Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
nilkkanivel ylempi ja alempi (Luettu 9088 kertaa)
marjaa Poissa

Liike on lääke!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

nilkkanivel ylempi ja alempi
23.10.2011 at 18:52:58

Hei, onko kohtalotovereita ! Minulta luudutettu alempi nilkkanivel ja jalkapöydän nivel taannoin vajaa vuosi sitten, nyt ikäväkseni ortopedi kertoi, sen mitä olen jo pelännyt oireitteni perusteella, että ylempi nilkkanivel on huonossa kunnossa ja liike siinä vähäinen, johtuen lapsena leikatusta kampurajalasta. Painajainen kävi toteen, eikä ole vielä tottunut ajatukseen. Vielä ei alettu luudutusleikkausta päättämään, vaan yritetään mennä eteenpäin mahdollisesti saatavalla ortoosilla, jos siitä on apua. Kävely niin hankalaa, kun kivut säteilevät jalkaterän alueelle, ja luudutetun jalkapöydän nivelen kivut edelleen hankalat olleet kipsin poistosta lähtien. Tuntuu että en ole toipunut aikaisemmasta luudutuksesta kunnolla, joka tehtiin siis n. vuosi sitten jalkapöydän niveleen ja alempaan nilkkaniveleen. Onko teillä kenelläkään samanlaista tilannetta? Jotenkin tuntuu vain, että alkaa olla jo liian monta "heikkoa" lenkkiä, vaikka tiedän, että monella on asiat vieläkin huonommin. Ja toisessa polvessa nivelrikko, tähystyksen ja magneettikuvan perusteella pitkälle edennyt, ja ortopedille pääsyä odottelen senkin vuoksi. Välillä tuntuu, että mitenkähän tästä etiäpäin, no päivä kerrallaan ! Nämä vaikeat nivelvaivat jotenkin kulkevat kyllä käsi kädessä, ja vaikuttavat koko "kroppaan".
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mukanilkka Poissa

Nilkka sen kun liikkuu!

Nivelklubin tulokas
*

Re: nilkkanivel ylempi ja alempi
Vastaus #1 - 24.11.2011 at 00:02:29

Just luudutettiin alemmat nivelet kummatkin jäljellä olevat-ja samat on tuntemukset.
Sivun alkuun

IP kirjattu
el loco pie Poissa

<kaikki mikä ei tapa,
niin sattuu ihan vi...ti!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #2 - 01.12.2011 at 19:56:12

onnettomuuden vuoksi jalkapöytää on luuduteltu neljästi ja nyt on ylempi- ja alempinilkkanivel paskan, joten päätin, että ei enää mitään leikkauksia, vaan jalka pois. sääriamputaatio tehdään viikon päästä töölön sairaalassa ja mieliala on loistava, sillä jatkuvia kipuja ja leikkauksia ei vaan jaksa, niin ja kipulääkkeet on jo käytetty tappiin aikaa sitten ja vahvempia ei oo enää järkevää syödä. (temgesicä meni noin 1,6-2mg 2krt/vrk kunnes ei sekään enää vaikuttanut)  Juustoinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #3 - 03.12.2011 at 19:09:38

marjaa kirjoitti 23.10.2011 at 18:52:58:
Hei, onko kohtalotovereita ! Minulta luudutettu alempi nilkkanivel ja jalkapöydän nivel taannoin vajaa vuosi sitten, nyt ikäväkseni ortopedi kertoi, sen mitä olen jo pelännyt oireitteni perusteella, että ylempi nilkkanivel on huonossa kunnossa ja liike siinä vähäinen, johtuen lapsena leikatusta kampurajalasta.

Minulla luudutettiin nilkan alanivel 12.10.2011. Luudutus on tapahtunut hienosti. 2-viikkoa on ollut kipsi pois. Heti kipsin poistamisen jälkeen jalka on ollut tosi kipeä. Kontrollissa ortopedi sanoi, että on tosi jäykkä nilkka. En saa nilkkaa ollenkaan kunnolla taivutettua.  Epävarma

Minulla myös on ollut vaikeat molemminpuoliset kampurajalat. Myös nilkan ylempinivel on vaurioitunut. Tarkoitus olisi leikata vasen nilkka kun ollaan saatu oikea kuntoon.

Kysyn teiltä, mahtaako nilkkani vielä taipua entiseen tapaan? Luulen että 3-kuukauden sairausloma ei kyllä riitä.  Itku
Sivun alkuun

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
Mukanilkka Poissa

Nilkka sen kun liikkuu!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #4 - 05.12.2011 at 23:14:49

Ylänivel taipuu eli suora liike ylösalas onnistuu mutta vain niissä rajoissa, jossa TC-nivel antaa-jos siellä on nivelrikko jo nyt, niin se estää liikettä. Näin mulla on. 40 % liikettä vain. Sivukallistus ei onnistu ja joustavuutta ei jalkaterässä ole-se on seuraus alanivelten jäykistyksessä. Alkukipuihin ei kannata jäädä kiinni-harjoitusta kannattaa tehdä. Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
marjaa Poissa

Liike on lääke!

**

Vastaus #5 - 06.12.2011 at 00:06:47

Mulle ortopedi sanoi, että ei kannata kävellä avojaloin lainkaan. Tosiaan jalkaterästä todella kipeä ja jäykkä, nivelrikko kuulemma vaihtanut paikkaansa, talonavicularenivelestä etiäpäin, kun se ja subtalonivel jäykistetty. Mutta näin monesti tekee, kun alempi nilkkanivel luudutetaan. Ylempää nilkkaniveltä olen yrittänyt voimistella pohkeen venytyksin, vaikka ei siitä merkittävää tunnu olevan, kun siinäkin nivelrikko, ja tuntee usein, että luut ikäänkuin käyvät taivutuksessa yhteen. Sen jäykistysleikkaukseen en vielä uskaltanut. Ylemmän nilkkanivelen nivelrikko jotenkin jäykistää nilkkaa vielä enemmän, kun alempi nilkkanivel on leikattu. Nämä ovat mutkikkaita asioita, ja ortopedillekin varmaan harvinaisia kohdata vielä se, että lapsuudessa ollut kampurajalat. Kuinkahan moni kärsii nyt nilkkavaivoista aikuisena, joilla on vuosikymmenet sitten kampurat leikattu. Nykyään ortopedin mukaan hoito on parempaa. Kyllä paranemiselle kannattaa antaa aikaa,ja itse varmasti parhaiten tuntee sen, milloin on työkykyinen leikkauksen jälkeen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Vastaus #6 - 06.12.2011 at 15:18:33

Hei
Monet asiat ovat edistyneet vuosikymmenten aikana, onneksi Silmänisku. Niin tuo kampurajalan hoitokin. Näyttäisi että tuo tuki on juuri kampurajalkavauvan saaneille perheille, mutta myös aikuisten kampurajalkavaivsisten mielipiteitä näyttävät kaipaavan. Invalidiliitossa on tästä tietoa. Tuo kampurajalkayhdistys näyttäisi kaipaavan juurikin vanhempien ko. ongelmasta kärsivien näkemyksiä. Kannattaa kysellä sieltä. Itse olin invalidiliiton istumalentopallo ryhmässä, kun en pystynyt jaloilla ollen pelaamaan.. ja etsin uusia harrastuksia.

http://www.invalidiliitto.fi/files/attachments/laku/harvinaiset-yksikko/kampuraj... ja http://www.skyry.org/yhdistys.php
Sivun alkuun

IP kirjattu
el loco pie Poissa

<kaikki mikä ei tapa,
niin sattuu ihan vi...ti!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #7 - 06.12.2011 at 17:12:47

Pitää aina muistaa, että kun jostain luudutetaan ja jalan normaalit liikeradat muuttuvat ja niin ongelmat siirtyvät muualle. Itselläni esim. oli / on ongelmia polven, lonkan ja alaselän kanssa. Lisäksi ainakin itselläni luudutusleikkausten jälkeen jalkapöydän nivelrikot siirtyvät seuraavaan niveleen aika nopeasti ja taas luuduteltiin lisää. Sitten tuosta ilman kenkiä kävelystä...itse suosittelisin kävelyä paljaanjaloin esim. pehmeällä hiekalla, jotta jalkapöydänlihakset vahvistuisivat ja näin tukisivat jalkaa enemmän. Helposti erikoispohjallisia käytettäessä nämä lihakset eivät pääse töihin ja surkastuvat, eikä näin ollen tue jalkapöytää..
Sivun alkuun

IP kirjattu
marjaa Poissa

Liike on lääke!

**

Vastaus #8 - 06.12.2011 at 17:56:07

Niinpä, se näyttää olevan varsin etenevä sairaus tuo nivelrikko kaikesta hyvästä hoidosta huolimatta. Kipulääkkeiden syönti väsyttää, eikä niistäkään ole juuri apua enää, ja uusiin luudutuksiin ei ole rohkeutta vielä ryhtyä, kun polvileikkauskin tulossa kuukauden parin sisällä. Voimia kaikille tämän asian ympärillä kärsiville ja tähän aiheeseen osallistuville !! On tämä ainakin minulle opettanut sen, että osaa olla pienemmistäkin asioista onnellinen, vaikkakin välillä tulee valitettua. Mutta tämä palsta on hyvä vertaistuki, ja saa jopa hyviä vinkkejä Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #9 - 07.12.2011 at 15:20:37

Nykyään kampurajalkojen hoitoon liittyy olennaisena osana tuo tankohoito. Itse en ole siitä päässyt hyötymään. Hienosti asiat on kyllä edennyt sillä alalla.  Hymiö

Tammikuun alussa meen uudestaan kontrolliin. Tuli mieleeni jo hoitovirhe, mutta antaa olla. Juustoinen
Sivun alkuun

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
Seabird Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Vastaus #10 - 07.12.2011 at 15:58:09

Hei
En ole nilkan asiantuntija, mutta omakohtaista kokemusta leikkauksista toipumisita on. Todellankin kipuja riittää eri puolilla kehoa ja leikattu kohta tuntuu jäykältä, kireältä ja turvonneelta. 

Luiden luutumiseen menee noin 6-8 viikkoa normaali oloissa, luudutusleikkauksesta en tiedä, mutta voisi kuvitella että jotain tuohon suuntaan.. ja sitten alkaa sen mahdollisen liikelaajuuden hakeminen- kyyneliin saakka eli kipurajaan taivuttelemalla. Nilkalla vesijumpan voi tehdä myös ämpärissä.. kipuja minulle ainakin aiheuttaa kylmähkö sää jolloin ilman kosteus on korkea, joten joskus kannattaa vilkaista myös ulos.
Tsemppiä!

Sivun alkuun

IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #11 - 20.12.2011 at 17:58:44

Tänään sain tiedon, että minulla on kohtalainen uniapnea, 20 hengityskatkosta tunnissa.
CPAP-laitekokeiluun pääsen 3-4 kuukauden päästä. Asia minkä takia kirjoitin tämän viestin tänne on edelleen se asentotyyny. Täytyy alkaa suunnitteleen sitä vanhoista tyynyistä.  Hymiö Onkohan harrasteessa mahdollisesti myytävänä sellaista vaahtomuovirouhetta? Saisko siitä tehtyä asentotyynyn, vai ostanko halpoja tyynyjä ja teen niistä. Virnistys
Sivun alkuun

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #12 - 20.12.2011 at 18:56:07

Löysinpä parhaan paikan mistä saa monelaista täytettä asentotyynyyn, Vaahtomuovi.net.  Hymiö
Sivun alkuun

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta