Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Metalli/metalli -liukupinnat (Luettu 5030 kertaa)
Pioni Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Metalli/metalli -liukupinnat
10.04.2012 at 08:54:29

Hesarissa oli tänään kokosivun juttu siitä, että Coxa on lopettanut metalli/metalli -liukupintaisten lonkkaproteesien laittamisen toistaiseksi raskasmetallivaaran vuoksi. Asiaa arvioidaan uudelleen toukokuussa.

Eiran sairaalan illassa maaliskuussa heidän ortopedinsä kertoi että vastaavien laittaminen on lopetettu Britanniassa. Hesari lisäsi tähän Yhdysvallat.
Sivun alkuun

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011
Triathlon oikeaan polveen 2012
  IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Re: Metalli/metalli -liukupinnat
Vastaus #1 - 10.04.2012 at 10:16:43

Saa nähdä miten minulle käy, kun minulle laitettiin kolme vuotta sitten metalli-metalli-liukupinnat. Seuraavassa määräaikaistarkastuksessa kuulemma mitataan veren metallipitoisuus.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #2 - 10.04.2012 at 11:39:16

Ongelmia tulee jutun mukaan sellaisille henkilöille, joilla nivelkapselin erittämä nivelneste ei riitä pitämään metallisten liukupintojen välissä nestekalvoa. Silloin metalli hankautuu.

Tätä ei jutun mukaan mekaanisissa kokeissa osattu ennakoida. Että ihmiset ovat erilaisia. Ilmeisesti tätä hlökohtaista ominaisuutta ei pysty muuten mittaamaan kuin välillisesti - siis lopputuloksen kautta;  onko vereen liennut metalli-ioneja vai ei.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Lakerikenkä Poissa

Koti on ihmisen pesä

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #3 - 10.04.2012 at 18:08:33

Hieno homma. Minulle laitettiin 2008 moinen systeemi. Ei ole verikokeista puhuttu mitään, eli niitä ei ole otettu yhtään kertaa.

Tänä vuonna tulee 10 vuotta toisen proteesin laitosta, joten odottelen kutsua tarkistukseen. Saa nähdä tuleeko vai pitääköhän sekin huolehtia itse. Täytynee ottaa tuo verikoeasia sitten puheeksi myös.
Sivun alkuun

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
  IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 10.04.2012 at 18:18:00

Kannattaa selvittää sairaalasta mikä on nykykäytäntö  -- voi olla että potilaan pitää itse hakeutua tutkimuksiin --
terveyskeskuksessa otetaan kuvat, fysioterapeutti tutkii.
Radiologi tutkii kuvat ja tarvittaessa potilas lähetetään ortopedille.
Jos sairaanhoitopiirissä on ao toimintamalli -- terveyskeskuksissa ollaan tietoisia asiasta -- lähetettä ei tarvita.
Sivun alkuun

leikattu 2001 ja 2002
  IP kirjattu
Lakerikenkä Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #5 - 10.04.2012 at 18:30:25

Sivun alkuun

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
  IP kirjattu
Lakerikenkä Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #6 - 10.04.2012 at 18:32:44

Tässä tuo teksti kun tuo linkki ei nyt ehkä toimi.

Lääkärilehden julkaisu:

Lonkan tekonivelten metalliset liukuparit aiheuttavat eniten ongelmia
Julkaistu 19.03.2012 10.40

Metalliset liukuparit sisältävistä lonkan tekonivelistä yli 6 prosenttia oli aiheuttanut ongelmia viiden vuoden aikana. Metallia ja muovia sisältävistä tekonivelistä yli prosentti sai aikaan pulmia, kun taas yli 2 prosenttia keraamisista liukupareista aiheutti ongelmia viidessä vuodessa. Lancet-lehden tutkimuksessa analysoitiin yli 400 000 potilaan tiedot Englannin ja Walesin tekonivelrekistereistä.

Metalli-metalliliukuparit aiheuttivat eniten ongelmia naisille ja nuorille potilaille. Myös metallisten liukuparien suuri koko oli yksi tekijä, joka sai aikaan hankaluuksia.

– Suomessa on viime vuosina käytetty hyvin paljon metalli-metalliliukuparia lonkan tekonivelissä. Alusta saakka on tiedetty, että liukupinnalta erittyy metalli-ioneja. Nyt on käynyt ilmi, että ongelma on suurempi kuin on kuviteltu. Metalli-ionit voivat aiheuttaa kudosreaktion, joka saattaa johtaa niin sanotun pseudotuumorin syntyyn ja komponenttien irtoamiseen, kertoo tuki- ja liikuntaelinten toimialueen johtaja, ortopedian ylilääkäri Petri Virolainen TYKS:sta.

Virolaisen mukaan koko mekanismia ei vielä tunneta, mutta ongelmia näiden mallien käytöstä on selvästi tulossa.

– Kohun aloitti Tekonivelsairaala Coxassa käytetty ASR-malli, joka on poistettu markkinoilta. Ilmeisesti muitakin huonoja malleja on olemassa. Toisaalta taas jotkut mallit aiheuttavat vähän ongelmia. Myös komponenttien asento vaikuttaa reaktioon. Ilmiö on harvinainen, jos komponentit ovat hyvässä asennossa ja pehmytkudostasapaino kunnossa.

Ongelmia myös muissa liukupintapareissa

Suomessa komplikaatioita on esiintynyt paljon. Virolainen sanoo, että reaktiosta käytetään lyhennettä ARMED: siihen liittyy suurentunut veren metelli-ionipitoisuus ja nesteily proteesin ympärillä.

– Potilaalle voi syntyä pseudotuumori, joka sisältää nestettä ja granulaatiokudosta. Useita potilaita on leikattu uudestaan. Vielä on epäselvää, mitä tulisi tehdä potilaille, joilla on nesteilyä ja suurentuneet ionipitoisuudet, mutta ei oireita. Joissakin maissa on suositeltu isonuppisten metalli-metalliproteesien käytön lopettamista kokonaan. Suomessa suositetaan vastedes ainakin tarkkaa rajoitusta, kunnes asiasta tiedetään enemmän.

Virolaisen mukaan kaikkiin liukupintapareihin liittyy ongelmia. Myös muiden mallien on todettu aiheuttaneen pseudotuumoreita. Muovia sisältävissä malleissa muovipinta kuluu nopeasti, kun taas keraamiset mallit voivat vinkua.

– Lisäksi kaikki metalli-ionit eivät ole lähtöisin liukupinnalta, vaan muualta proteesista.

Ulla Toikkanen
Kuva: Pixmac
Sivun alkuun

IP kirjattu
Anitta Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Vastaus #7 - 11.04.2012 at 23:18:22

Minulle laitettiin 2002 BHR pinnoiteproteesi ja 2007 Re cap niminen samanlainen koko metallinen lonkkaproteesi.
Minulle tuli viime kesänä kipua reiteen rasituksessa ja hakeuduin Ortoniin veren kromin ja koboltin mittaukseen, kromi 6,5 koboltti 4,9. Olin ultraäänessä, nivelkapseleissa paksuuntumista ja toisessa vähän nestettä, seuranta vuoden kuluttua, jos ei mitään erikoista ilmene ennen sitä.
Luin myös HS:n jutun eilen, vähän hirvittää mitä tuollaiset myrkyt muuten vaikuttavat elimistössä, ja tuleeko uusintaleikkaukset.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #8 - 16.04.2012 at 19:36:45

Lakerikengälle: Minun käskettiin kyllä itse huolehtia 10 vuotistarkastus terveyskeskuksen kautta. Eli sinne vaan soitto, että 10 vuotta on kulunut ja tarkastus päälle.

Joo ja nuo tilastot. Aikaisemmin on todettu, että Depuy:n ARS tekoniveliä joudutaan Englannissa uusimaan 12-13%, kun muita merkkejä uusitaan selvästi harvemmin. No nyt Englannissa taas on laskettu kaikki merkit yhteen ja saatu uusintaprosentiksi 6%. Oletettavasti noista Englannin uusintaluvuista on jotain 7000 ainakin peräisin tästä metallisesta ASR-jupakasta. Se olisi noin kolmasosa tuosta 6%:sta. Joten hervottomasti heitellään prosentteja taas kerran. Jos se poistetaan luvuista, niin uusintaprosentti putoaa 4 pintaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #9 - 16.04.2012 at 20:40:33

Minulle tulee kyllä Coxasta kutsu määräaikaistarkastuksiin, ei niitä tarvitse itse muistaa, mutta eri sairaaloiden käytännöt ovat erilaisia.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #10 - 23.07.2012 at 08:08:44

Tänään on taas Helsingin Sanomissa iso juttu metalli-metalli -liukupinnoista.
http://www.hs.fi/digilehti/#kotimaa/H%C3%A4mm%C3%A4styin+miten+kipe%C3%A4+lonkka...
Jutun esimerkkipotilaalla oli ASR, mutta asiaa tarkastellaan laajemmalti.

Nyt myös Suomen artroplastiayhdistys suosittelee, ettei ko. liukupintoja enää käytettäisi. Jutusta ilmenee, että vain Coxa on systemaattisesti ryhtynyt tutkimaan potilaitaan, muille sairaaloille suositellaan samaa. Ilmeisesti niissä on tähän asti odotettu, että potilas tulee valittamaan vaivaansa. Tosin ongelmia oikeasti tulee vain pienelle osalle potilaista.
Sivun alkuun

IP kirjattu
evp Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Hämeenlinna
Vastaus #11 - 03.08.2012 at 09:33:48

Onkohan kenelläkään kokemusta tai tietoa kuka nämä uusintaleikkaukset on maksanut, valmistajat, Coxa, Orton? Luulisi näiden menevän takuuseen. Väärin on, jos uhriksi joutunut potilas maksaa kustannukset.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #12 - 03.08.2012 at 09:55:33

Valmistajan vikahan se oikeastaan on, mutta sikäli kuin tiedän, tähän mennessä vain DePuy on luvannut korvauksia ja niidenkään saaminen ei kai ole ollut aivan yksinkertaista.
Sivun alkuun

IP kirjattu
tinja Poissa

mummi

kanta-häme
Vastaus #13 - 04.08.2012 at 06:26:15

Hei  Hymiö

Potilasvakuutus ei maksa koska ei ole kyse hoitovirheestä.
Joten ainoa vaihtoehto on yrittää hakea valmistajalta. Kuten sopuli sanoi ei taida muut vielä maksaa kun DePuy, edes jotain.
Minulla on/oli Biometin valmiste ja jossain vaiheessa yritän sieltä hakea korvauksia   Vihainen
Sivun alkuun

Terkuin: tinja ( lonkat saaneet tekonivelet 2007  ja 2008) vasemman lonkan revisioleikkaus 7/2012 ja oikean lonkan revioleikkaus 3/2013
  IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #14 - 06.08.2012 at 13:51:28

Yhteiskunta (=sairaalat=me veronmaksajat) maksaa kustannukset luokkaa 10 000 euroa per leikkaus ja potilas maksaa sairaalamaksun 150 euroa. Potilasvakuutus ei maksa muistaakseni alle 400 euron kustannuksia.
Sairaalat (=me=yhteiskunta) sitten yrittävät periä nivelten amerikkalaisilta valmistajilta mitä saavat.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 06.08.2012 at 16:21:27

10 000 ei taida riittää, ainakaan lonkkaan.
10v sitten hinta-arvio ykityisellä oli markoissa reilut 70 000 eli noin 12 000 euroa.
Hinnassa on varmaan paljon sellaista mitä ei synny julkisen puolen ao leikkauksessa.
Polven leikkaus ollee hieman edullisempi.
Sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 07.08.2012 at 12:21:01 Kirjoittaja Salla »  

leikattu 2001 ja 2002
  IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #16 - 06.08.2012 at 18:41:33

Proteesien hinnoista: julkisella puolella on erilaisissa muistioissa nähtävissä kustanuslaskennan tietoja ja niissä proteesileikkaushinnat (polvi tai lonkka) vaihtelevat kovasti sairaalasta ja käytetyistä komponenteista riippuen. Merkitystä on suuresti myös sillä, kuinka kauan potilas on sairaalassa, joten "tehokkailla" sairaaloilla hintaa on saatu alas kotiuttamalla potilaat nopeasti. Hinnat vaihtelevat 7000-10000 euroon ja ovat siis vain laskennallisia. Mutta tätä hintaahan eivät potilaat maksa, vaan sairaalamaksun joka on vain satasia. Pystyvätkö sairaalat uusintaleikkaustapauksissa sitten DePuyn lisäksi velottamaan jotain virheellisen komponentin valmistajalta? Potilas ei voine velkoa kuin sairaalamaksua ja muita välittömiä kuluja (esim. matka-). Monet ovat kirjoittaneet ansiomenetysten karhuamisesta ym. mutta en ole kuullut yhtään menestystarinaa?

Toinen asia ovat leikkausten hinnat yksityisti leikattaessa, niitä näkee ko. sairaaloiden nettisivuilla ja hinnat ovat ihan toista, 12000-15000 euroa. Nämä ovat siis potilaalta velottavia hintoja. Mutta en ole yhdestäkään viallisen proteesin uusintaleikkauksesta kuullut, jossa potilas sen itse maksaisi ja sitten yrittäisi velkoa valmistajalta. Taitavat nämä potilaat (kuten niin monet yksityisesti hoidettujen sairauksien muutkin komplikaatiot) hakeutua jatkohoitoon julkiselle puolelle. En ole myöskään kuullut, että yksityissairaalat omaan piikkiinsä näitä korjausleikkauksia tekisivät, vaan maksajan pitänee aina löytyä oli se sitten maksusitoumuksella kunta tai komponentin valmistaja.

Coxa on tässä sekä hyvä että huono esimerkki. Hyvä siten, että periaatteessa sieltä pitäisi löytyä aidosti yksityisiä potilaita ja siis myös niiden komplikaatioita. Huono siten, että kun se leikkaa tekoniveliä tilauksesta sairaalapiirin kunnille, potilas ei voi tietää, kuka laskun maksaa ja missä päätökset on tehty. Todennäköisesti Coxa ei näitä itse maksa vaan kunta.

Olisi mielenkiintoista kuulla edes yksi tarina sellaisesta sairaalasta, josta mikään kunta ei osta palveluita (esim. Eira) ja jossa tekonivelleikkauksia tehdään. Kuinka jatko-ongelmat hoidetaan?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #17 - 06.08.2012 at 19:14:35

Jossakin lehtijutussa kysyttiin tätä Coxan edustajalta, ja vastaus oli vähän epämääräinen mutta jotain hän julkisesta terveydenhuollosta puhui, joten sain siitä käsityksen että jos uusintaleikkaus tulee niin se menee julkisen puolen piikkiin samoin kuin ensimmäinenkin, eli minä maksan vain sairaalan hoitopäivämaksun.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 06.08.2012 at 22:14:07

Totta hinnoista --- asiaan vaikuttaa myös joudutaanko antaman verta, millainen, miten pitkään antibiottisuoja, nukutetaanko, tarvittava puudutteen määrä jne.

Muistelen kun aikoinaan selvittelin yksityishintoja  -- jonotusajat saattoivat olla parikin vuotta.
Jos olisi jouduttu uusimaan, maksajana  potilas
Hoitovirhe olisi  eri asia.
Hoitovirhe tai ei, kaiketi olisi ollut mahdollista päästä julkiselle puolelle-- jonotusaika en uskaltanut ajatella.
Yksityisellä puolella hoidattamiseen liittyy niin monta mahdollista muuttujaa ja epävarmuustekijää.
Sivun alkuun

leikattu 2001 ja 2002
  IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 07.08.2012 at 09:23:28

Eihän siinä lopputuloksen kannalta ole mitään merkitystä, leikataanko yksityisesti vai julkisella puolella. Ja ainakin sekä Coxassa että Ortonissa on sekä yksityispotilaita että julkisilla rahoilla leikattavia. Samat kirurgit ja hoitajat tekevät samanlaisen työn riippumatta siitä mistä rahat tulevat.

Sitten jos tulee ongelmia, ollaan taas ruudussa 1. Eli jatkohoito ei riipu siitä, onko alun perin leikattu yksityisesti vai julkisesti.

Ja kyllähän julkinen sairaanhoito osallistuu hiukan myös yksityisleikkauksiin - apuvälinelainaamo antoi tarvittavat kilkkeet nikottelematta ja terveyskeskus poisti hakaset (minä menin itse sinne terveysasemalle, mutta sepä olikin vajaan kilometrin päässä, ja kun olin alkanut toipua nopeasti, oli sinne tallustaminen vain mukava päiväkävely).

Vai tarkoititko että itse leikkauksessa tulee ongelmia? Silloin titaa yksityisellä mennä potilaan piikkiin. Suurin kustannus on kuitenkin se itse leikkaus.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #20 - 07.08.2012 at 09:39:30

Lainaus:
Vai tarkoititko että itse leikkauksessa tulee ongelmia?

Aiheotsikon mukaisesti puhutaan siitä, että komponentit osoittautuvat epäkelvoiksi - ainakin kyseessä olevalle henkilölle. Jos yksityisesti on leikkauttanut metalli-metalli-liukupinnat (lääkäri tietysti valinnut) ja monen vuoden jälkeen käykin ilmi, että komponentit on vaihdettava, kuka maksaa?

Silloin kun ohitusleikkauksissa oli samanlainen buumi kuin tekonivelissä nyt, oli paljon porua siitä, että yksityisesti leikatut tulivat julkisiin sairaaloihin komplikaatioittensa kanssa - ei heitä voinut uloskaan ajaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #21 - 07.08.2012 at 10:16:49

Minä en tuollaista porua muista. Oliko tuossa siis kyse siitä, että yksityisellä oli tehty leikkaus jotenkin "tarpeettomasti" tai jätetty riskejä huomiotta? Sitten taas jos on kyse siitä, että joku maksaa mieluummin kuin jonottaa ja antaa kunnon huonontua, niin voisi kysyä, mikä olisi tilanne, jos ei olisi leikattu yksityisesti - olisiko sama potilas kuitenkin ollut siellä julkisella puolella kiireellisenä tapauksena?

Sen sijaan muistan jonkin vuoden takaa plastiikkakirurgiabuumin, jossa myös oli ongelmana että komplikaatiot tulivat sitten julkisen puolen hoidettaviksi.

(tarkoitan siis näitä kohotusleikkauksia, rasvaimuja sun muita, en arpien ja epämuodostumien korjaamista)
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #22 - 07.08.2012 at 11:42:05

Minä sain sen käsityksen, että tässä on juuri tuo sama ongelma kuin plastiikkakirurgiassa, että viallisista tekonivelistä johtuvat uusintaleikkaukset tulevat nyt julkisen puolen hoidettaviksi, eli suuri lasku kaupungeille ja kunnille.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #23 - 07.08.2012 at 11:55:32

Nuoremmat eivä ehkä muista sitä tilannetta joka oli 80-luvulla ja sitä ennen sydänsairailla. Ohitusleikkaukset oli juuri kehitetty ja ne olivat harvinaisia ja varattu vain kuolemansairaille. Varoja ei siihen ohjattu julkisella koska se oli suhteessa muihin hoitoihin tähtitieteellisen kallista. Samat kirurgit rupesivat leikkaamaan yksityissairaaloissa, se oli silloin myös niiden kultakauden alku. Juuri tuolloin käytiin keskustelua siitä, että onko julkisen puolen korjattava yksityispuolella tapahtuneita vahinkoja ja siihen käytettävä voimavarojaan kun ei niitä leikkauksia pystytä tekemään siellä kuin pienelle osalle tarvitsijoista. Kyse ei ollut edes jonotusajoista - ei kerta kaikkiaan päässyt hoitoon.

Sitten yhteiskunnallisen keskustelun tuloksena asiaan ruvettiin satsaamaan ja leikkausten määrä moninkertaistui ja niitä tehtiin äkkiä maksusitoumuksilla myös yksityissairaaloissa. Pian kehitettiinkin sitten pallolaajennushoidot ja muut mini-invasiiviset toimenpiteet, jotka ovat  vähentäneet avoleikkausten tarpeen minimiin. Ehkä jonkin verran kansanterveyskin on kohentunut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #24 - 07.08.2012 at 12:10:34

Sopuli: väitetäänkö tuossa siis että yksityinen puoli olisi tehnyt tarpeettomia leikkauksia tai toisaalta tehnyt niitä leikkauksia huonosti (esimerkiksi ottanut riskin kokeilemalla uusia niveltyyppejä)? Eli onko todennäköisempää että yksityisesti leikatulla on niitä komplikaatioita (ainakin hammaslääkäripuolellahan tuo on joissakin paikoissa toisin päin...)?

Entä jos yksityinen puoli ei olisi tehnyt niitä leikkauksia - missä tilanteessa ne samat potilaat olisivat nyt?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #25 - 07.08.2012 at 15:47:53

En osaa sanoa, en ole niin hyvin asiasta selvillä, mutta samalla tavalla tässä varmaan ovat sekä yksityinen että julkinen puoli laittaneet tekoniveliä joita silloin luultiin hyviksi mutta eivät olleetkaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #26 - 07.08.2012 at 17:07:10

Omat leikkaukseni on tehty julkisen linjan mukaisina ja leikkauksen tehnyt sairaala veloittaa operaation hinnan omalta asuinkunnaltani. Ilmeisesti noin 8000 euroa on leikkaus ja sisälläolopäivista tulee 2000-3000 lisää. Siis noin 10000 euroa per lonkka. Olen muistanut hyvällä mielellä oman kuntani veronmaksajia.

Onko joku palstan keskustelijoista leikkauttanut lonkkansa tai polvensa sitten yksityisesti?? Siis maksanut noin 10 000 euroa sairaalalle? Ja jos on , niin miksi???
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #27 - 07.08.2012 at 17:59:48

En minä, mutta ymmärrän paremmin kuin hyvin, jos joku niin tekee. Jos nimittäin kukkaro vain kestää.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #28 - 07.08.2012 at 18:24:55

Lainaus:
Olen muistanut hyvällä mielellä oman kuntani veronmaksajia.

Minä laskin itseni mukaan niihin veronmaksajiin, ajattelin että kerran näinkin päin kun olen sentään maksanut Tampereen kaupungille veroja monet vuodet.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #29 - 07.08.2012 at 18:28:50

Nykytilanne Suomessa on käsittääkseni se, ettei kenenkään tarvitse itse lonkkaleikkausta eikä sen mahdollista uusintaleikkausta maksaa. Siitä saamme kiittää tätä hyvinvointivaltiota ahkerine veronmaksajineen.

Jos on sattunut tapaturma, voi maksajana olla vakuutusyhtiö. Esim auto-onnettomuus tai esim työtapaturma tai vastaava.

Ja leikkauspäätöksiä varten on pisteytykset ja röntgentutkimukset ja käypähoitosuositukset. Niiden perusteella ne lonkat ja polvet leikataan ja kuntasektori maksaa viulut.

Minulle ainakin ennen ekaa leikkaustani ortopedi kertoili, miten Suomessa on menty eteenpäin tällä saralla. Muistan itsekin, että aikaisemmin näin monia vanhempia henkilöitä, jotka linkkasivat kuka mitenkin. Nykyään harvoin enää näkee sellaista.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #30 - 07.08.2012 at 20:44:53

Jos ei ollut luokiteltu kiireelliseksi, niin jonotusaika saattoi vielä muutama vuosi sitten olla julkisella puolella olla niin pitkä, että sen vuoksi osa potilaista päätyi yksityisleikkaukseen. Nykyään jonotusaika näyttää kyllä lyhentyneen sikäli kuin olen seurannut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #31 - 08.08.2012 at 08:46:28

En tiedä ketään, joka olisi tehnyt eka leikkauksensa yksityisesti ja maksanut 10 000 euroa. Onko jonkun tiedossa sitten todella joku nimetty henkilö, joka on näin tehnyt, vai puhutaanko "musta tuntuu että niitä on paljon".
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #32 - 08.08.2012 at 10:38:13

Ilmoittaudun. Silloin kolmisen vuotta sitten en olisi julkisella puolella päässyt edes sille ensimmäiselle ortopedikäynnille siinä ajassa kuin yksityiseltä könkkäsin jo tyytyväisenä ulos.

(siis leikatulla jalalla)
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #33 - 08.08.2012 at 10:59:00

Kyllä tällä foorumilla on ollut yksityisesti leikattuja muitakin, vaikka en nyt muista nimiä. Ei siis ole kysymys pelkästä mutu-tuntumasta vaan ihmiset ovat itse kertoneet, mutta kun huono muistini on hukannut heidän nimensä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #34 - 08.08.2012 at 11:03:05

No paljonko jouduit Laura maksamaan leikkauksesta sairaalalle 3 vuoitta sitten? Ja saitko jotain Kelalta takasin?
Suomessa leikataan noin 7000 lonkkaa per vuosi. 6999 on taidettu leikata julkisella puolella.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #35 - 08.08.2012 at 13:08:38

En muista enää tarkkoja summia. Hinta oli hiukan yli 10000 euroa, mihin sisältyi itse leikkaus tykötarpeineen ja viisi päivää sairaalassa. Jos olisi jouduttu antamaan verta, se olisi maksanut erikseen (muistaakseni luokassa 100 euroa pussi).

Ilmeisesti jos jotain yllättävää olisi tullut leikkauksessa vastaan, se olisi sisältynyt riskiin. Ajatuksena oli ollut että laitetaan pinnoite jos voidaan, mutta luun pää osoittautui tahkojuuston ja turunmaan sekoitukseksi, joten sen sijaan pantiin täysvarustus, keraamisilla liukupinnoilla (koska olin maininnut lievästä nikkeliallergiasta).

Kelalta sai jotain takaisin, mutta taisi olla viiden prosentin luokkaa.

Yritin tuossa etsiä tilastoja siitä kuinka suuri osa potilaista maksaa itse, mutta löysin vain sairaaloittain. Coxa ilmeisesti hoitaa enimmäkseen maksusitoumuksilla tulleita, Orton samoin suuressa määrin.

2009 olisi tosiaan ollut PK-seudulla ns. kiireettömässä tapauksessa pitänyt ensin saada lähete ortopedille, sitten se kolme kuukautta odotusta ja sitten olisi vasta päässyt siihen jonoon...

Tietysti oma tilanteeni olisi voinut ehtiä huonontua niin että olisin muuttunut kiireelliseksi ja se leikkausjonovaihe jäänyt lyhemmäksi (oma diagnoosi oli että jalan kunto romahti siinä vaiheessa kun rustot olivat mennyttä - se olisi jo voinut johtaa työkyvyttömyyteen - työmatka alkoi jo loppuvaiheessa tuottaa todellisia ongelmia).
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #36 - 08.08.2012 at 13:18:15

Mikähän on tuollaisen kunnan nimi, jossa lonkkapotilasta ei oteta todesta, vaan hän joutuu itse maksamaan viulut?

Ehdotan yhteistä boikottia kyseisen kunnan suhteen, siis matkustusboikottia, turismiboikottia, emmekä osta mitään siellä valmistettuja tuotteita, jne....
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #37 - 08.08.2012 at 13:29:31

kpt: ns. hoitotakuu olisi taannut ensin muutamassa viikossa ajan yleislääkärille, sitten ortopedin jonoon, ja vasta siinä vaiheessa olisi päästy edes katsomaan onko leikkaustarvetta. Ja leikkausjonon hoitotakuu taitaa edelleen olla se 6 kk. Eli jos olisin lähtenyt siihen rumbaan, niin olisin päässyt yleislääkärille silloin toukokuussa kun kävin ortopedillä, sitten lähete ortopedille, päästiin jo elokuuhun, ja sitten siihen jonoon.

Ja tilanne oli se että pystyin kyllä kävelemään vielä sen n. kilometrin, leposärkyä ei ollut, mutta jalka ei taipunut, kipeytyi kävellessä, tuolista ei meinannut päästä ylös jne. Tilanne ei kuitenkaan ollut edes läheskään niin paha kuin monella joka täällä on tarinaansa kertonut. Röntgenkuvasta kyllä sitten näki ettei sitä niveltä enää ollut lainkaan...

Ihan tämän palstankin perusteella voit kyllä panna koko Suomen äkkiä boikottiin (jatkuvastihan täällä on noita juttuja joissa vaivoja ei oteta todesta).
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #38 - 08.08.2012 at 14:16:21

Kiireettömän hoidon hoitotakuu on 6 kk, jos luokitellaan kiireelliseksi niin onnistuu nopeammin.

Coxassa on varmaan suurin osa maksusitoumuksella tulleita, koska esimerkiksi Tampereen kaupunki teettää tekonivelleikkaukset siellä ostopalveluna.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pioni Poissa

Vastaus #39 - 08.08.2012 at 15:35:00

Kyllä minäkin tunnen useampia yksityisesti nivelensä (lonkka tai polvi, puhumattakaan olkapäästä) leikkauttanutta eikä kaukana ollut minullakaan jos en olisi viime vuonna leikkaukseen päässyt. Myös keväällä polven kanssa kärvistellessä kävi mielessä, että "vaikka yksityisesti", mutta sitäkään en joutunut sitten tekemään.

Minulla on myös vuosien kokemus siitä, että kipuja ei oteta tosissaan. En ehkä ole tarpeeksi valittanut? Kun minusta pitää uskoa, jos sanon että sattuu ja särkee eikä joutua teatteriesitystä pitämään. Takana on myös ortopedi, joka ilmoitti, että "tässä ei ole mitään leikattavaa". Puolen vuoden kuluttua toinen ortopedi halusi leikata myös sen lonkan, jota en ollut valittanut (kun pidin tärkeänä sen kipeämmän samista hoitoon). Ja myös leikattiin.

Erikoissairaanhoidon hoitopäätökseen pääsy 3 kk tuli hoitotakuulakiin vasta 1.5.2011, sitä ennen se oli 6 kk eli Lauralla olisi oikeasti voinut olla pitkä tie edessä. Hoitotakuuaikoja ei myöskään kovin noteerattu aiemmin koska siitä ei ollut seuraamuksia (saatettiin jonottaa jopa vuosia!), vasta muutaman vuoden on valvontaviranomainen määrännyt sakkoja ylityksistä, mikä on pistänyt vauhtia jononpurkuihin sairaaloissa.

Tällä palstalla kirjoittelee lähes 20000 vuosittain leikatusta vain pikkuinen murto-osa. Taitavat olla ne yksityisesti leikatut enimmäkseen poissa täältä, vaikka olen kyllä minäkin useamman sellaisen kertomuksen täällä nähnyt.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #40 - 08.08.2012 at 16:06:17

Minä sain diagnoosin yksityiseltä ortopedilta päiväseltään,kun eka kerran sinne menin.Jo ennen kuvausta kertoi hän,että lonkat lopussa.Heti kohta kuvaan ja niinhän  se oli.
Toisella kertaa kävin hänen tykönään tk.ssa,hän kun käy siellä ostopalveluna tarvittaesa.Siis,kun tarpeeksi potilaita Hymiö
Sain lähetteen keskussairaalaan ja hoitotakuun sisällä pääsin ortopedin syyniin sielläkin ja pistettiin jonoon.
Ja nopeaan tahtiin lonkkani sitten leikattiin.
En kokenut kertaakaan,ettei minua otettu tosissaan.Ei tarvinnut edes "näytellä".Oli se kulkeminen, ja esim.vatteiden riisuminen sellainen show että Virnistys
Toki toista lonkkaani en kuntoon saanu,mutta nyt sitten uutterasti syytä moiseen etsitään,jos löytyy,ni korjataan.Hyvä meidän ortopedit!
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #41 - 08.08.2012 at 16:39:54

Omaa vasenta lonkkani podin vuodesta 2000 alkaen. Kävin vuonna 2004 "kuntoutuksessa", jossa todettiin, että ala käyttää keppiä ja suositeltiin lonkanvetokoneeseen asettumista. Jatkoin lonkanvetokoneessa käyntejä harvakseltaan parin vuoden ajan.
Sitten menin yksityiselle ortopedille työterveyshuollon ehdotuksesta ja maksamana (firmalla oli laajempi sairausvakuutus). Hän passitti sairaalan poliklinikalle ja minut asetettiin sairaalassa leikkausjonoon (ohi terveyskeskuksen). Eka kutsu leikkaukseen tuli yksityisortopedin käynnistä laskien 2,5kk sisään, mutta kun oli työt menossa, jouduin siirtämään ja seuraava kutsu tuli kuukauden päästä. Siis muutamassa kuukaudessa olin leikattuna tammikuussa 2007.
Ja sairauden vaivaamana jo 7 vuotta. Ei tullut mieleenikään ottaa yksityistä leikkausta!
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Nivelklubin veteraani

Vastaus #42 - 08.08.2012 at 16:42:29

Hei
Juuri tuli 32 vuotta Juustoinen täyteen liikenneonnettomuudesta, jossa jäin henkiin. Oli ns." toinen syntymäpäivä Juustoinen."

Noina vuosina on tullut oltua sekä potilaana että hoitajana eri paikoissa. Asiat ovat todellakin edistyneet monin tavoin. Alkuun kuuluin ns. vanhan liikennevakuutuksen piiriin, jolloin hoitoni korvattiin julkisessa sairaanhoidossa. Tämä tarkoitti sitä, että olin normaalisiti jonoissa ja tarkastukset tehtiin julkisen systeemin mukaan.  Eli, kun vaivani pahenivat, otin yhteyttä perusterveydenhuoltoon/työterveyhuoltoon josta lähti lähete erikoissairaanhoitoon ( ja vakuutusyhtiöön joka otti kantaa siihen onko kyse liikennenvamman hoidosta vai jostain muusta ja otti samalla kantaa maksuihin/korvauksiin). Erikoissairaanhoito sitten ajallaan teki tutkimukset ja kertoi hoitovaihtoehdot- siinä tilanteessa jossa oltiin.  Eli, suurimman osan 30 v:sta olen ollut tavallisen lähetejärjestelmän piirissä. Oleellista siis on että on maksusitoumus joltakin taholta, mikäli se on aiheelliseksi katsottu. (Itselläni oli maksusitoumus polviproteesinlaittoon vakuutusyhtiöstä, mutta marssimurtumaa etsittäessä maksoin hoidot itse ja niitä-kin koordinoitiin työterveyshuollon kautta).

Nykyisin lainsäädäntö on muuttunut niin, että on erilaisia toimintamalleja:Ensiksi on kunnan ostopalvelusopimukset, liikennevakuutus, tapaturmavakuutus , vapaa-ajan tapaturmavakuutus jne. Sitten on ns. julkisen terveydenhuolto johon sovelletaan tuota hoitotakuuta jossa päästään kontaktiin terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa parissa viikossa ja jonoon laiton jälkeen hoitoon/ hoidon arviointiin puolessa vuodessa.

Tämä on tavoite, johon pyritään mm. erilaisilla jononpurkubuumeilla esim. kesälomien jälkeen, kun on kesä toimittu vajaalla miehityksellä...  Ongelmana tässä on että kesällä ei viitsitä tulla leikkauksiin/jonoon ja sitten pitää päästä syksyllä heti... kun jokapaikka pursuaa lähetteitä.. eli mahdoton tehtävä sairaaloille. Toisaalta kesällä on paljon työntekijöitä joilla ei ole lupa tehdä kaikkea, jolloin vakiväki joutuu todella puurtamaan...(nimierkillä sohvaperunana on kiva lomailla Silmänisku).

Toinen asia on, että vaivat vaihtelevat ja monia asioita voidaan tehdä ennen leikkauksia. Ensimmäien on omasta fyysisestä kunnosta huolehtiminen, jolloin proteesi todennäköisesti toimii ihan hyvin, olipa otsikoissa millaista pelottelua hyvänsä. Sitten on se tosiasia, että proteesi ei ole ihan sama kuin normaali nivel, eli kovin painavia rasitteita se ei kestä. Asioilla ei pidä leikkiä, sen verran isosta operaatiosta on kyse.

Kun proteesi on laitettu, tietyn väliajoin suoritettavat tarkastukset  ovat juuri siksi, että niissä poimitaan riskit ja ongelmat lähempään tarkasteluun. Tätähän on pohdittu, että tarvitaanko oireettomille tarkastuksia lainkaan, vaan että potilas ottaisi yhteyttä esim. kiireellisellä lähetteellä, mikäli proteesissa tuntemuksia on. Se ei ilmeisesti poistaisi tarvetta tutkia veren metallipitoisuuksia ajoittain... Epävarma

Itse olen toiminut vuosikymmeniä niin, että kun jokin asia vaivaa kysyn neuvoa perusterveydenhuollosta ja sitten joko toimitaan tai sitten ei.  Vaivojeni vähättelyyn en ole törmännyt. Se että kaikkea ei voi hoitaa ja että aina leikkaus ei ole vaihtoehto on joskus pettymys, mutta todennäköisesti järkevin toimintamalli.
Esim. porteesin välissä tuntuva patti on ollut nyt pari viikkoa tosi kipeä, rankan kesän jäljiltä... Yritän kuitenkin vielä sitä venyttää/rauhoitella ja jos niin ei käy, työterveyslääkäri saa ottaa asiaan kantaa syksyllä. Ehkä kysymme sitten ortopediltä kantaa  voiko asialle tehdä vielä jotain kun kortisonipiikeistä on kulunut vuosi. Sitä ennen pitää saada kiloja pois ja lihaksistoa kuntoon...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #43 - 08.08.2012 at 16:56:57

Minun ei tarvinnut liioitella yhtään, ongelma näkyi selvästi kun liikkuminen oli aivan surkeaa, mutta siinä oli vähän arvauspeliä ensin että missä nivelessä vika oikeastaan on. Röntgenkuva selvitti sen sitten kertaheitolla ja saman tien laitettiin ykköskiireellisenä leikkaukseen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #44 - 08.08.2012 at 17:11:31

Minulla ei noita vähättelykokemuksia ole liioin. Kun lonkkaongelma oli seurausta lapsena sairastetusta tulehduksesta, niin uskottiin että siellä vika on (eikä väitetty ettei tuon ikäisellä voi olla jne.). Vuodelta 2003 on kyllä myös kokemusta (tosin ennen hoitotakuuta) tuon julkipuolen toimivuudesta: hakeuduin työterveyteen, josta passitus ortopedille. Tämä oli sitä mieltä että leikata pitää ja antoi lähetteen. Muutaman viikon kuluttua tuli sitten ilmoitus että puoli vuotta menee. Siis ennen kuin pääsin lääkäriin (sisälsi kyllä ohjeet mitä tehdä jos tilanne pahenee).

No, se Jorvin lääkäri ole sitä mieltä että höpö höpö, ei tämä vielä leikkausta kaipaa, kuka niin sanoi [katsoi papereista], "Ai *****" [merkitsevällä äänellä]. Tarjosi Athryliä kokeiltavaksi ja sanoi, että uudestaan yhteyttä jos pahenee.

(minä silloin ihan ääneen ihmettelin miten kaksi täyspäisen oloista lääkäriä voi olla ihan eri mieltä).

No, Atrhryl auttoi sillä erää aika tavalla.
2009 pettivät rustot lopullisesti. Kävin työterveydestä ruinaamassa Arthryliä uudemman kerran, mutta sepä sai vain mahan sekaisin tällä kertaa. Ilmeisesti kun ei oikeaa työtä löytänyt.

Hakeuduin sitten yksityiselle ortopedille ja sitä kautta leikkaukseen. Tällä kertaa oli kyllä selvä, ettei se ollut mikään "makuasia". Luu hankasi luuhun, jalka ei taipunut mihinkään (sukkia ei saanut jalkaan), ja sieltä löytyi sitten "turunmaata ja tahkojuustoa".

Vanhojen kokemusten perusteella (= saa odottaa ikuisuuden) kaivoin sitten kuvettani.

Kokemusta oli myös seurata anopin seikkaíluja omien lonkkiensa kanssa. Ihan sököt mutta jono ei vain edennyt. Maatalon emäntä teki särkylääkkeiden varassa töitä.

No, kun lonkat lopulta korjattiin, oli muu terveys ehtinyt mennä ja mamma päätyi sitten sairaseläkkeelle.

(silloin tosiaan toivoin että olisi ollut vaikka se "lottovoitto" niin olisi voinut sanoa että mamma on hyvä ja tilaa ajan, täältä pesee)
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #45 - 08.08.2012 at 20:55:30

Kaikesta huolimatta olen sitä mieltä, että Suomessa on lonkka- ja polvipotilaat hoidettu mallikkaasti.

PS.Usein rajan itäpuolella vieraillut ...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Laura_vm60 Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #46 - 08.08.2012 at 23:07:54

...suuresta läntisestä ihmemaasta puhumattakaan.

Siellähän hoidon joutuu kokonaan maksamaan itse, ellei ole vakuutusta (ja jos nivelvaivoja on ollut, ei vakuutusta ole edes saamut....). Ja hinnat suunnilleen kaksinkertaisest meikäläisiin mähden. Ihmisten kannattaa lentää Intiaan ja Eurooppaan hoidattamaan itsensä.

Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #47 - 09.08.2012 at 09:04:58

Totta haastat tuosta "vapauden ihmemaasta". Käsittämätöntä, että väittävät sen olevan ihmisille ihanteellinen maa asua.
Mutta kun usalaiset eivät paremmasta mitään tiedä, ja tietävät muutenkin onnettoman vähän "ulkomaailmasta", niin luulevat kuten "pohjoiskorealaiset", olevansa maailman parhaan maan asukkeja!
Ja edelleen riitelevät yleisen sairasvakuutuksen tarpeellisuudesta!

Tiedän muuten monia nuoruudessaan Suomesta ulkomaille lähteneitä, jotka häntä koipien välissä yrittävät palata epätoivoisesti Suomen sairausvakuutuksen piiriin. Silloinen paskamaa Suomi onkin tullut ihmeen halutuksi nyt.
Hyvänä esimerkkinä ovat Australia, Israel tai Italiakin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta