Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Pakarakipu (Luettu 5893 kertaa)
daru Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin superaktiivijäsen

Pakarakipu
08.08.2012 at 20:37:53

Jos minä en olisi menossa reilun parin vk kuluttua gammakuvaukseen,ottaisin yhteyttä ortopediin tai jonnekkinsinnepäin. Surullinen
Mullahan ollu tuota pakarakipua n.kuukauden,itse pitänyt sitä lihasperäisenä.Nyt kipua ollu enenevässä määrin noin viikon verra,ja särkyä parina yönä.
Ihan sama rasitanko sitä,vai olla möllötänkö vaan.
Jotenkin esim.istuessa proteesi tai jokin "tuntuu".Kävellessä kankkuun sattuu.Nytkin huomaan istuvani toisella kankulla.
Joskus leikkauksen jälkeen pakarakipua oli sillointällöin,muttei ainakaan vuoteen .Tämä nyt uusi asia ja aiheuttaa hiukan huolta.
Tähän asti ollut vaan kiukkuinen toimimattomaan proteesiini,olisinko nyt hieman huolissani Epävarma
Särky asettuu omia aikojaan ja kipukin välillä poissa.Muutamia kertoja ottanu särkylääkettä,ja se auttaa hetkeksi.Eli ei kait kuitenkaan vakavaa,ku lääkkeet tepsii Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Re: Pakarakipu
Vastaus #1 - 08.08.2012 at 20:56:48

Kun nyt joka tapauksessa olet menossa parin viikon kuluttua gammakuvaukseen, niin ehkä tämä selviää siinä siivellä, jos vaikka ovat jollakin tavalla saman ongelman osia.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
terttu Poissa

*kohti uusia seikkailuja*

Nivelklubin veteraani

Vastaus #2 - 08.08.2012 at 21:46:07

http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1316682568

Olen joskus aloittanut ketjun samantyyppisestä aiheesta. Minulla myös tuo tuntemus aika ajoin, oikeastaan aika useinkin mutta ei aiheuta kipua, vain "tuntuu" kuin olisi vähän puudutettu tms. En ole muistanut siitä lääkärille viimeksi käydessäni edes mainita enkä tiedä olisiko pitänyt?
Sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 11.08.2012 at 17:03:38 Kirjoittaja terttu »  

Lonkka oikea 8/2011, vasen 2/2013, revisio 5/2013
  IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 08.08.2012 at 21:57:52

Mullakin oli silloin aikoinaan tunne,että proteesi jotenkin "tuntuu".
Tämä nyt erilaista ,kipua,joka tuntuu.
Jäykkä lonkkani toimimaton.,mutta ollu tähän asti kipuilematta.Nyt kankussa kipua ja se "tuntuu" Silmänisku
Ehkäpä kuitenkin lihakset siel parkuvat,kun yritän sinnikkäästi taivutella yli liikeratojen,kun pihtejä ei aina tarosalla.
Pitäisi malttaa vielä hetki,ku fyssari varoitteli luksaatiosta tälläisessä lonkassa.
Nyt kipu muistuttamassa siitä Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Seabird Poissa

Vastaus #4 - 08.08.2012 at 22:34:11

Tuosta tuntumisesta..
Nyt kun pää alkaa hiljalleen toipua kesän työrysäyksestä, otin esille äijäjuppa cd:t. Ajatuksena on että hyödynnetään Lontoon olympialaisten katselu venyttelmällä. Muistelen että (polviproteesi) ortopedi sanoi että en saa sitä venyttelyllä rikki.. Pyöritä silmiä.
Niimpä oletan että  kipu joka polven ukosyrjään tulee ja joka lähetee reittä ylöspäin.. on kiinnike-/arpikipua Epävarma.  Jestas että sitä onkin jäkistynyt MTB-kengillä kävelystä. 

Alaselän kivut tuntuvat hellittävän hiljalleen, kun saan lihastasapainoa takaisin ja kireitä  lihaksia taas elastisemmiksi. Jotain hyötyä noista olympialaisistakin... jotenkin tuntuu että kyykkyynmeno harjoituksetkin edistyvät, hiljalleen. 

Nuo ylimääräiset kivut ovat todella hermostuttavia, sitä vain yrittää ajatella että levolla menisivät ohi, kuten ääretön väsymyskin. Onneksi on keksitty loma ja sen myötä lepo. Lokakuulle olen itselleni antanut aikaa ennenkuin alan työterveysläkärille asiaa valittaa. Venyttelyä hiljalleen, siihen saakka.

ps. Oli taas vain yksi lihassiivu pohkeesta jumissa koko matkalataan... vaihdoin kenkiä... alaselkäkipukin tuntuu hellittävän venyttelyllä..niin monesta asiasta vaivaa voi olla.

Tsemppiä ja kauniita loppukesän päiviä kaikille!
Sivun alkuun

IP kirjattu
tinja Poissa

mummi

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

kanta-häme
Vastaus #5 - 09.08.2012 at 06:36:28

Huomenta!
Olen täällä jo jossain kirjoitellut noista omista pakarakivuista.
Nyt siis minulla kaksi viikkoa tuosta revisioleikkauksesta.
Minulla oli sellaiset pakarakivut että jouduin sairauslomalle toukokuun lopulla kun ei istuminen enää sujunut. Loppuajasta oli jo niin pahana että reilun puolen tunnin yhtäjaksoinen istuminen ei sujunut ilman kipua. Pahetessaan se säteili nilkkaan asti ja puudutti sekä särki.
Nyt en vielä osaa sanoa jäikö pakarakipu pois kun pidempää istumista vielä on vältettävä. Pohjekipua ja puutumista edelleen on...
Sivun alkuun

Terkuin: tinja ( lonkat saaneet tekonivelet 2007  ja 2008) vasemman lonkan revisioleikkaus 7/2012 ja oikean lonkan revioleikkaus 3/2013
  IP kirjattu
nuori mummu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #6 - 13.08.2012 at 09:59:43

Daru,mitä materiaalia lonkkaproteesisi ovatkaan? Itsellä on alkanut tuo metalli-metallinivel tuntua erilailla kuin toipumisen alkuvaiheissa, eli nyt en pysty kauaa makaamaan proteesin päällä ja vasempaan jalkaan säteilee kipuja niin rasituksessa kuin väärässä asennossakin. Toivottavasti sairaalamme kutsuu kaikki metallinivelen saaneet tutkimuksiin lupauksensa mukaan(Terttu olikin juuri liittänyt kirjoitukseensa sen), alkaa jo epäillä omaa nuppiaan näiden oireiden jälkeen,lisäksi kun kumarrun niin lonkka kloksahtelee ja jää ikäänkuin jumiin  hetkeksi- luksaatioko seuraavaksi?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #7 - 13.08.2012 at 11:06:37

Ei ole mitään syytä epäillä omaa nuppiaan, kun tiedetään jo että metalli-metallinivel saattaa aiheuttaa ongelmia. Jos tulee oireita, kannattaa ottaa yhteyttä sairaalaan vaikka sieltä ei olisi vielä varsinaista kutsua tullutkaan.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 13.08.2012 at 11:33:45

Mulla proteesina "turvallisesti" keraami-keraami molemmissa lonkissa.
Ota ihmeessä yhteyttä sairaalaan,jossa sut leikattiin nuori mummu.
Minun pakarakipuni hiukan parempana.En ole juuri väkisin taivutellut,ja kävely huonoa kepinkin kanssa eli aikalailla möllötän vaan.
27 päivänä meeen sinne kuvakseen ja sitten alkaakin tapahtua Silmänisku
Sivun alkuun

IP kirjattu
terttu Poissa

Nivelklubin veteraani

Vastaus #9 - 14.08.2012 at 20:50:54

Hei vaan! Minä otin jo itse yhteyttä omaan sairaalaani ja kävin metalliverikokeissa joista vastauksena reilusti kohonneet arvot. Kutsu magneettiin tulossa. Mullakin tuota outoa tunnetta leikatussa lonkassa mutta ei oo jumittumisen tunnetta ollut vaan napsuu oudosti  Pelästynyt. Ota mummikin reilusti vaan itse yhteyttä sairaalaan niin saat mielenrauhan, tuskin klonksumiset itsestään ohi menevät, näin luulen  Pusu
Sivun alkuun

IP kirjattu
tinja Poissa

mummi

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

kanta-häme
Vastaus #10 - 15.08.2012 at 11:18:04

Hei Terttu!

Minkälaisia lukuja olivat nuo sinun arvosi (kromi ja koboltti)?
Sivun alkuun

Terkuin: tinja ( lonkat saaneet tekonivelet 2007  ja 2008) vasemman lonkan revisioleikkaus 7/2012 ja oikean lonkan revioleikkaus 3/2013
  IP kirjattu
terttu Poissa

Nivelklubin veteraani

Vastaus #11 - 16.08.2012 at 12:53:36

Kromi 19 ja koboltti 43. Katsottiin aiheelliseksi kuvata mutta ilmeisesti ei hengenmeno ole lähellä sillä sain magneettikuvaukseen ajan vasta lokakuun loppuun. Seurantalinjalla ollaan  Pusu
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 29.09.2012 at 14:59:38

Kovasti on pakarani kipeä.Tämän viikkoa se ollu tosi kelju.Aamuyöstä herään kipuun,liikkeessä se rahoittuu.Paitsi tänään,jouduin vaihtamaan kepin vasempaan käteen,ku sattu niin kävellessä.
Onhan pakaralihaksiani sitten treenattu kuntoutuksessa pari kertaa,moisestako tämä nyt sitten johtuisi. Vihainen
Ensi keskiviikkona lääkärin tykö.Mietitään mitä lokakuun jälkeen.Kuntoutustuki loppuu taasen ja en ole kuntotunut.
Aktiivikuntotus menossa,mutta eipä sillä tätä lonkan tilannetta paranneta.Patti tilanne kerrassaan Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 15.10.2012 at 16:58:48

Pakara tulessa.
Ei tykännyt,kun työnsin pyörätuolia pari tuntia hiljalleen.Käytin äitiäni parissa kaupassa ja siitäkös lonkkani suuttui Vihainen
Onhan se ollut kipeä enenevässä määrin.Katsoinkin juuri kirjoituksiani,heinäkuulta eka merkinnät tästä vaivasta.
No,ihmeissäni olen.Kaikki pitäisi olla lonkassani kunnossa tuota jäykkyyttä luikuunottamatta.
Nyt siihen tullut tämä pakarakipu sitten jäädäkseen Surullinen
Fyssari käski viime viikolla jumpat pois,pientä venyttelyä vaan.Huomenna menen hänen luokseen taas,mittaillaan liikkuvuuta.Soittaa sitten ortopedille ja kertoo lonkkani kuulumiset.
On tämä melkoista.Juuri olen hyväksynyt lonkkani jäykkyyden ja nyt saanut myös kivut siihen.En usko,että tämä mitään vakavaa,mullahan turvallisesti keraami-keraami.Ikävää kylläkin kaiken muun lisäksi Vihainen
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #14 - 15.10.2012 at 17:07:52

En halua maalata mitään seinää, mutta ettei vaan kuppi olisi irti?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #15 - 15.10.2012 at 17:09:23

Todella kummallista, senhän piti olla niin nätti proteesi ja kuitenkin hankaluudet vain lisääntyvät.
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 15.10.2012 at 19:27:33

Ehei kpt,ei se irti ole.Niinkuin Sopuli edellä mainitsi ,se on proteesi,joka nätisti paikoillaan Hymiö
Kovasti vaan harmia aiheuttaa.Toisessa lonkassa presis samanlainen kapistus ja sen olemassaolon olen jo unohtanut.
Eli tämän nätin proteesin huonommuus senkun korostuu,huoh...
Sivun alkuun

IP kirjattu
terttu Poissa

Nivelklubin veteraani

Vastaus #17 - 28.10.2012 at 18:05:10

Laitanpa minäkin väliaikatietoa. Koboltti ja kromi olivat koholla mutta magneetissa ei näkynyt tuhoja joten toistaiseksi ei viime elokuussa leikattua metalli-metalli-lonkkaa leikata uudestaan, tosin seurannassa olen. Ensin taitaa mennä pöydälle leikkaamaton lonkka, vähän jo oireilee mutta yritän pitää kyllä sitä liikkumalla ja särkylääkkein toimintakuntoisena mahdollisimman pitkään. Niin, tuosta pakarakivusta, minulla ei varsinaista kipua ole ollut, vaan paineen tunnetta ja sitä napsumista aika ajoin, tosin sekin on vähentynyt kumma kyllä. Näillä mennään, enpä paljon sressiä revi  Juustoinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
daru Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #18 - 28.10.2012 at 18:20:18

Hienoa,ettei revisiota tarvii tehhä ja hyvä,että olet seurannassa.Kaikki metalli-metalli proteesit ei joudu vaihtoon,luin jostan.Aika pienelle prosentille ne kuiteskin aihettavat ongelmia.En muista tarkkaa prosenttilukua,suuri se ei kuitenkaan ollut
Minulla on tuo jäykän lonkan kankku tosi kelju.Vähänkin enempi normaali elämää,kävelyä,kotitöitä ja etenkin pyörätuolin työntämistä,kankku oirehtii monen päivän kivulla Vihainen 
Olen käyttänyt kyynärsauvaa tähän asti jäykällä puolella,koska näin pysyn suorassa.Nyt on keppi toisessa kädessä,kun kankkuun sattuu ja kevennän sitä puolta.
Kinkkinen juttu.Itse pidän sitä edelleenkin lihaskipuna.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Mansesta nääs!
Vastaus #19 - 28.10.2012 at 18:34:48

Minä muistelen että ongelmia olisi ollut kymmenellä prosentilla, mutta en mene takuuseen kun olen niin huono muistamaan numeroita. Itsellänikin on toistaiseksi oireettomat metalli-metallit, veren metallipitoisuudet tarkastetaan vuoden päästä määräaikaistarkastuksessa jos ei tule ongelmia ennen sitä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
nuori mummu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #20 - 30.10.2012 at 08:10:53

Terttu,millaiset metalliarvot sinulla oli veressä?
Itse kävin pari viikkoa sitten myös kokeissa,röntgen samalla koska oli 1-vuotistarkastus samalla- leikatulla lonkalla nukkuminen ei onnistu kuin hetken ja nyt on sitten oikea olkapää kipeä sen päällä nukkumisesta- ketjureaktio näköjään Pyöritä silmiä
Lonkkani lonksahtaa kumartaessa ja jalka on tönkkö liikkeelle lähtiessä,lisäksi on alkanut ihmetyttää leikatun jalan päkiän kipu,tuntuu kuin siellä olisi pallo joka painaa päkiää keskeltä,varsinkin enemmän kävellessä vaivaa vaikkakin tuntuu levossakin toisinaan...Onko kenelläkään ollut tällaista tunnetta/kipua ja mistähän johtuu?
Sivun alkuun

IP kirjattu
päivi Poissa

tsemppiä

Nivelklubin veteraani

Nurmo
Vastaus #21 - 30.10.2012 at 09:54:15

Hei Nuori Mummu , sinun oireesi on ihan kuin minun sairaskertomuksestani  Surullinen
Minulla oli viime keväänä päkiässä samantyylinen kipu, mutta se oli vielä lisäksi jalan ulkosyrjässä juurikin tässä nyt uudelleenleikatussa jalassa....
En tiedä onko sitten vaikutusta sillä ns kasvannaisella joka sieltä löytyi vai johtuiko se sitten metalleista , mistäs sen tietää.
Ole kovana ja vaadi sitä magneettia , paineentunne ja lonksahtelu oli minunkin jalassani....
Sivun alkuun

Asioilla on taipumus järjestyä
  IP kirjattu
nuori mummu Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #22 - 30.10.2012 at 13:27:37

Kiitos Päivi,koitan olla kovana, jahka saan verikokeen tulokset niin ollaan viisaampia,enkä aio luovuttaa vaikkei metalliarvot olisikaan koholla vielä...Kuukauden päästä menen selän magneettikuvaukseen mutta siinä ei taida näkyä lonkan ongelmat...?
Sivun alkuun

IP kirjattu
päivi Poissa

tsemppiä

Nivelklubin veteraani

Nurmo
Vastaus #23 - 30.10.2012 at 15:27:36

Eikö siinä samalla voisi tarkistaa se lonkankin tilanne, kun siellä putkessa kerran olet....en kyllä niistä mitään sen kummemmin ymmärrä mutta jos kalliita ovat niin kuvittelis hoituvan samalla Pyöritä silmiä
Sivun alkuun

Asioilla on taipumus järjestyä
  IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta