Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Nivelklubi Niveltieto.net
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Odottavan aika on pitkä... (Luettu 3640 kertaa)
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Odottavan aika on pitkä...
21.08.2012 at 15:10:09

Reumalääkäri määräsi sitten sairauslomalle syyskuun loppuun saakka Surullinen. Olo on ainakin väsymyksen osalta kohentunut olennaisesti, kun ei ole stressiä ja saa levätä tarpeen tullen. Nilkka ja selkä on kuitenkin lähestulkoon entisellään. Selästä etsitään nyt tulehduksen merkkejä, minkä jälkeen aletaan miettimään lääkitystä.. biologisia lääkkeitä mitä ilmeisimmin. Röngtenkuvissa ei näkynyt mitään poikkeavaa ja nyt odotan aikaa magneettikuvaukseen. Olisiko paikalla selkärankareumaa sairastavia, jotka osaisivat kuvailla, millaista tulehduksellinen selkäkipu on? Mulla on selkä kipeä alaselästä. Kipu on suurin öisin, kun täytyy vaihtaa sängyssä asentoa ja aamuisin, mutta myöskään päivällä selkä ei ole normaali. Selkä ei särje levossa vaan tuntuu levossa ehkä enemmän puutuneelta. Selkä on jäykkä ja kipuilee selkää venyttäessä. Aamuisin jo pelkkä kävelykin tekee välillä kipeää. Jos oikein huonossa asennossa tekee pitkään työtä, alkaa selkä kipuilemaan levossakin. Tällöinkin selkä on kivun lisäksi jollain tavalla puutunut. Osaisiko kukaan tällä perusteella antaa diagnoosia Hymiö ?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Reumanen Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin tulokas
*

Re: Odottavan aika on pitkä...
Vastaus #1 - 26.08.2012 at 13:00:05

Oikean diagnoosin saaminen on toisinaan tosi syvältä. Sinun kohdallasi magneettikuvaus on varmasti paikallaan. Minulla todettiin viime lokakuussa nivelreuma, johon sain lääkityksenä metotreksaattia, mikä ei auttanut. Nyt reumatologit ovatkin enemmän jonkinlaisen spondylartropian kannalla (eli ei nivelreuma vaan jokin muu reumaattinen sairaus). Alaselkäkipuni alkoi toukokuussa ja on juuri tuollainen kuvailemasi puutunut ja välillä kipeä. Se ei ole vielä hirmu paha, lääkäreitä se ei huolestuta ollenkaan ja he ilmeisesti ajattelevat, ettei se liity mitenkään muihin reumaoireisiini. Pitää vain yrittää olla kärsivällinen. Minulla ei toistaiseksi ole toiveita päästä selän magneettikuvaukseen, vaikka haluaisin. Kipujen pitäisi olla ilmeisesti 10 kertaa pahemmat ennen kuin niistä huolestuttaisiin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #2 - 10.09.2012 at 19:51:28

Niinhän sieltä magneettikuvista löytyi sitten SI-nivelen tulehdus. On tieto ihan helpottava sillä tavalla, että tietää vihdoin edes, mitä tautia sairastaa. Nyt odottelen poliklinikka-aikaa lääkityksen määräämistä varten. Odottelu siis jatkuu..

Ikävänä yllätyksenä selästä löytyi myös välilevyn pullistuma. Olis kyllä ihan riittänyt tuo pelkkä tulehduslöydös Surullinen !
Sivun alkuun

IP kirjattu
kpt Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #3 - 11.09.2012 at 09:34:36

Kun Si-nivelet ovat luutuneet yhteen, niin alaselkä jäykistyy ja yleensä kyseessä on selkärankareuma.
Itse olen potenut sitä 25 vuotta. Aluksi alaselkää lantion sisässä särki enemmän, mutta nykyään ei juuri kovinkaan paljon. Usein särkyä oli yöllä ja aamulla oli hankalaa päästä liikkeelle. Burana yms auttoi.
Liikerajoitusta tuo sairaus aiheuttaa eli en saa käsiä lattiaan, vaan jää noin 20 cm väli. Vaikeuttaa sientenpoimintaa.
Myös vartalon kierto lantiosta jäykistyy pikku hiljaa.
Mutta muuten menee ihan kohtuullisesti.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #4 - 24.09.2012 at 17:32:55

Kävin tänään työterveyslääkärillä. Oli sitä mieltä, ettei töihin ole palaamista ennen kuin tulehdusarvot alkavat kunnolla laskemaan. Voi tätä odottamisen tuskaa.. Torstaina on aika reumalääkärilleni ja keskustellaan biologisen lääkityksen aloittamisesta. Toivottavasti Kelan kanssa ei tule ongelmia.

Mulla liittyy biologisiin lääkkeisiin isoja pelkoja. Olisko täällä kanavilla ko. lääkkeiden käyttäjiä, jotka osaisivat kertoa, onko hoito on tehonnut ja millä aikataululla? Mitä ongelmia on tullut vastaan?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #5 - 27.09.2012 at 13:30:24

Vihdoin päästään taas asioissa eteenpäin. Reumalääkäri laittoi Kelalle hakemuksen Enbrel-nimisestä biologisesta lääkkeestä ja diagnoosi muuttui selkärankareumaksi. SI-nivelissä näkyi magneettikuvissa selvä tulehdus ja ilmeisesti selänkin oireilu johtuu reumasta. CRP on edelleen lähes sata ja hemppa on pudonnut lähellä sataa. Sain sairaslomaan jatkoa. Jäi kyllä mietityttämään ja tuli paha mieli, että jouduin lähestulkoon rukoilemaan sairaslomaa, vaikka työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että ilman muuta sairasloma jatkuu siihen asti kunnes veriarvot saadaan kunnolla parempaan suuntaan. Ovatkohan kaikki reumalääkärit samanlaisia suhtautumisessaan sairaslomaan? Olisikohan kanavalla Enbrelin käyttäjiä, jotka haluaisivat jakaa kokemuksiaan? Kuinka pian lääke alkoi vaikuttamaan? Rukoilen tässä, että Kela tekee päätöksensä pian ja lääke alkaa vaikuttamaan viipymättä, koska nyt on PAKKO tervehtyä sairasloman aikana. Tässä kunnossa en pysty töitä tekemään ja uutta sairaslomaa ei varmaan kirjoiteta, vaikka olisi pää kainalossa Surullinen.
Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin aktiivikirjoittaja

Vastaus #6 - 27.09.2012 at 15:55:30

Hei,

Onnea Enbrel päätöksestä. Mulla alkoi Enbrel viime joulukuussa. Lääke alkoi vaikuttamaan todella nopeasti. Ensimmäinen minkä huomasin jo ekan piikin jälkeen oli kummallinen piristyminen ja voimien palautuminen.Yöunen tarve väheni, ja pikkuhiljaa vointi on vain parantunut. Viime heinäkuussa 7 kk.den Enbrel-käytön jälkeen mun CPR on muuttunut normaaliksi ja positiiviset reumavasta-aineet negatiiviseksi. Jalan kanssa on ollut temppuilua, ja nyt näyttää siltä, että sekin alkaa olemaan lähes normaali. Ja 2,5 vuotta jatkunut kortisoni lääkitys on nyt lopetettu, niin että viikon kuluttua otan viimeisen pillerin Virnistys

Enbrel pelasti minut, koko ajan vaikeammaksi muuttunut nivelreuma saatiin sillä kuriin ja tauti aisoihin, pystyn nyt jatkamaan omaa elämääni lähes sellaisena kuin se oli ennen sairastumista. En pysty kuvaamaan kuinka ihmeelliseltä se tuntuu Juustoinen

Onnea siis sinulle, nyt jäät tyytyväisenä odottamaan lääkkeen vaikutusta, ja kirjoittele tänne kuulumisia.
Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 27.09.2012 at 15:58:43

Hei,

vielä yksi juttu, mitään ongelmia ei ole ollut Enbrelin kanssa,mitään sivuvaikutuksia tms. ei ole tullut. Pistospaikka hiukan ärsyyntyy, mutta menee päivässä ohi, laitan siihen kortisonirasvaa, mutta se on hyvin hyvin pieni vaiva  Viileä
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #8 - 27.09.2012 at 18:00:41

Kiitos rusmar oikein paljon vastauksistasi! Ne todella valavat toivoa! Lääkäri oli toiveikas sen suhteen, että Kelan kanssa ei pitäisi tulla ongelmia. En kuitenkaan tahdo vielä nuolaista ennen kuin tipahtaa.. On todella ilahduttavaa kuulla, että tuo Enbrel voisi vaikuttaa jaksamiseen. Koen nimittäin itse tällä hetkellä, että tää jatkuva väsymys on kaikista vaikein oire. Ja kohtalaista väsymystä on ollut sairastumisesta lähtien, mikä on voinut vaikuttaa työssä jaksamiseeni ja sitä kautta taas sairauden aktivoitumiseen. Olisi enemmän kuin mahtavaa, jos tämä noidankehä vihdoin katkeaisi. Myös tuosta tiedosta olen kiitollinen, että sivuvaikutuksia ei ainakaan sinulle rusmar ole tullut. Olen tähän mennessä sietänyt eri reumalääkkeitä todella hyvin ja olen toiveikas, että myöskään nyt ei suuria ongelmia ilmaannu (koputtaa samalla puuta Hymiö ) Peukkuja vielä vaan, että Kela tekee päätöksensä nopeasti, niin eiköhän tässä ala näkymään valoa tunnelin päässä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 28.09.2012 at 08:49:34

Hei,

kyllä tuo sinun sairautesi CPR 100 kuulostaa siltä, että varmasti saat Kela päätöksen, ja olethan sairautesi vuoksi joutunut sairaslomalle. Sekin vaikuttaa kelaan.
Tuo väsymys oli minullakin se elämää todella haittaava vaiva. Muistan ekat pistokset, kun erehdyin ottamaan illalla, en meinannut millään päästä nukkumaan, kun tuli kauhea siivouspuuska, siten että kannattaa sit ottaa tuo lääke aamusta, voi hyödyntää sen antamaa potkua Juustoinen

Uskon, että kaikki menee sulla hyvin Hortensia Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
maller Paikalla

Nivelklubi rulettaa!

Nivelklubin veteraani

Vastaus #10 - 29.09.2012 at 10:09:09

Heippa Hortensia !
Lomien jälkeen Kelan päätöksissä on vielä viivettä, mutta pidetään peukkua sun ja Enbrelin puolesta.
Rusmar kertoi omista kokemuksistaan, eli miten epätoivoiselta tuntuneeseen tilanteeseen pilkistää toivoa.

Kohdalleni sattui vain takapakki, kun ns. sikapiikki vei tehon Enbreliltä. Tauotuksen jälkeenkään ei enää tehonnut.

Seuraavaa biologista tiputettiin sairaalassa suoneen, Remicadea. Allergiaoireet pakottivat lopettamaan sen.

Mutta onneksi näitä TFN-estäjiä kehitellään, ja niitä tulee markkinoille meidän reumaatikkojen avuksi. Pari vuotta olen pistänyt Simponia kerran kuussa. Muita harmillisia sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt kuin herkkyys saada flunssia.

Ja Kelalle kiitos, ettei näitä hirmukalliita lääkkeitä tarvitse maksaa omasta pussista kuin kerran se noin 700e:n omavastuu. Loppuvuodesta selviääkin 1,50e maksulla.

Reumatologi vakuutteli, etteivät 2000-luvulla sairastuneet päädy pyörätuoliin uusien lääkkeiden ansiosta.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #11 - 12.10.2012 at 12:26:54

Päätös tuli sitten tosi nopeasti.. alle viikossa hakemuksen jättämisestä. Hakemus oli ratkaistu heti seuraavana päivänä sen jättämisestä. ISO kiitos Kelalle!

Sain eilen ensimmäisen pistoksen. Mitään haittavaikutuksia ei ole vielä ilmennyt. En tiedä, onko päässä naksahtanut vai tuuria, mutta olo tuntuu tänään piirun veeran paremmalta. Tuntuu siltä, että kivulta olisi katkaistu sen pahin kärki. Tästä on hyvä jatkaa..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mintsi Poissa

Vastaus #12 - 12.10.2012 at 17:01:10

Kylläpä on helpottava kuulla, sait päätöksen noin nopeasti.

Minulla on sama edessä tässä aivan lähitulevaisuudessa. Paksusuolen tähystys on 8.11. ja sen jälkeen menen asap reumalääkärille (saan soittaa ajan, kun tutkimus on tehty) ja tarkoitus olisi kirjoitella lausunto biologisiin lääkkeisiin. Olin jo luopunut toivosta, että tänä vuonna moinen onnistuisi, mutta tämä luo uskoa minuunkin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #13 - 15.10.2012 at 18:44:39

Pidän Mintsi kovasti peukkuja, että myös sinun asiasi ratkaistaan nopealla aikataululla. Kirjoittelehan sitten, miten lääke on sinuun vaikuttanut. Minun vointini on yhden piikin jälkeen edelleen ison piirun verran parempi kuin ennen lääkitystä ja olen todella toiveikas, että olo tästä vielä vaan paranee.
Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #14 - 16.10.2012 at 15:27:38

Onnea Hortensia!

Aivan samat fiilikset oli mullakin ekan piikin jälkeen, kun olo alkoi parantua, joku yritti latistaa sanomalla, ettei voi niin nopeasti vaikuttaa, mutta kyllä se vaan voi. Nauti koko ruumillasi ja sielullasi nyt Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #15 - 23.10.2012 at 11:28:04

On tää Enbrel vaan ihmelääke. Kahden pistoksen jälkeen on vuosikausia vaivannut nilkka lähestulkoon entisellään!! Selkä vielä vaivaa, mutta muutoin kivut on poissa. Tuntuu uskomattomalta, että kohta voi alkaa suunnittelemaan liikuntaharrastusten jatkamista ja jopa uusien aloittamista. Ainoa huolenaihe on, että väsymys ei tunnu lähtevän, vaikka tulehdus selvästi on laantunut. Ensi viikolla pääsen verikokeisiin niin nähdään, missä mennään. Ehkäpä hemoglobiini ei ole vaan vielä noussut riittävästi..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #16 - 29.10.2012 at 18:24:55

Odottipa verikokeissa vaan yllätys.. CRP on lähimain normaali ja hemoglobiinikin alkaa lähestymään viitearvoja. Uskomattoman mahtavaa! Se nyt vaan huolettaa, että miksi tää väsymys jatkuu, vaikka veriarvot alkaa olemaan kunnossa. Vitamiineja olen nyt syönyt kuukauden päivät ja pari viikkoa olen päässyt säännöllisesti ulkoilemaankin. Lisäksi olen vähentänyt tärkkelyspitoisten ruoka-aineiden syömistä. En oikein tiedä, mitä voisin väsymyksen voittamiseksi enää tehdä. Lääkäri epäili, että pitkään jatkunut tulehdustila on saattanut vaan viedä niin voimat, ettei tilanne korjaannu ihan hetkessä. Ei ollut reumalääkäri, joten en saanut asiantuntevampaa vastausta. Olisko jollain asiantuntemusta, että mistä reumaan kuuluva väsymys oikein tieteellisesti johtuu? Olen jotenkin jäänyt siihen käsitykseen, että väsymistä on myös niillä reumaatikoilla, joilla taudinkuvaan ei kuulu tulehdusarvojen radikaali nousu.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mintsi Poissa

Vastaus #17 - 29.10.2012 at 21:25:53

Rohkaisevilta kuulostaa nuo kokemuksesi. Toivottavasti teho pysyy jatkossakin. Minun kohdallani odotellaan vielä, noin kuukauden päästä on reumalääkäriaika, jolla tehdään päätös biologisten hakemisesta.

Väsymyksestä maallikkoajatuksia: yksi merkittävä väsyttäjä on kipu. Vaikka luulee nukkuvansa hyvin ja kellosta katsoen nukkuu pitkään, ei unen laatu ole välttämättä riittävän hyvää. Tälläinen väsymys ajan kanssa kertyy, eikä välttämättä lopu samantien, vaikak tulehduslakkaakin. Toinen mieleen tullut seikka on lääkityksen sivuvaikutus. Monet lääkkeet väsyttävät. Mielialan vaikutusta ei pidä missään nimessä väheksyä, minulla ainakin mielialaväsymys tulee siinä kohti, kun fyysiset oireet alkavat hellittää.

Fyysisen kunnon lasku aiheuttaa myös väsymystä. Useinhan kunto aktiivivaiheessa väkisinkin laskee, koska ei vaan pysty liikkumaan samalla intensiteetillä ja elämän tapa muutenkin passivoituu. Sitten kun reuma hellittää otettaan, palaa siihen entiseen aktiivisuuteensa, joka fyysisen kunnon takia onkin sitten paljon rasittavampaa.

Tässä jokunen ajatus. Toivottavasti selvensi "normaaleita" väsymyksen syitä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
rusmar Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #18 - 31.10.2012 at 11:12:25

hei,

tuohon väsymiseen. Kyllä taisi reumalääkäri silloin joskus sanoa alussa, että olenko ollut väsynyt, se on yksi reuman oire. Mulla tuo väsymys väistyi pikkuhiljaa kun Enbreliä oli käytetty useampi kuukausi, pikkuhiljaa sen huomasi, että yöunen tarve väheni. Jaksoi tehdä muutakin kuin maata sohvalla ja katsoa tv:tä, pahimpana aikana ei jaksanut edes sitä, vaan nukahti heti kun sohvaan heittäytyi. Mutta ei se Enrel kuitenkaan sellainen ihmelääke ole, että kerralla kaikki kuntoon. Huomasin myös, että kortisoonilääkkeen purkaminen on tuonut energiaa takas, jopa vyötärö alkanut taas näkyä. Lihoin sairauden aikaan 7 kg 1,5 vuoden aikana. Kai ihminen siinä lihoo, kun ei tee muuta kuin nukkuu ja ei pysty liikkumaan kun joka paikkaan koskee.

Mutta nyt puhaltaa toiset tuulet, toivotaan että tehot lääkkeessä kestää edes jonkun aikaa Virnistys
Sivun alkuun

IP kirjattu
Hortensia Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubilainen

Vastaus #19 - 20.11.2012 at 14:31:27

Takapakkia.. Enbrel sitten otti ja päätti alkaa aiheuttamaan allergista oireilua kuukauden käytön jälkeen. Lääke ei tunnu imeytyvän kunnolla pistäessä vaan jää nestepussiksi pistokohdan viereen. Sen jälkeen alkaakin pistokohdan hirmuinen turpoaminen ja punoittaminen. Tuttua kenellekään? Lääkäri neuvoi ottamaan antihistamiinia yhtäaikaa lääkkeen kanssa. Toivoa sopii, että se auttaa. Töissä ehdin olla kokonaisen yhden päivän, kunnes kroppa sanoi sopimuksen irti. Koko seuraava yö meni aivan järkyttävissä selkä- ja lantiokivuissa. Nyt sain kipuihin Tramalia ja uusi yritys töihin viikon kuluttua. Aika tavalla epäilyttää Tramaliin turvautuminen, mutta pakko kai nää kivut on jollain lopettaa   Surullinen. Kokemuksia Tramalista? Alkaa tulla tosi epätoivoinen olo, että parannunko tästä työkuntoon enää lainkaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sopuli Poissa

Nivelklubin superaktiivijäsen

Mansesta nääs!
Vastaus #20 - 20.11.2012 at 15:15:27

Minun kokemukseni Tramalista ovat aika vaisuja, aluksi se tuntui auttavan kipuun mutta teho loppui pian ja ihmettelin kovasti, että mikä tässä nyt oli niin vahvaa että reseptikin piti jättää apteekkiin. Tietenkin tämä on aivan yksilöllistä, mikä kehenkin tehoaa ja mikä ei, tämä ei vain tehonnut minuun.
Sivun alkuun

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
  IP kirjattu
occis Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #21 - 20.11.2012 at 15:37:32

Onko sulla Mintsi todettu jokin reumatauti?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mintsi Poissa

Vastaus #22 - 24.11.2012 at 11:57:29

Occis: on joku niveltulehduksia aiheuttava sairaus, mutta sillä ei ole tarkempaa nimeä. B-lausunto on ollut kelassa nyt 2,5 viikkoa. Ainakaan torstaiaamuna ei ollut päätöstä. Pitänee alkuviikosta soitella perään, koska perjantaina olisi reumapoliaika.
Sivun alkuun

IP kirjattu
occis Poissa

Liike on lääke!

Nivelklubin kirjoittaja
**

Vastaus #23 - 24.11.2012 at 16:39:55

Niinhän se olikin Mintsi. Itselläni kivut lisääntyneet ja ovat nyt jo sormissa ja ranteissa. Reumalääkärillä pitäisi kai taas käydä, kun fysiatrilla käymisestä ei hullua hurskaammaksi ole tullut. Ei ole kuit. reumatekijää veressä, ei lab.kokeissa ihmeitä eikä turvotusta, pelkästään jatkuvasti lisääntyvät kivut.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta