Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Kuntoutus tekonivelleikkauksen jälkeen (Luettu 6646 kertaa)
hanci Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Oulu
Kuntoutus tekonivelleikkauksen jälkeen
08.06.2011 at 11:54:58

Olipas mukava yllätyspuhelu aamulla. Kaupungin lääkinnällisestä kuntoutuksesta soitti ft ja kertoi saaneensa puhelun sairaalasta että minä olen ollut leikkauksessa. Kyseli kaikenlaista toipumisesta ja niittien poistosta ja kutsui allasjumppaan. Täällä on siis nyt joka ti ja to lonkka- ja polvileikatuille allasjumppaa 12.7 saakka. Mielellänihän minä tuonne menen jos vaan saan aina kyydin. Huomenna siis eka kerta. Jotenkin olenkin miettinyt että aika omilleen tässä jätetään 3 kuukaudeksi kun sitten vasta se kontrolli. Mutta saahan sitä soitella sairaalalle jos mielessä on jotain.  Näille helteillekin tuo allasjumppa on paras vaihtoehto kuntomuodoista Hymiö.
Onko muualla samanlaista jatkokuntoutusta tarjolla?
Sivun alkuun

Juveniili seronegatiivinen oligoartriitti, oikeaan lonkkaan kokoproteesi 20.5.2011
  IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin superaktiivijäsen

Re: Kuntoutus tekonivelleikkauksen jälkeen
Vastaus #1 - 08.06.2011 at 12:16:51

Minä kysäsin sairaalan fyssarilta jatkokuntoutusta.Hän sanoi,että jälkitarkastuksessa katsotaan,onko moiseen tarvetta.6vk vaan kevyttä kotijumppaa,että ehtii haavat parantua.Mutta kun mullakin jälkitarkastus vasta heinäkuun lopulla Surullinen
Mutta kaipa he tietävät paremmin.Ja enkä kyllä ehkä jaksaiskaan vielä kovin "treenata"
Allasjumppa kuulostaa kyllä hyvältä.Meillä uimahalli n.kilometrin päässä,ei vaan tuu lähettyä sinne...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 08.06.2011 at 13:41:30

Minä kuntouduin tavallisella kotijumpalla ja hyötyliikunnalla, mutta olisin kyllä ihan mielelläni mennyt johonkin järjestettyyn kuntoutukseen jos sellaista olisi tarjottu.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #3 - 08.06.2011 at 15:28:21

Tässä nämä huimat erot "lääketieteellisessä hoidossa" näkyvät. Kyllä minäkin sain fyssarilta soiton noin viikko kotiin tulosta. Sairaalassa jo sanottiin, että fyssari soittaa noin viikon päästä.

No hän tuli ensin kotikäynnillle ja totesi, että kaikki kunnossa kotona (apuvälineet jne).
Sitten sovittiin 3 kertaa käynti hänen luonaan, a 7,5 euroa.
Venyteltiin ja tehtiin "jumppaa terveyskeskuksessa. Lopuksi fyssari sanoi, että yleisiin lonkkapotilaiden  vesijumppiin jne voit mennä vasta lopputarkastuksen jälkeen eli noin 3-4kk leikkauksesta!
Kuntouduin kuitenkin ihan hyvin ilman yleisiä lonkkapotilaiden  jumppia. Kaikkiaan maksoin "kuntoutuksesta" 4x7,5 euroa= 28 euroa ja noin pienellä rahalla tulin siis kuntoon.

PS. Potilaalle, jolla leikkaus on onnistunut, ei kuntoutus anna juuri mitään. Onhan se henkinen tuki, mutta silti täysin ylimainostettu "hoitomuoto".
Sivun alkuun

IP kirjattu
Heluna Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Keski-Suomi
Vastaus #4 - 08.06.2011 at 15:29:56

Mulle on kirjoitettu kummankin leikkauksen jälkeen 15 kertaa fysioterapiaa. Olen käynyt yksityisellä fyssarilla ja rahapussin päällehän se käy, kun kela korvaa aika vähän näistä jutuista. No, olen ajatellut, että kai sitä kannattaa itseensä sen verran panostaa, jos siitä hyötyä on. Kävin näitten leikkausten välissä 12 kertaa. Ei oikein kuntoutusta pystynyt antamaan, kun tuo vasen puoli oli niin kipeä, mutta ei liene hieronta ja venyttelykään pahasta olleet. En tiedä käynkö nytkään kaikkia 15 kertaa, mutta ainakin muutaman kerran täytyy käydä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
hanci Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Oulu
Vastaus #5 - 08.06.2011 at 17:23:22

PS. Potilaalle, jolla leikkaus on onnistunut, ei kuntoutus anna juuri mitään. Onhan se henkinen tuki, mutta silti täysin ylimainostettu "hoitomuoto". [/quote]

No en nyt ihan noin sanois, kyllä liikunta antaa aina, oli sitten millaisessa kunnossa vaan! Jokainen vain tekee omien voimiensa ja kuntonsa mukaan asiat, minä uskon että varmasti teen rankemmin ja tehokkaammin liikkeet kuin joku muu koska olen jo melkein priimakunnossa!

Tämä ryhmä mihin minä menen ei ole yleinen jumppa vaan lääkinnällisen kuntoutuksen kutsuryhmä, tuonne ei voi mennä kuin kutsusta. Olishan uimahallilla ja tuollakin monenlaisia muita ryhmiä mutta tämä on täsmäryhmä leikatuille.
Sivun alkuun

Juveniili seronegatiivinen oligoartriitti, oikeaan lonkkaan kokoproteesi 20.5.2011
  IP kirjattu
hanci Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Oulu
Vastaus #6 - 08.06.2011 at 17:24:21

Niin ja tuo ryhmä on täysin ilmainen! Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
ml Poissa

Liike on lääke!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #7 - 08.06.2011 at 18:10:37

Minulle ei ole ehdoteltu minkäänlaista kuntoutusta kummankaan leikkauksen jälkeen (pinnoiteproteesi -08 ja uusintaleikkaus -10). On sanottu, että jatko riippuu itsestä, niinpä olen pyörällä sotkenut ja kävellyt. Onko nuo "kuntopiirit" kunnallisella puolella? Porissa taidetaan olla jälkijunassa Täh
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #8 - 08.06.2011 at 18:12:05

^^^Juurikin noin. Potilas on itse vastuussa kuntoutumisestaan. Siinä ei ryhmät tai fyssarit auta.

Monesti täällä olemme ihmetelleet, että kun 20 vuoteen ei olla "lenkillä" käyty, niin sitten heti jo viikko leikkauksen jälkeen tavoitellaan pitkiä kävelyjä, kylmiä uinteja ja monia punnerruksia.
Kuntoutus on lähinnä verovarojen julkista väärinkäyttöä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
ml Poissa

Liike on lääke!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #9 - 08.06.2011 at 18:27:12

Pinnoiteproteesileikkauksen jälkeen sanottiin, että liiku ja paljon!!! Pinnoiteproteesi vaatii verenkiertoa enemmän kuin perinteinen proteesi koska reisiluun kaula on riimattu niin ohueksi, että huono verenkierto voi aiheuttaa kuolion. 3 viikkoa leikkauksesta kävelinkin jo 15000 askelta päivässä ja hyvin pelitti kunnes irtosi Itku. Irtoaminen tosin johtui proteesista, ei liikunnasta Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 08.06.2011 at 21:13:44

Minä en saanut erillistä kuntoutusta, enkä tuntenut kaipaavanikaan, fyssari antoi sairaalassa voimisteluohjeet, joita sitten noudattelin, ja sitten pyysin jälkitarkastuksen yhteydessä saada tavata, jolloin sain sitten jatko-ohjeita.

Toisaalta olen aikoinaan harrastanut aerobicia yms., joten tavallaan "osasin jumpata", enkä tarvinnut enempää ohjausta, ja leikkaus oli mennyt hyvin, jolloin jumppaliikkeetkin menivät hyvin.

Jos kaikki ei olisi mennyt hyvin, tai olisin ollut "tottumaton liikkuja" olisi fysioterapiasta tai ohjatusta liikunnasta varmasti ollut hyötyä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
hanci Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Oulu
Vastaus #11 - 08.06.2011 at 21:50:21

No, mielipiteitä on näköjään monenlaisia ja kaupunkien käytännöt vielä enemmän vaihtelevia. Itse olen kyllä kuntoutunut omin voiminkin erittäin hyvin, siitä kertoo jo se että 2½ viikkoa leikkauksesta enkä ole tänään käyttänyt keppejä ollenkaan...ja ft:kin sanoi ettei siitä haittaa ole, itse tiedän jos en niitä tarvitse.
Kuntoutumiseni omin voimin ja sairaalan ohjeilla on siis onnistunut yli odotusten ja ehkä nuori ikänikin on osa"syy" asialle Hymiö.
Silti edelleen erittäin mielelläni lähden helteitä pakoon uima-altaaseen  :-D.
Sivun alkuun

IP kirjattu
hanci Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Oulu
Vastaus #12 - 09.06.2011 at 12:44:28

Kyllä oli kiva vesijumppa! Näille helteille ihan parasta. Ei mulla olis tullu mentyä uimahallille vielä nyt ilman tuota polvi- lonkkaryhmää.  Ainoa tylsyys on tämä ainainen kyydin hommaaminen. Jokohan sitä kohta uskaltais kokeilla autolla-ajoa kun tuo jalka jo toimii kuin ennen...
Sivun alkuun

IP kirjattu
nuori mummu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #13 - 31.10.2011 at 10:04:40

Viestiketjuja selatessani osui tämä silmiin, siis onko joka ikisessä sairaanhoitopiirissä eri systeemit mm.kuntoutuksessa? Sairaalan fyssa sanoi tk:n fyssan ottavan yhteyttä n. 6 viikon kuluttua lonkkaleikkauksesta ja kutsuvan sinne ainakin tarkastuskäynnille ja ilmeisesti sitten annetaan muutama aika tarvittaessa jos liikeradat ei ole kunnossa vielä,näin ainakin polven jälkeen toimittiin meilläpäin...
Uskomatonta kuinka monella eri tyylillä asioita hoidetaan terveydenhuollossa saman sairauden kyseessä ollen...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #14 - 31.10.2011 at 10:09:10

Kyllä eri paikoissa näyttää olevan eri systeemit. Minulla oli parin viikon kuluttua leikkauksesta yksi käynti fyssarin luona joka arvioi tarvitsenko enemmän fysioterapiaa, vähän kahden vaiheilla hän oli kun minulla oli siinä vaiheessa vielä vähän ojennusvajausta mutta sitten hän arveli että saisin sen itse pois ahkerasti venyttelemällä, ja lupasin tehdä niin. Ei lääkäri sitten jälkitarkastuksessa puhunut ojennusvajauksesta mitään joten ilmeisesti sitä ei enää ollut.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #15 - 31.10.2011 at 10:46:21

Erilaiset on käytännöt.Meillä ei lonkkaleikatuille minkäänlaista fysioterapiaa,polvileikatuille sitä tarjotaan .Aivan omassa tahdissa saamme heilutella jalkojamme ja saada niihin kunnon liikeradat.Tuttu fyssari sanoi,että kyllä he ottavat kuntoutukseen tk,hon jos tarve vaatii.
Kävin leikkauksen jälkeisessä lopputarkastuksessa fyssarin luona 2,5kk kuluttua leikkauksesta.Liikeradat oli huonot,muttei fyssari käskeny kun jumpata.
Nyt meen toisen lonkan lopputarkastuseen tän kuun lopulla,tän lonkan liikeradat paremmat,mutta ekan lonkan ei ole tulleet kummoisemmiksi.Saapas nähdä mitä sitten tehdään Hymiö
Empä vaatimalla vaadi mitään,jos eivät tarpeelliseksi katso,mutta kyllä minusta tuntuu,että tämäkin riippuu fyssaristakin ja hänen innokkuudesta hoitaa potilas loppuun saakka.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #16 - 31.10.2011 at 12:08:38

Juu
Tämä kunotutumisen tukeminen ja sen eri vaihtoehdot on ollut lempiaiheeni siitä saakka kun tajusin viisikymppisenä proteesin omistajana että olen todellakin liian terve laitoskuntoutukseen, liian sairas TYKYyn, ASLAKiin ja kuntoremonttiin. Vakuutusyhtiön mielestä jo ennen proteesileikkausta uinti oli "harrastustoimintaa". Nyt en ole edes kysynyt, kunotutusvaihtoehtoja kun en jaksa.

Omatoimisesti, tosin fysioterapeutin ohjeilla olen jumpannut ja yrittänyt kohottaa kuntoani parhaani mukaan.  Kolmivuorotyöläisenä ja paljon työssä kävelevänä on, tällä kunnolla ollut yllättävän hankala kuntoutua.  Pakko on kuunnella kehoa, yleisvointia ja sitä, pysyvätkö silmät auki vai ei.

Parin viikon päästä tulee 1,5 v. proteesinlaitosta. Edelleen tulee erilaisia vaivoja aivan yllättävistä tilanteista. Esim. edellisviikolla uin pari kertaa kilometrin ja jumppasin sekä venyttelin sen päälle puolisen tuntia vedessä.  Oikea nilkka alkoi oirehtia. Tein yövuoron ja nilkka kipeytyi edelleen. Sitten siihen tuli puutumisoireita. Näyttäisi että syvempi peroneushermo puristuu jossakin. Oireet ovat jalkapöydän päällä ja kadessa keskimmäisessä varpaassa sekä päkiässä. Polttaa/kuumottava kipu johon ei Burana 800 solow auttanut.

Nilkuttelin töissä pari päivää ja yön. Aamulla siiten päivystykseen näyttämään, josko vaivalle voisi jotain tehdä. Kirjoitti pari päivää sairaslomaa ja Diclofenc Rapid Orifarm 50 mg1-3x/vrk. Oli sikakipeä polttava kipu tuossa jalkaterässä. Nyt pärjää kun ei tarvi töissä jaksaa. Toivotaan että lepo ja kipulääke auttaa.

Kyllä on erilaisia vastuksia täynnä tämä kuntoutuminen. Työterveys seuraa tilannettani. Ominpäin kuntoilen minkä pystyn, niillä ohjeilla joita olen saanut. Kaipa tässä joku järki on Epävarma.

Työterveyslääkäri ehdotti että pitäisi anoa osatyökyvyttömyyseläkettä Täh. Kukahan sellaisen mahtaisi myöntää tässä tilanteessa Epävarma. Aika moinen vaihtoehto Itku.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #17 - 31.10.2011 at 12:17:09

Ps.
Pitää kysyä lääkäriltä ylihuomenna olisiko vaiva tuo oheinen hermopinne vai jokin muu (kuva 5).
http://www.klinikka22.fi/data/uploads/documents/1/Alaraajan%20hermopinteet.pdf

Vaiva tuli todennäköisesti rintauinnin potkusta jota harjoittelin edellisellä viikolla Epävarma

Kaikenlaista vaivaa sitä onkin Pyöritä silmiä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #18 - 31.10.2011 at 13:12:57

Kuinka käytäntö eri puolilla voi olla niin erilainen?
Sairaalassa vähän jopa ihmeteltiin kun kysyin fysioterapiasta. Eli heidän mielestään sellaista ei tarvita.
Ja kun soitin aikaa, ymmärsin että minulla pitäisi olla joku erityinen ongelma. No, huomenna nähdään, onko siitä mitään apua.

Ennen leikkausta saamastani fysioterapiasta ei ainakaan ollut. Olin ehkä jo liian kipeä siihen silloin.
Sivun alkuun

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011
Triathlon oikeaan polveen 2012
  IP kirjattu
otski Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubilainen

Elimäki
Vastaus #19 - 31.10.2011 at 21:06:36

Polvileikkauksen jälkeen POKS:ssa (Kuusankoski) kotiuttava lääkäri kirjoitti kyselemättä 15x fysioterapiaa ja fysioterapeutti tilasi ensimmäisen ajankin, olisi halunnut jo viikon päähän kotiutuksesta mutta kunnallisella puolella sen verran ruuhkaa että on vasta 11.11. Liikeradan laajentamisen merkeissä menen sinne ihan suosiolla.
Sivun alkuun

Triathlon tekonivel oikeaan polveen 18.10.11 + patellan pinnoitus, 4.1.2013 sama satsi vasempaan
uotila.risto Risto Uotila   IP kirjattu
nuori mummu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #20 - 31.10.2011 at 22:18:27

Polvileikkauksen jälkeinen fysioterapia on mielestäni paikallaan ainakin sen vuoksi että tietää taipumisen olevan riittävää, jumpattavaa kun tuntuu polvessa olevan enemmän ainakin oman kokemuksen perusteella(tokikin lonkkaleikkauksesta vasta vajaa 4 viikkoa,ja polvenvaihdosta aikaa pian 2 vuotta )
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #21 - 31.10.2011 at 22:41:39

Polvessa on tosiaan enemmän jumpattavaa, Coxan ylilääkäri Teemu Moilanen sanoi juuri viime sunnuntaina luennolla että polven kuntoutus vaatii paljon aktiivista työtä mutta lonkka saattaa kuntoutua melkein pelkällä hyötyliikunnalla.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #22 - 01.11.2011 at 15:04:07

Kävin tänään fyssarilla kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen. Ajan varauksen jälkeen on tilanne muuttunut, koska leikatun jalan kipujen syy on selvinnyt ("organisoitunut hematoomajäänne" lihaskalvon ja reisiluun välissä), mutta ajattelin että katsotaan nyt tämäkin kortti.
Selkäni on ollut viime aikoina tosi kipeä (alaselkä jokseenkin rappeutunut) ja niinpä se varasti päähuomion, kun kaikessa mitä tein, ensimmäiseksi sattui selkään. Myös kipeä polveni oli häirikkö; näistä molemmista fyssari epätoivoissaan sanoi, ettei osannut varautua, kun ei tiennyt etukäteen.

Byrokratiassa ongelmana on tämä lähetteen puuttuminen.  Peijaksessa minulle tosiaan jäi sellainen käsitys, että sairaala ei katso lonkkaleikkauksen jälkeen tarvittavan fysioterapiaa. Fyssari olisi mielellään suunnitellut sarjan hoitoja, mutta kun ei tiennyt kuinka sinne otetaan hoitoon ilman lähetettä. Sairaalassahan sanottiin, että epikriisi toimii yhdelle käynnille lähetteenä. Tämä herttainen tyttö sanoi selvittävänsä asian ja haluavansa vielä ainakin kerran minun tulevan, johon mennessä hän on suunnitellut minulle kotijumpan.Tosin tilannehan muuttuu jälleen pian, kun toinenkin lonkkani leikataan 3 viikon kuluttua.

Tajusin taas tämän käynnin aikana, kuinka vanha ja raihnainen olen. Välillä olen erehtynyt pitämään itseäni terveenä tai parantuneena. No, sain muutaman ohjeen ja hyvän mielen siitä, että lihakseni ovat ilmeisesti oikeasti hyvässä kunnossa.
Jos nyt jotain jäi mieleen niin ohje siitä, ettei saa jäädä makaamaan: sopivassa suhteessa jumppaa, hyötyliikuntaa, istumista ja lepoa, ei mitään liian pitkään.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 01.11.2011 at 16:26:49

Minusta tuntui ihan riittävältä lonkkaleikkauksen jälkeen, että fyssari antoi sairaalassa jumppaohjeet, ja sitten jälkitarkastuksen yhteydessä pyysin tavata samaisen fyssarin ja sain vähän lisää ohjeita (eli uusia liikkeitä kun ne alkuharjoitukset olivat jo liian kevyitä).

Siitä sitten hiukan myöhemmin saattoikin siirtyä jo ihan terveille tarkoitettuun jumppaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #24 - 01.11.2011 at 16:58:24

Sehän se olikin se juttu, että ne sairaalan ohjeet tuntuivat jo niin "helpoilta", ihan alkuvaiheen liikkeiltä. Ja toinen syy oli se matkan varrella kehittynyt reisikipu, jonka epäilin olevan liiasta tai väärin tehdystä liikunnasta, mutta osoittautuikin verijäämien aiheuttamaksi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #25 - 01.11.2011 at 18:09:22

Tuossahan oli se verijäämien aiheuttama kipu ylimääräisenä ongelmana, joka aiheutti mutkia matkaan. Minä kuntouduin muutamalla yksinkertaisella jumppaliikkeellä ja hyötyliikunnalla.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #26 - 01.11.2011 at 18:19:22

Hahaa.Minäpä pyysin tänään kelalla käydessäni valokopion sairaalassa tehdystä b todistuksesta.
Fyssarihan teki jälkitarkatusen ja kertoi silloin,että 80 asteen lotonnus normaali siinä vaiheessa toipumista,ja että kaikki ok.Oli sitten laittanut papruihin,että loitonnus n.70.Se ei minusta hyvä Vihainen
Nyt sain siis käsiini lääkärin kirjoittaman todistuksen,jossa luki,että ekaks leikattu lonkka toipunut melko hyvn.Eli enempi oikeassa oli,vaikkei minua ole ikinä edes nähnyt.
Sitten siinä luki,että minut ohjattu fysioterapiaan.Ei ole kukaan mitään moisesta maininnut.Vai oliskohan pitänyt lukea ,että saanut ohjattua fysioterapiaa. Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #27 - 01.11.2011 at 18:39:35

Joskus kyllä ihmetyttää millä perusteella lääkärit kirjoittavat niitä selostuksiaan. Minun papereissani luki ennen toista leikkausta, että ensimmäiseksi leikatun lonkan "haava on parantunut hyvin ja hän on kokenut sen jo varsin hyväksi." Sehän oli sinänsä totta, olin juuri ennen toista leikkausta huomannut että ensiksi leikatulla jalalla pystyi astumaan ilman kipua ja se oli jo hieno edistysaskel minun mielestäni, mutta arvoituksellista tässä on se, että mistä lääkäri oli sen tiedon saanut, kun en muista että kukaan olisi kysynyt minulta sitä, muistan vain että itse ajattelin. No luultavasti joku on kuitenkin kysynyt vaikka en muista, ei kai se lääkäri sentään mikään ajatustenlukija ollut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #28 - 01.11.2011 at 20:37:08

Nii-in.
Lähetteestähän se on kiinni, fysioterapia. Toisaalta, kai se vähän riippuu siitäkin että pitääkö kuntoutua kiireisiin töhin vai siihen että pääsee lähikauppaan.Toinen on niin hyvässä kunnossa että mitään hoitoja ei tarvita. Toisella vaivoja ja kuntoutumis esteitä on enemmän. Itse pitäisin tätä yksilöllistä arviointia nimenomaan, tärkeänä.

Erilaisia vaihtoehtoja mietittäessä, voisi kuntoutusjakso jossakin olla omalla kohdallani pakallaan.  Niin että saisi fysioterapia ohjeita oman kuntoutumisen lomassa. Ehkä kysyn siitä lääkäriltä. Olisi kiva olla keväällä kunnossa ja nyt tulee pikkuhiljaa jo kiire Nolostunut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #29 - 01.11.2011 at 21:06:15

Katselin tuossa (http://asiointi.kela.fi/kz_app/KZInternetApplication) kelan kuntoutusvaihtoehtoja. Aika vähän näyttää olevan tarvetta tuki- ja liikuntaelin kuntoutujille taikka tules-kuntoutukseen. Olisi aika optimaalista olla osa-aika työssä tai osa-aika eläkkeellä ja kuntua siinä ohessa. Vaan eipä noita taida olla kuntoutuslaitoksissa. Pajulahdessa taisi olla joku tules-tyyppinen kuntovikko Pyöritä silmiä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #30 - 01.11.2011 at 21:30:20

Minulla ei ollut sen kummempia toivomuksia kuntoutumisen suhteen kuin että tavallisessa elämässä tarvittava hyötyliikunta sujuisi, mitään hurjia urheilusuorituksia en kaivannut eikä työkään ole fyysisesti rasittavaa. Tämän pystyi saavuttamaan ihan kotikonsteilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #31 - 01.11.2011 at 22:11:40

Minäkin haaveilen ihan vaan kävelykunnosta kaikkiin paikoihin mihin halua.Haluaisin jo töihinkin.Ja olishan se mukava päästä vihdoin sinne gynekologin tykö myös Silmänisku
En pistäsi pahaksi,että saunanlauteillekin joskus kiipeäisin ja kengät sukkien kera saisin jalkaani.Eli ihan perussettiä elämältä toivon,en sen enempää Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #32 - 01.11.2011 at 23:36:17

Kyllä nuo kaikki ovat mahdollisia, sitä mukaa kun kunto kohoaa niin että jaksaa liikkua niin liikeratoihin tulee itsestään lisää, vielä parempi tietysti jos saa jotain ohjausta niihin. Minulla oli yksivuotistarkastuksessa normaalit liikeradat ilman että niille oli tehty mitään erityistä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #33 - 02.11.2011 at 08:28:10

Kyllä minä toivon vähän enemmän kuin kaupassakäyntikykyä. Jos kivuttomasti voisi kiertää golfkentän ja lyödä siinä ohessa satakunta (mieluummin vähemmän!) tavallista ja muutama loistavaa lyöntiä. Sillä eläisi pitkään!

Sitä en lakkaa ihmettelemästä, kuinka leikatun jalan liikeradat laajenevat laajenemistaan. Kohta ollaan jo nuoruuden mitoissa. Kun saisi sen liikkeenkin vielä kivuttomaksi. Ja ilmeisesti tässä pitäisi olla joku tasapaino lihasvoiman ja notkeuden välillä. Voimakkaassa taivutuksessa nimittäin tuntuu sellaisia lonksahduksia, että olipa hyvä, että sekä itse että lääkäri huomioitiin yliliikkuvat niveleni ja kiinnitettiin huomiota luksaatiotorjuntaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu
nima Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vantaa
Vastaus #34 - 02.11.2011 at 08:47:53

Otin itse yhteyttä terv.keskuksen fysioterapiaan 2vko leikkauksen jälkeen. Lähetettä ei ole. Sain ajan 4vko leikkauksesta. Se oli tosi hyvä käynti. Sain paljon tarkennusta sairaalan melko väljiin  (tee omien tuntemusten mukaan) ohjeisiin ja seuraavan ajan kahden viikon päähän (silloin 6vko leikkauksesta). Tuolloin, eli ensi viikolla käydään sitten terv.keskuksen kuntosalilla. Puhe oli myös mahdollisuudesta päästä terv.keskuksen fysioterapeuttien kuntosaliryhmään (10krt). Tuo selviää sitten ensi kerralla. Minulla ei ole ollut erityisiä ongelmia. Fysioterapeutti ohjeisti pohjallisen leikkaamattoman, nyt lyhyemmän jalan kenkään ja ja käyttämään tukisukkaa leikatussa jonkun verran turpoilevassa jalassa. Samalla sain uudet haastavammat kotijumppaohjeet.  Minulle tuolla käynnillä oli suuri merkitys. Tunsin oloni tietyllä tavalla turvalliseksi. Mulla on lopputarkastus vasta tammikuussa (leikkaus 27.9.) enkä silloin käsittääkseni tapaa fysioterapeuttia. Itselleni riittää myös hyvä toimintakyky arjessa. Kaiken ohjauksen otan kuitenkin vastaan, mitä voin saada. Onpa noita veroja tullut maksettua ja niillä kustannettuja terveyspalveluja käytettyä hyvin vähän ennen tätä lonkkaleikkausta. Oikein aurinkoista syyspäivää teille kaikille pilviseltä Vantaalta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #35 - 02.11.2011 at 08:51:57

Minä panin merkille että pari kuukautta leikkauksesta se lonkka taipui jo paremmin kuin kymmeniin vuosiin! Eli kun sitä ei ollut silloin lapsena kuntoutettu kunnolla, niin liikerajat jäivät vajaiksi. Normaali elämä onnistui kyllä - paitsi sitten kun ihan oikeasti se nivel jumitti, eikä enää saanut sukkaa jalkaan - mutta esim. risti-istunta oli aina ollut hankala ja vältin sitä. Nykyään se taas onnistuu!
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #36 - 02.11.2011 at 18:23:57

Noooniin.
Tapasin tänään jälleen uuden lääkärin työterveyshuollossa. Vähän vaikea oli kertoa "lyhyesti" viimevuosien kiemuroitsta. Jalkapöytä on kipeä. Näyttäisi olevan eri vaiva kuin polvessa, mutta linkuttava kävely vaikuttaa sinne sun tänne. Kirjoitti viikon saraslomaa ja kehotti syömään särkylääkkeet joita edellinen lääkäri määräsi. Hermopinne jalkapöydässä Pyöritä silmiä Pyöritä silmiä Pyöritä silmiä. Kaiken tämä sopan jälkeen. Onneksi lupasi että jalkaa kuormittamatonta liikuntaa voi tehdä.

Harmitti niin, että kyynelet silmissä nilkuttelin työpaikalle sairaslomatodistuksen ja sitten uimaan. Sinne purin pahan mieleni. Vetelin menemään kolmen nuoren miehen kanssa samalla radalla oikein sydämeni kyllyydestä, lähinnä käsillä. Helpotti hieman- korvienväliä. Tänään en ajattele mitään, huomenna on uusi päivä. Yritä muistaa että kaikki nämä vaivat ovat todennäköisesti korjautuvia. Päkiän alle pitää hankkia joku "poikittaistuki".  Asiat etenevät, mutta niin mahdottoman vaikean kautta. Jalkaterän särky  on sen verran voimakas, että polven kristyksiä ei juurikaan tunne  Pyöritä silmiä, kaipa se on hyvä asia  Epävarma.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta