Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Luukivut (Luettu 2978 kertaa)
Henna Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Luukivut
22.02.2012 at 21:07:05

Minulla todettiin reuma pari vuotta sitten. Lääkitys (Oxyklorin ja Trexan) tehosi nopeasti ja reuman oireet olivat hyvin vähäisiä ja siksi en oikein koskaan ollut innokas tutustumaan koko tautiin enempää, eli en ole juurikaan lukenut reumasta. Nyt muutama viikko sitten oloni muuttui tyystin. Minulle tuli kovia kipuja, mutta ne ovat jotenkin mielestäni "epä-reumamaiset". Mutta kuten kerroin, en tiedä paljoa reumasta, eli en osaa sanoa onko ajatukseni tyypillisestä reumakivusta oikea.
Kivut ovat siis vaeltelevia luukipuja. Välillä sattuu sääriluihin, sitten hetken aikaa käsivarteen, kämmeneen, nilkkaan, se kiertelee pitkin vartaloa. Niveliin alkaa koskemaan jos pidän jalkoja koukussa ja kyynärpäitä pitää suoristella jatkuvasti. Jalkalihakseni tuntuvat myös kovin voimattomilta. Yöllä olen heräilly olkapääkipuihin, tuntuu kun levossa luut menisivät ikäänkuin kasaan... Olen myös herännyt siihen, että olen hikoillut niin paljon että lakana allani on aivan märkä.
Miltä tämä teistä kuulostaa? Jotenkin tuo vaelteleva luukipu huolettaa, koska pelottaa että se ei ole reumaa, vaan joku aivan uusi sairaus.

Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Re: Luukivut
Vastaus #1 - 22.02.2012 at 21:41:35

Hei,

kyllä nuo kuulostaa aivan reumakivuilta. Sinun kannattaa varmasti hakeutua reumatologille.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mintsi Poissa

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #2 - 23.02.2012 at 07:07:04

Voivat hyvin olla reumakipuja tai jotain ihan muuta. Jokaisen reuma on erilainen ja oireilee eri tavalla, joten varmaa vastausta et ainakaan netistä tule saamaan (ja voi olla hyvin ettet saa sitä lääkäriltäkään).

Reumakivuille on muutamia tyypillisiä piirteitä: ne ovat pahimmillaan levon jälkeen (aamulla). Tulehduskipulääke helpottaa kipua ja jäykkyyttä paremmin kuin parasetamoli. Kipuun liittyy usein jäykkyyden tunne, joka helpottaa liikkumalla. (Ja sitten se sivuhuomautus, että reumakipu voi olla paljon muutakin).

Jos asia huolettaa, niin lääkäriin mars. Todennäköisesti yleislääkärikin osaa jotain asiasta sanoa ja tarvittaessa laittaa lähetteen eteenpäin. Jos siis suoraa linkkiä reumalääkäriin ei ole, eikä yksityiselle halua mennä. Saatpa ainakin jonkun mielipiteen ja mahdollisesti jopa helpotusta kipuihin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 23.02.2012 at 10:49:33

Minulla oli pitkän aikaa säärissä luukipuja, joiden syyksi sitten ilmeni lonkkien (!) nivelrikko, aika kaukana sääristä siis. Eroa sinun kipuihisi oli kyllä se, että ne eivät vaihtaneet paikkaa vaan tuntuivat jatkuvasti samassa kohdassa, mutta joka tapauksessa tästä näkee että syy voi olla kaukana siitä paikasta missä kipu tuntuu.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta