Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Reuma ja ruokavalio (Luettu 3840 kertaa)
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Reuma ja ruokavalio
29.12.2011 at 11:44:52

Laitetaanpa uusi aihe käyntiin, vaikka täälläkin on ollut puhetta ruokavaliosta. Minkälaisia ruokavaliokokemuksia teillä reumaatikot on? Mikä on auttanut/pahentanut teidän niveliä? Mitä olette kokeilleet?
Tunnettuja juttujahan on sianlihan ja oluen sopimattomuus reumaatikoille, ja suositusta on syödä omega3: sta. Jostain luin, että välimeren ruokavalio olisi hyväksi.

Mulla on seuraavanlainen ruokavalio: lihaton, syön kalaa ja kasviksia paljon, käytän maitotuotteita. Purkista syön d-vitamiinia, kalkkia, ja omega 3:sta ja probioottia (maitohappoja) Lihatonta ruokavaliota olen noudattanut nyt lokakuun 11 alusta  ja muuten mainitut lisäravinteet aloitin silloin kuin sain daignoosin, eli 05/10.  Reumaan tällä ei ole ollut mitään vaikutusta. Kertokaahan miten teillä? Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
haidi84 Poissa

Liike on lääke!

Re: Reuma ja ruokavalio
Vastaus #1 - 01.01.2012 at 20:09:21

Vehnätön auttaa minulla ainakin. vehnä lisäsi selvästi tulehdusta nivelessä joka oli ennestään tulehtunut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
maller Paikalla

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #2 - 05.01.2012 at 17:34:14

Kokemukseni on, että ruokavalio on löydettävä yksilöllisesti. Heinolan Reumalla sain infoa sianlihasta, miksi se ei sovi kaikille, koska siinä on paljon ureaa.

Punaisesta lihasta kokeilen joskus poroa ja hirveä, jotta HB ei laskisi. Oli 100:n pinnassa, mutta nyt upeat 135 !

Joskus kivut lisääntyvät syötyäni muikkuja tai kylmäsavustettua lohta. Eikö kihtikin herää näillä ?

Kasvispohjainen, vähäsuolainen ja -rasvainen ruoka tuntuu sopivan. Ei siis perinteinen joulusapuska. Graavilohi on ihanaa, kun "hauduttelee" filettä ensin sitruunanmehussa ja laittaa suolaa kevyesti. Ainakaan silmäluomet eivät pullistele kuten umpisuolattua lohta syötyä.

Joskus pitää kyllä irroitella ja herkutella, elämään tarvii iloja, vaikka nivelet vinkuisi !
Sivun alkuun

IP kirjattu
haidi84 Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 06.01.2012 at 21:47:08

täytyy vielä todeta, että lääkitys, varsinkin trexan voi peittää vilja-allergian, ainakin mulla on olluut selvä vilja-allergia, mutta nyt kun olen trexania käyttäny (joka hillitsee immuunipuolustustakin) allergiat jää helposti vähemmille oireille. näin "vastarannankiiskinä" vastustan lääkkeitä, mutta käytän niitä jos muu ei auta (ja välillä pakko on ollut käyttää vaikka kuinka paljon ja vahvoja)... eli viljaton olis yksi mahdollinen apu varmasti monelle, mutta tosin nyky suomessa vaativa tapa kokeilla tuleeko helpotusta niveloireisiin. mulla tuli jo vehnättömästä,  pystyny oon syömään kauraa ja ruista, mutta vähän vain niitäkin. ja olo on ollut paljon parempi nivelten suhteen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Nivelklubin veteraani

Vastaus #4 - 06.01.2012 at 22:45:00

Hei
Sotkeudumpa keskusteluun vaikka reumaa ei olekkaan. Kävi juuri pieni kömmö, kun saamani redbull tms. purkki hajosi kassiin. Voi jee mikä haju, vaahto siellä oli. Kannoin kassin äkkiä vessaan.. siitä tuli mieleeni että mitä kaikkea noissa syömissämme ruoissa oikein on.. oli aivan kaamea haju Pelästynyt.

Auttaisko luomuruoka? Aika usein se tuntuu olevan paljon, paljon maukkaampaa kuin tehotuotettu. Joulupukki toi poronlihaa jossa rasvaa ei juuri mitään jne.

Viimeisen sairasloman aikaan sain ruokailun korjattua ja pari kiloa putosi treenistä huolimatta. Yllättävän tärkeä juttu tuo monipuolinen ja puhdas ruoka. Siihen itse panostan seuraavaksi peruskunnon noston ohella, nyt kun elämä alkaa normalisoitua pitkien kivuliaiden vuosien jälkeen.

ps. On se hirveä määrä vihanneksia,marjoja ja hedelmiä,joita saa popsia. Syömättä ei tarvi olla vaikka treenaa ja pyrkii painon pudotukseen aterian sisältöä ja rytmiä muuttamalla.
Sivun alkuun

IP kirjattu
haidi84 Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 07.01.2012 at 22:02:59

piti vielä uhmata tätä allergiaa, kun oli herkkuja tarjolla. nyt maha jalkapallon kokoinen, erinäisiä kutiavia näppyjä ja oksettaa, sydän lyö rytmihäiriöitä. jee jee, ja pitäis vielä jaksaa muille kokata tuleviin juhliin, itselle jotain pientä naposteltavaa vaan missä ei vehnää, aaarhg.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mintsi Poissa

Vastaus #6 - 08.01.2012 at 11:58:49

Minä en ole löytänyt varsinaista yhteistä nimittäjään ruokavalioni ja reuman aktiivisuudella. Punainen liha ei ole ongelma - ei edes porsas. Sen olen huomannut, että jos syön "huonommin" ja valmisruokaa, tauti on aktiivisempi, mutta se voi johtua monesta muustakin asiasta. Yeensä minulla on ollut kiire ja stressiä, kun en ennätä tai jaksa tehdä ruokaa kotona. Eli syyt voivat löytyä sieltä.

Toinen mihin olen kiinnittänyt huomion on riittävä juominen. Jos monena päivänä juominen jää vähiin, niin nivelet alkavat kipeytyä. Eli vähintään litra "ylimääräistä" nestettä pitää päivässä juoda. En siis puhu mistään järjettömän suurista määristä. Toki hikoiluttavan liikunnan jälkeen enemmän.

Tuohon vehnättömään ruokavalioon pitää kommentoida, että minulla se tuntuu pahentavan oireita. Ensimmäiset reumaoireet tulivat kun olin hyvin vähillä hiilareilla (ja niihin ei mahtunut yhtään viljoja). Myöhemmin olen kokeillut useampaankin kertaan erityyppisiä viljattomia/tärkkelyksettömiä ruokavalioita ja todennut, että reuma aktivoituu ja muutenkin elämästä tulee turhan hankalaa. Eli minulle ei sovi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 08.01.2012 at 13:29:41

Taidan minäkin alkaa epäilemään tätä lihatonta ruokavaliota, sillä Hb:ni on laskenut reippaasti tämän aloitettuani. Ja koska oireisiin tällä ei ole mitään vaikutusta, täytyy ilmeiseti alkaa lihaa pikkuhiljaa taas lisäämään. Kalaa olen syönyt runsaasti, mutta ei se siis ilmeisesti riitä pitämään HB:ta edes kohtuullisissa lukemissa.

Hyvä huomio tuo Mintsin mainitsema juomisen yhteys kipuihin.

Kyllä alkaa tulla vainoharhaiseksi näiden ruokajuttujen kanssa, eikä yhtään helpota kaikki ruokavaliolla sitä ja tätä juttujen lukeminen, jota tuntuu tulevan sieltä ja täältä tähän vuodenaikaan. Se on vain otettava järki käteen. Toisaalta olen törmännyt jopa sellaisiin olettamuksiin, joissa reumaa yritetään työntää vähän samanlaiseen kastiin kuin diabetesta, itse aiheutetuksi sairaudeksi. Mutta siitähän tässä ei ole kyse, koska taudin aiheuttajaa ei tiedetä Täh
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mintsi Poissa

Vastaus #8 - 08.01.2012 at 14:06:53

Minä edelleen uskon siihen, että reuma on oikein hyvä sairaus kaikelle "humpuukille". Nimittäin reumoille on tyypillistä aaltomaisuus eli oireet vaihtelevat satunnaisesti, toisinaan on helpompaa ja toisinaan vaikeampaa. Kun sopivasti vaikean vaiheen aallon harjalla aloittaa jonkun elämäntapamuutoksen (lääkkeen, luontaistuotteen, avantouinnin...), niin kovin helposti tulee tehtyä vääriä (?) johtopäätöksiä.

Minä koen aina reumalääkityksen lisäämisen jälkeen "ihmeparantumisen" pariksi viikoksi. Samoin kipulääkkeen ottamisen jälkeen olo paranee lähes välittömästi - vaikka tutkimusten mukaan lääkkeen teho alkaa 3-6 h ottamisesta ja maksimissaan jossain 10-15 tunnin tienoilla. Ihmisen mielen voima vaan on niin järjetömän kova.

(Ja kyllä tästä huolimatta syön säänöllisesti tuoretta inkivääriä ja nyt olen aloittanut kookosöljyn käytön, koska niiden väitetään auttavan nivelkivuissa ja niillä on muitakin terveysvaikutuksia  Viileä )
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta