Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Aktiivinen reuma ja työkyky (Luettu 2348 kertaa)
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Aktiivinen reuma ja työkyky
16.07.2012 at 18:18:26

Olen palannut kesälomilta takaisin töihin.. vielä raihnaisempana ja väsyneempänä kuin mitä olin lomille lähtiessä.

Kaipailisin foorumilaisten kokemuksia työkyvystä reuman aktiivisessa vaiheessa. Itselläni on diagnosoitu seroneg. nivelreuma v. 2007, lääkityksenä Reko-kombinaatio maksimissaan pistosmetotreksaatilla. Huolena on nyt se, että reuma on hiljalleen aktivoitunut vuoden 2012 aikana pahentuen koko ajan ja huipentuen kesälomallani. Tällä hetkellä CRP:ni on viidenkymmenen huitteilla. Vasen nilkka on huomattavan tulehtunut, mutta sen kanssa pystyy hiukan klenkaten kävelemään. Alaselkä ja kummankin jalan lonkat kolottavat ilmeisesti pitkään jatkuneesta klenkkaamisesta johtuen. Lisäksi väsymys on syvää.

Missä vaiheessa olette jääneet kotiin parantelemaan tautia? Mitä kokemuksia teillä on lääkärin suhtautumisesta sairauslomaan reuman takia? Minun työni on pääosin psyykkisesti kuormittavaa asiakaspalvelutyötä. Minulla on jäänyt jopa reumalääkäreistä sellainen kokemus, että taudin vaikutusta työkykyyn aliarvioidaan. Niinpä olen tässä puoli vuotta sinnitellyt töissä ja toivonut reuman häviävän. Nyt alkaa pikku hiljaa usko ja voimat loppumaan.

Minulla on aika reumalääkärilleni elokuun lopussa ja  mietinnän alle tulevat todennäköisesti biologiset lääkkeet. Suhtaudun lääkityksen koventamiseen varauksella, koska oma arvioni on, että reuma on aktivoitunut pitkän työstressin seurauksena ja tilanne saattaisi rauhoittua pitkähköllä levolla. On lienee turha toivo edes haaveilla, että reumalääkäri miettisi lepovaihtoehtoa lääkityksen koventamisen sijasta tai edes rinnalla?
Sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 16.07.2012 at 20:06:45 Kirjoittaja Hortensia »  
  IP kirjattu
Salla Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin superaktiivijäsen

Re: Aktiivinen reuma ja työkyky
Vastaus #1 - 16.07.2012 at 19:48:57

Varsinaiseen kysymykseen ko sairaus / työkyky en voi ottaa kantaa.

Kohdallani otettiin aina huomioon sairaus, vaivat / työ -- pohdinnassa oli olinko kykenevä siihen tehtävään vai en.
Lääkärini otti konaisvaltaisesti kantaa.

Valmistaudu vastaanotolle miettimällä, kirjoittamalla muistiin millaisia työtehtäväsi on, mitä se vaatii niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.
Millainen on vointisi nyt -- kokeile työpäivän mittaista askarointia -- millainen olosi on sen jälkeen. Se antaa suuntaviivan mitä työ vaatii.
Jääkö voimia rentoutumiseen.
Sivun alkuun

leikattu 2001 ja 2002
  IP kirjattu
Mintsi Poissa

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #2 - 16.07.2012 at 20:28:45

Ensiksikin tuohon sairauslomaan: minä olen saanut lomaa vaan toipumiseen ilman sen tarkempaa "syytä". Menin yleislääkärille vaan toteamaan, että en pysty tekemään töitä, kun joka paikkaan sattuu. Sillä tuli samantien 2 viikkoa. Lääkäri oli tuttu ja tiesi tilanteeni (ja toki kartoitti tilannetta tarkemminkin). Todistuksessa luki syynä muistaakseni jotain reumaan liittyvää. En pystynyt edes nimeämään selkeästi oireilevia niveliä, vaan olo oli kokonaisvaltaisesti huono.

Tuohon työkykyyn täytyy todeta, että ainakin mun kokemuksen mukaan reumalääkärit ovat niitä pahimpia aliarvioijia. Minusta on tuntunut, että aliarvioivat lähes kaikkia oireitanikin. Kertaakaan en ole reumalääkärin kanssa keskustellut työkyvystäni: joitakin kertoja kyllä ammatistani, muttei sen enempää. Useampaan otteeseen minulle on todettu rivien välistä "lopeta valittaminen ja jatka elämistä" (voin toki olla yliherkkäkin).

Sinällään elämäntilannetta pitää katsoa kokonaisuutena: onko tilanteessasi mahdollista vähentää sitä stressiä? Entä, jos kyse ei olekaan siitä? Komppaan edellistä, kirjoita listaa sinne lekurille, että saatte käytyä edes osan mieltäsi painavista asioista läpi.
Sivun alkuun

IP kirjattu
pikkuihmiset Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Vastaus #3 - 25.07.2012 at 15:51:07

Hei vaan. Itse olen ollut sairaslomalla jos crp on ollu 50 paikkeilla. Kivut on olleet niin kovat että ei puhettakaan että töihin olisi voinut mennä. Myös silloin, jos esim. rystyset ja ranteet on tulehtuneet ja kivuliaat, on lääkäri määrännyt sairaslomalle vaikka crp olisi ollut esim. vain 10. Haluaisin kuitenkin olla töissä ja siellä tulee sinniteltyä kivuista huolimatta. Työ on tärkeä osa elämää ja siellä olisi hyvä olla, tietenkään silloin kun ei pysty niin ei pysty.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #4 - 26.07.2012 at 19:23:06

Kiitos kovasti vastauksista. Sain työterveyshuollon kautta kolmen viikon sisällä jo toisen kortisonipiikin nilkkaan ja puolitoista viikkoa sairauslomaa. Sen verran on armonaikaa saada tulehdus laskemaan ennen oman reumalääkärin kontrollia elokuun puolivälissä. Työterveyshuollon reumalääkäri oli sitä mieltä, että jollei tulehdus sairausloman aikana tokene, ennen lääkityksen koventamista biologisiin lääkkeisiin kannattaisi kokeilla nivelen puhdistusleikkausta. Onko kellään kokemusta ko. toimenpiteestä ja sellaisen saatavuudesta? Lääkäri epäili, että toimenpiteen saatavuus olisi paljolti kiinni sairaanhoitopiirin resursseista.

Sellainenkin yllättävä seikka tuli nyt ilmi, että oireeni viittaavatkin puhtaan nivelreuman sijasta spondylartropatiaan. Tällaista olen itsekin epäillyt ja hyvä juttu, että oudotkin oireet alkavat saamaan nimen ja sairaus tarkentuu. Jos foorumilla sattuu olemaan spondylartropatiasta kärsiviä niin kysyisin, että onko tyypillistä, että ko. taudin nujertamiseen käytetään kortisoni-sulfasalatsiini-klorokiini-metotreksaatti-yhdistelmää? Vai onko ko.taudille jotain spesifimpää ja tehokkaampaa lääkitystä? Biologisten lääkkeiden osalta ilmeisesti ainakin SPA:n ja nivelreuman hoito poikkeavat toisistaan?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mintsi Poissa

Vastaus #5 - 26.07.2012 at 21:55:08

No siis SPA:han on kasa sairauksia, ei yksittäinen selkeä reumasairaus ja hoito on hyvin pitkälti samanlainen kuin nivelreumassakin - sitä käytetään, mikä yksilöllä toimii. Tutkimusnäyttöä on huomattavasti vähemmän kuin nivelreumassa ja varsinaisista reumalääkkeistä käytettäneen lähinnä REKO-lääkkeitä.

Minulla on epäilty SPA ("virallisesti" määrittelemätön niveltulehdus, mutta vahva veikkaus on tuohon suuntaan). Lääkityksenä on tällä hetkellä tuo mainitsemasi yhdistelmä. Viimeisimpänä tulokkaana on kortisoni, sitä ennen mentiin reilu vuosi vakilääkityksellä ja lähes oireettomana. No päättipä tauti kuitenkin aktivoitua ja juhannukselta aloitettiin kortisoni akuuttivaiheeseen. Nyt etsin riittävää kortisoniannosta ja odottelen reumapoliaikaa. Biologisia ilmeisesti harkitaan. Tarkkaan en tiedä, koska en ole reumalääkärin kanssa puhunut (olin välillä tk:n hoidossa ja sain uuden lähetteen pari viikkoa sitten).

En ole muuten ikinä kuullutkaan noista puhdistusleikkauksista vaihtoehtona biologisille. Käsittääkseni niillä on kuitenkin tarkoitus poistaa jo olemassa olevaa muutosta. Bilogisilla lääkkeillä estetään muutosten muodostumista. Eli ei kokemusta, eikä tieto asiasta. Eiköhän reumalääkäri kuitenkin tunne tilanteesi ja hoitomahdollisuudet parhaiten Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
R_81 Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #6 - 29.07.2012 at 17:34:07

Hei!

Minulla myös Spondylartropatia dg, ei ole tarkentunut siitä mihinkään suuntaan lukuisista tutkimuksista huolimatta. Lähinnä suolistovaivoihini uskotaan oireiluni liittyvän.

Itselläni on alun turvotuksien (näkyvä tuvotus vain päkiässä, muulla jännetupen ja jänteiden tulehduksia) oireet pysyneet siinä määrin siedettävinä, että lääkitystä ei ole lainkaan. Vain yksi kortisonikuuri ja pari kk Oxiklorin kokeilu takana. Aurinkoherkkyys pakotti Oxiklorinin lopetukseen. Oxiklorin aloitetaan uudelleen vain jos oiret selkeästi pahenevat.

Minulla tosin ei ole löytynyt ikinä mistään mitään "vikaa". Ei tulehdusarvojen nousua, eikä kymmenistä jos ei sadoista verikokeista mitään löydöksiä.

Nykyisin SPA:ta taidetaan hoitaa oireiden mukaisesti, eli myös biologisilla lääkkeillä tarvittaessa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #7 - 30.07.2012 at 09:55:22

Kiitos jälleen kerran vastauksista. Eipä tää tauti vaan levosta huolimatta tahdo millään asettua. Nilkan sitkeä tulehdus vaan on ja pysyy Surullinen. Sen lisäksi on alkanut selkä reistailemaan ihan kunnolla. Kävin sitä lääkärille näyttämässä pari viikkoa sitten ja se epäili ihan vaan lihasten ottaneen takkiinsa. Mä vähän epäilen, kun selkäranka  on alaselän yhden nikaman kohdalta ihan kosketusarka, paisunut ja kuuma. Onkohan siellä joku nikaman kohta tulehtunut? Osaisiko joka selkävaivainen auttaa, kun tää on ihan ensimmäinen kerta, kun selkä on tällä tavalla kipuillut?
Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 30.07.2012 at 14:35:50

Hortensia,

kyselit ketjun aloituksessa reumalääkärien asennetta työkykyyn. Kokemusta on kahdesta lääkäristä, ja lääkärin asenne on se; ei reuma työntekoa estä. (Näin lääkäri on itse sanonut) Olin hänen kanssaan jatkuvasti tukkanuottasilla ko. asiasta. Oma työni on sellainen, että olen pystynyt olemaan töissä reuman kaikissa vaiheissa. Pahana aloitusvaiheen tulehdus/kipujaksona olin ensin 3 viikkoa sairaslomalla ja sen jälkeen kesälomalla (kesto 10 viikkoa).Mainitut sairaslomat sain työterveydestä. Jonkun väärinkäsityksen vuoksi olen kuitenkin joutunut rauhoittelemaan reumalääkäriä, että EN ole pyytämässä sairaslomaa. Hän näyttää olevan erityisen herkkä tässä asiassa. Reumalääkäri no2, jolla käyn on asenteeltaa samanlainen: ensimmäisellä käynnilläni hän totesi tyytyväisenä, etten ole tarvinnut sairaslomia.

Eräs tuntemani miespotilas sai reumalääkäristä (se numero 1) pitkän sairasloman vain riidalla, jonka päätteeksi lääkäri vaati seikkaperäisen selityksen siitä, miten reuma ja siihen liittyvät kivut estävät työntekoa. Niitä oli sitten käytetty B-lausunnossa perusteina. Pitkään sairaslomaan tarvitaan B-lausunto.

Eli jos näistä mitään linjaa voi vetää: on helpompaa saada lyhyitä sairaslomia terveyskeskuksen lääkäristä, mutta reumalääkäristä voi saada tarpeeksi pitkän sairasloman, jos siihen on hyvät perustelut ja on itse tarpeentullen tiukkana asiassaan.

Oma kantani on, että jos sairaus estää työntekoa, silloin ollaan sairaslomalla  Sinetöidyt huulet

Tsemppiä Hortensia sulle lääkärikäyntiin, kirjoittele kuinka asia meni Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu
R_81 Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #9 - 30.07.2012 at 22:30:17

Itse olin sairauden alkaessa kahteen otteeseen pitkällä sairauslomalla. Toinen ranteiden akuutin tulehduksen vuoksi, useampi viikko. Näyttöpäätteellä ei olisi ollut mahdollisuuksia työskennellä. Minä sain sairauslomaa ihan työterveydestä, yhtä lääkäriä lukuun ottamatta suhtautuminen myönteistä. Siinä vaiheessa tosin mitään dg:tä ei ollut ja ihmeteltiin vain kuinka kauan jännetupentulehdus voi kestää.

Toisen kerran pahasti turvonneen päkiän vuoksi, ja samalla hoidin myös henkistä kanttia joka siinä vaiheessa oli ihan loppu.

Mielestäni reuma - siinä missä muukin sairaus - oikeuttaa sairauslomaan yksilön itse kokiessa olevansa sen tarpeessa. Omia sairauslomiani ei ole koskaan kyseenalaistettu, koska lähinnä olen ollut todella kettuuntunut työkyvyn menettämisestä.

Sittemmin olen pärjännyt töissä. Välillä erinäisillä kepulikonsteilla tai rannetukien kanssa tarvittaessa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta