäsärkyyn en ole lääkkeitä syönyt leikkauksen jälkeen koska siihen auttaa se että en seiso yhtäjaksoisesti paikallaan yli 40min en kävele yli 45min en nuku yhtäjaksoisesti yli 6tuntia. No nythän ei pysty nukkumaan kuin pari kolme tuntia joten selkä tykkää siitä, mutta pää ei tykkää siitä.
Sivun alkuun

katinka
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #10 - 09.03.2010 at 21:53:13

Pöhköä ettei lonkkia kuvattu, vika olisi saattanut löytyä sieltä. Minulla kivut alkoivat nimenomaan nivusista, menivät sillä kertaa vielä ohi mutta muutaman vuoden kuluttua menivät lonkkanivelet vaihtoon. Ja se kivun siirtyileminen paikasta toiseen oli kyllä aivan tolkutonta, yksi pahimmista kohdista oli reiden takaosan lihakset ja nimenomaan ne lihakset tuntuivat kipeiltä, en voinut siinä vaiheessa vielä mitenkään arvata että vika olikin lonkkanivelissä. No saithan nyt kuitenkin polvet kuvatuksi, sitten nähdään löytyykö vika sieltä.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
katinka Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #11 - 09.03.2010 at 23:36:17

Sanoppa se sopuli, on ihmeellistä ettei lonkkia kuvattu, mutta sehän maksaa. Varsinkin kun nivuset ovat myös erittäin kipeät ei tosin joka hetki.
Otettiin mahdollisimmat halpa röntgen kuvaus. Miks pitää olla sen verran köyhä ettei yksityiselle pysty menemään. Yritän saada terkkarin kautta edes jotain selvää ja jotain kuvia niin ettei tarvitsisi sit yksityisellä kuvauttaa. Kunha saan enemmän tietoa ja varmuutta asiasta sitten tarvii kyllä käyttää yksityissektoria vaikka ei varaa olisikaan. Jos polvista löytyy selvää nivellrikkoa yritän vaatimalla vaatia lonkkakuvauksen vaikka uskon ettei se onnistu. En tiedä onko muilla oman terkkarin kautta näin vaikeaa saada tutkimuksia kuin mulla.
Minusta tämä on jo ikä rasismia, kaikessa sen huomaa, mene ja valita vaikka mitä ei mitään tapahdu. Onhan tästä kulunut tovin ennekuin edes suvaittiin ottaa röntgeniä osasta jalkoja.
Sokeritkin ovat koholla mutta ei siihenkään mitään apua saa. Olen jo tämän vuoden paastonut ja sain nyt kuulla että paastoo viel 4kk:ta.
Hommasin oman sokeri mittarin enkä pääse alle 8 milloinkaan ja aamuisinkin on usein yli 10. En syö sokeri , vältän hiilareita ja mikään ei auta.
Lääkäri sentään myönsi että koholla ovat mutta odotetaan vielä 4kk katsotaan sitten. No se siitä odotetaan vaikka hautaan asti sitähän täällä näköjään odotetaan ettei tule kunnalle kuluja.
Ehkä olis paras vaihtaa maisemia sitä tässä olen pähkäillyt
Sivun alkuun

katinka
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #12 - 10.03.2010 at 10:20:59

Minä sain kyllä lonkkani tutkituiksi ja hoidetuiksi julkisen terveydenhuollon puolella, ei tarvinnut mennä yksityiselle. Tosin terveyskeskuslääkäri luuli ensin vaivaa nivelpsoriasikseksi, joka oli kyllä ymmärrettävä erehdys koska minulla oli aika ärhäkkä ihopsoriasis jo ennestään, mutta kun lääkkeet eivät tehonneet ja liikkuminen meni aina vain huonommaksi, hän kirjoitti lähetteen reumalääkärille. Tarkoitus oli, että reumalääkäri olisi kirjoittanut minulle solumyrkkyjä nivelpsoriin, mutta hän rupesikin epäilemään diagnoosia vääräksi, tutki jollakin ihme käsiskannerin näköisellä laitteella ja tuli siihen tulokseen että lonkissa on nivelrikko. Kysyin miksi polvet sitten olivat kipeät, ja hän sanoi kivun voivan säteillä lonkista. Sitten hän lähetti minut siltä istumalta röntgeniin ja heti kuvat nähtyään soitti minulle, että näissä näkyy pitkälle edennyt ja pahaa tuhoa tehnyt nivelrikko, johon ei auta muu kuin tekonivelet. Kolmen viikon kuluttua olin Coxan leikkauspöydällä joten kyllä julkinen terveydenhuoltokin joskus toimii! (Coxa on yksityinen mutta Tampereen kaupunki teettää tekonivelleikkaukset siellä ostopalveluna.)
Sivun alkuun

IP kirjattu
tuulianna Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #13 - 14.03.2010 at 19:07:54

Minulla särkee sääriluitakin ja on todettu molemmissa polvissa nivelrikko. Jo vuosia ennenkuin polvivaivat alkoivat, jalkojeni luita särki, jos olin monta tuntia jalkojeni päällä, eli en istunut välillä. Jospa olisin silloin tienyt nivelrikon olevan tulossa, olisin hoitanut itseäni liikkumalla enempi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 14.03.2010 at 22:31:30

Minä olen hoitanut itseäni liikkumalla liikaa ja väärissä lajeissa ja nyt sitä ollaan tässä - ensimmäistä polven tekonivelleikkausta odottamassa tapahtuvaksi kolmisen viikon päästä. Toinen polvi on myös kulunut, mutta ei vielä ihan puhki. On ollut vaikea kulkea kultaista keskitietä liikunnan saralla. Mottoni liikunnassa on ollut: kaikkea, mitä harrastan, teen täysillä. Liikunta on ollut oma henkireikäni kautta elämäni jo pikkuisesta lähtien. Silloin tavoitteenani oli päihittää kaikki naapurin pojat kaikissa tekemissämme liikuntalajeissa. Nyt sitten on opeteltava tuo kohtuuden tie, että voin edes noita sallittuja lajeja harrastaa leikkauksen jälkeen.  Hymiö Epävarma
Sivun alkuun

IP kirjattu
ikki Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Littoinen
Vastaus #15 - 31.03.2010 at 08:32:45

Katinka,
Kyllä tuo särky voi olla sääriluissa. Mulla todettiin magneettikuvassa tänä vuonna laajaa turvotustsa mm sääriluussa joka aiheuttaa särkyä.
Tuo oli vain yksi löytö niistä monista mutta. Ortpedikutsua odotellen...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta