Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Miten lonkan tekonivelet rajoittavat? (Luettu 8238 kertaa)
ikityttö Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Miten lonkan tekonivelet rajoittavat?
02.03.2011 at 14:38:38

Tämä foorumi on kyllä ehdoton  Hymiö Käyn täällä lueskelemassa tosi usein muiden juttuja ja saamassa uskonvahvistusta edessä oleviin koettelmuksiin.

Minulla taitaa sittenkin olla edessä molempien lonkkien samanaikainen leikkaus. Kävin kipupolilla fysiatrin vastaanotolla oikeastaan selkäkipujen vuoksi. Hän oletti aluksi kipujen hoituvan lääkkeillä/ fysikaalisilla hoidoilla, mutta tutkittuaan selkää ja lantiota hoitopöydällä  totesi, että kumpikaan lonkka ei kierry enää lainkaan sisäänpäin ja ulospäinkin kehnosti. Joten lopputoteamus oli, että ainoa tapa  saada jotain ratkaisua ongelmaani on molempien lonkkien tekonivelleikkaus.
Ortonin ortopedi oli ilmeisesti viime marraskuussa ihan oikeassa. Menen nyt huomenna samaisen ortopedin luokse juttelemaan ja kyllä jännittää ihan hirveästi. Tuntuu kuin mestauslavalle menisi.

Viime marraskuusta painoni on tippunut noin 13kg, kylläkin oikeastaan tahtomattani, sillä vatsa ei voi hyvin jatkuvan hapottoman röyhtäilyn vuoksi. En tiedä, voiko sillä, että lonkat /reidet eivät taivu sisään- tai ulospäin ja koko lantioalue on kuin sementtiä, olla tekemistä vatsaongelmien kanssa.

Nyt minua kuitenkin eniten askarruttaa se, että miten paljon lonkan tekonivelet rajoittavat liikkumista.
Tapasin rouvan, jolta on molemmat lonkat leikattu ja hän sanoi, ettei lonkkia voi leikkauksen jälkeen kiertää sisäänpäin eikä myöskään sitten enää voi kyykistyä tai kumartua. Hänellä on lonkat menneet muutaman kerran sijoiltaan noissa asennoissa. Kertokaa, millaisia kokemuksia teillä muilla on. Muuten rouva oli ihan tyytyväinen lonkkiinsa.

Olen 57 vuotias ja vaikka olen nyt joulun jälkeen jumpannut ja saanut selkälihakset jonkinlaiseen kuntoon, niin reisilihakset ovat olemattomat, kun näillä jaloilla ei oikein ponnisteta..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin superaktiivijäsen

Re: Miten lonkan tekonivelet rajoittavat?
Vastaus #1 - 02.03.2011 at 15:27:32

Niiden vanhanmallisten pieninuppisten muovilonkkien kanssa tosiaan oli tuollaisia rajoituksia. Uudenaikaisilla malleilla on vain varottava ääriasentoja, jolla tarkoitetaan lähinnä sellaista "solmuun menemistä". Tavallinen kyykistyminen, kumartuminen, jne. ei tuota ongelmia. Risti-istuntaakin saa mennä. Kiellettyjä lähinnä sellaiset liikuntamuodot, joissa on iso tapaturmariski (jotain laskettelua ei kannata aloittaa, ellei ole ennenkin harrastanut), tai paljon tärähdyksiä (ei juoksua erillisenä harrastuksena, useimmat pallopelit eivät ole suositeltavia, jostain luin että raja kulkee tenniksen nelinpelissä, benji- mäki- ja laskuvarjohyppy on paras unohtaa).

Itse olen ehtinyt leikatulla lonkalla harrastaa suunnistusta, ja kokeilla kevyttä aerobicia ja vastaavia. Ja tavallista kuntojumppaa. Vuoden jälkeen oli hyvin kiltisti paikallaan (nyt n. 1,5 v. leikkauksesta).

Eli nykyään rajoittaa varsin vähän.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 02.03.2011 at 17:38:22

Joo, nuo ovat vanhoja tietoja jotka koskivat entisiä pieninuppisia tekonivelmalleja, mutta nämä nykyiset suurinuppiset eivät rajoita tavallista elämää juuri lainkaan. Minua kehotettiin välttämään sellaisia urheilulajeja jotka aiheuttavat tärähtelyä, kuten juoksua ja pallopelejä joissa pompitaan, koska jatkuva tärähtely saattaa aiheuttaa tekonivelen ennenaikaisen irtoamisen, mutta ei haittaa jos joskus juoksee esimerkiksi ehtiäkseen bussiin. Myös sellaisia liikkeitä pitää välttää joissa lonkka joutuu aivan ääriasentoon, kuten esimerkiksi joissakin jooga-asennoissa, ei siis pidä yrittää jalkaa niskan taakse tai muuta vastaavaa.

Toipumisaikana on jonkin verran rajoituksia, esimerkiksi ettei saa taivuttaa lonkkaa yli 90 asteen (= suora kulma) ja mitä niitä nyt muita oli, nämä sinulle kyllä kerrotaan tarkkaan jos niitä on. Ne ovat siksi että leikkaushaavan ja niveltä ympäröivien kudosten pitää ensin parantua tukemaan sitä, sitten ei sijoiltaan menon vaara ole enää niin suuri että sitä pitäisi kauheasti varoa, kunhan nyt ihan äärimmäisyyksiä välttää.

Tuon mestauslavalle menon tunteen muistan omalta kohdaltani, olin peräti iloinen siitä että olin kuullut jonojen olevan pitkät kun ajattelin tuomion täytäntöönpanon sillä tavoin edes jonkin verran lykkääntyvän. Sitten kävikin ilmi että minut oli laitettu kiireellisenä jonoon ja jo kolmen viikon kuluttua olin leikkauspöydällä, mutta se ei ollutkaan kamalaa, heräämössä ihmettelin että eikö se tämän kummempaa ollutkaan. Pahinta oli oikeastaan se aika kun toinen lonkka oli leikattu ja toista ei, (leikattiin 3 viikon välein) mutta siltähän sinä vältyt jos molemmat leikataan yhtaikaa.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
TMi Poissa

molempien lonkkien BHR-pinnoite
/ toukokuu 2010

Nivelklubin kirjoittaja
**

Uusimaa
Vastaus #3 - 02.03.2011 at 20:20:59

Jos leikkaus onnistuu hyvin -ja miksi ei onnistuisi- niin toipilasaikana toki on rajoitteita, mutta niiden ei pidä antaa jäädä hallitsemaan elämää toipumisen edistyttyä vaan rohkeasti vaan palata entisenlaiseen elämään.

Omalta osaltani voin sanoa että eivät rajoita mitenkään normaalielämää... eikä enää näin noin 10 kk yhtäaikaisesta molemminpuolisten pinnoitteiden asennuksesta hiukan "normaalia" reippaammastakaan menosta. Viimeiset muutamat viikot olen joutunut "olosuhteiden pakosta" kantamaan melkeinpä päivittäin mukana noin 30 kg:n ylimääräistä kuormaa eikä mitään ongelmia ole ollut.

Luulen että onnistuneen leikkauksen jälkeen toipumisen edistyessä (en siis tarkoita nyt niitä noin ensimmäisen 6 vk:n aikaisia liikerajoituksia paranemisen aikana) pidemmälle meillä on taipumuksena asettaa itsellemme omia rajoituksia ja ehkä myöskin sotkemme hiukan kipuilun ja hankalan liikkumisen aikana (ennen operaatiota) heikentyneiden lihasten treeniarkuuden ikäänkuin tekonivelistä johtuviksi ongelmiksi.

Rohkeasti vaan eteenpäin ja nauttimaan täydestä elämästä.
Sivun alkuun

"To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe."&&Anatole France
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 02.03.2011 at 21:43:35

Pinnoite rajoittaakin kaikkein vähiten ja siksi se pyritään laittamaan esimerkiksi sellaisille jotka haluavat jatkaa urheiluharrastusta, mutta se edellyttää että omat luut ovat vielä tarpeeksi hyvässä kunnossa.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
ikityttö Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #5 - 04.03.2011 at 11:50:00

HUH, huh,
Eilen sitten olin ortopedin juttusilla ja hän totesi, että molemmat lonkat ovat kyllä aika lopussa. Polvikivutkin, jotka ovat alkaneet vaivata nyt viime aikoina pahemmin, ovat kuulemma yleisiä lonkan nivelrikossa.
Hän kertoi, että usein potilailta, jotka tulevat polvivaivojen vuoksi lääkärille, todetaankin lonkan nivelrikko.
Istuminen sentään vielä onnistuu, joten jotain hyvää elämässä. Hymiö

Julkiselle puolelle en todennäköisesti pääsisi kiireellisenä, sillä röntgenkuvat ovat sen verran hyvät. (Olen tarkistanut tuon muutamalta lääkäriltä)
Mieheni on syystäkin tilanteesta huolissaan ja niinpä hän päätti, että leikataan sitten yksityisellä puolella, Ortonissa. Leikkaus maksaa maltaita ja siinä menee lähes kaikki säästömme, mutta hänen mielestään se kannattaa. Ja mikäpä minä olen vastaan sanomaan. Saa olla vain iloinen, että niitä "pahan päivän" -säästöjä on.

Molempien lonkkien yhtäaikainen leikkaus sovittiin huhtikuun alkuun. Laitan omasta lonkkataipaleestani oman ketjun, jos vaikka minun kokemuksistani olisi jollekin joskus hyötyä. Ettei muitten tarvitsisi läpikäydä kaikkea näin vaikean taipaleen kautta. Monessa kohtaa, kun olisi päässyt pienemmällä säryllä ja vähemmällä huolella, mukaan lukien ilmeisesti aivoverenkiertohäiriö.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 04.03.2011 at 12:54:13

Kun minun lonkkani alkoi tosissaan pettää pari vuotta sitten, etsin tietoja ympäri nettiä. Ensimmäinen mitä löysin oli jokin Heinolan sairaalan ikuvanha potilasohje, joka ilmeisesti koski niitä pieninuppisia muoviproteeseja, ja jossa melkein kaikki oli kielletty lopuksi ikää. Itku tuli. Sitten löysin jutun lonkkaleikatusta jääkiekkoilijasta "jolle tulee nyt parin kuukauden harjoitustauko" ja totesin, että jokin ei täsmää... Se jääkiekkoilija oli onneksi lähempänä totuutta.
Kiellettyjä ovat tosiaan nuo mäkihyppyluokan temput ja uusien tapaturma-alttiiden harrastusten aloittaminen, ja kuulemma jakeluaton kuljettaja ei ole suositeltava ammatti (jatkuva hyvin painavien taakkojen nostelu), raja on n. 20 kiloa, ja kuulemma esim. kevyt eräretkeily käy vielä hyvin (sitä en ole ehtinyt uudestaan kokeilla).
Ja tärskytys ei tee hyvää, ei siis pitkänmatkan juoksua, eikä rajuja pallopelejä. Muuten saa tehdä lähes mitä vain. Suunnistamassa (siis eksymässä Juustoinen  Virnistys ) olen käynyt (lähinnä kävellyt, juoksuaskelia pehmeässä maastossa), ja jumppaamassa (askellukset hyppimättä).
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #7 - 04.03.2011 at 13:10:13

Ikitytölle kommentti. Jos vatsassa on ongelmia tai sielläpäin, niin on varmaan syytä tutkituttaa se vatsa ensimmäiseksi. Esim tuo magneettikuva (jos tarve on) olisi hyvä ottaa ennenkuin laitetaan tekonivelet lonkkiin. Ne tekonivelet nimittäin häiritsevät magneettikuvausta niin paljon, ettei kuvista saa juurikaan selvää, varsinkin jos jotain niiden tekonivelten välissä olevaa elintä tutkitaan. Suosittelen harkintaa asian tiimoilta.

Ja toinen kommentti. Jos otat lähetteen siltä eiliseltä ortopedilta yleiselle linjalle, niin pääset 6 kk sisässä. On aikaa tutkia vatsa. Orton vetää omaan pussiinsa päin. 
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #8 - 04.03.2011 at 13:22:18

Minulle kävi juuri noin kuin ikitytöllekin, että menin lääkäriin polvivaivojen vuoksi ja terveyskeskuslääkärikin luuli vian olevan niissä, mutta sitten hän kirjoitti lähetteen reumalääkärille ja tämä ei mennyt lankaan vaan osasi etsiä vikaa oikeasta paikasta. Olin ihan ällikällä lyöty kun vika ei ollutkaan polvissa, en meinannut edes uskoa mutta niin vain polvista loppuivat kivut kun lonkkiin laitettiin tekonivelet.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pike4 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #9 - 04.03.2011 at 20:07:50

Viimeksi tänään kävin ratsastamassa puolitoista vuotta sitten laitetun lonkan tekonivelen ja vajaa puoli vuotta sitten laitetun polven tekonivelen kanssa. Muuta rajoitusta ei ratsastuksessa ole kuin se, että polvileikkauksen jälkeen ei ole jaloissa ponnistusvoimaa niin paljoa, että pääsisin maasta satulaan, vaan joudun käyttämään jakkaraa selkään kiipeämisessä. Lonkkanivel toimii paremmin kuin oma nivel varmaan koskaan. Hevoset ovat islanninhevosia, joilla on askellajina myös töltti, jossa ratsastaja ei pompi hevosen selässä. Olen tosin myös laukannut hevosilla. En vain ole tullut ajatelleeksi, että se olisi pallopelin pelaamiseen verrattavaa hyppimistä. Ei ole tuntunut pahalta. Kun sitä tekee kuitenkin aika harvoin, en varmaan viitsi siitä kieltäytyä. Sen tiedän, että hevosen selästä en saa pudota. Mutta kukapa oikeastaan saisi?

Eli lyhyesti: lonkan tekonivel on antanut minulle mahdollisuuden palata harrastukseen, jonka luulin lopullisesti menettäneeni kipeän lonkan vuoksi. Jokainen ratsastuskerta tuo valtavan riemun ja kiitollisuuden minulle isonuppisen tekonivelen asentaneelle ortopedille. Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #10 - 04.03.2011 at 22:44:05

Sanottiinhan minullekin että joskus voi juosta esimerkiksi ehtiäkseen bussiin, ei kai ole sen vaarallisempaa jos joskus pomppii hevosen selässä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 05.03.2011 at 11:13:16

Luulen kyllä että se hevosen selässä pomppiminen on vähemmän lonkkaa rasittavaa kuin palllopelissä pomppiminen, onhan siinä se "koni" iskunvaimentimena. Eli olen olettanut että juuri se tärähtävä isku, joka tulee kun hyppää tms. on se vaarallinen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #12 - 05.03.2011 at 11:23:11

Nimenomaan se tärähtävä isku on vaarallinen, jos sellaisia tulee jatkuvasti. Minä luulisin myös, että hevonen siinä välissä toimisi iskunvaimentimena, niin ettei hevosen selässä pomppiminen haittaisi ainakaan yhtä paljon, varsinkaan jos sitä tapahtuu vain harvoin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pike4 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #13 - 05.03.2011 at 11:59:40

Kiitos, Laura ja Sopuli, lohduttavista mielipiteistänne! Noin olen itsekin ajatellut. Lonkan tärähtelyä voi sitten lieventää tukeutumalla jalustimiin. Se sitten kyllä taas antaa polvelle niitä täräyksiä, niin tai sopivaa harjoitusliikettä.

Asiat ei kuitenkaan ole vain yhdenlaisia. Tuon mukavan ratsastuksen toinen puoli on se, että viime aikoina ratsastuksen jälkeen on se leikkaamaton lonkka alkanut oireilla niin, että seuraavana päivänäkin (tänään) siinä on kävellessä kipua. No, sanoihan ortopedi, että toisen lonkan leikkaus tulee perässä. Itse olen toivonut, että siihen olisi pitkä aika. Jotenkin tuntuu, etten vielä jaksaisi ajatella taas uutta leikkausta. Lonkkaleikkauksesta on 1,5 vuotta ja polven leikkauksesta kohta puoli vuotta.

Aurinko paistaa ja tuulee. Äsken ulkona käydessäni totesin, että tuulen liukkaaksi hiomalla pinnalla kävellessä leikkaamaton lonkka on kipeä. Tällaista tämä näköjään on. On iloittava siitä hyvästä, mitä on ja yritettävä ne kurjat jutut piilottaa näkyvistä. Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
lumihanhi Poissa

Liike on lääke!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #14 - 14.03.2011 at 16:30:47

hei ikityttö

täällä on toinen samanlainen tapaus ja olen ajatellut ja kysellyt juuri noita samoja asioita kuin sinä. Kävin Ortonissa viime elokuussa ja siellä todettiin, että molemmat lonkkanivelet ovat uusimisen tarpeessa. Valitettavasti en saanut Kemistä maksusitoumusta ja kuten toteat, toimenpiteen hinta on suuri, niin päädyin siihen, että menen tätä julkista tietä eteenpäin. Leikkaus tulee todennäköisesti tapahtumaan huhti-toukokuun vaihteessa, tarkkaa pvm ei ole vielä tiedossa. Olen todella innokas kuullemaan ja lukemaan, miten sinulla leikkaus meni ja mitä sitten sen jälkeen. terv. lumihanhi,  ps olen kohta 65 vuotias naisenpuoli.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pike4 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #15 - 14.03.2011 at 16:47:55

Lumihanhi, kuinka kohta olet 65 v? Meinaan, niin olen minäkin, melkein Ruotsin Kalle-Kustaan ikäinen.

Oikeaan lonkkaan laitettiin tekonivel 1,5 vuotta sitten ja vasempaan polveen puoli vuotta sitten. Lonkka mahdollistaa islanninhevosratsastuksen. Polven huomaan vielä silloin tällöin, mutta hyvä sekin on.

Ei muuta kuin eteenpäin, ikäkaveri! Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
lumihanhi Poissa

Liike on lääke!

**

Vastaus #16 - 20.03.2011 at 16:28:24

hei vaan pike,  elokuussahan tuo maaginen ikä tule täyteen.
Olen vielä työelämässä, harjoittelen eläkkeelle jääntiä osa-aikaeläkeläisenä.  Kun on ollut yli 40 vuotta työssä, tuntui tämä oikealta ratkaisulta. Nivelrikko tulu aika moisena yllätyksenä, koska olen aina liikkunut paljon ja pitänyt huolta itsestäni, mutta näin vain kävi.  Miten sinulla?  terv. lumihanhi
Sivun alkuun

IP kirjattu
ikityttö Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #17 - 12.05.2011 at 21:46:09

Hei pitkästä aikaa!

Niinhän siinä kävi, että leikkaukseni siirtyi vatsaongelmien vuoksi ja nyt olenkin sitten lähes liikuntakyvytön. Lonkkien kunto on huonontunut todella nopeasti ja kävelen, aina kun voin, kyynärsauvojen avulla. Vatsaongelmien todettiin johtuvan ilmeisesti ankarasta stressistä.

Ensi viikolla on kuitenkin endoproteesihoitajan luona vierailu ja 30.5. on sitten leikkausaika. Odotan sitä kyllä jo lähes hartaasti, sillä tämä lähes jatkuva kipu ja jäykkyys ovat todella invalidisoivia.

Olen yrittänyt vielä ajella autolla, sillä kohtahan siihen tulee se parin kuukauden pakollinen tauko. Aika vääntäytymistähän se autoon pääsy on. Täytyy ensin saada siirettyä tuoli takimmaiseen asentoon, sitten vivuta jalat ratin taakse ja siirtää tuoli eteenpäin. Poistuessa sitten sama toisinpäin. Lisäksi pitää aina katsoa, että sivulla on riittävästi tilaa, että saa oven leväytettyä levällensä. Naapuri katseli autosta tuloani eilen ja totesi, että kylläpä sitä tullaan nykyään leveästi  ! Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #18 - 12.05.2011 at 21:50:32

Voimia ikityttö!Kirjoituksesi kuin suoraan minun "kynästäni".Samalla tavalla tallataan Hymiö
Mulla lonkkaleikkaus 18.5,jos luoja suo Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Heluna Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Keski-Suomi
Vastaus #19 - 12.05.2011 at 22:04:14

Onpa meitä aika monta vielä tässä kuussa leikattavia. Minäkin ajelen vielä autolla, vaikka aika vääntäytymistä sinne autoon meno ja sieltä ulos tulo mullakin on. Ekan leikkauksen jälkeen aloitin autoilun 4 viikkoa leikkauksen jälkeen ja ihan hyvin se alkoi sujua. Saa nähdä miten käy nyt, kun "kytkinjalka" leikataan tämän kuun lopulla.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #20 - 12.05.2011 at 23:00:09

No jes,mie oon aatellu,etten tänä kesänä autoa aja.Sanottu,ettei kahteen kuukauteen asiaa auton rattiin.Eli se kuitennkin mahdollista,ja liekö kaikkea sääntöjä pakko totellakkaan Virnistys
Tuntuu kyllä uskomattomalta nyt,että vielä autoon menen ihan niinku normaalisti,tuosta vaan..On se nykyään sellanen show että Juustoinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #21 - 12.05.2011 at 23:03:28

Teitä onkin sitten monta leikattavaa tämän kuun loppupuolella. Odotan kiinnostuneena raporttejanne leikkauksen jälkeen, että miten meni!

Minusta tuntuu vielä nytkin uskomattomalta että menen autoon ja sieltä pois kuin tavallinen ihminen, rattiin ei tosin ole asiaa koska minulla ei ole ajokorttia, joten en joutunut miettimään tuota että kuinka pian leikkauksen jälkeen voi ajaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #22 - 12.05.2011 at 23:10:52

Mie varmaankin raportoin innolla leikkauskuulumisiani,ja ehkä marisenkin Hymiö
Mietinkin juuri,että miten sitä kärsii istua koneella leikkauksen jälkeen.Nyt voi jonkin aikaa istua,kun on tää istuinkoroke.Näinköhän luovun tästäkään ikinä...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #23 - 12.05.2011 at 23:20:57

Leikkauksen jälkeen pystyy kyllä istumaan koneella lyhyitä aikoja kerrallaan, mutta pitkä istuminen ei ole hyväksi vaan pitää välillä liikkua tai levätä. Voihan sitä käydä kirjoittamassa viestin tai pari, ja sitten taas myöhemmin lisää. Istuinkoroketta tarvitset leikkauksen jälkeen niin kauan kuin on ne rajoitukset, ettei saa taivuttaa lonkkaa yli 90 astetta ja mitä niitä nyt on, en muista kun minulla ei niitä ollut. Taitaa olla kuusi viikkoa tai mitä se nyt on, kertokaa joku joka muistaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #24 - 13.05.2011 at 08:59:11

Minulla oli 6 viikkoa tuo 90 % rajoitus (ja kolmen viikon ajan peräti 60 % rajoitus, sain hyvin varovaiset ohjeet, joita sitten kiltisti noudatin).

Muistan kun 60 % rajoituksen päätyttyä repäisin ja lähdin
suureen seikkailuun
, bussimatkalle viereisiin lähiöihin, ohjelmassa urheiluliike, käsityöliike ja mielipide tulevasta kirkkoherrasta. Lyhyet bussimatkat ruuhka-ajan ulkopuolella onnistuivat jo.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Heluna Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Keski-Suomi
Vastaus #25 - 13.05.2011 at 08:59:30

Mulla ei ainakaan ollu mitään rajotuksia.Sen verran sanottiin, että jos ei ihan täysillä 4 viikkoon varais leikatulle puolelle. Tosin sohvalla istuessa totesin, että on kiva olla tyyny persuuksen alla, paremmin pääsee ylös siitä. Mulla tietty helppoa senkin takia kun olen lyhyt ihminen, 158 cm. Autolla ajamisesta mulle sanottiin, että saa ajaa heti kun kokee pystyvänsä käyttämään hallintalaitteita, eli käytännössä jalkojaan. Minä kokeilin ensin pihassa, että onnistuuko ja sitten vasta hurautin tielle liikenteen sekaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #26 - 13.05.2011 at 10:24:20

Tuosta autolla ajamisesta näyttää tulevan hyvin erilaisia ohjeita eri sairaaloista ja mahdollisesti eri lääkäreiltäkin, ja tietysti voi olla tapauskohtaisiakin eroja siinä miten pian autolla ajo on turvallista.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #27 - 13.05.2011 at 15:33:54

Rajoitukseni kestivät iäisyyden. Kaikki on niin yksilöllistä.
istumaan pystyi alussa hyvin lyhyitä aikoja.
Sivun alkuun

leikattu 2001 ja 2002
  IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #28 - 13.05.2011 at 15:46:03

Eikös se ole vähän omankin arvion ja auton luonteen varassa? Automaatti vaihteisella ajellessa voinee vaatimuksena pitää sitä että istuminen ei satu. Mikäli jalan nosto kaasulta jarrulle voi viedä aikaa tai estysä esim. kivun vuoksi, voipi olla viisasta soittaa taksi.

Luulen että lääkäri antaa ohjeen myös siltä pohjalta mitä on loppupeleissä tehty ja suosittaa rajoituksia sen leikkaustilanteen mukaan. Näin ollen ei välttämättä ole olemassakaan ns. "yhtenäistä ohjetta" autolla ajon niinkuin ei muukaan liikkumisen suhteen. Epävarma
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #29 - 13.05.2011 at 17:09:33

Nimenomaan, lääkäri antaa leikkauksen jälkeen ohjeet mitä rajoituksia ja kuinka kauan. Se riippuu siitä mitä on tehty ja miten, ja henkilön muut mahdolliset sairaudet voivat myös vaikuttaa asiaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #30 - 13.05.2011 at 19:23:25

Minä meinaan kyllä ottaa kaikki tohtorin määräyset ihan tosissaan.Jos autoilukielto 2kk,niin se toteutukoon,mihinkäs mulla kiirus Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
hips Poissa

Liike on lääke!

**

hämeenlinna
Vastaus #31 - 31.05.2011 at 16:32:41

Minulta ei autolla ajoa erikseen kielletty, mutta ei myöskään suositeltu heti lähteä ajelemaan, jalan toiminta ja oma järki kyllä kertoo koska voi autolla suht turvallisesti ajamaan, edellyttäen että lääkärin määräämät liikerajoitukset säilyvät autoon mennessä ja sieltä pois noustessa. Vasemman lonkkaleikkauksen jälkeen ajoin ensimmäisen kerran autoa 5 vkon jälkeen, (autom. vaiht.) nyt oikeanlnokan leikkauksesta on kulunut tasan kaksi viikkoa ja autolla ajo onnistui oikein hyvin, aion kuitenkin vielä pitää taukoa jonkin aikaa koska se autoon vääntäytyminen on vielä niin hankalaa, mutta tottahan se on että pienestäkin kolarista voi tulla suuret vahingot, kannataa miettiä sitä ennenkuin ihan vaan sunnuntaiajelulle lähtee.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Heluna Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Keski-Suomi
Vastaus #32 - 31.05.2011 at 16:58:51

Nyt saatiin, kun ihan kysyttiin lääkärin (ei ollut sama lääkäri, joka leikkasi) mielipidettä autolla ajoon sellainen ohje, että 4 viikkoa kannattaisi olla ajamatta autolla. Niin kyllä tein viimeksikin. Ja luulen, että nyt teen myös niin. Huonekaverinani oli yksi nainen, joka sanoi, että kun hänen edellinen lonkkansa leikattiin, lääkäri kielsi ehdottomasti ajamasta autoa kolmeen kuukauteen. Se on mielestäni kyllä pitkä aika, mutta kai siihen oli omat syynsä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #33 - 31.05.2011 at 19:00:29

Juttelin juuri sukulaismiehen kans.Hällä lonkat leikattu 16 v sitten ,viime talvena polvet.
Kertoi,että jo 2vk kuluttua lonkkaleikkauksesta hän ajeli autolla Pyöritä silmiä
Jotenkin epäilin hänen muistavan väärin.Mulla nyt leikkauksesta kaks vk,ja hädin tuski autossa voin istua.En sitten tiedä kuinka nopeasti tästä nyt sitten toivun.Mulla kyllä heittää päästä noi panacodit,joten kortti menis kyllä just hyllylle,jos ajelisin.Enkä tidä sitte,jos olisi pakottava tarve autoiluun,no ehkä silloinkin ottaisin taksin Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #34 - 31.05.2011 at 19:28:21

On mahdollista että sukulaismies muistaa väärin, mutta eri ihmisten toipumisnopeudessa saattaa kyllä olla hyvin suuria eroja. Ei kannata tuijottaa siihen mitä muut ovat tehneet, vaan kuunnella omaa kroppaansa ja mennä sen edellytyksillä eteenpäin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
maller Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #35 - 31.05.2011 at 20:25:02

Tuolla terapia-altaassa fyssari ohjasti lonkkaleikattua, ettei lähde ajamaan autolla kuin aikaisintaan 6 vk leikkauksesta. Sittenkin se riippuu automallista, paljonko tarvii kumartua.

Lonkan paikaltaan lipsahtaminen ajotilanteessa on kuulema hyvin yleistä, koska istuma-asentoon ei tule kiinnitetyksi liikenteen takia huomiota.

Panacodeissa ei kannata ajella leikkaamattomankaan. Se on ns. kolmiolääke, joka "heitättää humeetia" meikäläisellä niin, että otan sitä vain yöksi. Pelästynyt
Sivun alkuun

IP kirjattu
hips Poissa

Liike on lääke!

**

hämeenlinna
Vastaus #36 - 31.05.2011 at 20:33:26

Kyllähän niissä eroja on oltava, koska yhdellä ja samalla ihmiselläkin on eroja vasemman ja oikean lonkan toipumisessa, mulla vasemman kanssa oli aika ajoin melkoista aaltoilua, oli kuumeilua, ja haavakipu kovempi kuin oikeassa, liikkuminen vaikeaa ja muutenkin yleiskunto oli tosi heikko, nyt leikattu oikea 2vko sitten eikä lämpöilystä tietoakaan, haava 10cm pitempi kuin edellinen, vasemman kanssa tarvi aina pientä talvisotahenkee kun lähti sängystä liikkeelle, mutta nyt lähtee vähän niikuin huomaamatta. Jotenkin tuntuu että elimistö on varautunut yllätykseen paremmin toisella kerralla.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #37 - 31.05.2011 at 20:45:38

Minulla oli sama juttu, vasen lonkka parani paljon vähemmillä kivuilla kuin kolme viikkoa aikaisemmin leikattu oikea, sama lääkäri leikkasi ja samanmittaiset leikkaushaavat, mutta vasempaan lonkkaan oli kyllä leikkauksen yhteydessä laitettu jotain LIA-puudutetta jota oikeaan ei laitettu, ainakaan sitä ei leikkausselostuksessa mainittu. Olisiko se sitten tehnyt näin paljon eroa, vai oliko elimistö paremmin varautunut yllätykseen vai onko kaikki vain sattumankauppaa, en tiedä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #38 - 31.05.2011 at 21:46:11

Lohduttavaa luettavaa, Hymiö
Mie sit syksykkä konkari,ku toista lonkkaa operoidaan.
Itseasiassa kyllä siihen toiseen osaa varmaankin jo erilailla suhtautua,ja lonkathan on kuitenkin"yksilöitä" Hymiö,vaikka samassa kropassa heiluvatkin
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta