Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Kokemuksia Lyricasta (Luettu 2539 kertaa)
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Kokemuksia Lyricasta
11.07.2012 at 17:11:15

heippa,

reumalääkäri määräsi Lyricaa, koska jalkaterässä on kipua. Syy ei ole reumassa, vaan mahdollisesti jonkinlaista hermokipua. Kamalia juttuja netissä haittavaikutuksista ja siitä, että lääkkeeseen jää koukkuun. Onko kellään reumaa sairastavalla määrätty ko. lääkettä, ja miten olette sen kanssa pärjänneet? Onko auttanut kipuun?
Sivun alkuun

IP kirjattu
westie Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

lieksa
Re: Kokemuksia Lyricasta
Vastaus #1 - 21.07.2012 at 21:36:24

Hei,
Kysyit lyrica lääkkeestä, minä olen syönyt 4kk, 150mg aamulla ja illalla. Minulle lääke auttaa. Minulla on nivelreuma joka ei paha. 20.12.2012 laitettiin nivelrikon takia oik. polveen tekonivel jonka jälkeen kaikki tämä sairastelu alkoi. Nyt jalkojen ja käsien lihakset todella kipeät ja olkapäät ja  lonkat hirvittävän kipeät,  kävely tosi huonoa ja yöllä en meinaa saada asentoa vaihdettua saatikka jos pitää nousta sängystä ylös. En tiedä mikä vaivaa, mutta tuskallista on. Lyrica auttaa kipuihin noin 4 tuntia mutta ei vie kipuja kokonaan. Olisin kyllä onnellinen jos vain saataisi selville syy, reumalääkärillä en ole käynyt kuin yli vuosi sitten. Olen lueskellut nettiä ja monella lihasreumaa sairastavalla samanmoisia oireita, voisikkohan olla sitä. Mielestäni voit hyvin kokeilla lääkettä, kyllähän kaikissa lääkkeissä on haittavaikutuksia mutta minä ainakin olen säästynyt niiltä ja jos on oikein kipeä niin syö vaikka pieniä kiviä jos saa apua. Tsemppiä sinulle.
Sivun alkuun

IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #2 - 22.07.2012 at 07:12:58

Voikohan lyrica tai joku muu kipulääkitys vaikuttaa hermoratatutkimukseen?
Sivun alkuun

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
kurnaus Poissa

nilkan nivelrikko

Nivelklubin veteraani

Pirkanmaa
Vastaus #3 - 23.07.2012 at 09:20:33

Sain vastauksen esittämääni kysymykseen. Kipulääkitys ei vaikuta hermoratatutkimuksen tuloksiin.  Hymiö
Sivun alkuun

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
  IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 30.07.2012 at 13:15:04

Hei,

en lähde syömään Lyricaa, kipu jalassa on pienempi paha minun kohdalla. Jalan kanssa tulee toimeen, kun tietää mitä se kestää ja mitä sillä voi tehdä. Kipu ei ole jatkuvaa, eikä sitä särje levossa. Ainoastaan kävellessä se vaivaa, pitkiä matkoja ei voi kävellä, rasitus lisää kipua. Muuten jalkaa voi käyttää esim. kuntosalitreenissä ja pyöräillessä.

Kyllä se varmasti joillekin sopii ja on hyvä esim. silloin kun kipu on jatkuvaa. Apteekissa varoitti kyllä, että aiheuttaa riippuvutta, joten kun on tässä mutenkin kortisoonissa jo kiinni, ei ehkä halua uutta vaivaa tästä.

Tsemppiä
Sivun alkuun

IP kirjattu
R_81 Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #5 - 30.07.2012 at 22:39:02

Hei Rusmar,

mistä kohtaa sun jalka pahiten oireilee? Onko samaan kohtana tullut mitään reumamuutoksia?

Mulla oikean jalan päkiä kärsi viime vuonna pitkästä tulehduksesta isovarpaan takaa (kirjoiteltiinkin joskus asiasta). Rauhoittui syksyllä kortisonipiikillä joka vei mukanaan rasvapatjaa. Itselläni juuir kyseinen paikka on aiheuttanut suurimmat rajoitteet sairastumisen jälkeen. Välillä jalassa ei ole ns. akuuttia kipua, mutta välillä ison varpaan nivelet ja päkiä varpaan takaa oireilee myös nivelestä kipuna. Ei kuitenkaan enää koskaan turvotuksella. Eniten harmia aiheutuu ilmeisesti juuri rasvapatjan ohentumisesta. Itse olen päässyt käymään jopa kirurgilla näyttämässä tätä ajatuksella voisiko kohtaan piikittää rasvakudosta korvaamaan menetettyä ja sillä vähentää toiminnallista kipua joka aiheutuu kävelystä, liikunnasta tms. Haaste on se, että piikityksen jälkeen jalalle ei saisi lainkaan varata painoa kuukauteen. Myöskään varmuutta siitä ei ole voisiko kiinnittymättä jäänyt osa rasvasta muuttua pateiksi, jotka puolestaan voisivat aiheuttaa kipua.

Pärjään jalan kanssa, mutta juuri samoin kuin sinulla urheilun kirjo on vähentynyt yksittäisiin juttuihin mitä pystyy enää tehdä. Huomioiden myös kipuilevat ranteet jne. Jalan tilanne masentaa ajoittain vaikka sinänsä perusarjessa sen kanssa pärjää. Sitä vain suhteuttaa asioita edelleen "aiempaan elämäänsä". Kirurgi oli sitä mieltä, että vielä rasvapatja voi hieman palautua kuten se onkin jo tehnyt, mutta ennalleen se ei ole tullut. Nyt katsotaan ainakin myöhempään syksyyn saakka tilannetta.
Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 31.07.2012 at 14:18:10

Heippa R_81

kiva kun kirjoitit. Kyllä sun vaiva kuulostaa aika samalta. Nyt osaankin pyytää lähetettä kirurgille. Yritän nyt oikein kuvata vaivaa: se on siis vasen päkiä. Jalkaani on piikitetty koko kahden vuoden ajan jokaisella reumalääkärin käynnillä. Tulehdus on ollut kaikissa vasemman päkiän nivelissä. Nyt reumamuutoksia ei ole, ja tulehdus on päättynyt. Jalka on jäykkä, varpaiden taivuttaminen ja harittaminen ei onnistu ilman kipua, suurin kipu tuntuu koskettaessa jalkaterän päällä, joka myös on turvonnut jatkuvasti. Kävellessä kipu tuntuu jalan päkiän kohdalla ja siirtyy sitten nilkkaa kohti. Pidemmällä kävelyllä kävely on ontuvaa, ja kipeyttää myös polven, pakaran ja alaselän ja lopulta niskan. Magnettikuvissa eikä hermoratatutkimuksessa ollut mitään löydöksiä. Jalka on käytännössä siis jäykkä jöpö, se ei jousta eikä taivu varpaista kuten tekee terveempi jalka. Askel on tömähtävä ja on selvä, että sellainen kävely aiheuttaa kipua. Pohjallisista on sen verran apua, että pystyy yleensä kävelemään.

Asia on siis vielä kesken, selvitystyö jatkuu. Kuka sun jalasta sanoi, että sen rasvapatja on ohentunut? Mun reumalääkäri tutki tämän oman jalkani ja hänen mielestään ei ollut mitään epänormaalia. Sitä ihmettelen.

Tosiaan, se masentaa, koska tilannetta vertaa aikaan ennen sairautta. Mutta sitä en ole ihan vielä valmis hyväksymään, etteikö jalalle voida tehdä jotain. Aloitin itse tänään aktiivisen jalkateräjumpan. Kokeilen onko apua Viileä

Sivun alkuun

IP kirjattu
R_81 Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #7 - 31.07.2012 at 15:46:46

Moi Hymiö

Minulla ihan näki tuosta jalasta, ja näkee edelleen tuosta sisäpuolelta katsoessa että toinen päkiä on isovarpaan takaa pulleampi kuin toinen. Eli rasvapatjan muutos on ihan havaittavissa ja ei ole aivan yhtä pehmeä kuin toinen. Tämä todettiin myös reumalääkärin kanssa, joka sitten laittoi edelleen lähetteen kirurgille. Tuntuu, että päätös rasvapistoksen laittamisesta jää kuitenkin lopulta itselle ja en ole varma uskallanko siihen ryhtyä jos sillä mennään ojasta allikkoon ja muodostuisi kystia.

Minullakaan jalasta ei löydy magneetissa mitään löydöksiä.

Kerro minulle saatko apua jalkateräjumpasta, ehkä itsekin ryhdyn sellaiseen.  Hymiö

Erona tilanteeseesi kuulostaa oikeastaan vain olevan ongelman laajuus. Itsellä kipu ja ongelma on ollut ainoastaan päkiän yhdessä nivelessä, muissa ei mielestäni tulehduskipua ole koskaan ollut/ turvotuksia. Ehkä aavistuksen kipu siirtyy myös viereiseen niveleen, mutta muuten sekin tuntuisi olevan kunnossa.

Tilanne on itsellä hieman nyt jämähtänyt tähän. Odotan toki innolla että rasvapatja hieman tuosta vielä korjaantuisi ja reumalääkärin kanssa vielä syksymmällä/ talvella pohditaan sitä pistoksen tarpeellisuutta. Saan sen halutessani ottaa. Minä pääsen jalan kanssa kävelemään, se ei ole erityisen jäykkä tms. Nilkat saattavat kyllä öisin hieman jäykistyä. Lenkillä ja lenkin jälkeen se lähinnä vain tuntuu epämiellyttävänä kipuna/ tuntemuksena ja saattaa olla hieman arempi taas astua. Ymmärrettävää, jos rasvapatjaa ei ole enää samassa määrin suojana.

Sulla on asenne kohdallaan!  Viileä En mäkään halua uskoa, että suunta olisi tästä ainoastaan alaspäin vaan toivon, että oireettomia jaksoja tulee vielä elämään mahtumaan.

Mulle tehdään nyt elokuussa vielä myös sylkitestit/silmätestit, joilla poissuljetaan myös Sjögrenin mahdollisuus.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta