Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
jalkojen pituusero (Luettu 6871 kertaa)
tuulianlonkka Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

jalkojen pituusero
17.02.2012 at 15:22:04

Hei, toipilasvaiheeni on siinä vaiheessa että päähäni ilmaantuu kaikenlaista..  Virnistys
Nyt pohdin, että onkohan lonkkaleikattu jalkani mahdollisesti pidentynyt leikkauksessa.. Leikattu puoli on tuntunut jo ennen leikkaustakin pidemmältä, mutta virallisesti sitä ei ole todennettu ja nyt kun se tuntuu vieläkin pidemmältä?  Täh Missähän vaiheessa ja kuka mittauksen suorittaa?
Näillä aatoksilla tänään  Hymiö Mukavaa viikonloppua kaikille!  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Re: jalkojen pituusero
Vastaus #1 - 17.02.2012 at 16:09:45

Minun jalkani mitattiin jälkitarkastuksessa runsaan 2 kk kuluttua leikkauksesta. Kovin pian leikkauksen jälkeen ei asiaa ainakaan itse tiedä, koska lihasten asennon muuttuminen saattaa saada jalat tuntumaan eripituisilta, mutta tämä tunne häviää vähitellen. Kyllä pituuseroa voi jäädäkin, minulle jäi 5 mm mutta niin pieneen eroon kroppa pystyy mukautumaan niin ettei se haittaa käytännössä mitään, ja asiaa voi auttaa myös kenkään laitettavalla korotuslapulla. Isompi ero on jo vaikeampi, 2 cm tai enemmän katsotaan hoitovirheeksi. Jos toinen lonkka on leikattu ja toinen odottaa vuoroaan, mahdollinen pituusero korjataan toisessa leikkauksessa, joten leikkausten välillä siitä ei kannata huolestua, mutta kannattaa kyllä mainita lääkärille jotta hän voi tarkistaa, onko eroa todella vai onko se vain ajan mittaan häviävä tunne. Mittaamiseen on erilaisia keinoja, minun jalkani mitattiin siten että lyhyemmäksi epäillyn jalan alle laitettiin eri paksuisia laudankappaleita ja katsottiin minkä kohdalla lantio on suorassa.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Jalmari 52 Poissa

Vastaus #2 - 17.02.2012 at 16:58:42

Tämäpä se onkin mielenkiintoista!  Hymiö

Komppaan tässä asiassa Sopulia. Kovin pian leikkauksen jälkeen ei asiaa itse tiedä kovinkaan varmasti. Lihasten asennon muuttuminen saattaa saada jalat tuntumaan eripituisilta, mutta se tunne voi hävitä vähitellen.

Minulle itselleni on käynyt niin, että ensimmäisen lonkkaleikkauksen jälkeen leikattu jalka tuntui aluksi hieman lyhemmältä, mutta se tunne hävisi vähitellen. Lopputulos oli, että jalat olivat lopulta samanpituisia.  Hymiö Hymiö

Fysioterapeutti tarkasteli silloin kuusi viikkoa ensimmäisen lonkkaleikkauksen jälkeen jalkojeni keskinäistä pituutta ja totesi niiden olevan samanpituisia. Siinä vaiheessa minusta vielä tuntui, että leikattu jalka olisi ehkä hieman toista jalkaa lyhempi. Myöhemmin tuo tunne sitten hävisi vähitellen. Senkin jälkeen jalkojeni keskinäistä pituutta on tarkasteltu muutamien asiantuntijoiden toimesta röntgenkuvista, takaa päin sormin molempien lantioiden korkeutta tunnistelemalla ja kävelyäni seuraamalla. Lopputulos on ollut sama, jalkani ovat tasapariset keskenään.  Hymiö Hymiö Hymiö

Tämän toisen tasan viisi viikkoa sitten tehdyn lonkkaleikkauksen jälkeen leikattu jalka tuntui puolestaan heti leikkauksen jälkeen selvästi pitemmältä, mutta tuokin tunne on lihasten vahvistumisen myötä alkanut hävitä vähitellen. Tällä hetkellä minusta tuntuu, että viimeksi leikattu jalka ei ole ainakaan toista lyhyempi, mutta ei se taida olla sitä pitempikään.  Epävarma

Runsaan viikon kuluttua tapaan fysioterapeutin. Nähtäväksi jää, mitä mieltä hän on jalkojeni keskinäisestä pituudesta.  Täh
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 17.02.2012 at 17:04:51

Tuulianlonkka, jos jälkitarkastusta ei vielä ole ollut, siihen asti voi ainakin odotella rauhassa muuttuvatko tuntemukset, ja sitten jälkitarkastuksessa pyytää että lääkäri tai fyssari mittaisi jalkojen pituudet ellei se kuulu ilman muuta kuvioihin rutiinijuttuna.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
tuulianlonkka Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 18.02.2012 at 13:27:25

Tosi hyödylllisä vastauksia, kiitoksia kaikille!  Hymiö Olen vissiin vähän hätähousu, kun leikkauksesta ei ole vasta kuin kaksi ja puoli viikkoa.. Tosiaan vähän hassun oloinen on jalka, mutta odotellaan nyt rauhassa lihasten asettumista  Hymiö Maaliskuun alkupuolella on fysioterapeutin tarkastus ja huhtikuun puolessa välin ortopedin. Näillä näkymin vain tämä lonkka oli kohteena. Itse veikkaan, että lähivuosina seuraava leikkauskohde on nyt leikatun puolen jalan polvi, aika näyttää..
Sivun alkuun

IP kirjattu
lumiperhonen Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #5 - 18.02.2012 at 20:17:57

hei tuulianlonka
minullakin tuntuu on leikattu jalka pidempi. tiedän että tosi hankalaa liikkuminen varsinkin ilman kenkiä .
lääkäri vaan oli lopputarkastuksessa sitä mieltä että eroa max 2-3mm mikä ei vaikuta kävelyyn, mutta fyssari on tarkastanut kahteen kertaa eroksi 2cm.
leikkauksesta on 5kk ja ole päättänyt että kun  6kk tulee täyteen ja saan rohkeutta ,soitan vielä lääkärille jos en pääse sitä kautta röntgeniin tarkistamaan eroa ,niin sitten täytyy etsiä toinen lääkäri . kyllä tällä liikkuu ja liikunkin aika paljon esim. hiihtoa ja lumikenkäilyä  päivittäin.
leikattu lonkka on toipunut tosi hyvin ,mutta polvi ja toinen  lonkka ei kyllä tästä tykkää.
kenkiin laitan sisäpuolisia korotuksia ja 2 pariin olen saanut kaupungin maksusitoomuksella ulkopuolisen korotuksen joka on 1,5cm .niillä onkin tosi hyvä kävellä,mutta esim hiihtokenkään ei pysty laittamaan ja se rasittaa tosi kovasti muita niveliä.
kyllä se leikattu jalka ilmeisesti aina tuntuu jonkunverran
pidemmältä . mutta katsele vielä muutama viikko ,niin voit alkaa itsekin kokeilemaan eroa laittamalla lyhyemmän jalan alle vaikka kirjan . ja peilin edessä seisten näät itsekin milloin seisot suorassa.
jos olisin eläkkeellä tai muutenkin jo "vanhus" tämä jotenkin
menettelisi ,mutta olen vasta 50 ja toissäkin joudun olla jalkojen päällä.
tämä on kyllä hieno palsta . tietoa saa todella paljon kun lukee muiden kertomuksia.
Sivun alkuun

IP kirjattu
aavee Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Nivelklubin veteraani

Kerava
Vastaus #6 - 19.02.2012 at 08:50:13

Lumiperhonen, ole tiukkana tuon pituuseron suhteen. 2 senttiä on kyllä liikaa! Jos lopullinen tilanne on 2 sentin pituusero, niin muistaakseni se on jo virhe  Epävarma. Olen ymmärtänyt, että tarkoitus on tehdä jaloista mahdollisimman saman mittaiset, ettei tule "lisää" ongelmia. Jos toinenkin lonkka on lähiaikoina leikkausvuorossa niin syntynyttä pituusero voidaan sillä korjata ja silloin ei tarvitse olla "huolissaan" tilanteesta.
Sivun alkuun

spinaalistenoosi +2x polven tekonivel + 2x lonkan tekonivel
  IP kirjattu
tuulianlonkka Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 19.02.2012 at 12:40:14

Hei Lumiperhonen, ole vaan tiukkana jalkojesi suhteen.. Sinun elämänlaadustasi on kuitenkin kyse  Hymiö
Mulla on vasta alle kolme viikkoa leikkauksesta eli toipumista ja muovautumista nyt odottelen. Itsekin olen nuori, tänä vuonna 44 täytän, että työuraa olisi vielä pitkä taival taapertaa ja sairaanhoitajana jalat yksi merkittävimmistä työkaluista (muun kehon, käsien ja ajatustyön ohella  Juustoinen ) .. Mutta on se vaan outoa olla itse potilas/toipilas, sillä oman kehon tarkkailusssa ei kyllä ole yhtään hyötyä.. vaan haittaa enemminkin  Silmänisku
ps. nyt on nivunen vähän kipeä ja hieman turvoksissa, lienen liikaa liikkunut? Ehkä turhankin tarkkaan tulee nyt seurattua lonkkaa/jalkaa  Virnistys
Tsemppiä Sinulle  kovasti!! Ja kaikille mukavaa pyhäpäivä!!  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
hennuli Poissa

Liike on lääke!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #8 - 19.02.2012 at 12:50:15

Moi Tuulianlonkka,
onneksi hätähousuja on muitakin:)
Paljnko liikut päivittäin?Meillä on nimittäin melkein sama aika leikkauksesta.Itse menin kuntopyörän päälle ensimmäistä kertaa (ilman vastusta)tänään  ja nostin satulan mahdollisimman ylös niin, että jalat ovat ihan suorana;näin polvi ei nouse vahingossa lantion korkeuden yli.Liike oli tosi haastava ensin,mutta pikkuhiljaa (siis tosi hitaasti!!!) poljin n.15 minuuttia ja siitä se lähtee.Tuntui oikein mukavalta ajatella keväisiä työmatkoja pyörälläHymiö
Puhut fyssarin tapaamisesta maaliskuussa.Oletko saanut lähetteen leikkaavasta sairaalasta,sillä itse en saanut mitään lähetettä ja ensimmäinen tapaaminen on vasta ortopedin kanssa 4 kk.leikkauksen jälkeen.Olisi tosi hyvä jos joku tässä välissä vähän kontrolloisi tätä hätähousun villiä menoa:),jalkojen pituuksia ja asentoja, sekä kipenevää polvea.
Hyvää toipumista!
Sivun alkuun

IP kirjattu
tuulianlonkka Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 19.02.2012 at 15:23:41

Moi Hennuli, olet varmasti urheilullisemmin kuntouttanut itseäsi kuin minä  Hymiö Minä olen lähinnä vain taloustöiden parissa voimistellut ja kuntoillut. Yllättävän monet voimisteluliikkeet saa liitettyä normaaleihin askareihin  Silmänisku Ekalla viikolla en jaksanut olla ylhäällä kuin kolme varttia kerrallaan, toisella viikolla tunnin-puolitoista ja nyt tässä yhtenä päivänä olin kerrallaan ylhäällä lähes kolme tuntia. Mutta leponsa se vaatii päälle... Tänäänkin tunnin pitkällään ololla katosi aamuinen nivusen kipeys  Hymiö Kunpa vaan löytäisi sen kultaisen keskitien, joka kuitenkin kartuttaisi hyvin  toimintakykyä  Hymiö
Niin minulle annettiin sairaalassa jo ajat fyssarille ja ortopedille. Minut leikattiin oman alueeni sairaalassa. Mutta huonekaverini, jotka olivat eri alueelta, heidät kehotettiin itse varaamaan fysioterapautille aika. En tiedä miten Sinun alueellasi on käytäntö? Ja minkälainen se mahtaa yleensä olla? Voinet kysyä ja selvittää sitä jostakin..
Tasapainoillaan ja kuntoillaan, Hennuli!  Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #10 - 19.02.2012 at 16:10:03

Minulta jäi varsinainen jumppa hyvin vähiin, mutta hyötyliikuntaa tuli paljon. Jos tavoitteena ei ole mitään ihmeellisiä urheilusuorituksia vaan pelkästään tavallisen jokapäiväisen liikkumisen onnistuminen, niin ei siihen paljon sen kummempaa tarvita. Näin siis lonkan kohdalla, polvi vaatii enemmän aktiivista harjoittelua mutta lonkka on helpompi kuntouttaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
lumiperhonen Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #11 - 19.02.2012 at 19:10:47

kyllä tiedän että 2cm on virhe,mutta kun olen kahteen kertaan ortopedille asiasta sanonut ja hän oli sitä mieltä että ihan hyvä se on . tosiaan täytyy etsiä toinen lääkäri joka mittaa puoluettomasti .
toinen lonkkani ei ole ollut leikkauksen tarpeessa,mutta nyt se jo vaivaa kuin myös toinen polvi .
mitähän hyötyä tuosta hoitovirheestä on kun se ei jalkaani lyhennä.
ja pitääkö se ola 2cm vai yli että on virhe. jos olisin saanut heti leikkauksen jälkeen korotetun pohjan kenkään ,uskoisin että muut nivelet olisi säästynyt pahimmalta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #12 - 19.02.2012 at 19:35:48

Lainaus Niveltiedon numerosta 2/2009: "Potilasvahinkona on yleensä korvattu tavallisen lonkan ensimmäisen tekonivelkirurgian yhteydessä suunnittelemattomasti tullut 2 cm tai suurempi alaraajan pituudenmuutos. Linjaus perustuu potilasvahinkolautakunnan ratkaisukäytäntöön. Tapaukset käsitellään kuitenkin aina yksilöllisesti Potilasvakuutuskeskuksessa (katso Niveltieto 1/2007). Uusintaleikkauksissa, lähtökohtaisesti anatomialtaan poikkeavan lonkan leikkauksissa ja murtumaleikkauksissa arvio hyväksyttävästä pituuden muutoksesta joudutaan tekemään aina yksilöllisesti. Näissä on voitu joutua tekemään erikoisiakin ratkaisuja raajapituuden kustannuksella."
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #13 - 19.02.2012 at 22:54:25

Jos siinä kävi niin, että ortopedi katsoi röntgenkuvasta ja fyssari "elävästä elämästä"? Ne voivat antaa erilaisen tuloksen. Röntgenissä katsotaan reisiluun pään ja sarvennoisen välistä eroa molemmin puolin (siis leikattu osuus) ja luonnossa katsotaan suoliluun harjanteen korkeus maasta. Sinun pitäisi saada molemmat arviot "samaan pöytään" ja keskenään arvioitaviksi. Jos otat yhteyttä lääkäriin, ota mukaan fyssarin selvitys pituuserosta ja siitä, kuinka hän on sen laskenut.

Minullakin jälkitarkastuksessa ortopedi todisti kuvasta, että pituuseroa ei ole tai jos on, ei ainakaan johdu lonkasta.
Omasta mielestäni leikattu koipi on vielä merkittävästi pitempi, mutta olen sanoissani varovainen, sillä samoin sanoin ensimmäiseksi leikatun lonkan kanssa ja se pituusero kyllä suli kun lihakset voimistuivat. Toisen leikkauksen yhteydessä sitä oli vain 0,5 cm ja se ei enää tuntunut miltään.

Ortopedin mielestä tuntemukseni aiheutuvat pehmytkudoksista. Jännittyneet tai kankeat lihakset ikäänkuin pidättelevät koko leikattua puoliskoa väärällä korkeudella.
Odottelen vielä jonkin aikaa, koska tiedän, ettei kaikki kankuissani ole vielä ennallaan.

Siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä että mitä apua siitä, että todetaan potilasvahingoksi, jos sen kanssa joutuu sitten elämään. Pieni korvaus ei auta. Pitäisi pyrkiä korjaavaan ratkaisuun ja sellainen voisi tulla, jos toinen lonkka joudutaan leikkaamaan. (Mutta minulla siis nuo pituustuntemukset molempien kanssa, vuorotellen)
Sivun alkuun

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011
Triathlon oikeaan polveen 2012
  IP kirjattu
Cat.. Poissa

Nivelklubin veteraani

Helsinki
Vastaus #14 - 21.02.2012 at 22:17:27

Minulla lisättiin leikattuun raajaan 10 mm, vaikka piti lisätä 7 mm Virnistys Virnistys. Mutta ortopedi sanoi, että tasoitetaan asiaa vasemman jalan lonkkaleikkauksen yhteydessä.
Alunperin oikea jalka oli n 1 cm (10mm) lyhyempi kuin vasen, eli tekovika Juustoinen.
Saapi nähdä sitten onko jalkani koskaan samanpituiset, edes suunnilleen Juustoinen.
Sivun alkuun

Lonkkaleikkukset ohi!!
Toinen tammikuussa ja toinen elokuussa 2012.
  IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #15 - 22.02.2012 at 07:46:09

Ymmärsinköhän nyt ihan oikein?  Jos vasen oli ennen leikkausta sentin lyhyempi ja lisättiin sentti, jalkojenhan pitäisi nyt olla täsmälleen saman pituiset? Vai tuliko liikaa sentti, jolloin lisäystä oli siis kaksi senttiä?  Sen verran muutosta tulee helposti kun korjataan nivelrikon jälkiä, varsinkin jos lonkkamaljan asemaa joudutaan muuttamaan.
Ja seuraavassa voidaan korjata - tosin riskit ovat jälleen samat.

Alle sentin eron ihminen tasoittaa lihaksistolla. Mutta kestää hiukan ennen kuin sopeutuu.
Sivun alkuun

IP kirjattu
tuulianlonkka Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 22.02.2012 at 11:00:16

Tuntuu kuin jalkojen pituusero hieman kaventuisi tässä arkikuntoilun ohessa.. tosi jännä nähdä mitä jälkitarkistuksessa ovat sitten asiasta mieltä  Pyöritä silmiä
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #17 - 22.02.2012 at 11:06:52

Lihakset alkavat ilmeisesti sopeutua uuteen tilanteeseen. On aivan mahdollista, että koko tunne häviää ennen jälkitarkastusta, mutta siellä voidaan sitten tarkistaa mikä todellinen tilanne on.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mariza Poissa

Päivä kerrallaan!

Kanta-Häme
Vastaus #18 - 02.03.2012 at 19:25:33

Olin tänään Coxassa jälkitarkastuksessa. Sentin on leikattu jalka pidempi. Lääkäri näytti röntgenkuvia myös mulle ja siitä näki syyn: reisiluuni on niin pieni, ettei se varsi olis yhtään syvemmälle enää mennyt vaikka olis kuinka takonut. Myös nuppiosa on kuulemma todella pieni.
Lääkäri kehoitti hankkimaan korokepohjallisen lyhyemmän jalan ulkoilukenkiin, muihin ei tarvitse.
Sivun alkuun

IP kirjattu
satuht Poissa

Pitkät kävelyt kutsuvat!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Helsinki
Vastaus #19 - 09.03.2012 at 19:50:42

hei, minakin mietin tuota jalkojen pituuseroa kun molempiin lonkkiin laitettiin tekonivelet reilut kolme viikkoa sitten ja nyt on alkanut tuntua etta onkohan vasen pidempi. mutta vasen oli se kipeampi jalka alunperin, joten ehka siihen on kehittynyt jotain lihasjumeja kahdessa vuodessa. mulla kavi pari ihmeellista asiaa leikkaukseen liittyen: ennen leikkausta rontgenkuvista katsottuna toinen jalka oli pidempi ja manuaalisesti laakarinpoydalla just se toinen. rontgenkuvan mukaan mennaan, selosti tekonivelhoitaja kun kysyin asiasta ennen leikkausta. Ja toinen juttu oli, etta kesken leikkauksen oli kulemma kaynyt niin, etta toinen, oikea reisiluu olikin yllattain ollut ohuempi kuin ensin asennettu vasen, ja ortopedi oli joutunut muuttaman varsiosan yhta numeroa kapeammaksi. itsekseni tietenkin mietin, etta vaikuttaakohan tuo asia pituustuntemuksiin. aion tietenkin kysya nama jalkitarkastuksessa vajaan kolmen viikon kuluttua. Ja taytyy viela sanoa, etta muistelen, etta mulla on aina ollut toinen jalka lyhyempi, mutta en muista kumpi, koska se ei hairinnyt minua arjessa eika liikuntaharrastuksissa.
Sivun alkuun

Lonkka-artroosi piilevän vanhan urheiluvamman seurauksena. Molempiin lonkkiin tekonivelet Ortonissa 15.2.2012 keraamisilla liukupinnoilla.
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #20 - 09.03.2012 at 20:04:15

Jos leikkauksesta on vasta kolme viikkoa, tuntemuksiin ei kannata vielä luottaa, ne voivat muuttua hyvinkin paljon sitä mukaa kun lihakset mukautuvat muuttuneeseen tilanteeseen. Jos pituuseroa on vähän, siitä ei ole käytännössä haittaa, kroppa pystyy mukautumaan pieneen eroon niin ettei sitä edes huomaa. Minä en huomannut itse mitään, mutta lääkäri oli nähnyt röntgenkuvista että toinen proteesi oli kiilautunut syvemmälle ja mitattaessa kävi ilmi että siitä oli tullut puoli senttiä eroa, mutta ei siitä ole mitään käytännön haittaa ollut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mariza Poissa

Päivä kerrallaan!

Kanta-Häme
Vastaus #21 - 31.05.2012 at 09:56:43

Sain eilen fysioterapeutilta huonoja uutisia. Viimeisen 2-3 viikon aikana on lannerankani ja alaselkäni alkaneet kiihtyvällä tahdilla mennä kieroon ja vinoon. Samalla notkoselkäni on pahentunut. Lantion seutua on hoidettu nyt 12 kertaa leikkauksen jälkeen (sain lähetteen 15 kertaan) mutta nyt yks kaks tilanne on lähtenyt huononemaan. Huomaan itsekin että selän poimu on syventynyt leikatulla puolella. Fysioterapeuttini on myös jäsenkorjaaja, joten keinot ja niksit hänellä on. Mutta nyt sanoi että alkaa keinot olla käyetty Surullinen
Syynä saattaa olla joko se, että leikattu jalka alkaa ojentua kunnolla tai sitten, leikkaamaton lonkka on alkanut painua kasaan. Kipuja siinä ei kuitenkaan vielä ole, vaikka tiedän sen olevan jopa huonommassa kunnossa kuin leikattu ennen leikausta.
Jälkitarkastuksessa ortopedi totesi 1 cm pituuseron, joka nyt fyssarin mukaan on isompi. Leikkauksesta on nyt 5,5 kuukautta.
Nyt on sit tilattu aika mut leikanneelle ortopedille, varmaan otetaan kuvat ja todennetaan pituusero uudelleen. Jos lonkka sökö, ei kait muu auta kuin puukottaa vaan. Toinen vaihtoehto on sitten ne yksilölliset korokepohjalliset.
Eipä taida olla kesäsandaaleille sijaa mun jaloissa tänä kesänä Surullinen Eih!!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #22 - 31.05.2012 at 10:27:24

Pituuseroahan voi ainakin jonkin verran tasoittaa toisen lonkan leikkauksen yhteydessä, ja jos on jo todettu että se on huonossa kunnossa ja ennemmin tai myöhemmin tulisi kuitenkin leikattavaksi, niin varmaan järkevintä olisi leikata se ennen kuin virheasento aiheuttaa enemmän vaikeuksia.

Kivut eivät aina käy yksiin todellisen tilanteen kanssa, minulla oikea lonkka oli paljon kipeämpi kuin vasen vaikka vasemmassa oli "caput litistynyt ja vaeltanut ylöspäin" leikkauskertomuksen mukaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 31.05.2012 at 10:34:57

Mulle käynyt näin.Nyt kun lonkkani on taas jäykistynyt,tämä jalka jäykistyneen lonkan puolelta on/tuntuu lyhyemmältä.
Jalat mitattu leikkausten jälkeen ja ne olivat samanpituset.
Ennen leikkausta tämä sama jalka oli lyhnetynyt,niinkuin se tahtoo tehdä nivelrikon edistyessä.
Lyhentyminen/tunne siitä aiheuttaa minulle melkoista vaappumista yhdessä jäykän lonkan kanssa Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #24 - 31.05.2012 at 12:57:44

Minun toisen, oikean lonkkani leikkauksesta on nyt puoli vuotta ja yhä edelleen hakeudun kadun vasemmalle puolelle kävelemään jossa jalkakäytävä siis viettää oikealle, jotta saan jalat tasaan. Olen odotellut, koska lihakset palautuisivat ja antaisivat samanpituisuuden tuntemuksen, vakuuttihan ortopedi röntgenkuvasta että samanpituisia ovat.
Nyt kun ttlääkäri pisti kortisonia polveen, hän asetteli jalkoja laverilla maatessani ja sanoi että tämähän on pitempikin! En siis ole ollut väärässä, mutta missä kohtaa se pituusero sitten oikein on, kun ainakin lonkat (trokanteerista lonkkamaljaan) ovat ihan samalla tasolla. Niinhän se ortopedikin sanoi, että jos pituuseroa vielä on, se johtuu jostain muusta kuin leikkauksesta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mariza Poissa

Päivä kerrallaan!

Kanta-Häme
Vastaus #25 - 31.05.2012 at 13:31:23

Mulla on tuon sentin eron vuoksi ollut lenkkareissa suutarilta saatavia kantapään korokepaloja.

Jotain häikkää on kun lannerankaa niin vinoon vääntää Surullinen

Runsaan viikon päästä ollaan taas viisaampia.

Kävelyä aion nyt vähentää, teen vain pakolliset lenkit koiran kanssa, liikuntana sitten muuta (fillari/kuntosali/vesijuoksu/uinti).
Sivun alkuun

IP kirjattu
Lakerikenkä Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #26 - 31.05.2012 at 16:47:48

Minulla oli leikkauksen jälkeen 2 sentin pituusero (liika pitkä). Teetettiin  joihinkin kenkiin korotuspohjallinen ja työkengistä poistettiin toisesta pohjaa. En nyt muista minkä ajan kuluttua pituusero korjaantui ja taisi jäädä 0,5 senttiin ja onko enää sitäkään. Eli kannattaa ajan antaa kulua tovin niin luonto voi tilanteen korjata joissain tapauksissa.

Kun lonkka on esim. ollut lyhempi ennen leikkausta ja pituusero korjataan niin se aluksi tuntuukin pitkältä ennen kuin siihen tottuu.
Sivun alkuun

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
  IP kirjattu
Mariza Poissa

Päivä kerrallaan!

Kanta-Häme
Vastaus #27 - 01.06.2012 at 09:33:57

Rauhassa sitä on odoteltukin tähän saakka, mutta nyt tilanne on sitten huonontunut huomattavasti Surullinen

Jos ei lanneranka kieroutuisi tätä vauhtia, ei hätää olisikaan. Äidilläni on tekolonkat ja kieroon mennyt lanneranka ja hän kulkee pahasti kumarassa. Ihan vielä tässä iässä en sitä kohtaloa halua.
Ei tässä nyt mitään paniikkia pintaan pyri, poistetaan vaan tuon toisen lonkan huononemisen vaihtoehto ja sitten pohjallisten hankintaan. Pohjallisia en ala hankkia ennen kuin tuo toinen lonkka on tarkastettu.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #28 - 01.06.2012 at 09:41:07

Toinen lonkka kannattaa tosiaan tarkistaa ensin, nivelrikko voi yhtäkkiä ruveta etenemään nopeammin niin että lonkan kunto suorastaan romahtaa. Yleensä sitten kivutkin lisääntyvät sitä mukaa mutta ei välttämättä, joskus voi suurta tuhoa tapahtua yllättävän vähillä kivuilla. Sitten kun tiedät mikä siellä on tilanne, on helpompi suunnitella eteenpäin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #29 - 01.06.2012 at 12:19:44

Minulla ainakin kävi niin että se lonkka oli "tasaisehkon hankala" pitemmän aikaa, mutta vielä vuotta ennen romahdusta sillä pystyi kävelemään kilometrien lenkkejä yms. ja vaikeuksia oli lähinnä sukkien pukemisessa ja sen sellaisessa

Sitten ihan kuukausien tai viikkojen sisällä taipuminen heikkeni nopeasti entisestään, ja esim. tuolista ylös noustessaan sai aina varautua siihen, että jossain kohdassa "laakeri leikkaa kiinni", jne. Ilmeisesti silloin olivat rustot lopussa ja luu alkanut hangata luuta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #30 - 01.06.2012 at 12:35:53

Lainaus:
"laakeri leikkaa kiinni",

Tuo "leikkaa kiinni" kuvastaa todella hyvin myös minun huonompaa lonkkaani. Jonkin aikaa (kuitenkin vain kymmeniä tai sata metriä...) saattoi liikkua, mutta se moottorin leikkaaminen saattoi sitten tapahtua ihan yhtäkkiä ja ei askeltakaan enää. Toinen lonkka oli tasaisemmin kipeä.

Mutta polvi käyttäytyy nyt kyllä hiukan toisella tavoin. Se antaa varoituksia tasaisesti tiukentuen ja vähitellen liikkumavara häviää ja leikkaa "hitaasti" kiinni. Ja sitten kun ottaa painon pois, aukeaa taas ihan heti. Mutta ei sitä yhdellä jalalla eteenpäin pääse, joten siitä ei ole apua.

Kun yksi nivel on oikein kipeä, sen varjossa pääsevät muutkin (esim toinen lonkka) huononemaan vähän varkain. Tämän johdosta ensimmäisen leikkauksesta toivuttua tulee vähän yllätyksenä, että kivut ovatkin siirtyneet toiseen niveleen: se ei ole tottunut siihen liikkeeseen, jota se leikattu nyt sallisi ja lopputulos näyttää romahdukselta, vaikka todennäköisesti se on vähitellen siellä taustalla huonontunut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #31 - 01.06.2012 at 13:49:50

Minulla ei missään vaiheessa tapahtunut tuollaista äkkinäistä "kiinni leikkaamista", mutta liikeradat pienenivät vähitellen niin että loppuvaiheessa kävely ei ollut enää kävelyä vaan jonkinlaista eteenpäin raahautumista.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #32 - 01.06.2012 at 14:00:20

Ei mullakaan lonkat leikanneet kiinni.Ilmeisesti vuosien saatossa ,hiljalleen lonkkani jäykistyivät,toinen kokonaan.
Ja minä hölmö en osannut aatella,että lonkat vaivaa. Vihainen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mariza Poissa

Päivä kerrallaan!

Kanta-Häme
Vastaus #33 - 11.06.2012 at 13:40:15

Tänään selviää pituuseron kasvun ja kieron lannerangan syy. Toisaalta toivon että tuo toinen lonkka olis leikkauskunnossa, sais senkin sit saman tien hoidettua eikä häiritsisi treenaamistani Kilimanjarolle.
Parissa kuukaudessa olisin taas "back in business" kuten ekan lonkan jälkeen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
aavee Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Nivelklubin veteraani

Kerava
Vastaus #34 - 11.06.2012 at 13:52:51

Kilimanjarolle  Täh Juustoinen. Tahtoo heti kuulla lisää vaikkapa tuolla Harrastukset osiossa! Hain 40 viimeistä viestiäsi mutta en löytänyt mainintaa tuosta, ehkäpä olet kertonut tuosta joskus aikaisemmin..
Sivun alkuun

spinaalistenoosi +2x polven tekonivel + 2x lonkan tekonivel
  IP kirjattu
Mariza Poissa

Päivä kerrallaan!

Kanta-Häme
Vastaus #35 - 11.06.2012 at 19:31:15

Hei aavee, nyt on Kilimanjarosta jotain tuolla harrastuksissa Hymiö

Ortopedi oli sitä sitä mieltä, että pituusero on edelleen se sentti eikä aiheuta mitään toimenpiteitä. Toisen lonkan liikeradat ovat vielä hyvät eikä minkäänlaisia kipuja ole, joten se saa nyt olla.
Sivun alkuun

IP kirjattu
lumiperhonen Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #36 - 13.08.2012 at 21:58:08

hei . päivitämpä tässä vähän tilannettani. 11kk leikkauksesta pituusero vaivaa edelleen niin niveliä kuin mieltäkin. soittelin jokin aika sitten sairaalaan pyytäen jalkojen mittaukseen luotilangan avulla , koska muutkin nivelet sekä selkä kipeät. tänään sainkin sitten postia sairaalasta ja lähetteen röntgeniin.mutta minun lääkärin taitoni loppuivat heti alkuunsa kun lähete oli säären tietokonekuvaukseen, ei minun sääreni mitenkään vaivaa.
kysynkin nyt muiden kokemuksia asiasta ,miten tuo voi liittyä pituuseroon?
no kolmen viikon kuluttua se sitten selviää, ehkä.   vai pitäisiköhän soittaa ensin ja  varmistaa lähete?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Nivelklubin veteraani

Vastaus #37 - 13.08.2012 at 22:29:12

Juu
Kannattanee soittaa sinne hoitopaikkaan ja varmistaa. Voipi olla väärinkäsitys tai sitten siinä on joku idea. 
Sivun alkuun

IP kirjattu
kesälapsi Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #38 - 16.08.2012 at 19:31:24

Minun lonkka leikattu n.2,5 kk.sitten, oli normaalia vaikeampi lähtötilanne.Jouduttiin luuta siirtämään jne. Yhdellä kepillä harjoittelen kävelyä kotosalla ja myös ilman ,on kyllä sellaista vaappumista.Leikattu lonkka on pidempi vaikka lääkäri sanoi kuvien kuvien mukaan olevan saman pituiset. No onneksi on aika uudelleen ortopedille että näkee sitten livenä.Onko normaalia että istumisen jälkeen tuntuu tosi jäykältä leikattu lonkka.Jumpannut olen päivittäin ja joka toinen päivä kävellyt kepin kanssa neljänteen kerrokseen.Sen jälkeen on yöllä ollut vähän kipeä.Minulla olisi toisen lonkan leikkus edessä ja tri.ehdotti että mahdollisimman pian , mutta miten pystyy varaamaan tälle leikatulle lonkalle .Onko kellään kokemusta koska on hyvä leikata toinen puoli?
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #39 - 16.08.2012 at 19:41:41

Minun lonkkani leikattiin 4kk välein.Tahti tuntui sopivalta,ensimmäinen oli jo suht kuntonen.
Mulla myös hankala lähtötilanne,rotaatiot kiinni.
Ekan leikkauksen jälkeen huomasin ja fyssarikin huomasi jo sairaalassa,että jalka pidempi.Konsultoi leikkaavaa ortopedia.Tasotetaan toisen lonkan leikkauksessa,ja niimpä tehtiin.
2,5kk leikkauksesta vielä kovin lyhyt aika.Tällöin vielä voi olla kankeutta,kipujakin yms,luulen ja muistelen.
Minä kylläkin varsin huono esimerkki lonkkaleikkauksista.
Oletko jo käynyt fyssarin lopputarkastuksessa?Minut laitettiin ekan lonkkaleikkauksen lopputarkastuksessa toisen lonkan leikkausjonoon.Meilläpäin lopputarkastuksen tekee vaan fyssari.Hän konsultoi ortopedia,joka kuvien perusteella laittoi toisen lonkan jonoon Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #40 - 16.08.2012 at 20:46:39

3 kk näyttää olevan aika tavallinen lonkkaleikkausten väli, mutta poikkeuksia on suuntaan ja toiseen. Minun lonkkani leikattiin niin ettei ollut kuin 3 viikkoa väliä, mutta se ei tuottanut ongelmia kun ensiksi leikatulla oli täyspainovarauslupa alusta saakka ja niin myös toisella. Pystyin siis liikkumaan ihan riittävän hyvin vaikka kaikki rollaattorimummot menivät kyllä kadulla ohi! Lääkäri osaa kyllä arvioida kuinka pian voi leikata toisen, ja ensin leikatun lonkan kuntoutumiselle on eduksi jos leikkaamaton lonkka ei ole haittaamassa liikkumista. Minulla meni se 3 viikkoa leikkausten välillä jokseenkin hukkaan kuntoutumisen kannalta, mutta sitten se alkoi edistyä vauhdilla kun toinenkin oli leikattu.

Kyllä minä pitäisin normaalina että lonkka on pitkän istumisen jälkeen jäykkä, jos se siitä pian kuitenkin rupeaa liikkumaan normaalisti. Minulla voi tosin olla jo iän aiheuttamaa jäykkyyttä myös, joten ehkä en osaa oikein arvioida tätä asiaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #41 - 16.08.2012 at 22:27:24

Minulla oli vajaa 3 kk lonkkaleikkausten väliä. Se maksimoi kuntoutusajan, kun kaikki tapahtuu peräjälkeen eikä mikään yhtä aikaa. Minusta merkitystä on sillä, voiko ensiksi leikattuun lonkkaan varata - siis käykö se tukijalaksi. Jos siihen ei voi varata varauskiellon tai huonon kuntoutumisen vuoksi, ei toista pidä lähteä vielä leikkaamaan.

Minulla on nyt ensimmäisen lonkan leikkauksesta vuosi ja vieläkin pitkä paikoillaan olo kangistaa. Olen kyllä jo heti alkuun todennut, ettei sille pidä antaa pikkusormeakaan vaan lähteä heti liikkeelle, siitä se vetristyy. Kipeytyminen on myös ihan luonnollista; sitä lajia, joka kipeyttää, pitää harrastaa enemmän tai tiheämmin ja pian lihakset oppivat ja hyväksyvät liikkeet. Mutta armollisesti!

Meillä ei jälkitarkastuksessa ole lainkaan fyssaria, ainoastaan ortopedi. Kun olin ensimmäisen lonkkani jälkitarkastuksessa, tapasin myös fysioterapeutin, mutta hän olikin tarkastamassa toista lonkkaani leikkausta varten, koska käynti oli samalla sen esitarkastus. Tätä iloa ei ollut toisen lonkan tarkastuksessa ja ortopedi viittasi kintaalla väitteeseeni jääneestä pituuserosta. No, se on vieläkin ja aiheuttanut polven tekoniveltarpeen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kesälapsi Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #42 - 18.08.2012 at 20:38:10

Kyllä minua vähän arveluttaa nää lonkkaleikkauksetet.Ei niistä ilmeisesti tule toiminta kykyisiä.Tietysti minun lähtötilanne on jo erilainen, ettei voi verrata muihin. Mutta on ruvennut tuntumaan että siirrän toisen leikkausta hamaan tulevaisuuteen ja hankin jotkut korokkeet lyhyemmän jalan alle.Välillä masentaa kun on vaan täällä neljän seinän sisällä ja jos tehdään toiseen leikkaus niin taas 2 kk. puolipaino varaus .Onneksi kipuja ei ole enää!!!
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Nivelklubin veteraani

Vastaus #43 - 18.08.2012 at 22:31:57

Joo-o.
Kaikenlaista vastustahan sitä riittää, myös leikkauksen jälkeen.  Tuota pituuseroa mietin... Epävarma että olisiko lonkan kohdalla samaa kuin minulla nyt. Että lihakset ovat niin juntturassa ja kierät että ne pitäisivät lonkkaa jotenkin tiukalla.

Omaa polveani olen nyt lomalla lepuuttanut. Kolmannella viikolla kipu proteesinivelen sisällä hieman hellitti ja pääsin tekemään venytyksiä enemmän. Selkä vaivaa edelleen ajoittain,mutta arvelen sen johtuvan kireistä lihaksista sekä reiden etu- että takapuolella ja pakarassa.

Testailin niin että hieman jalat harallaan, suorana laitoin käden lattiaan hieman kauemmas ja lähdin sieltä tulemaan käsillä varpaita kohti... ai,ai että takareidet huutavat hoosiannaa.. Silmänisku.  Kokeilin selin makuulla laittaa toisen polven koukkuun vartalon viereen ja toinen suoraksi. Koukkupolvea yritin saada lattiaan... Nolostunut. Jäi aika kauas Pelästynyt.. Pohkeissa myös kireyttä... samoin alaselässä...  Polvea hivuttelen sohvaperunana koukkun ja ai jee että kiristää polven ulkosyrjästä ja hieman jo polven altakin.. mikä on tosi hyvä merkki.

Venyttelyyn kannattanee satsata. Jumpparin ohjein.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kesälapsi Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #44 - 20.08.2012 at 16:51:12

Hei, onko täällä sellaista henkilöä jolla on kokemusta keinonivelistä lonkissa jo useammalta vuodelta vaikka viisi vuotta. Kuinka ne toimii, pystyykö liikkuman normaalisti, voiko käydä jumpassa, pääseekö lattialta ylös?
Voiko nivel irrota esim. kyykistyessä?
Minulle tehty leikkaus 2,5kk.sitten ja on näitä hankaluuksia ollut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #45 - 20.08.2012 at 17:21:59

Ei ole ihan vielä viittä vuotta mutta neljä vuotta tulee juuri tässä kuussa täyteen. Kaikki arkinen hyötyliikunta onnistuu, liikeradat ovat fyssarin sanojen mukaan normaalit ja seniorijumpassa olen käynyt ilman vaikeuksia. Pääsen lattialta ylös mutta en kovin nopeasti, kyykistymään pystyn mutta en kovin syvään. Nivelet eivät ole irronneet vaikka en ole mitenkään erityisesti varonut, en tosin ollut mikään hurjan innokas liikkuja aikaisemminkaan ja ikä (62 v.) alkaa myös hidastaa liikkumista, joten kaikkea ei voi laittaa tekonivelten tiliin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
tinja Poissa

mummi

kanta-häme
Vastaus #46 - 20.08.2012 at 18:06:26

Hei kesälapsi!

Minulle on laitettu ensimmäinen tekonivel lonkkaan 2007, joten juuri tuon viisi vuotta vanha  Hymiö
Ennenkun nämä metalli-metallivaikeudet alkoivat: pyörälin kävelin, kyykistelin, kumartelin ja olin chi-ball:ssa (eräänlainen jumppa jossa pilatesta ja joogaa mm )vesikävelin ja aivan hyvin onnistui.
Pomppimiset ja hyppäämiset muistaakseni kielettiin.
Minäkään en koskaan ole ollut mikään intohimoinen liikkuja, jotain kuitenkin aina joskus  Silmänisku

Sivun alkuun

Terkuin: tinja ( lonkat saaneet tekonivelet 2007  ja 2008) vasemman lonkan revisioleikkaus 7/2012 ja oikean lonkan revioleikkaus 3/2013
  IP kirjattu
kesälapsi Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #47 - 21.08.2012 at 21:15:14

Kiitos vastauksista, nyt tietääkin harkita tuon toisen leikkausta.Koska ennen leikkausta  pääsin hyvin kyykkyyn ja lattialta ylös nousin kohtalaisen hyvin, sekä sain kengän nauhat hyvin solmittua.Nyt mietin että tulikohan hätäiltyä tään leikkauksen kanssa, välillä oli hyviä aikoja ettei ollut särkyjä.
Tosin portaitten nousu ilman kaidetta oli hankalaa,samoin polkupyörän päälle nousu.Ajelin pyörällä sitkeästi leikkaukseen saakka.No päivä kerrallan katsellaan mitä tuleman pitää.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #48 - 05.09.2012 at 22:43:03

Lumiperhonen kirjoitti 13.8.2012:
Lainaus:
no kolmen viikon kuluttua se sitten selviää, ehkä.

Selvisikö jalkojen pituusero?
Sivun alkuun

IP kirjattu
lumiperhonen Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #49 - 06.09.2012 at 21:09:22

tilanne tiedotus. tänään kävin siellä säären tietokonekuvauksessa, kesti muutaman minuutin. ensiviikolla onkin sitten aika leikkaavalle lääkärille ja kuulen tuloksen.viikko vielä jännitystä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta