Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 5
Lähetä aihe Tulosta
Polven rustosolukorjaus (Luettu 57386 kertaa)
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Re: Polven rustosolukorjaus
Vastaus #50 - 28.02.2011 at 18:37:54

Kiitokset vastauksista JJ:lle munkin puolesta!

Tuossa taiskin tulla esille mua askarruttava asia, eli se et tehdäänkö se osteotomio joka tapauksessa, vai vain joissain tapauksissa. Kun hirvittää se toipumisaika siirteestä saatikka siitä et luut olisi kohdasta tai kahdesta poikkaistu...

Ja siiskö myös tähystysleikkauksilla voidaan nykyään tuo siirre suorittaa? Myös silloin kun se on ensimmäinen kerta? Mä halauaisin tietää valmiiksi mahdollisimman paljon tuosta että osaan toukokuussa kysyä oikeat kysymykset ja mulla pysyisi joku tolkku jos vaikka ehdottaa toimenpidettä niin en heti siihen suostu, jos ei siis ole aivan pakko... Silmänisku
Sivun alkuun

Sekäleikattu -08 (PLIF), lukuisia muita leikkauksia (nivelien yliliikkuvuus), polven paha rustovaurio.
  IP kirjattu
JJ Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #51 - 28.02.2011 at 18:43:01

Kyllä voidaan tähystyksessäkin tehdä, jos ei tarvitse laittaa luusiirteitä. Viimeisimmässä rustosolusiirreleikkauksessani pohjalle oli saatu jo aiemmissa leikkauksissa niin paljon luuta kuolioituneen luun tilalle, että selvittiin "pelkällä" siirteen laittamisessa. Ja toimenpiteet tehtiin kaikki Keski-Suomen keskussairaalassa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #52 - 28.02.2011 at 19:16:24

Hymiö Lämmin kiitos JJ kun vastailit !!

Ikävää ettei sulle ollut apua noista useista yrityksistä huolimatta  Nolostunut Tuossa on mennyt vuosia ja taas vuosia toivon ja pettymysten vuorotellessa  Epävarma Toivottavasti saat avun pian, vaikka sitten tuon keinonivelen turvin  Epävarma

Hienoa kuulla että ACI voidaan tehdä nykyisin jo tähystyksellä  Pyöritä silmiä Olin siinä uskossa että se on vasta kokeiluasteella.

Pimu: ellet ole lukenut tonon viimeisimpiä kirjoituksia vuoden takaa niin lue. Itsellä ainakin heräsi toivo siitä että polvi saattaisi joskus ehkä tulla kuntoonkin. Olisi kiva tietää mitä hänelle nykyisin kuuluu, ainakin parin ekan kuukauden jälkeen tilanne oli hyvä  Pyöritä silmiä

Pitkä toipumisaika muakin huolettaa ja kaikki se arjessa pärjääminen... koirien ja lapsen kanssa syrjäisessä asuinpaikassa, ilman toista aikuista arjen apuna Epävarma Varmaan ei saa ajaa autoakaan viikkoihin  Pelästynyt Voi jostakin kuulostaa typerältä miettiä tällaisia mutta oikeasti esim kauppareissuja en saa tehtyä ilman autoa.

Mutta jos lääkäri suosittelee mulle ACI-operaatiota menen siihen varmasti ! Se on todennäköisesti nykylääketieteen keinoista toistaiseksi paras mahdollisuus saada rustot kuntoon.

Toi hermovaurion riski on pelottava.
Sitä ei kai auta ajatella edes, muuten edessä on elämä yhä pahenevalla polvella kipujen kera.
Kamalaa minun tilanteessani olisi jos lääkärin päätös olisi jättää polvi tähän tilaan: jatkuvaa kipuilua ja lähes kaikki liikkuminen sattuu / on hyvin epämukavaa / aiheuttaa jälkisärkyä. Työkyky nykyisessä ammatissa mennyt lopullisesti. Uuteen foraatioon / mikrofraktuuraan en hevillä suostu, en ole vielä yhtäkään positiivista kokemusta nähnyt tai kuullut tapauksessa jossa se olisi uusittu ensimmäisen epäonnistuessa. Päinvastoin.

Onhan tämä pähkäily vähän ehkä turhaakin. Paljon asioita selviää 3 viikon päästä  Epävarma
Sivun alkuun

IP kirjattu
JJ Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #53 - 28.02.2011 at 19:22:58

Minulla on onneksi ollut aviomies koko ajan apuna ja tukena.

Itsekin jopa toivon, että saisin sen tekonivelen. Tämä rumba alkoi jo 10 v sitten, se on pitkä aika elää kivun kanssa. Olisi aika saada jo leikkauskierre loppumaan. Toki tekonivel joudutaan jossain vaiheessa vaihtamaan jo nuoren ikänikin takia, mutta ennemmin niin kuin se että käyn koko ajan leikkauksissa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #54 - 10.03.2011 at 18:30:02

Päivitys tilanteeseen. Rustosolut ovat lähteneet hyvin kasvamaan. Samalla tuli myös vahvistus että toimenpide voidaan tehdä jos itse haluan. Toisaalta minun pitää tavata operoiva lääkäri jossa käydään läpi mahdollisest haitat/hyödyt, joten en ole vielä päättänyt. Menee varmaan kuukausi ennen kuin tiedän.  Toisaalta täytän kohta 46 joten jos sitä ei nyt tehdä sitä ei tehdä koskaan. 

Töissä sattui hassu tapahtuma. Eräs nainen kysyi, etkös ole vieläkään päässyt eroon kepistä, eikös kantti kestä olla ilman?  heh....ei kestä kantti ei......
Sivun alkuun

IP kirjattu
JJ Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #55 - 11.03.2011 at 15:45:10

Minullakin lähtivät laboratorio-olosuhteissa rustosolut hyvin kasvamaan, en tiedä miksi niiden kehitys itse vauriokohdassa ei kuitenkaan oikealla tavalla jatkunut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #56 - 12.03.2011 at 13:55:22

JJ jaksasitko kuvailla noita operaation jälkeisiä ohjeita painonavarauksen suhteen.  Yritän tässä vähän hahmottaa missä vaiheessa päsee ajamaan autoa/ raahautumaan työpaikalle....siis keppien kanssa.

Tämä tehdään jos se tehdään Jorvissa. Peijaksen suhteen ei mitään valittamista, Jorvista olen kuullut kaikennäköistä, toisaalta leikkaavasta lääkäristähän riipuu moni asia.
Sivun alkuun

IP kirjattu
JJ Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #57 - 12.03.2011 at 17:09:06

Ensimmäisen rustosolusiirreleikkauksen jälkeen käytin keppejä 4kk, ja vasta siinä aika loppuvaiheessa sai hyvin vähän painoa laittaa. Tämä siksi, että luuta istutettiin samassa leikkauksessa paljon kuolioituneen luun tilalle. Myöskin tuo rustosolusiirrealue oli niin suuri, että senkin takia oltiin varovaisia tuon painonlaiton suhteen.

Toisella kerralla käytin keppejä jo vähemmän aikaa vaikka uutta luuta jouduttiinkin taas istuttamaan, tosin vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla. Kepit oli muistaakseni 3kk ja puolivälissä sai alkaa laittaa painoa pikkuhiljaa lisäten.

Viimeisimmän rustosolusiirreleikkauksen jälkeen jalka oli suoraksi tuettuna 2 viikkoa, jonka jälkeen painoa sai lisätä jalalle hiljalleen. Olisiko kepit ollut 2 kk? Ihan loppuvaiheessa sai laittaa puolipainoa.

Voi noi ajat kyllä heittää kun on jo useampi vuosi leikkauksista kulunut, en niin tarkkaan muista.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Kuukernuppi Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #58 - 12.03.2011 at 19:57:41

Eräs nainen kysyi, etkös ole vieläkään päässyt eroon kepistä, eikös kantti kestä olla ilman?  heh....ei kestä kantti ei......
No tuollaiseen kommenttiin en ainakaan minä ole vielä keppini kanssa törmännyt. Jättäisi varmaan aika sanattomaksi Silmänisku
Sivun alkuun

Helvetissä on erityinen paikka naisille jotka eivät auta toisiaan!
  IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #59 - 12.03.2011 at 21:12:20

Heippa!

Voi kunpa tuo rustosolusiirreleikkaus voitaisiin tehdä mulle  Pyöritä silmiä Toivo siitä että polvi joskus vielä olisi parempi on kova.

Kipulääkkeen (Meloxicam) pois jättäminen on tuonut kivut takaisin sellaisina kuin ne ennen lääkkeen aloittamista olivat. Jotenkin hirvittävää miten tuollainen pitkävaikutteinen lääke vie käsityksen siitä mikä on todellinen tila polvessa. Siis tarkoitan että kun kivut on lääkkein peitetty tulee virheellinen kuva voinnista. Vaikka olenkin tämän kokoajan tiedostanut yllätti se silti.

C-NUMB: Taisi olla kommentoija sellaista pienemmällä älykkyysmäärällä varustettua ihmistyyppiä  Vihainen Vaikka sen tietääkin ettei noita pidä ottaa tosissaan niin kolahtaa se aina silti Itku

Onneksi vain pieni osa ihmisistä on noin kylmiä ja typeriä  Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
JuhaH Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Helsinki
Vastaus #60 - 13.03.2011 at 13:55:32

JJ, kurjaa, että olet joutunut kärsimään polven rustovauriosta vuosikausia. Mietityttää, miksi kirurgit ovat lähteneet testaamaan sinulle ACI leikkausta koska ACI (rustosolusiirre) on tarkoitettu pienten, alle 1-2 neliösentin rustovaurioiden hoitoon. Isompien rustovaurioiden hoito ACI tekniikalla ei tutkmusten mukaan kestä kantavilla nivelpinnoilla. Ehkä ortopedit ovat ajatelleet, että riski kannattaa ottaa koska parempaakaan hoitomuotoa ei nykylääketiede tarjoa.

Muistan I. Kivirannan joskus maininneen keskusteluissa, että luultavasti menee vielä vuosikymmeniä ennen kuin lääketiede osaa korjata laajempia rustovaurioita. Btw, Juha Kalske on erittäin kokenut ortopedi joka on tehnyt lukuisia ACI rustosiirteitä HUS:in sairaaloissa. Hän toimii Kivirannan tiimissä rustotutkijana.
Sivun alkuun

IP kirjattu
JJ Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #61 - 13.03.2011 at 15:26:39

Ilkka Kiviranta teki minulle tuon ensimmäisen rustosolusiirreleikkaukseni. Kaksi seuraavaa Heikki Nurmi.

Jotenkin tuntuu, että olinkohan vain koekaniini...?
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #62 - 13.03.2011 at 16:11:51

Itse en näkisi asiaa ihan noin. Omakin tapaus on sellainen että ei mahdu toleransseihin jos katsotaan perusedelytyksiä tuon ACI operattioon. Silti olen iloinen että tarjoutuu mahdollisuus vaikaa metsään menisikin tai en lähtisikään siihen toimenpiteeseen. Eipä ole paljon muitakaan vaihtoehtoja tarjolla. Toimenpide on kokonaiskuluiltaan kallis, joten luulen että enemmänkin on paineita karsia noita kuin tehdä niita epävarmoissa tapauksissa. Lääketietessä ollan kaikki hiukan koekaniinien asemassa joka tapauksessa. varsinkin näissä uusissa hoitomuodoissa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #63 - 13.03.2011 at 21:52:05

Mukava kuulla et Kalske on näissä asioissa pätevä, kahden kuukauden päästä pääsen kuulemaan mitä mieltä hän on tilanteestani... mulla on kyllä suurempi tuo rustovaurioalue kuin 1-2 neliösenttiä, mutta niin mulle yks Kivirannan tiimiin kuuluva ortopedi väitti et se mulle voitaisiin tehdä. Saas nähdä sitten!
Sivun alkuun

Sekäleikattu -08 (PLIF), lukuisia muita leikkauksia (nivelien yliliikkuvuus), polven paha rustovaurio.
  IP kirjattu
JuhaH Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Helsinki
Vastaus #64 - 14.03.2011 at 13:28:41

JJ, En usko, että olet ollut koekaniini. Ymmärtääkseni julkisen terveydenhuollon puolella ei tehdä mitään kokeiluja vaan kaikilla toimenpiteillä on tarkoitus saada potilas terveeksi ja takaisin työelämään. Tarkoitin, että ortopedit ovat lähteneet yrittämään ACI korjausta koska mitään muutakaan ei ole tarjolla. Olisin itsekin sinuna yrittänyt ACI leikkausta jos olisin ollut vastaavanlaisessa tilanteessa.

Numb, Samaa mieltä kanssasi. On upeaa, että ortopedit yrittävät palauttaa nuorille potilaille mahdollisuuden terveempään raajaan ja kivuttomaan elämään. Muistaakseni ACI leikkaus maksaa kokonaisuudessaan reilusti yli 10 tuhatta Euroa, joten pikkusummasta ei ole kysymys.
Sivun alkuun

IP kirjattu
JJ Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #65 - 14.03.2011 at 19:02:57

Joo, en väitäkkään että oikeasti olisin koekaniinina ollut. Epätoivoisena, pettyneenä ja useamman epäonnistuneen leikkauksen jälkeen sitä on mielessä pyörinyt vaikka mitä ajatuksia.
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #66 - 25.03.2011 at 23:51:26

Soittelin Jorviin kysyäkseni mahdollisesta konsultaatioajasta. Eivät olleet kuuleetkaan minusta...." tiedot eivät olleet tuulleet sähköisellä tiedon siirrolla jne...." . No täti kyllä sotulla sai luettua jostakin että olin kyllä tulossa Jorviin mutta koska "lähetettä" ei ollut,  hän ei voi asialle mitään.
Yritin kainosti kysellä, voisiko hän mahdollisesti ottaa yhteyttä Peijakseen? Ei voi.

No, monta puhelua myöhemmin löysin oikean henkilön Peijaksessa joka laittoi tiedot uudestaan faxilla(mainittua sähköistä tiedeonsiirtoa ei kuulema ole edes olemassa näitten osastojen välillä.....heh). Taitaa mennä kesään ennen kuin tilanteeni edes arvioidaan Jorvissa, ruhkaa piisaa.

Jos en olisi soittanut, asia ei olisi edennyt mihinkään, aika hassua. Ei oikeastaan haittaa vaikka meniskin vähän pidempään, loppujen lopuksi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Vastaus #67 - 26.03.2011 at 00:12:15

Höh!
Ja taas oivallinen esimerkki tietotekniikan ihmeellisestä maailmasta. Ensin rakennetaan miljoonia maksavia tietojärjestelmiä mutta ne eivät "keskustele" keskenään.  Aina joutuu tarkistamaan ja varmistamaan että tiedot ovat  siirtyneet asiallisesti toiseen paikkaan.Tervesyskeskuksesta sairaalaan tieto näyttäisi siirtyvän mutta ei sairaalasta toiseen.

Minulle kävi ennen polviproteesi leikkausta juuri näin. Otettiin kuvat HUS:ssa mutta leikattiin Ortonilla liikenevakuutusyhtiön laskuun. Kuvat eivät siirtyneetkään, vaikka normaalisti siirtyvät...vaan ei minulla. Epävarma . Lopulta kuitenkin otettiin uudet kuvat... ja nivelestä tuli hyvä.

Käsitykseni on että läheteessä pitää olla ns. kiireellisyysarvio, johon sitten se vastaanottva sairaala ottaa kantaa muutaman päivän sisällä lähetteen saapumisesta. Sitten pitäisi tulla kotiin tieto milloin poliklinkalle on aika varattuna. Eli mikäli aikaa ei viikossa kahdessa kuulu, sen perään kannattanee kysellä.

Minulle kävi juuri niin, että työterveyshoitaja joka on asioitani hoitanut olikin jäänyt sairaslomalle, luki sähköpostiaan kotoa käsin, siirsi asiani kollegalleen, joka järjesti ylimääräisen ajan lääkärille. Viesti hukkui matkalla että tarvitsen lausunnon tiettyyn päivään mennessä liikennevahikolautakuntaa varten. No, lääkäri teki ystävällisesti ylitöitä ja kirjoitti lausunnon ja minä soitin liikennevahinkolautakuntaan että lääkärintodistus ei ehdi määräaikaan mennessä. Siirsivät  sitten vastineen antopäivää toivomallani viikolla eteenpäin. Elämä on aikamoista järjesteleyä- välillä.

Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #68 - 26.03.2011 at 09:25:36

Tuntuis tyhmältä aina varmistaa itse et onhan paperit oikeassa paikassa... vaikka varmintahan se varmaan niin on. Mut leikattiin tiistaina (ja keskiviikkona uusiksi) Töölössä (plastikkakirurgiaa), mut mulla on haavahoitaja ja kontrolli Jorvissa ens kuun aikana. Kun Jorvista kävi kirurgi mut leikkaamassa Töölössä ja haluaa jatkohoidon sitten sinne Jorviin.

Mä täyttelin jo aikaa sitten verkossa Jorviin vaaditut tiedot (hienoa sähköistä tiedonsiirtoa) toukokuista Kalskeen vastaanottoa varten, mutta nyt mun täytyisi samat tiedot antaa uusiksi noiden muiden käyntien takia! Eikö ne sieltä koneelta katso ollenkaan mitä tietoja jo löytyy...  Pyöritä silmiä
Sivun alkuun

IP kirjattu
JJ Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #69 - 30.03.2011 at 17:26:49

Odottavan aika on pitkä. Viikko vielä, niin pääsee vihdoin kuulemaan lopullisen päätöksen polven hoidon suhteen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #70 - 07.04.2011 at 20:10:32

Noniin, nytt tuli kirje kotiin. Jo kesäkuun 16 pääsen ortopedin juttusille.....3 kk lähetteestä. Varmaan menee jouluun ennen kuin toimenpide tehdään jos se tehdään. Mutt hyvä näin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
JuhaH Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Helsinki
Vastaus #71 - 05.05.2011 at 10:35:56

mimmi kirjoitti 28.02.2011 at 19:16:24:
Hymiö Mutta jos lääkäri suosittelee mulle ACI-operaatiota menen siihen varmasti ! Se on todennäköisesti nykylääketieteen keinoista toistaiseksi paras mahdollisuus saada rustot kuntoon.
Uuteen foraatioon / mikrofraktuuraan en hevillä suostu, en ole vielä yhtäkään positiivista kokemusta nähnyt tai kuullut tapauksessa jossa se olisi uusittu ensimmäisen epäonnistuessa. Päinvastoin.

Mikrofraktuura muodostaa pehmeätä kimmorustoa (fibrocartilage) eli elastista rustoa, eikä kovaa ja kestävää alkuperäistä lasirustoa (hyaline cartilage). Kimmorusto on lasirustoa huomattavasti pehmeämpää ja se ei yleensä kestä mekaanista rasitusta kovin pitkään, jonka vuoksi mikrofraktuuran tuoma apu on polven kantavilla rustopinnoilla vain väliaikainen. ACI rustosolusiirre leikkaus sen sijaan on kehitetty lasiruston palauttamishoidoksi ja ainakin tutkimusten mukaan se vaikuttaisi kestävän mikrofraktuuraan verrattuna huomattavasti paremmin mekaanista rasitusta. Tässä perustelut miksi itsekin uskon onnistuneeseen rustosolusiirre (ACI) leikkaukseen mutta mikrofraktuura vaikuttaisi antavan avun vain muutamaksi lähivuodeksi jonka jälkeen se hajoa pois.

Aika monen frendien ja tuttujen polvien rustovaurioita on korjattu mikrofraktuuralla mutta vaikuttaa siltä, että arpisesta rustosta ei ole tullut kovin kestävää ja rusto on muutaman vuoden saatossa hajonnut uudelleen.
Mikrofraktuurassa vaurioalue puhdistetaan tuhoutuneesta rustosta ja vauriopaikan alla oleva luu rei'itetään. Tällöin luuytimestä tulevat solut täyttävät vauriokohdan ja ne voivat muuttua rustosolun kaltaisiksi. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että näin syntyvä kudos on arpista säierustoa, joka ei kestä kuormitusta yhtä hyvin kuin normaali nivelrusto. Hoitomuoto on sopii kuitenkin pienten vaurioiden hoitoon etenkin alueilla jotka eivät joudu kovaan kuormitukseen.

...

Mikrofraktuura leikkaus näyttää tältä ->

Vaikka lääketiede tutkii rustovaurioiden hoitoa paljon, niin saattaa mennä vielä vuosikymmeniä, ennen kuin tutkijat keksivät pomminvarman keinon miten vaurioitunutta rustoa voidaan korjata. Rahan lisäksi toimivan korjausmetodin kehittäjille on luultaasti tiedossa lääketieteen Nobel-palkinto. Nivelrikosta kärsiviä potilaita on Maailmalla miljoonia, jotka antaisivat mitä vain jos löytyisi toimivan hoitomuoto.
Sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 14.12.2011 at 23:45:04 Kirjoittaja JuhaH »  
  IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #72 - 12.05.2011 at 16:43:55

Nyt on Kalskeella käyty ja hän tekee mulle rustosolusiirteen, oli oikein miellyttävä henkilö. Toin sovimme niin et syksymmällä tähystyksessä tsekataan et tilanne näyttää yhtä "leikkausmyönteiseltä" kuin mri-kuvissakin ja mikäli näin on niin otetaan samalla solut talteen, mutta ei lähetetä niitä vielä kasvamaan vaan laitetaan pakkaseen säilytykseen. Mähän en halua sitä siirtoa pian, niin vuodenkin voin sitten odottaa itse toimenpidettä, se kuullostaisi jo kohtuulliselta vaikka ajattelin etten kahteen vuoteen ainakaan halua mihinkään isompaan toimenpiteeseen. Mutta mitä nopeampaa tehdään, sen parempi ennuste, tietty.

Ja mikä oli ihan paras juttu, niin mulle ei tarvitse tehdä oseotomiaa (vai mikä se nyt oli), luut ovat hyvässä linjassa toisiaan nähden Hymiö

Ihanaa on ollut myös se et kuntopyörällä on ollut täysin kivutonta polkea, samoin stepperillä. Tosin pitkiä portaita en voi nousta ilman kipua, ja pelkkä kävelemään lähteminenkin sattuu jo silloin tällöin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #73 - 24.05.2011 at 13:54:42

Muutama kysymys vielä kokeneimmille:

1) Jos sulle on rustosolusiirre tehty, niin kuinka paha nivelrikko jo on ollut? Mulla vasta siis alkavaa, ja ortopedi sanoi ettei sitä oikein kannata tehdä jos rikko on jo pahana.

2) Kuinka pitkä saikku tuli tuosta tähystyksestä jossa solut otettiin, mikäli siis mitään muuta toimenpidettä ei samalla tehty? Mulle puhuttiin 1-2 vk, voisinko tuohon arvioon luottaa?
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #74 - 24.05.2011 at 19:09:19

Mulla tuli biopsista 3 viikkoa, toisaalta samalla tehtiin tuo väksinkoukistus Täh, siksi ehkä hiukan pitempi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #75 - 19.06.2011 at 00:44:52

Tällä viikolla oli sitten peijaksessa konsultaatio koskien lumpion rustosolukorjausta. Eipä ollut hääppönen käynti. Lääkäri puhui puhelimen muutamaan otteeseen ja vaikutti siltä kuin ei olisi tutustunut tapaukseeni ollenkaan. Vaikuttikohan asiaan että oli pahasti jäljessä aikatulusta.

Totesi etä kipuiluni on epätyypillistä(miltäköhän sen pitäisi tuntua kun ns liukupinta on tasainen kuin nurmikkoo....) ja totesi että reisilihas on niin heikossa kunnossa että nyt ei kannata leikata. Epäili että pääosa kivuista tulee tulehtuneesta patella jänteestä(jossakin aikaisemmassa magnetissa se näytti tulehtuneelta mutta kovin kipeä se ei kyllä ole koskana ollut)joka kyllä on aivan täyttä skeidaa. Lumpion sisältä se kipu oikeasti tulee.

Fysioterapia lähete ja uusi aika joulukuussa. ei kysymyksiä särkylääkeistä eikä oikeastaan mistään muustakaan.
No ukko on  varmasti siinä ihan oikeassa että jalka pitäisi olla paremmassa kunossa enen leikkausta. kai se pitää taas alkaa syömään noita kipukynnys lääkeitä että olisi edes pieni mahdollisuus  saada lihasta jalkaan, muutoin se ei kyllä onnistu, jos silloinkaan. Täytyy kai hankkia sellainen ammatisason lihas stimulointilaite, tämä polvi ei kyllä kestä normaalia treeniä niin paljon että siihen tulisi lihasta, se on kyllä jo kokeiltu monta vuotta.

Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #76 - 09.08.2011 at 14:42:38

Kolmen viikon päästä ensimmäinen vaihe... eli solut otetaan polvesta pakkaseen odottelemaan kasvamista Hymiö Tuli vähän nopealla varoitusajalla tuo leikkausaika, mutta nyt parempi mennä niin saa asian pois hoidettua. Ja kuulemma pitäisi kahden viikon saikulla selvitä  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
JJ Poissa

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #77 - 14.08.2011 at 15:21:20

^ Kuka sua operoi?
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #78 - 14.08.2011 at 16:04:25

^ Kalske Jorvista. Hänelle siis Töölön ongelmameeting päätti laittaa mut arvioon ja Kalske päätyi tuohon rustosolusiirtoon.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #79 - 01.09.2011 at 19:25:45

Nyt on solut otettu talteen ja veret myös lähetetty samassa paketissa Göteborgiin. Maaliskuussa taas treffaan Kalskeen ja käydään tilanne läpi ja sovitaan varsinaisesta leikkauspäivästä.

Mikrofraktuuran jälkeen rustovauriokohdassa oli oikein hyvää rustonkorvaavaa, ihan pehmeää mössöä ja pelkkää paljasta luuta. Ruston tapaista oli myös kasvanut kiinnittymättä minnekään, sitä siivoili myös pois. Mutta vaurioitumaton rusto näyttää niin erinomaiselta että siirto voidaan tehdä  Juustoinen

Erään tunnetun ihmisen rustosolusiirre tehtiin just enen mun omaa operatiota ja se siirsi siirti mun leikkausta tunteja, mutta onneksi olo oli loistava heti herättyäni ja jalka ei ole ollankaan kipeä ja sillä saa astua ihan normaalisti. Ajattelin jos marraskuussa 2012 sitten alkaisi mun kohdalla tapahtua...
Sivun alkuun

IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #80 - 18.09.2011 at 16:41:18

Olen kirjoitellut tuonne "rustorikko ja kivut" topicin alle kuulumisia. Jatkan täällä koska aihe on jatkossa mun kohdalla ACI.

Nyt se on sitten päätetty: rustosolusiirre tehdään loppuvuodesta Pelästynyt

Onneks on aikaa järjestellä asioita ennen sitä... En ensin tiennyt mistä aloittaa arkiasioiden järjestelyä, menin aivan lukkoon tunniksi päätöksen jälkeen. Tunne oli paniikin ja toivon heräämisen yhdistelmä.

Solut on Göteborgissa pakastimessa ja vain varsinainen ACI-toimenpide edessä. Kovin suuria onnistumisprosentteja en saanut mutta jotain on pakko yrittää.
Ite toimenpide pelottaa, kuntoutus hirvittää ja arkielämä leikatun jalan kanssa... kauhistuttaa.

Mutta toivo elää taas  Pyöritä silmiä

mimmi
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #81 - 18.09.2011 at 18:35:13

Onneksi olkoon! Meillä on sitten solut pakkasessa samassa paikassa  Silmänisku Jos oisin suostunut Kalskeen ehdotukseen niin mulla olisi tuo edessä ensi viikolla... joten uskon jännityksesi määrän! Huh, mulla toivottavasti vielä reilu vuosi aikaa...

Kerrothan täällä toipumisestasi ja missä sut leikataan?
Sivun alkuun

IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #82 - 18.09.2011 at 19:27:58

Hymiö siellä ovat meidän solut vierekkäin pakastimessa Juustoinen
Tyksissä leikataan... on sama ortopedi operoimassa joka on hoitanut polvea koko ajan, onneksi Hymiö

Kerron kyllä.. luulenpa että on aikaa kirjotella tännekin toipumisaikana! Itsellekin tuli yllätyksenä että noinkin pian sain leikkausajan  Epävarma
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #83 - 18.09.2011 at 21:33:02

Varmasti sitten on aikaa... kun se mikrofraktuura mulle tehtiin niin pää meinasi seota kun meni kahdeksan viikkoa ettei jalalla saanut astua. Vaikka olisi mitä ennen ollut (murtuma, muu jalkaleikkaus), niin aina on saanut 2-4 viikon jälkeen varausta kasvattaa. Tuossahan voi olla vaikka 4 kk ettei jalkaa saa käyttää! Ajatus tuntuu mulle tällä hetkellä hyvin vaikealta, mutta se mahdollisuus että siirto auttaa niin hyvin ettei kipuja enää ole eikä nivelrikkoa tule, on paljon tärkeämpää. Tsemiä odotukseen  Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
Janna Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Uusimaa
Vastaus #84 - 19.09.2011 at 17:18:16

pimulle: näin ummikkona tulee mieleeni kyllä jo pyörätuoli.
maalaisjärki lie sallittua jos ei käpälällä saa maata koskettaa moneen moneen viikkoon, vai kuinka???
Sivun alkuun

IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #85 - 19.09.2011 at 18:21:23

Janna: mä oon ainakin ajatellut että pyydän pyörätuolin.. ihan just sen takia että en yksinkertaisesti pysty pärjäämään kotona keppien varassa niin pitkään  Epävarma

Mikrofraktuuran jälkeen, kun oli 8 viikon varauskielto, hypin yhdellä jalalla jotta sain ruuat pöydän ääreen ja pyykit narulle ja terve jalka tuli älyttömän kipeäksi. Se ei ole enää vaihtoehto.

Olisi pitänyt silloin jo tajuta pyytää mutta kun ei tiennyt miten vaikeaa voi olla  Pelästynyt

Kokemus opettaa  Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #86 - 19.09.2011 at 18:24:42

Pyörätuoli olisi varmaan hyvä ratkaisu jos täytyisi jostain syystä pidempiä matkoja liikkua (ilman autoa). Mutta jos pyörätuolia käyttäisi niin siinä menisi kaikki muutkin lihakset samantein raajoista ja selästä, eli ei kovin hyvä ratkaisu toipumisen kannalta... (ja en edes pystyisi selkäni takia istumaan kovin pirkiä aikoja pyörätuolissa). Koska mulla on ollut kepit kymmeniä kertoja niin eihän se liikkuminen  niin hankalaa nilla ole! vaan se et on "rampa" ja pois normaalielämästä niin pitkään Silmänisku Pää sekoaa siitä kun ne reviirit sinä aikana on melko suppeat.

Ja kun ei saa varata niin se tarkoittaa kyllä sitten onneksi sitä et sen raajan saa laskea maahan mutta sille ei saa varata painoa ollenkaan (yleensä alussa ei siis edes raajan painoakaan).
Sivun alkuun

IP kirjattu
Jykä Poissa

Terkkuja...

Nivelklubin administraattori

Loviisa
Vastaus #87 - 29.09.2011 at 12:03:03

Leikkauksesta selviytymiseen liittyvät vinkit tästä ketjusta on siirretty osastoon Tekonivelet - Leikkauksen ja toipuminen.
Sivun alkuun

Terveisin
Jykä
WWW   IP kirjattu
JuhaH Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Helsinki
Vastaus #88 - 03.11.2011 at 17:09:47

C-NUMB kirjoitti 25.02.2011 at 23:18:27:
Kneeguru on jotenkin aavistuksen sekava, inffoa on liikaa, vaikea löytää täsmänä mitään.

Musta toi KneeGuru on ihan loistava. Siellä on rutkasti hyvää tietoa nivelrikon hoidosta ja rustosolusiirre leikkauksistakin hyviä potilaskertomuksia -> http://www.kneeguru.co.uk/KNEEtalk/index.php?board=35.0 . Voit käyttää halutessasi Googlea hakukoneena, kun haet jotain spesifiä tietoa Kneegurusta.

Mimmi ja Pimu, hirveästi tsemppiä teille tulevaan ACI leikkaukseen. Pidetään peukkuja pystyssä, että kaikki menee hyvin. Kertokaa meillekin kuulumisia miten kuntoutus ja toipuminen etenee.
Sivun alkuun

IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #89 - 23.11.2011 at 22:01:21

Moikka kaikki!

Muutama päivä enää ACI-leikkaukseen... jännittää kyllä aika lailla  Epävarma

Harmi että täällä Suomessa ihmiset ovat jakaneet aika hintsusti kokemuksiaan tämän operaation suhteen... kneegurusta kyllä löytyy monenlaista tarinaa.

Pitäkää peukkuja että kaikki menee hyvin  Pyöritä silmiä
Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #90 - 24.11.2011 at 17:48:13

Peukut pystyssä! ja odotan kovasti lisätietoa ko. toimenpiteestä ja sitten siitä toipumisestakin  Silmänisku

Tsemiä!
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #91 - 29.11.2011 at 18:39:33

Miten mimmilä on leikkaus sujunut?
Sivun alkuun

IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #92 - 03.12.2011 at 10:10:22

ACI tehty 4 päivää sitten. Hengissä ollaan. Nyt taistelua kipujen kanssa. Palaan kun jaksan kertoa enemmän.

mimmi
Sivun alkuun

IP kirjattu
C-NUMB Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #93 - 03.12.2011 at 13:34:58

Tsemppiä, tuo eka viikko lienee aika paha, yritä selvitä.
Mulla kipeyty polvi todella pahasti silloin kuin lumpiota hakattin naskalilla, ja ortopedi sanoi että ACI tehtynä  lumpioon olisi paljon pahempi, joten osaan vain kuvitella....

Itse olin eilen MRI kuvauksessa taas kerran. Yllättäen halusivat samantien sen jälkeen myös tavanomaiset RTG kuvat.

15.12 on kunsultaatio jossa pohditaan ACI operaatiota.

Olen alkanut epäilemaan asiaa omalla kohdalla. Ei sen puoleen että polvi olisi jotenkin hyvässä kunnossa mutta epäilen sen mahdollista toipumista isosta leikkauksesta. Mutt katellaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #94 - 06.12.2011 at 13:19:10

No niin, moikka kaikki Hymiö Ja kiitos tsemppauksista !

Elämä alkaa voittamaan taas!

Tämä ei ole mitään kevyttä luettavaa, mutta kerron nyt rehellisesti miten koin ACI-toimenpiteen ja päivät sen jälkeen.

Rustosolusiirre on nyt tehty, toimenpiteestä on nyt viikko aikaa.

Itse leikkaus sujui ongelmitta, korjaus tehtiin kahteen paikkaan polvessa.
Arpi polvessa on reilu 10cm pitkä, kalvona käytettiin keinotekoista materiaalia eikä näin ollen tarvinnut ottaa luukalvoa sääriluusta, siksi kai haavakin jäi lyhyemmäksi. Komea vetoketju on nyt tehty hakasilla, en ole laskenut mutta niitä on tosi tiiviisti joten useampia kymmeniä hakasia siis.

Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa, eli olin hereillä toimenpiteen ajan. Koko homma kesti oman arvioni mukaan 3,5-4 tuntia joista valmisteluihin meni tunti ja suurin osa ajasta kului ompelutöihin. Toimenpide oli täysin kivuton.

Ensimmäiset kaksi päivää olin kevyessä tokkurassa, kipulääkityksenä Burana, Panadol ja kipupumppu jossa voimakas kipulääke ja puudutusaine. Sain ottaa pumpusta ekstra-annoksia tarvittaessa.

Särkyjä oli, muttei mitään sietämätöntä. Yöt sain yllättäen nukuttua, joskin noin tunnin pätkissä ja jatkuvan lääkityksen takiakin jouduin heräilemään usein. Lääkeaineet tekivät olon uniseksi ja se helpotti nukkumista.

Leikkauksen jälkeisenä päivänä aloitin käyttämään CPM-laitetta, eli konetta joka koukistaa ja ojentaa polvea rauhallisesti. Laitteen käyttö oli ihan ok koska puudute auttoi kipuun, mutta se aiheutti runsasta turvotusta polveen välittömästi ja sitten tietty kipua sen seurauksena.. taas piti painaa pumpusta lääkettä.

CPM-laitetta olisi pitänyt käyttää reippaasti enemmän kuin nyt käytin mutta sain ohjeen vähentää käyttöä koska turvotus oli niin hurjaa. Ilmeisesti kaikilla ei tuota turvotusta tule näin runsaasti?

Sairaalasta kotiuduin kolmantena leikkauksen jälkeisenä päivänä. Tosin jälkikäteen ajatellen olisi ollut ehkä hyvä jos olisin ollut pari päivää pidempään, selvitän tätä kohta lisää.

Kipupumppu otettiin pois kotiinlähtöpäivän aamuna. Sen pois ottamisen jälkeen kivut kasvoivat aika lailla. Puudute oli ollut se suurin apu kipujen poistossa joten kun se loppui ei mikään lääke meinannut riittää kivun kuriin saamiseksi.

Kotimatka ja lääkkeiden vaihtuminen olivat liikaa tuossa vaiheessa.
Ensimmäinen ilta kotona oli suoraan sanottuna tuskainen. Makasin sängyssä, jalka ylhäällä, jääpussi polven päällä ja purin hammasta, mitään muuta kuin kipua en pystynyt ajattelemaan. Ja tulihan se itkukin lopulta. Sanon ihan suoraan etten ole koskaan niin kovaa jatkuvaa kipua tuntenut. Luulin ennen ettei synnytyskipua kovempaa olekaan.. Tämä oli erilaista mutta ihan yhtä kovaa.

Sain kyllä vahvoja lääkkeitä kotiin mukaan, niin että pää oli aivan sekaisin. Jouduin jo soittamaan sairaalaan että saanko vielä ottaa lisää. Lopulta hurjan lääkityksen turvin sain nukuttua jotenkuten ekan yön omassa sängyssä.

Tuo ensimmäinen vuorokausi kotona oli kipujen vuoksi hurja ja siksi nyt jälkikäteen olen sitä mieltä että minun olisi pitänyt jäädä sairaalaan vielä pidemmäksi aikaa. Olisin saanut jäädä jos olisin halunnut, mutta kuvittelin pärjääväni enkä ymmärtänyt päätöstä tehdessäni, että puudute ei ollut vielä kaikki poistunut ja että kivut lisääntyisivät. Tässä kohtaa ammattilaisten olisi pitänyt kysellä enemmän. Osasto oli menossa kiinni viikonlopuksi ja hieman tuntui että kaikki kotiin vaan.. Toinen vaihtoehto olisi ollut siirto toiselle osastolle.

Myös polven liikuttelu ja taivuttelu jäivät kotona kipujen takia lähes kokonaan pariksi päiväksi, vaikka se olisikin ollut tärkeää. Johonkin oli kuitenkin vedettävä raja ja katsoin tärkeämmäksi laskea turvotusta sille tasolle että kivut ovat siedettävät.

Toinen päivä kotona oli jo helpompi ja sittemmin joka päivä on ollut parempi Hymiö

Ylös noustessa polveen tulee kova paine, kuin polvessa olisi painovoiman takia liikkuva kahden kilon puntti joka sitten noustessa laskeutuu... Juttu helpottaa kun istahdan hetkeksi ja nousen uudelleen.

Tällä hetkellä olo on hyvä, lääkkeet auttavat ja uni. Kipulääkkeinä on nyt Tradolan Retard, Burana ja Panadol Forte. Nukun paljon, keho tarvitsee lepoa.

Se, mikä on tässä vaiheessa ollut mulle tärkeintä on apu kotona. Mieheni on ollut koko ajan vapaalla auttamassa minua, enkä usko että olisin pärjännyt näin hyvin ilman häntä. Tänään on ensimmäinen päivä kun jaksan istua hiukan pidempään (jalka vaakatasossa).

Tämä voi olla kamalaa luettavaa mikäli olet harkitsemassa ACI-leikkausta. Kipu on asia joka takuulla pelottaa jokaista. En halua pelotella ketään, ja vaikka se hullulta voi kuulostaa niin menisin uudelleenkin samaan toimenpiteeseen koska jos paraneminen menee hyvin saan mahdollisuuden toimivampaan arkeen jalkani kanssa.

Jokainen kokee asiat eri tavalla, varsinkin kipu on yksilöllistä.

Se mitä hyötyä tästä nyt on kertoa tätä täällä... Tiedän mitä olisi pitänyt tehdä eri tavalla ja muiden kokemukset yleensä auttavat ennakoimaan. Muutaman asia jotka tekisin nyt toisin:

1. liikuttelu minimiin kun kipupumppu otetaan pois (käytin CPM laitetta vielä pumpun poiston jälkeen kun puudute vaikutti vielä, hölmö kun olin)

2. odottaa sairaalassa niin kauan että kipu on tosiaan kunnolla hallinnassa (itse lähdin pienoisen painostuksen takia liian aikaisin vaikka kipu oli jo siellä kova, yksi päivä lisää olisi säästänyt mut pahimmalta)

3. Jos kotona ei ole apua niin sairaalaan pitää jäädä pidemmäksi aikaa!

Nyt on jo asiat paljon paremmin Hymiö

Ja hei, mä aion saada tän jalan kuntoon !
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #95 - 06.12.2011 at 15:52:11

Hei
Mielestäni kirjoitit juuri monesta tärkeästä asiasta.Kivun hoitoon todellakin pyritään ihan valtakunnallisesti vaikuttamaan monin eri tavoin. Nykyisin nuo kipupumput ovat kehittyneet ja sen vuoksi liikkuminen ja raajan liikuttaminen onnistuu helpommin.

Ongelma omastamielestäni on juuri tuo kipupumpusta irrottautuminen. Siinä kohtaa ilmeisesti pitäisi olla noin vuorokausi aikaa seurata tablettimuotoisen kipulääkityksen vaikutusta, jolla näkisi miten pärjäisi tableteilla kotona. Oma kokemukseni on, että juuri siinä vaiheessa olisi tarvinnut pari päivää ( Epävarma) vastaavia tablettimuotoisia opiaatteja tms.

Toinen on tuo turvotus. Itselläni oli (polviproteesileikkaus) todella reilu turvotus jota hoidin jääpusseilla ja kohoasennolla. Itse kaipasin innovaatiota jossa olisi ajastettu "kylmäpussi", glykolia...tms. joka noin 3- 4 tunnin välein ajastettuna olisi jäähdyttänyt polven... ettei olisi tarvinnut läträtä noilla jääpusseilla.. esim. http://www.quirumed.com/fi/Catalogo/articulo/44967, jonka käyttöohjetta en onnistunut mistään löytämään. Idea kuitenkin tuollainen..vaarana voisi olla paleltuma vamma.. jotain vastaava voisi sairaala lainata alkuun kotiin.. Täh

Nivelen liikuuttelun minäkin sopeutin kipuun ja turvotukseen. Edelleen olen sitä mieltä että se oli järkevää. Eli liikuttelua kuntopyörällä, ilmassa tai villasukka jalassa parketilla..kipurajaan saakka. Toki sitten nivelen liikuttelua "kyyneliin saakka".

Kolmas asia, jota olen omassa päässäni miettinyt, on tuo kotiutus aikataulu. Nyt kun eletään tässä niin "mahdottoman tehokkaassa yhteiskunnassa", jossa kaikki asiat mitataan ajassa tai rahassa, että pitäisikö sen hoitavan yksikön vain saada palautetta tuosta kivusta kotosalla.

Jostakin luin lapista juttua, jossa ko. osaston kipuhoitajat soittivat asiakkaille kotiin, että miten siellä on pärjätty. Että onko lääkitys riittävä. Ei luulisi olevan kovin vaikea toteuttaa kun on nuo kipumittarit jo kehitetty. Tai toisinpäin, pitäisikö ottaa yhteiyttä sinne hoitopaikkaan jos kokee että kipulääkitys ei auta Epävarma.
Tsemppiä, toivotaan että jalasta tulee hyvä.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #96 - 06.12.2011 at 16:20:44

Hei
Etsin tuota kylmäautomaattia polven kylvettämiseen ja löysin oheisen linkin,jossa tutkitaan kylmägeelin vaikutuksia.  Kylmägeeli on ihan hyvä vaihtoehto kunhan sitä ei laita suoraa paranevaan haavaan, vaan sen ympärille.
Linkki näyttää tosi pitkältä joten, laitan tähän otsikon ensin.

Kylmägeelin edullinen vaikutus kipuun ja toimintakykyyn
pehmytkudosvammoissa
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
2003;119(11):1032-1036
Olavi Airaksinen, Nils Kyrklund, Kyösti Latvala, Jukka Pekka Kouri, Mats Grönblad ja Pertti Kolari
Alkuperäistutkimukset

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_view_article...

Sivun alkuun

IP kirjattu
pimu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #97 - 07.12.2011 at 17:59:51

Hienoa kuulla mimmi kokemuksistasi!

En muista enää mutta tehtiinkö siirre sulle kantavalle pinnalle? Minkälaiset varaukset, saikku, kepit, liikkuminen ohjeena?

Mä olen selän takia kärsinyt lähes tajunnan vievistä kivuista joten mulla ei ole pelkoa napsia tarpeeksi särkylääkkeitä ja sairaalassakin mielellään olen niin pitkään kuin suinkin siellä pitävät  Silmänisku mutta pikkasen tietty jännittää ajatus et vuoden päästä olen tuossa samassa toipumisen vaiheessa. Vuoden alusta pitäisi aloittaa kunnolla kunnon ja lihaksiston treenaus, ajattelin et sitten leikkausvaiheessa ei ainakaan toipuminen siitä riipu. Olen myös päättänyt et kunhan leikkauksesta olen kokonaan toipunut hankin itselleni uuden koiran. Joten motiivia riittää...

Mimmi kuten minäkin taidetaan päästä pikkasen helpommalla kun ne joille joudutaan se oseotomia tekemään, on sitten "onneksi" se kipu vain yhdessä paikkaa.

Toivon kovasti sulle tsemppiä toipumiseen ja kertoilehan toipumisen edistymisestä!  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Teippi Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #98 - 09.12.2011 at 13:19:33

Terve!
Itse kävin Jorvissa Kalskeen potilaana maaliskuussa. Nyt rustosolusiirteestä siis 9 kuukautta. Kivut olivat leikkauksen jälkeen kovat, eikä minulle jostain syystä annettu kipupumppua laisinkaan.. Pyysin kyllä aina lisää lääkettä kun vain siihen oli mahdollisuus. Pääsin sairaalasta 3 päivää leikkauksen jälkeen. Kivut olivat voimakkaat ja ilman avopuolison apua en olisi selvinnyt kotona. Jälkiviisana voisin sanoa, että olisi kannattanut jäädä vielä viikonlopun yli sairaalaan. Houkutus kotiin oli kuitenkin liian kova, seuraava mahdollinen päivä olisi ollut vasta maanantai.
Ensimmäiset 3 viikkoa harjoitusliikkeiden tekeminen oli tuskallista. Noin 4 viikon jälkeen polvi naksahti ja lähti turpoamaan kunnolla, jolloin piti pitää mm päivän tauko kuntoutuksesta. Kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen minulla oli kontrolliaika Kalskeen vastaanotolla. Polvi ei ollut kuntoutunut sovitulla tavalla (fleksaatio n 55 astetta, tavoite 90), joten hän määräsi minut fysioterapiaan. Fysioterapia oli tuskallista. Polvea väänneltiin ja pakotettiin taipumaan, mutta jo muutaman kerran jälkeen alkoi näkymään selviä tuloksia. Jalka liikkui huomattavasti helpommin, sen liikutteleminen ei tuntunut enään suoritukselta.
Keppiaika oli siis 2,5 kuukautta, tästä viimeiset pari viikkoa yhdellä kepillä. Sairaslomaa tuli 3,5 kuukautta mutta työni on melko fyysistä. Kalske taisi sanoa, että istumatyöhön voisi palata heti kun saa kepit pois.
Reisilihakseni supistui 6 cm, eikä vieläkään ole kasvanut entisiin mittoihinsa.

Polvi ei naksu enään niin paljon kuin ennen (ennen leikkausta rutisi oikein kunnolla). Nykyään taipuu normaalisti. Pyöräilyä olen syksyn mittaan lisännyt ja se on tehnyt hyvää jalalle. Juoksua en ole vielä uskaltanut kokeilla, mutta tarkoituksena olisi tällä viikolla sitäkin käydä yrittämässä.

Unohtui vielä semmoinen, että vesijumppa/juoksu oli alkuaikoina (aloin harrastamaan heti kun sain luvan kävellä) tehokasta kuntoutusta. Lähes kivuton tapa saada jalka taipumaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
mimmi Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #99 - 10.12.2011 at 17:22:55

Heippa Hymiö

Hienoa että osallistuit keskusteluun Teippi Hymiö Kokemuksia kaivataan aina ja vaikkei tätä leikkausta kellekään toivoisi tarvittavan niin on kiva kun löytyy kohtalotovereita !

Pimu: mulle tehtiin ACI sekä reisiluun päähän kantavalle nivelpinnalle että lumpioon. Molemmat kooltaan 2 cm2.

Hipaisuvaraus 6 viikkoa josta sitten hiljalleen täyspainovaraukseen. Eli kepeillä mennään todennäköisesti useampi kuukausi. Liikerajoitusta ei varsinaisesti ole, vapaa aktiivinen liikelajuus kivun sallimissa rajoissa, muttei tietenkään sitten vastusta tai painovarausta nyt lainkaan.

Pienet lihaksia kokeilevat harjoitteet pari eka viikkoa. Reisilihaksen jännitystä.
Nilkan koukistusta jatkuvasti.
Polven koukistusta ja ojennusta, flexio pyrkimys parin-kolmen viikon sisällä on 70-90 astetta. Olen käynyt sairaalassa CPM-laitteessa viime viikolla useampana päivänä 4 tuntia osiin jaettuna.
Jalan nosto polvi suorana onnistuu tasan kaksi kertaa, sekin vain muutaman sentin ja sitten sattuu. Mulla reisilihaksen pää jouduttiin halkaisemaan jotta kirurgi pääsi käsiksi leesioon joten kipu johtuu siitä.
Joka päivä monta monta kertaa muutama liike, ja joka päivä vähän enemmän. Kipua kuunnellen. Kovaa hommaa!

Fysioon reilun viikon päästä saamaan lisäohjetta ja seurantaan. Säännöllinen ft jatkossa varmasti pitkään, lähinnä seurantatyyliin kerran kuukaudessa kevääseen asti.

Hakaset (n.30kpl) pois kaksi viikkoa leikkauksesta, eli muutaman päivän päästä, jee Juustoinen

Sairauslomaa 4kk. Mutta kun mä en palaa sen jälkeen omaan työhöni vaan toivon mukaan pääsen ammatillisena kuntoutuksena opiskelemaan uuteen ammattiin niin s-loma tulee jatkumaan varmasti tuostakin.
Arvio mun kohdalla oli, että polvesta ei ikinä tule urheilevan polvea eikä täysin kivutonta, mutta pyritään ehkäisemään enempää nivelrikkoa ja luomaan tila joka mahdollistaa normaalin elämän ja työnteon.
Lääkäri sanoi heti että puoli vuotta ainakin aktiivista kuntoutusta ja se aika mennään hyvin rauhallisesti. Ja paraneminen kestää vuosia.

Kivut alkaa vähitellen helpottaa Hymiö Särkyä ja turvotusta on kyllä ja lääkekasa aikamoinen, mutta jonkinlainen tasapaino on nyt löytynyt Hymiö
Mutta jos yhden pillerin otan vähän myöhässä niin se kostautuu heti. Pari ekaa viikkoa ovat kuulemma pahimmat. Ja siltä nyt näyttääkin. Tuskaisin kipu on hävinnyt jo.

Tuosta kivusta ja kivunhoidosta vielä: Olen nyt törmännyt jo pariin tapaukseen jossa sairaalasta kotiutumisen yhteydessä on tapahtunut sama kuin mulle. Eli kotiinlähtöpäivänäkin lääkitys on ollut aivan eri ja paljon voimakkaampi kuin sitten kotona. Tähän olisi syytä kiinnittää huomiota. Mielestäni vuorokausi pitäisi pärjätä suunnilleen niillä "kotilääkkeillä" ennen kotiutumista.

Itse olin yhteydessä hoitopaikkaan jo kotiutumispäivän iltana ja kerroin ongelmasta. En varmasti osannut olla tarpeeksi selkeäsanainen tai vaativa (lääkkeistä tokkurassa ja kivusta tuskainen) enkä saanut pahemmin apua. Soitin uudelleen kun olin kärsinyt ensin useamman päivän. Olen ollut polin asiakkaana päivisin ja auttajien lähellä. Silti meni vielä useampi päivä ennenkuin sain apua asiaan. Enkä nyt halua antaa kuvaa etteikö hoito olisi ollut hyvää. Koko henkilökunta oli aivan ihana ja auttavainen ja olen tosi tyytyväinen kaikkeen muuhun saamaani hoitoon. Myös kipulääkitykseen sairaalassaolo aikana.

Hoitajien suhtautuminen asiaan kuitenkin vaihteli paljon. Välillä tuli tunne ettei oteta tosissaan ja välillä ihan kuin olisin joku pilleristi joka yrittää saada huumeita?! Onneksi oli sellaisiakin hoitajia jotka lopulta saivat lääkäriltä luvan muuttaa lääkitystä. Sairaalassa kun hoitaja on monesti se joka välittää asiaa potilaan ja lääkärin välillä.

Jotenkin tuntuu että kipulääkityksen kanssa ollaan edelleen ylivarovaisia. Uskon tämän olevan paljolti asennekysymys.

Itse olen nyt apua saanut ja toivon, että siitä että jaksoin viedä asiaa eteenpäin, on hyötyä  myös jollekin muulle.

mimmi
Sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 at 09:12:08 Kirjoittaja mimmi »  
  IP kirjattu
Sivu: 1 2 3 4 5
Lähetä aihe Tulosta