Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Metotreksaatti ja hampaat (Luettu 2206 kertaa)
pl Poissa

¡Pura Vida!

Nuorempi Nivelklubilainen
**

Metotreksaatti ja hampaat
20.06.2012 at 19:47:33

Heippa!

Mites muilla nämä hammasasiat ovat metotreksaatin kanssa sujuneet? Mulla hammaslääkäri sanoi, että se on syy yhtäkkisiin moniin reikiin ja jopa hampaan murenemiseen. Ennen hammasongelmia ei ollut ja olen vain tehostanut suuhygieniaa, en suinkaan vähentänyt hampaiden hoitamista. Kalliiksi on tullut ja tulee edelleen, onneksi täällä mualimalla on himpun verran halvemmat hammaslääkäripalvelut kuin Suomessa, vaikka ei se paljoa lohduta kun suu hajoaa. Parisen vuotta olen tainnut metotreksaattia jo napsia.

Sinetöidyt huulet
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mintsi Poissa

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Re: Metotreksaatti ja hampaat
Vastaus #1 - 20.06.2012 at 20:05:02

Mulla syyttää hammaslääkäri ennemmin reumaa kuin metotreksaattia. Kuulemma reuma heikentää mm. syljen määrää ja laatua, mikä osaltaan edesauttaa reikiintymistä. Ohjeeksi olen saanut huolellista harjausta kahdesti päivässä (etenkin aamuisin on muuten haastavaa kun kädet eivät mene aina nyrkkiin) ja purukumia ruuan jälkeen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
nanna Poissa

Liike on lääke!

**

Vastaus #2 - 21.06.2012 at 04:22:17

Mulla sairastumisen jälkeen syljen eritys erityisen huonoa,öisin saa olla vesipullo vieressä että sa kostutettua suuta,hampaat todella huonossa kunnossa,ennen sairastumista hyvät ja aina huolehtinut hampaan pesut,vaan ei auta..jo kokeilin suuta kostuttavaa geeliä,2h maksimissaa anto avun ja sen jälkeen suu ihan kuiva Surullinen reumalla kysyivätki ensimmäisellä käynnillä ja sanoin että kuiva on,vaa siihen jäi.jatkuvaa saa purkka olla suussa mieli jutella esim.puhelimessa,kuivaa niin pahoin että meinaa sanaa saada suustaan Surullinen murentunut on taka ja viisauden hampaista paikkoja,kunnallisella käynyt vaa mtn voineet tehä ku saan paniikki kohtauksen ja oksennan/pyörryn.monta kertaa sanonut että laittasivat sairaalaan hammashultoon leikkuulle,vaa vielä vaan kokeillaan,kynnys koko ajan kasvaa mennä.verenvuoto pahana,että mietin vaan jos hammas revitään irti miten saavat tyrehdettyä sen.. Surullinen kaiken maailman ikävät vaivat sairauksien lisäksi tullut,ihan kuin ei sairauksien kanssa olisi oltavaa  Itku
Sivun alkuun

IP kirjattu
nanna Poissa

Liike on lääke!

**

Vastaus #3 - 21.06.2012 at 04:25:01

Niin ja vielä tähän lisätäkseni,mulla oxiklorin käyttö kuivatti suun ihan hiekkapaperiksi,trexan tuli sen jälkeen jota kyllä pystynyt syömään sivuvaikutuksien takia kauan..uskon et sairaus sekä lääkkeet siihen aiheuttaa Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
R_81 Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #4 - 28.06.2012 at 11:20:00

Itselläni ei ole tällä hetkellä mitään reumalääkettä käytössä. Oxiklorinikin lopetettiin ainakin kesäksi lyhyen kokeilun jälkeen. Itsellä dg Spondylartropatia.

Minulla on tullut ongelmia nyt hampaiden kanssa. Tässä kesäkuun kuluessa hävisi kahdesta yläetuhampaan yläosasta hammaskiille. Olen menossa hammaslääkärille ja uskon, että laminaatit joudutaan laittaa. Erikoista, koska itsellä on ollut hyvät hampaat ja hyvin vähän reikiä.

Onko muilla millaisia kokemuksia hampaista? Oma tautini on suhteellisen rauhallinen ja lievä, tällä hetkellä pärjään hyvin myös ilman mitään lääkkeitä. Pelottaa edes ajatella enää läkkeiden aloituksia, jos ne vielä entisestään heikentävät tätä suun tilannetta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
nanna Poissa

Liike on lääke!

**

Vastaus #5 - 06.07.2012 at 03:31:32

Ota vaan lääkkeet käyttöön jos tilanne vaatii,vaan suosittelen ostamaan apteekista heti alkuun suun kostuttavaa geeliä,hierotaan ikeniin,bioXtra kosteuttava geeli,mulla vaan kerkes niin pahaksi menemään et 2v kuivana suu ja siihen aimo annos kortisonia ja oxiklorinia,ne vielä kans lisäsi,vaan uskoisin että tuo auttaa jos alottaa lääkityksen alkaessa Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta