Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
peukalon tyvinivelien jäykistysleikkaus (Luettu 5929 kertaa)
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

peukalon tyvinivelien jäykistysleikkaus
09.05.2011 at 10:12:17

Onko jollakulla kokemusta peukalon tyvinivelien jäykistysleikkauksesta? Onko toimenpiteestä hyötyä kipuihin? Tuleeko peukaloista toimivat koti- ym. askareisiin vai onko tuloksena peukalot keskellä kämmentä?  Täh
Minulla tyvinivelissä on valtavat patit, jotka erottuvat silminnähden. Tyvinivelet särkevät ja kipuilevat ja varsinkin tietyt liikkeet tuottavat tuskaista kipua.
Jos tyvinivelille ei tehdä mitään, niin mikä on lopputulos.

Lääkärin mukaan, peukaloitteni tyvinivelissä on pitkälle edennyt nivelrikko eli rusto on niistä kadonnut tyystin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
erin56 Poissa

Liike on lääke!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Re: peukalon tyvinivelien jäykistysleikkaus
Vastaus #1 - 10.05.2011 at 19:09:19

Tarkoitatko tyvinivelellä sitä sormenpäästä lukien toista niveltä? Hymiö
Mulla on se nivel luudutettu reilut kymmenen vuotta sitten oikeasta peukalosta ja tosi mukavasti kulkee arjen askareissa mukana. Harrastan kaikkea käsillä tekemistä ja alussa oli pikku ongelmaa kun joutui hakemaan oikeaa asentoa sen käden kanssa, mutta vuoden sisällä unohtui koko juttu. Sormi on kivuton ja toimiva, toki vähän enemmän "keskellä kämmentä" kuin vasen...
Molemmat peukalot on leikelty kahteen kertaan, ensin jänneplastialla ja sitten nivelkapselia korjattu, mutta vasta luudutusauttoi kipuun ja toimintavajaukseen. Vasen peukalo on vielä korjaamatta, mutta suunnitteilla senkin luudutus jatkossa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #2 - 11.05.2011 at 22:44:18

Kyllä sitä niveltä tarkoitan. Rohkaisevaa kuulla, että käsi /peukalo toimii kuitenkin niin, että kykenee tekemään kaikkea käsillä. Harmillinen vaiva, kun tuntuu kaiken käsillä tehtävät rasittavan juuri tuota niveltä. Nyt nivel on niin kipeä, ettei mikään tekeminen onnistu. Eikä nivelet ole menossa kuin huonompaan suuntaan, sen olen todennut. Pitänee ottaa lääkäriin yhteys ja laittaa prosessi käyntiin, sillä hoitotakuun puitteissa aikaa kuluu ennen kuin tapahtuu mitään. Lääkäri on kuitenkin todennut leikkauksen tarpeelliseksi heti, kun olen siihen valmis. Kiitos vastauksesta sinulle erin56!  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
arjax Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #3 - 11.07.2012 at 20:22:01

Tästä aiheesta on jo yli vuosi mutta koska olin kyseisessä leikkauksessa kesäkuussa niin kirjoittelen kokemuksia.
Siis leikattiin puuduttaen käsi kainalosta. Leikkauksesta en muista mitään koska sain Diapamin lähtiessä ja nukuin koko ajan. Käsi oli puuduksissa n.6tuntia ja kun tunto palasi pääsin kotiin. 2 viikkoa oli kipsilasta kyynärpäästä sormenpäihin. Kipuja ei juurikaan missään vaiheessa. Ensimmäisenä yönä otin varalta särkylääkkeen mutta en mitään sen jälkeen. 2 viikon jälkeen vaihdettiin pienempi lasta ranteesta ylös peukaloon. Muut sormet vapaana. Lastan voi poistaa välillä ja huuhtoa kättä. Saunassakin olen käynyt. Ainoa vaiva on peukalossa olevat piikit jotka hieman pistävät jossain asennoissa. 6 viikkoa pienempi lasta ja sitten elokuussa lasta pois ja piikkien poisto jos kaikki ok. Sitten harjoitellaan peukun käyttöä. Jää nähtäväksi miten menee.
Sivun alkuun

IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #4 - 16.07.2012 at 10:57:04

Minulle tehtiin peukaloon resektio artroplastio helmikuun lopulla tuon jäykistysleikkauksen sijaan. Peukalo toimii nyt normaalisti ja on kivuton, joka on ikuihanaa. Nyt vasemman peukun kohdalla ei tarvitse enaa miettiä tekemisiä ja tuntea noita hirveita särky- ja kiputiloja. Huomaan käyttäväni tuota vasenta kättä enemmän kuin oikeaa, sillä oikeaan käteen on suunnitteilla tuo sama leikkaus tulevaisuudessa, sillä peukalon tyvinivel on lopussa. Nyt odotan tuota leikkausta, sillä vasemman käden positiivinen kokemus on vahvistanut halua mennä tuohon leikkaukseen, joka poistaa kivut ja mahdollistaa käden käytön.
Sivun alkuun

IP kirjattu
piti Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #5 - 24.07.2012 at 23:00:31

Toukokuun puolivälissä tehtiin oikean peukalon artroplastio. Leikkaus meni hyvin ja kirurgin mukaan peukalon pitäisi toimia jatkossa lähes täydellisesti. Kuntoutuminen lienee hyvin henkilökohtaista. Olin alkuun sairauslomalla 10 viikkoa mutta joudun kuntouttamaan peukkua rauhallisemmin ottein vielä 6 viikkoa. Uskon, että hyvä siitä tulee, kunhan jaksaa odottaa.  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #6 - 25.07.2012 at 14:03:55

Minä olin myös sairaslomalla 10 viikkoa, jonka jälkeen sain alkaa käyttämään peukkua ja kättä. Tosin aluksi minulla oli painorajoituksia, kuinka painavaa esinettä sain nostaa peukun kanssa. Kyllä minulla tuo 16 viikkoa taisi mennä kaikkineen ennen kuin peukalo alkoi toimia lähes normaalisti. Nyt laikkauksesta on noin 20 viikkoa ja peukku toimii normaalisti. Ei enää kipuja eikä toimintarajoituksia. Ei uskoisi, että paukku oli ennen leikkausta täysin käyttökelvoton, koska kaikki tekeminen teki valtavan kipeää ja leposärytkin olivat tosi kovat. Tosi hienoa, että ortopedit osaavat ja voivat auttaa meitä nivelrikkoisia antaen uuden mahdollisuuden toimia normaalisti nivelrikon syöneiden jäsentemme kanssa.
Leikkaukseen mennessäni en osannut edes unelmoida näin hyvästä tuloksesta, peukalo toimii kuin normaali peukku.  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
SHU Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #7 - 03.08.2012 at 11:03:04

Hei kaikille,
minulta on molemmat peukalon tyvinivelet leikattu, vasen lähes 2 vuotta sitten plastialeikakuksena ja nyt maaliskuussa oikea RegJoint implantilla. Jos vielä pitäisi valita, ei tule kuulon mikään muu kuin RegJoint.
Älkää ihmeessä antako jäykistää. Sanoin käsikirugilleni, että täällä puhutaan vielä jäykistämisestä ja hän katsoi minua kummastuneena, "ettei se ainakaan voi olla käsikirurgi, kun sellaista ehdottaa."
RegJoin on uusinta uutta, suomalaisvalmisteinen pehmyt implantti, mikä laitetaan nieveleen. Vaurioitunutta luuta poistetaan sen verran, että implantti mahtuu. Katsokaa valmistaja Scaffdex. Toipuminne ollut tosi nopeaa, olin kokonaan pois työstä vain 3 päivää. Toimistotyö kyllä helppoa ja sormia pitää kuitenkin koko ajan jumpata, näppiksellä käy hyvin. Ei turvotusta, ei kipua  Silmänisku  aivan mahtava juttu!   SHU
Sivun alkuun

IP kirjattu
SIRPE Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #8 - 07.08.2012 at 21:39:22

Hei! Kiitos vinkistä. Puhun asiasta ortopedilleni, kun menen näyttämään oikeaa peukkuani leikkausarvioinnin vuoksi. Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Aa Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #9 - 29.08.2012 at 13:27:26

Hei kohtalotoverit!  Hymiö
Missä näitä RegJoint implantteja laitetaan. ainakaan KYS:n ortopedi ei sellaisesta ole mitään maininnutkaan. Itse olen leikkausjonossa jäykistykseen tosin peukun keski- eikä tyvinivelen. Sillä vaan kyselen kun tuo tyvikin on alkanut jo oireilla...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta