Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Nivelrikko vai reuma? (Luettu 3573 kertaa)
ansatu Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Nivelrikko vai reuma?
04.01.2012 at 19:59:12

Oireita on ollut useita. noin vuosi sitten sain ekan kortisooni piikin hyvin kipeään olkapäähäni mikä auttoi. ja nyt noin 5-6kk sitten alkoi ranteiden,kyynärpäiden, sormien särky. ja nyt viimesen kuukauden aikana särky on melkein koko aikaista Surullinen  vas etusormen pip niveleen tullut kiinteä pahkura ja on siis turvoksissa, samoin vas isovarpaan tyveen tullut turvotusta ja oikea ranne on turvonnut ja ehkä pieni pahkura..

Tänään kävin reumalekurin luona ja meinas että olisko nivelrikkoa (mulla on huomattava ylipaino) mutta oireilen pääasiassa käsissä.  sanoi että ei vaikuta reumalta koska kaikki reumaatikot sanovat että aamujäykkyys on pahin, onko näin? sillä mun molemmat lapset saivat reumadiagnoosin viime vuonna ja he ovat kipeitä ympäri vuorokauden ja heilläkin on biologiset lääkkeet käytössä. lekuri sanoi että mulla on epätyyppilliset oireet.   
siis mua jomottaa/särkee koko ajan varsinki sormia ja ranteita. kyynärpäätä ja vas olkapäätä mitä lääkäri ei edes paremmin tutkinut kun nousi ylös kuitenki hyvin.
Huomenna on röntgen.
Mitäs mieltä te olette tästä tilanteesta?  lääkäri ei myöskää osannut määrätä mulle lääkkeitä särkyyn kun en voi tulehduskipulääkkeitä syödä.  Itku
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin superaktiivijäsen

Re: Nivelrikko vai reuma?
Vastaus #1 - 04.01.2012 at 20:17:41

Itsellä ei nivelreumaa,mutta hyvin läheltä seuraan siihen sairastunutta.Aamujäykkyys,kipu on hurjan paljon kovempaa ja kestää pitempään reumassa kuin nivelrikossa.Toki kipua koko päivän.Lisäksi nivelet turvonnneet ja taudin oikein raivotessa,nivelet punaiset ja kuumottavat.
Lisäksi reumassa oireet symmetriset,eli molemmat ranteet tai nilkat oireilee liki samoihin aikoihin.
Näin siis vaan sivusta seuranneena,jo lähes 40 vuoden ajan Vihainen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 04.01.2012 at 20:23:32

Entä nivelpsoriasis, sille on tyypillistä että se alkaa pienistä nivelistä kuten sormista tai varpaista. Minulla epäiltiin ensin nivelpsoria koska minulla oli ihopsori ennestään, mutta kun sormista ei löytynyt nivelpsorille tyypillisiä pahkuroita (eivät olleet myöskään kipeät, ihmettelin kun lääkäri niitä rupesi tutkimaan) niin reumalääkäri rupesi epäilemään ettei minulla olekaan nivelpsoria vaan nivelrikko, ja niin sitten olikin. Nivelpsori voi olla vaikkei iho-oireita olisikaan, tai iho-oireet voivat olla niin vähäisiä ettei niitä tule laittaneeksi merkille.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Mintsi Poissa

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #3 - 04.01.2012 at 20:33:42

Käsittääkseni tulehduksellisissa nivelsairauksissa on tyypillistä että kivut ja jäykkyys ovat pahimmillaan aamulla tai levon jälkeen. Jos kipu pahenee pitkin päivää/rasituksessa, niin kyseessä on yleensä jotain muuta kuin akuutti niveltulehdus. Näin minulle on väittänyt useampikin lääkäri.

Mutta tosiaan rtg-kuvat kertovat paljon ja niistä voi ainakin kokenut lääkäri päätellä myös nivelrikon syntysyyn. Eli ei tässä kohti auta kuin odottaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
ansatu Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #4 - 04.01.2012 at 20:37:01

niin ja unohdin sanoa että ikää on 25..  siis mullakin aamullaon sellai että on vaikea saada sormet suoriksi tai niin ku koukistella sormia kun tuntuu ettei ne taivu, mutta onko toi sitten jäykkyyttä? esim lapsilla jäykkyys näkyy aamulla ihan selvästi kun kävelee tönkösti kun on tulehduksia, mutta kun ei mulla juuri jalat ole oireillut muuta kun toi varvas.
Sivun alkuun

IP kirjattu
ansatu Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #5 - 05.01.2012 at 19:42:36

hei laitan tänään kuvan mun  kädestä miten se eilen illalla yht äkkiä turpos
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1